Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 626 ggr
[Ella2010]
0

Vägrar maten

Mitt lilla hjärta på två år har börjat vägra sitt torrfoder som hon tidigare ätit med god aptit. Dock vill hon gärna äta nästan allt annat, min mat t ex. Har provat byta till Vom och hundemat men hon äter inte den heller! I övrigt är hon pigg och glad och som vanligt. Vad göra?

[Forest]
0

Ett alt är att man erbjuder maten äter dom inte på viss tid 5-10 minuter tar man bort maten, sen erbjuder man detta igen under dagen äter hon inte då så låt henne gå hungrig. Sen kan detta med matvägran bero på andra saker oxå, kanske är hon helt enkelt trött på torrfodret efter 2 år, testa o köp annan smak i samma märke. Sen kan hon ha magont o därmed matvägra på torrfoder men äter gärna annat för att man är hungrig?

Har du provat att låta henne arbeta för maten? Jag tar ut torrfodret i fiktan på morgonen o låter hundarna få maten som belöning, avslutar detta med kasta ut maten på gräsmattan så får de leta fram det med nosen. Akterveringsboll är inte heller helt fel att låta dom jobba för äta :)

Sen tåls det säga att hundar är inte dumma de vet att om jag struntar med äta detta så kommer matte ge mig godare mat Flört Jag har iaf mycket svårt o tro att en hund svälter ihjäl om man erbjuder dom mat.