Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 12415 ggr
evelina1991
2

Frukt till hund?!

Hej!

Ville se hur de e med frukt till hundar?! vilken frukt är mer OK än den andra och vad ska man undvika?!

I sommras så käkade Wilma äpplen som låg nedanför ett äppelträd o blev dålig i magen, trotts att hon tog små "tjuvbett" och inga rediga tuggor, vet dock att de ska helst undvika kärnhus på frukter då kärnorna innehåller något ämne som påverka deras andning och ögon o dem kan hamna i chock om jag inte ha helt fel?!

Hon tycker om banan oxå, hon få några små bitar av mig av det och nu nydligen så fick hon smaka päron sen slapp jag inte hennes tiggar ögon ;) hehe

kodex
0

Jag ger alla möjliga frukter till hundarna! Det ingår i deras utfodring, fast mixade då för att de skall kunna bryta ner cellulosan och tillgodogöra sig all näring. Men jag kan ge fruktbitar också av det jag själv äter som lite berikning och för att de tycker det är gott. Jag kan inte komma på någon frukt som jag själv äter som jag inte ger även till hundarna…

[Murvel]
0

Hur är det med vindruvor? De kärnorna är väl inte bra.

teezan
2

#2 ja just det, vindruvor ska man undvika. det kan vara direkt farligt vid för stor mängd. det är dock oklart vad som gäller när de är kärnfria… men det är bäst att undvika de helt och hållet :)

JamieBlue
1

#2 Har hört att vindruvor och russin inte alls är bra. Kommer inte ihåg varför just nu… I samma sammanhang nämndes att man inte ska ge för mkt citrusfrukter heller.

Portie
1

Vindruvor ska man undvika, kan vara giftigt.

Men annars så brukar jag ge lite alla möjliga frukter, i måttliga mängder. Han får äpple, päron, clementin mm.

Intehärutandär
2

giftinformationscentralen kan man läsa vad som är giftigt för hundar (och andra djur)

"Vindruvor, både färska och torkade (russin) samt korinter, har i vissa fall givit allvarliga symtom när hundar ätit av dem. Orsaken till detta är okänd. Man vet inte heller varför vissa hundar blir sjuka och andra inte.

Symtom: Kräkningar, diarré, buksmärtor, slöhet kommer som regel inom 6 timmar. Efter 1-3 dygn kan njurskador tillstöta som visar sig till exempel genom att hunden kissar dåligt eller inte alls. Dödsfall har inträffat.

Åtgärd:

Exemplet gäller en 10 kg:s hund
Kontakta veterinär eller djursjukhus vid symtom eller om hunden ätit mer än cirka 100 g vindruvor (motsvarar ~ 20 g russin/korinter)"

Fenix_Chicci
0

Hundarna får ibland äpple eller päron vilken speciellt Ludde älskar. Sen brukar Sally så äta vattenmelon på sommaren för det är supergott. Att sitta i hammocken och äta melon är livet ;) Annars blir det mest grönsaker. Broccoli, morot, ärtor och majs är toppen. Förut hade jag gjort iordning ett fat med ärtor och majs till undulaterna och vände ryggen till det där det stod på bordet när jag rotade fram lite ruccola ur kylskåpet. Då hoppade Sally upp på bordet och mumsade i sig det. Så var bara att fixa nytt sen.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

nadilda
3

Smiter in här och fråga, hur är det med bär då?

Vi har både, smultron, hallon, jordgubbar, blåbär, vinbär och körsbår på våran tomt. Hihi, Dolly går omkring och "plockar" av allt. Körsbärna som hon inte når är hennes favoriter, så hon sätter sig under trädet, kollar upp och väntar på att någon ska plocka åt henne Tungan ute

Fenix_Chicci
0

Sally plockar blåbär från buskarna så det er gott. Men bär överlag ska nog vara okej. Men var lite försiktig med körsbär så de inte sväljer en massa kärnor.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

russin
0

Bär är helt okej för hundar att äta (blåbär, halloon osv).

Vad gäller frukt än nog banan mest att föredra egentligen, men allting går att ge förutom vindruvor/russin och avocado som inte alls är bra för hundar. Däremot så har nog inte frukt någon direkt nyttighet för hundar utan bär är bättre.

mikkan01
0

Banan har jag hört ska vara mindre bra för hundar?
Vet inte hur pass det stämmer dock.

Min gillar att äta blåbär från buskarna…och jordgubbar, annars är övrig frukt inte alls gott enligt honom, apelsin är gott om det inte är för mycket juice iFlört

~mikkan

DinJejja
0

Min hund är inte så förtjust i frukt. Men han älskar morötter och gurka så det brukar han få ibland :)

Nathalie-G
0

Bästa godiset enligt min hund är banan, har märkt att det är bra när han är lös i magen också! :) Har ju en "liten" (43kg) matvägrare här hemma som bara äter ibland, då känns det bra att ha med en banan på långpromenaden för att få i honom lite energi! Tomat är också mums, och jordgubbar! Andra grönsaker som morot och broccoli kan man bara äta kokta tydligen enligt kiro!

FiffiLiina
0

Min hund älskar de allra första frukterna. Helst päron, om han för en bit är den borta inom en halv sekund. ^^

MVH FiffiLiina

Driva
0

Oj jag visste inte att vindruvor kunde vara farligt! Min ena hund älskar vindruvor… Men det får vara slut med de då..

Annars ;r min valp galen i mandarin och apelsin, fatst bara om de är söta :D
Jag har aldrig varit med om en hund som gillat cirus frukter.. men hon gör de…

Besök min blogg: http://bumpi.se

evelina1991
0

Vad härligt att se att det var många som kommenterade och hade mycket att prata om detta :D Kanon bra, känns skönt att veta att man kan ge dem mesta frukterna och tydligen grönsaker oxå till hundarna, då bli de en fruktstund i sommar på stranden än massa godis :)

Tack för alla svaren, toppen verkligen! :D

nadilda
0

#9 Dom plockar vi ut och henne Glad (kärnorna altså)