Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 3153 ggr
Ralktad
0

Känslig mage

Min staffe, tik, på 6 år är väldigt känslig i magen. Hon äter Brit premium och fungerar bra på det. Men, så fort hon får något annat än sitt foder så blir hon gasig i magen. Jag har prövat med korv, knäckebröd, frolic, köttbullar utan lök, leversnittar. Ibland kan hon till och med bli lite gasig när hon bara går några enstaka kulor från sitt foder som belöning, det blir hon inte när hon äter det annars.. Kanske ska tillägga att hon endast blir gasig. Hennes avföring ser jättebra ut. Vet inte vad det beror på. Hon har alltid varit känslig i magen. Vi har varit hos veterinären, men de hittade inget fel. Någon som vet vad det kan bero på? Eller kanske har samma problem? Tips på godis för riktigt känsliga magar?

Min blogg - schäfer, lydnad & bruks

Medarbetare på Hundar.ifokus

Karmatarerskanise
0

HAr ni testat mild mat som kokt kyckling?
Verkar dock konstigt att hon reagerar på sin egen mat om hon vara får några kulor men inte i sörre mängd.

Driva
1

Min farmors hund hade kroniska magproblem, han fick bara äta ris och kokt kyckling. Men han fick medicin också, mot vad vet jag inte.

Besök min blogg: http://bumpi.se

Ralktad
0

#1 Nej det har jag inte. Har undvikt att ge henne annat än hennes foder då jag inte vill att hon ska ha ont i magen. Ja, jag tycker det är lite konstigt, dock är det inte mycket, mer att hennes mage är lite hård/uppblåst känns det som.

[Forest]
1

Om hunden funkar på ett foder så kör med det :) Sen som 1 säger är kokt kyckling mild det kör jag med som godis. Undvik allt annat ett tag framöver eftersom hon trots allt funkar bra med sin mat :)

Ralktad
0

#4 då ska jag testa med kokt kyckling! :)

[Forest]
2

5, Jag köper billigare kyckling som typ klubba sen kokar jag detta och rensar den det är mycket lätt o pilla med när den är kokt. Sen fryser jag in det i små påsar lagom stora att ha som godis under dagen eller när man tränar.

FiffiLiina
0

Våran sheltie är känslig i magen och blir lös i magen om han äter annat foder än han gör nu. Han äter eukanuba rice and lamb och det funkar jättebra. Han kan äta det mesta godiset och får ibland lite "människomat" och det går bra för hans mage. Vi har testat många olika foder och detta är det foder hans mage mår bäst av.:)

MVH FiffiLiina

Ralktad
0

#7 Hon går bra på det fodret hon äter nu. Glad

russin
0

Min erfarennhet är att det inte alls är ovanligt att hundar som äter torrfoder får känslig mage - det är för sterilt.

Jag har haft flertalet hundar nu som käkat färskfoder och aldrig har jag haft en hund med känslig mage. Hundar i min omgivning som haft känslig mage eller rent av mer eller mindre kroniska mar-tarmbesvär har blivit bra efter byte till färskfoder.

För mig är "riktig mat" det som bygger upp en hund - både vad gäller hälsa och immunförsvar. Färsk föda ger oftast en mycket bättre status vad gäller mage och tålighet. Kanske kan vara värt att provaGlad

Ralktad
0

#9 Ja, jag ska fundera på det. Finns det något färskfoder som är ''snällare'' mot magen? Speciellt mot hundar som är känsliga?

[Forest]
0

10 Är du intreserad av färskfoder så visst finns det snällare färskfoder men i regel är all färskfoder mildare för magen. När fd hunden kom så fick vi verkligen fundera foder, vi testade nordic eftersom det var den jag visste om såldes i närheten. Vi märkte stor skillnad på magen snabbt efter en vecka slapp man fisar efter 1 mån klara hon av äta annat än bara foder, sen vart det i slutänden en bra stålmage. Vill man verkligen ha mild så rek jag någ VoH med kyckling nästan helt luktfri färskfoder och mina superkräsna pudlar äter denna.

[eeklund]
0

Satsa på NATURLIGA godisprodukter för just känslig mage? Cracker Jacks heter dom.. jag har dom till min tjej för jag vill att hon ska ha så naturliga produkter som möjligt när det gäller godis och belöning. Så köpte en påse Cracker Jacks med anksmak som bara innehåller ris, anka och tomat och är kex. Och den är till för hundar med känslig mage just.

Sen använder jag torkatt lammkött från Ziwi Peak som är bra för matsmältningen och sådär :).

[Forest]
0

12  cracker jacks innehåller Lamm, solrosolja, ris, tomat, potatis, potatisprotein och blandade örter.

Undvik allt som är rökt är oxå ett tips jag har till dig ts, sånt som är rökt är bla grisöron, "nartuligt" hundgodis var någa med läs på allt. Som sagt man kan göra mild o bra godis själv utan något annat innehåll än kött/kyckling Flört

[eeklund]
0

#13 Mitt jag har är anka, inta lamm :)!

Det jag har, med anksmak, innehåller: tomater, anka, ris och örter.