Inkallning
Hej!
Jag undrar om någon vet några övningar på inkallning utomhus vid distrationer?
För hon kommer varje gång och så… men så fort de kommer en männinska,hund eller katt så flyger hon iväg.. jag får inte kontakt med henne längre :S
Så om någon har några övningar man kan göra så vorre de bra ! Tack i förväg! :)
Jag hade samma problem med min hund, han va helt stum när han såg en annan hund. Men har haft en hund vissel pipa och MASSOR av godis i fickan så ett vissel betydet "kom hit och få godis typ" och då måste hunden sitta framför mig innan han får godiset.
Numera lyssnar han på mitt vissel (Utan pipan) och då får han godis emellan åt bara men än idag måste han sitta först för att få godis, för den anledningen att om han är lös någon gång så vill jag kunna ta tag i han.
Vi brukar träna i en låååååång spårlina och sele på en gräsmatta där de går hundar förbi :)
http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!
ja eller lär henne helt enkelt att när du säger hennes namn så är det godis. ( eller vad hon nu tycker om)
Ja de har vi gjort men hon är helt ointresserad av allt hon gillar när hon ser nått :S
Hon sniffar de bara och sen springer hon tillbaka :S
Ja hundar gör ju det dem får fördel av så du måste helt enkelt försöka vara roligare än det som distraherar. Spring iväg åt andra hållet och vifta med en leksak eller släng lite godisar på marken och låtsas äta av dem och låtsas som att det är riiiiiktigt gott!
Sen är det jätteviktigt att inte öva med för mycket störningar i början med valpar, det ska även vara ganska så kravlös träning. Du får känna efter helt enkelt.
Eller så kan du göra så här att du bakar in skvaller i inkallningen när hon ser en annan hund/människa/katt så att hon får godis så fort hon lägger märke till det. Börja med lina så hon inte har chans att springa dit och du måste vara snabb. Om du inte använder klicker så klicka in henne och använd den i skvallerträningen. Men går även bra med rösten såklart. Till slut kommer hon komma till dig naturligt när hon ser dem här störningarna och vilja ha godis. Och då kan du träna utan lina!
Det gick ganska bra med inkallningsträningen i början med min JRT-valp, men nu när hon är 7 månader är det precis som att hon skiter fullkomligt i både mig och det goda godiset - det är mycket roligare att rusa runt och springa i grannarnas trädgårdar…
I nuläget vågar jag inte släppa henne lös alls, eftersom hon rusar iväg direkt i full fart så fort hon bara kan. Jättetrist, eftersom jag gärna vill kunna gå i skogen med henne lös.
Det händer då och då att hon rymmer och då tar det lång tid att fånga in henne - och då handlar det oftast till slut om att verkligen fånga in henne, eftersom det är så svårt att locka henne att komma. Hon är för smart för att bli lurad av godis. Resultatet blir att hon blir ännu mer misstänksam och håller sig på lite avstånd när hon rymmer. Hon tycker självklart att det är roligare att springa dit hon själv vill, än att bli infångad och inburen av en irriterad matte… Men med gator, järnvägsspår och industrier i närheten är hennes rymningar helt livsfarliga!
Jag kör oerhört mycket kontaktövningar med valpar från start (och med klicker, men det är valfritt). Jag belönar varendaste liten ögonkontakt - både ute och inne. Ute är det kanonbra, för det räcker att valpen snabbt vänder sig och tittar på mig en tiondels sekund så belönar jag, vilket gör att valpen kommer ha mer och er koll på mig.
Jag leker även mycket med valpar för att vara spännande. T ex får leta eftre en kotte jag hållt i och kastat iväg en meter eller två, gå upp på små stenar och bli belönad osv. LIte olika beroende på vad valpen verkar tycka är kul.
Jag har haft samma problem med min setter tik, men jag har nu tränat mycket med kontakt precis som #6 sa att man kunde göra och sett till att hon vet att man oftast får godis när man kommer till mig! Det är bra om man alltid har godis i fickan och att man berömmer när hunden kommer tillbaka om den har stuckit. ;)
Hälsningar Sasha, Zally och mig!
Förresten - inkallning tränar man precis som allting annat först i störningsfri miljö. Sen går man över till störning successivt
Är det mycket störning och valpen rantar iväg, så ha lina eller koppel på dom ställena och ha den lös så mycket som möjligt där det är mer störningsfritt.
Vad menar du med flyger iväg ? Mot folk och hundar för att hon vill hälsa eller från dom för att det är otäckt ?