Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 5199 ggr
Ralktad
0

Hund som jagar svansen..

Vad kan det bero på? Jag vet att det kan bero på stress/understimulering, men vad mer?

När Tyra kom till mig var hon en understimulerad stressboll som jagade svansen hejvilt. Numera, efter 3 år så kan hon jaga svansen, eller försöka ta svansen men inte snurra, när hon blir glad. Jag vet inte riktigt varför hon gör det, kan det vara så att det är ett kvarstående beteende hos henne?

Hon får bra med både motion och träning, hon är varken understimulerad eller överstimulerad.

Min blogg - schäfer, lydnad & bruks

Medarbetare på Hundar.ifokus

[RMSLiners]
0

Hundar jagar oftast svansen om de är uttråkade/stressade. Valpar leker gärna med sin svans men hos vuxna hundar är det oftast understimulans eller stress som ligger bakom det.

Men ibland kan det också bero på utsönding av något ämne som heter verilus fekalis, läste jag här om dagen på annat forum, vilket är det hundar utsöndrar och förknippar med identitet. Om så är fallet finns det rektum-olja i välsorterade hundbutiker att köpa för att avbryta beteendet.

Sofie-Marie
0

Det kan absolut vara ett beteende som hänger kvar. Min schäferhane på snart tre år jagade svansen som valp, och nu kan han fortfarande ibland få för sig att jaga den eller som du säger: Försöka få tag i den utan att snurra - när han blir glad.

Portie
0

Troligen är det ett beteende som hänger kvar sen innan. Kan också vara ett överslagsbeteende, min hund t.ex. gör så när han blir extremt glad, då hoppar han runt och försöker fånga svansen, han gör aldrig så annars och har inte heller gjort så när han var valp.

russin
0

är det bara några varv när hunden blir uppselt (t ex när den blir glad) så skulle jag inte bry mig så mycket utan nonchalera beteendet. Håller den ofta på eller om det är långa stunder så skulle jag bryta och få den att göra något annat.

Ralktad
0

#4 Det är bara några varv, om ens det, och precis, det är när hon blir uppspelt.

Min blogg - schäfer, lydnad & bruks

Medarbetare på Hundar.ifokus

russin
0

Då skulle jag inte bekymra mig så länge det inte blir värreGlad

[dynamitella]
1

Så länge det inte hindrar hennes vardag, och eftersom hon bara gör det när hon blir glad så är det inget att oroa sig över :)

Om hon däremot blivit okontaktbar, hållit på i flera minuter i sträck eller gjort det vid tristess så är det en annan femma.

rebz
0

Bra fråga. Det händer att min hund gör det när han blir väldigt exalterad innan vi ska gå ut. Då har det hänt att han försökt jaga svansen. Då för att han blir så exalterad att han har svårt att hejda sig.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

jasmina.p
0

Min tibbe fick inte leka av sig som valp då han va på helt fel ställe men efter att jag tog över honom och vi arbetade på hans självförtroende så vågade han valpa sig lite mera, vid 1års åldern vågade han vara sig själv och än idag när han busar och ska trigga igång mig så brukar han få nå fnatt och jaga sin svans, idag är han 3år :)

jag ser inget negativt med att han jagar sin svans eftersom han gör det i sammband med lek och bus

http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!