Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 7671 ggr
mikkan01
0

Hund juckar på katt?

Måste nästan säga att detta är liiiite pinsamt att skriva om men..Flört

Märkte att min hanhund på 8 år stod och gnällde en hel del mot katten, gick dit och kollade och såg att han försökte jucka på katten.
Katten är f.ö. en hankatt.
Avfärdade beteendet och tog honom till ett annat rum där han stannade ett tag men gick sen till katten och ville jucka lite igen. Strängt nej och nu är katten inte intressant längre.

Varför gjorde han så?
Kunde bara tänka mig stressrelaterat men han aktiveras bra, skulle inte säga att han är varken över- eller understimulerad.
Vi har en tik också som fått åka hem till min syster då hon löper, hon hann inte komma in i höglöp innan hon åkte.
Kan det vara stress över att han saknar henne på något sätt?

Hmm..Obestämd

~mikkan

[Forest]
0

Löptik i närheten som gör han stressad? Stress behöver inte betyda att man inte akterverar sin hund det kan vara att man överakterverat eller att de är något som han blivit lite småstrassad av. Jobbigt är det iaf har själv än nu som är lite skendräktig o stressar lätt o vill leka hela tiden så här leker vi inte alls med det hon vill utan lägger mer energi på aktervering som spår,lydnad nu ett tag framöver. (hon vill att man ska kasta leksaker o hon aporterar dom)

Mantissa
1

Vet inte hur stort problem det är för dig då katten är en hankatt, men vet om en honkatt som blev våldtagen av en liten hund under ett löp med otäcka skador som följd!

mikkan01
0

Vi har bara tikar i grannhusen och dom bor väääldigt nära oss, kanske kan vara någon grannes hund då?

Vi försöker ju inte överdriva aktiveringen utan kör något kul någon gång i veckan + vardagslydnad varje dag. Han är inte stressad annars. Obestämd

~mikkan

mikkan01
0

#2 Kan tänka mig att det är farligt så han får absolut inte vara där och jucka, han har ju inte varit uppepå katten utan bara slickat honom i nacken och försökt med tassen…som tur är!

~mikkan

sasha_setter
0

Min tik har juckat mot en annan tik, det var en dominant handling.

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

[Murvel]
2

#5. I detta fallet har jag svårt att tro att det skulle vara en dominant handling. Eller ja, handlingen kan vara dominant i sig (djur hatar att bli "bestigna" om de inte bett om det) men inte syftet.

Skulle tro löptik i närheten och en katt som råkat bli substitut - stackarn. Kan även vara oro och överslag om andra hunden försvann från huset.

[Forest]
2

5 Tikar som rider på andra tikar/hanar kan mycket väl ha med stress överslag, även vid löptider gör tikar detta. De kan rida även om granntikar löper så rider de icke löptikar på varandra. Jag har mycket svårt o se att en tik rider på andra for dominant handlig isf gör din tik det på många andra hundar oxå?

2 o fy stackars katt Gråter

russin
3

Inte ovanligt att hund juckar på katt - av flera anledningar.

Pilsk hanhund = man tager vad man haver så att säga.

Dominans - har en tik som inte tycker om min katt och gärna juckar på henne om tillfälle ges.

Pilsk löptik - har en tik som går väldigt bra ihop med min katt och dom leker en hel del. Just nu löper dock tiken och kan jucka på katten.

sasha_setter
0

#7 Hon gör det av dominans, hon säger att det är hon som bestämmer. Men det är inte det vi ska prata om..

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

mikkan01
0

Såg att ena grannens hund gick ute med löpskydd så det kan ju varit det som utlöste allt. Han har tidigare inte reagerat på andra hundars löp försän han fick vara med om min tiks höglöp.

Katten är inte alls rolig längre och han har slutat helt och hållet som tur är. Tror att det blev lite för mycket för honom med löpande tikar och att vår andra hund försvann härifrån så plötsligt. Glad

~mikkan

[Forest]
0

10, Får hoppas att det går bättre, tufft o bo granne med löptik här har vi oxå granne vars kastrat lider när Enja o Donna löper.

Pudelbus
0

När min tik löper så är det ett rent h*lvete att hålla henne från den kastrerade katten.

[Forest]
0

12 hahahaha Flört

Mantissa
1

#10 Att släppa ut tiken med löpskyddet på är aldrig en bra idé (egen erfarenhet)

Kul att han lugnade ner sig!