Bara ute i trädgården
Det blev kanske lite fel rubrik men kom inte på någon annan. Detta gäller då för en valp, inte en vuxen hund!
Jag bor i ett område med mycket barn och hundar som springer runt och runt och vi har inget bra lugnt område där man kan rasta en valp. Men vi har en rätt stort trädgård med staket runt, så ingenting kan störa, det är mycket gräs som valpen kan springa runt på, plus en säkerhet för mig att kunna ha valpen lös utan risk för nyfikna barn, andra hundar eller liknande kommer och stör när man tränar inkallning på valpen.
Är det dumt eller är det ett bra alternativ de första veckorna när valpen inte ska gå så långt.
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Kan ju vara bekvämt att ta kiss och bajs träningen på tomten men komihåg att ta några små vändor utanför också så att valpen ändå tränas lite smått ute.
Låter ni bara valpen kissa och bajs i tomten så kommer han/hon bli van med det och risken är ju stor att när valpen är fullvuxen så vill den bara lägga sina högar på eran tomt vilket kanske inte är så härligt en varm sommar dag.
http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!
Jag har en granne som har fyra hundar i olika "små raser" som bara får gå ut på deras tomt. Det är inget jag skulle rekommendera ens för valpar eftersom det blir en väldigt begrännsad värld, inget spännande alls efter ett tag.
Dessutom så är det nyttigt att träna koppelvana redan från början. Och så får ju valpen lite mer mental stimulering om den får uppleva nya saker ibland.
Tomten är som sagt bra att använda när man ska få en valp rumsren men i alla fall en promenad tycker jag man kan unna sig om dagen. Jag vet inte heller om det kanske blir så att det blir en vana både för en själv och valpen om man inte redan från början tar med den på promenader. Det är ju lätt att skaffa sig ovanor
(i alla fall har jag lätt för det
).
Min grannes hundar har väldiga problem med allt som är nytt då de nästan aldrig upplever något sådant. De kan inte heller gå i koppel så när jag sitter hundvakt och tar ut dem i koppel så får jag nästan nervsammanbrott efter tre minuter.
Jag låter en valp på 8 veckor endast vara i trädgården första 2 veckorna - det är tillräckligt mycket nytt för denne ändå. Under tiden låter jag valpen lära sig ha halsband, så den är helt bekvämt med det när vi efter ca 2 veckor börjar med småturer utanför trädgården.
Detta har fungerat bra för oss och man behöver inte skynda på så mycket med allting - en valp behöver även få lugn och ro och utfprska saker i lugn takt och har man en trädgård så är det ypperligt att börja första veckorna där
Jag skulle nog tränat inkallning där det finns störande moment också, så du vet att du kan ha din hund lös även om det är andra hundar/barn där. 
// Lise
When nothing goes right, go left!
Tack för alla svar :)
Ja det är ju bara tänkt de första veckorna, och självklart även träna utanför också, men om man ser en valp behöver gå ut en massa i början att man de mesta utav gångerna går ut med den på tomten. inte bara släpper ut utan går ut och "tränar" precis likadant som om man varit utanför. Men att man några gånger per dag och kanske koppeltränar
#4 Självklart, men jag tänkte att först kanske man ska träna där det inte finns lika mycket störande moment, det finns ju fortfarande på vår gård, det finns barn utanför och hundar som går förbi. Men de kommer inte fram till valpen vilket kanske är en trygghet i början :)
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Här har vi hållt enja som valt första vekorna oxå i trädgården, tycker det är bra valpen blir trygg o säker i sin hemmafront :) Det var sen vid 11 v ålder som hon fick följa med små rundor och långa vart hon buren i ryggsäck på magen, detta pga min man arbetade och kunde inte lämna henne hemma själv när andra hunden behövde sina promenader med.