Flytväst ?
Tror jag frågat en slags fråga tidigare men då var det liite annat. Men iallafall, jag undrar om ni tycker att man ska köpa en flytväst eller har ni en flytväst ? Jag har en sköthund som är en sheltietjej och som inte vill gå i vattnet så bra. Hon kan komma med tassarna men längre , Nej. Men tycker ni att jag ska testa på en flytväst i sommar och hålla i handtaget och gå ut med henne en liten bit i taget men ändå att hon nuddar marken. Det har funkat med flera hundar på hungården då andra flickor har haft sköthundar före jag började vara där. Men tror ni det skulle funka bättre ? eller lönar det sig inte ?
Jag tycker inte man ska tvinga en hund ut i vatten om den inte vill (eller måste för rehab) och flytväst lär inte göra någon skillnad i vad hunden vill.
Jag har haft hundar som enbart vetat blöta tassarna när det är helt vindstilla och jättevarmt, men aldrig annars och jag skulle inte tvinga dom i vatten
Av mina nuvarande hundar är det en som är badtokig och en som inte är - och båda får göra som dom vill.
Bättre då ta med en leksak som hunden verkligen tycker om och leka ut den mer och mer i vattnet - och vill den inte så tja - då tycker jag den ska slippa
Jag har samma erfarenhet som #1.
Jag har ganska ofta flytväst på mina eftersom jag är ute med båt. Min ena hund hatar att bada och det gör ingen skillnad om hon har flytväst eller inte.
Besök min blogg: http://bumpi.se
Jag skulle nog säga att det beror på varför hunden inte vill bada.
En bekant hade en hund som inte kunde simma, bakdelen sjönk så framtassarna hamnade ovanför ytan och allt han gjorde var att plaska för att försöka hålla sig flytande. För honom var det en stor förbättrning när han fick hjälp, inte bara lärde han sig att simma bättre utan han tyckte också att det var roligt!
Sen har min familj själv haft en hund som helt enkelt inte var intresserad av vatten. Hon kunde simma om det behövdes men nöjde sig annars med att doppa tassarna och möjligen lägga sig ner i grunt vatten för att blöta magen om det var riktigt varmt. För henne hade en flytväst inte gjort någon som helst skillnad och vi såg aldrig någon anledning att försöka övertala henne att bada.
min hund är ingen bad hund men han kan simma om det behövs har simmat ute i en sjö tillsammans med honom engång super mysigt men han simmade till land och ville hellre busa med vågorna :)
Däremot så har jag en flytväst till honom som vi har på landstället så kan han hänga med på en liten solar tur i båten med flytvästen på så han inte simmar iväg för långt bort om han skulle få för sig att hoppa i eller om olyckan är framme :)
http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!
Men det är som hon vill gå i men vågar inte. Hon har en gång simmat men då kom hennes bror och hoppade på henne och efter det vågar hon inte. Det är som att hon är rädd för att drunkna :(
#6 Jag hade inte tvingat i henne då, låt henne ta det i sin takt, vill hon så vill hon, vill hon inte, så låt henne slippa. Är det bästa tror jag :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag säger ändå lek - lek massor vid vattnet och senare i vattnet.
Min 2 åring är duktig simmare, men ho simmar aldrig om jag inte kastar ut en älskad kotte åt henne - eller ibland om jag simmar själv (fast då simmar hon ofta runt mig och kliver upp på mina axlar
och åker snålskjust). LÅter jag henne vara så kan hon på sin höjd gå i med tassarna och inte mer. Hon har inget direkt intresse för vatten.
Min 1-åring däremot är vattengalen och både simmar och leker i vattnet helt utan hjälp och jag har inte lärt henne eller ens försökt få ut henne. Hon kom på det själv i en av skogens tjärnar.
#8 hon gillar inte leksaker :/
Men ska testa att jag går i :)
#9 Man kan leka utan leksaker ;)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#10 Mmm vet det :)
Jag kan ju säga av egen erfarenhet hur det funkade för min hund. Jag ville att han skulle bygga muskler genom simning som är skonsamt för kroppen, och då vi har pool så hade vi den möjligheten. Tyvärr ville han till en början inte gå längre i än till tassarna, pga. tråkiga händelser där han hamnat med huvudet under vattnet.
Sen köpte jag en flytväst till honom, en Baltic hundflytväst. När han fick den på sig så tänkte jag prova att (ja, lite taskigt kanske
) tvinga i honom i vattnet för att han skulle prova om det är lättare att simma om han kan hålla sig vid ytan utan någon extra ansträngning. Till en början ville han bara upp, sen förstod han att han flöt!
Då simmade han utan problem två längder, jag höll en korvbit framför nosen som han fick efter att ha simmat. Han gick både i helt själv och helt frivilligt och simmade också helt själv.
Så för min hund gjorde flytvästen i alla fall underverk. Det kanske inte är så för alla, vet inte vad #1 har för erfarenheter men för Hugo var flytvästen toppen, vi längtar tills poolen öppnas för i år nån gång i maj 
Jag tror nog jag kommer ta och köpa en flytväst för det kan ju bli en båt tur också i sommar med ägaren ;)
#13 Jag har en rosa Hurtta flytväst tillsalu om du är intresserad.
Helt ny, bara testad.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
#14 bor i Finland :/
#15 Jaha, frakten blir nog en del då. 
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Flytväst är nog toppen. Speciellt om hunden inte är van att simma och inte har fått in rätt simteknik. Ska fixa en till min hund också. Hunden kan ju precis som vi bli trött/få kramp i benen, få kallsup osv och sjunka och har den då flytväst så håller den sig uppe vid ytan. Och med ett handtag på flytvästen är det ju lätt att fiska upp den. Är nog inte så lätt att få grepp om en hal hund som sprattlar i panik och sjunker.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com