Hjälp med tåg
Hejsan allihop, det är så att jag ska åka en bit med tåg för att hämta min lilla valp men jag har aldrig åkt tåg förut så tänkte kolla om någon här har erfarenhet av att åka tåg med hund.
Blir jätte glad av egna erfarenheter och kanske lite hur det går till och sånt när man åker med hund och tåg.
Medarbetare på matlust
Du bokar plats i en djurtillåten vagn. Sedan sätter du dig på din bokade plats, ofta i den djurtillåtna vagnen så brukar man få slippa sitta bredvid någon, så antingen har du hunden på platsen bredvid dig, med en filt under, eller så har du hunden i knät, eller på golvet.
Min blogg - schäfer, lydnad & bruks
Medarbetare på Hundar.ifokus
#2 Det är jättesmidigt att åka tåg! Men tänk på att ha med dig toalettpapper och vatten till hunden. Sen kan du be din uppfödare att inte ge hunden mat direkt innan ni hämtar hen, så hen inte blir illamående på tåget.
#4 Ja, ibland oroar man sig i onödan
Jag vet folk som hämtat valp och åkt ca 15 timmar tåg, enkelväg, och det har gått jättebra! Så inte ska du oroa dig
Vad blir det för ras förresten?
Tänk på att de ibland kan vara proppfult med andra djur i vagnen och att de är mycket "spring" imellan eftersom den djurtillåtna vagnen ligger mellan restaurangvagenen så är inte valpen allt för stor kanske en trygg bur som du har i ditt knä vara bra. Gärna med en filt som luktar mamma.
#6 Det beror på vilket tåg hon ska åka med iofs. SJ 3000 har sin djurvagn längst bak.
#1 Jag har inte upplevt att man brukar få sitta ensam utan snarare tvärtom, det brukar vara rätt så trångt.
Jag åker Luleå - Uppsala - Luleå med jämna mellanrum, resa på drygt 13h. Smidigt men tyvärr oftast trångt. Inget jag lider av så mycket eftersom jag har små hundar som kan sitta i knät eller vid benen.
#9 Jag sitter i princip alltid ensam, ibland blir det till och med så att jag är ensam i vagnen också.
Hur mycket folk det är beror nog på vart man reser, med vilket tåg och när. Jag reser ofta hem till Norrland över jul SJ:s nattåg och då ska man ha tur om man får plats att andas. Där är också djurkupén mellan just resturangvagnen och alla andra sittplatsvagnar, vet inte riktigt hur de tänkte där egentligen.
Men oavsett så är jag övertygad om att det kommer gå utmärkt för TS. Det är faktiskt inte särskilt komplicerat att åka tåg och även om det är trångt brukar folk vara trevliga och förstående. :)
Jag åkte och hämtade min valp med tåg för två veckor sedan, tog lite mer än 3 timmar hem.
Hade bunkrat upp en större väska med tidningar i botten ifall det skulle hända en olycka… Men den väskan var bara onödig att ta med för han sov hela resan på en filt som luktade mamma i mitt knä. Så vi hade det störtmysigt våra första 3 timmar tillsammans! :)
Var inte alls mycket folk i djurvagnen heller då vi åkte mitt på en vardag.
Tycker inte du behöver oroa dig alls för tågresan, ta med dig en filt (eller om du får en från uppfödaren), toarulle, nån liten tuggleksak och vatten så ska det gå fint ska du se!
/Malin, medarbetare på Bulldogg iFokus

Det ska jag säga till om