Hundar iFokus

Hundar

Etikettbilder-och-filmer
Läst 3355 ggr
Noa-Nisse
0

Varning för rådjur

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vill bara med denna video varna alla som är ute i skogen under månaderna som det är lag på att ha hunden kopplad. Detta kan hända… Lagen är kanske inte bara till för att man inte ska skrämma de vilda djuren utan också för ens egen och sin hunds säkerhet! Vill varna lite för att det blir lite otäckt när mamma-rådjur stampar på vad jag antar är en bordercollie.

Medarbetare på Hundar.ifokus

linda88
0

Vet man hur det gick för hunden?

Noa-Nisse
0

Jag vet inte alls hur det gick för hunden! Hoppas det gick bra isllafall!

Medarbetare på Hundar.ifokus

mikkan01
0

Vilka månader är det lag på det? Glad

Hemsk video, hoppas det gick bra för stackarn.

~mikkan

Frosstis
1

Jag har sett den videon jättemånga gånger och tycker det är jättehemskt! Varför filmar dom bara? Dom kan ju försöka rädda hunden. Undra hur det gick med hunden och om den fick några skador.

russin
0

Jag förstår att hjorten är stressad. Först försöker katten komma på hur den ska kunna ta kidet för att få sig ett rejält skrovmål (jo det syns hur den försöker hitta ett bra grepp i början) - och katten får vad den förtjänar lite senare när den försöker komma närmare trots att mamman är där.

Synd bara att bordercollien råkade hamna där när hjorten redan är stressad den och åker troligtvis på rejält med stryk. Inte alltid så lätt att försöka gå emot ett beskyddande rådjur med kid, för även människor kan få rejäla skador av dom.

Dock tycker man att ägarna till hunden borde ha sett rådjuret, då dom var så nära och aktat sig - men hunden kanske fick kuta lös lite hur som helst och då är en olycka lätt framme tyvärr.

Karmatarerskanise
0

Dom säger att hunden blir allvarligt skadad. Sen är det inte ägarna som filmar. Att ägarna inte gör något kan bero på att de inte vet hur man får bort en aggressiv anfallande hjort. Hur får man bort en sådan?

[Zlarviig]
0

Usch… Om det hade varit Mixa hade jag nog varit så dum så att jag sprungit fram och försökt hjälpa henne.. Man vet ju inte alls hur det hadde kunnat sluta.. Hjorten kanske hade blivit ännu mer stressad och då kanske skadorna hade blivit värre, kanske även jag skulle blivit allvarligt skadad. Men i bästa fall hade väl hjorten blivit rädd och sprungit tillbaka till sitt kid.

Jag tycker faktiskt synd om hjorten också, självklart vill hon skydda sin unge mot vad hon trodde var ett anfallande rovdjur. Synd att hunden inte hann reagera och springa där ifrån bara..

russin
0

Jag har sett filmer på hjortar som anfallit människor och människan har inte haft en suck att sätta emot. Det finns en film på en jägare med gevär och han blir totalt nerslagen och illa sparkad och har inge en chans att försvara sig.

Man bör nog tänka sig för både en och två gånger innan man går i närkamp med en beskyddande hjort. Rådjur är visserligen små jämfört med dov-och kronhjort, men kan likväl göra stor skada.

Det finns ju även en film på en boxer som strosar lugnt i godan ro och som plötsligt blir nersprungen och kickad av ett rådjur - boxern slår omkull rejält och det är nog mest pga hundens storlek som den inte blir skadad.