Rävskabb/Demodex
Hej!
Jag har två flat-hanar på 1 respektive 2 år hemma. I somras fick den äldsta hunden en förfärlig klåda i båda öronen som visade sig vara svamp vilket behandlades. Klådan och såren försvann ej och klåda och sår började blomma upp runt båda ögonen,runt munnen och röda strimmor i ögonen. Vi gick till veterinären igen och fick ett positivt svar för rävskabb. Efter genomgången behandling varannan vecka i tre omgångar med Stronghold på båda hundarna så återkommer besvären. Behandling genomförs återigen och nu efter 2 veckor sedan den senaste dosen så är besvären tillbaka igen! Jag har hört talas om riktigt envis skabb men nu börjar jag fundera på om det kan vara demodex???
Anledningen till att jag misstänker detta är att behandlingen är densamma för båda parasiterna men demodex ska behandlas en längre tid. Hunden blir bra efter varje behandling de första dagarna men sen kommer besvären åter igen. Därför tror jag absolut inte på någon allergi.
Nu till min fundering…
Är det någon av er som har några erfarenheter av rävskabb eller demodex? Hur har era hundar behandlats och hur länge har behandlingen pågått? Hur går utredningarna till?
Hoppas ni kan svara! //Ida
Demodex kliar sällan om det inte är en mer utspridd generell form (stora delar av kroppen drabbad) - så jag tror nog mer på att det är rävskabben som är problemet.
Har skrapprov gjorts för att konstatera rävskabb ?
Blodprovet visade på rävskabb…
Rävskabb i området och hund med dåligt immunförsvar som blir återsmittad gång på gång ? Jobbigt läge oavsett.
Prata med vetten om att byta preparat.