Premacks princip
Jag läste just den här artikeln och tycker att den verkar mycket vettig. http://www.asashundar.se/articles.php?cat_id=9
Men det är vissa saker jag inte riktigt förstår. Jag vill till exempel lära min hund att inte bry sig om smådjur. Hur går jag tillväga då?
Skulle jag använda kaninjakt som belöning för inkallning skulle en kanin få sätta livet till, jag menar… Det kan väl inte vara så de menar? Det känns som det är något jag inte fattar, minst sagt, haha.
Oj, länken räckte inte ända fram. Klicka på rubriken Premacks princip!
Belöningen måste ju inte relatera till kaninen, men det måste vara ett beteende med stor sannolikhet som gör att hunden kommer ex. släppa fokus från kaninen (som då troligtvis har en låg sannolikhet)
Har hunden gott om jaktlust kanske en jaktsimulering med boll/trasa kan göra att hunden väljer att bryta fokus, en nackdel är då hög stressnivå vilket kan stjälpa mer än hjälpa.
Eller att fokus på kaninen helt enkelt får vara belöningen för att den bryts, förstår du?
≧◔◡◔≦
#2 Ja men då blir det ju i och för sig bara den vanliga belöningen - godis eller lek. Mer kan jag inte erbjuda. Jag tycker det verkar svårt att använda situationen som belöning, jag förstår inte riktigt hur det ska gå till om jag ska vara ärlig, haha.
Jag har läst den sista meningen du skrev säkert tio gånger och jag förstår den fortfarande inte. Förklara gärna :)
Det känns som en bra metod om man kan den, men lite klurigare att liksom "sätt sig in i".
Att hunden får ett "varsågod" att titta på kaninen eller sitta vid buren som belöning när den väl gör det du vill ex. släpper blicken.
Min hund kan dra om hon känner intressanta dofter, och jag använde mig av just doft/kissfläckarna som belöning för att träna på att gå fint i koppel tros frestelser.
Alla belöningsmetoder är ju inte lämpliga i alla tillfällen, har hunden lätt för att gå upp i varv och på ett "dåligt" sätt så är det kanske mer aktuellt att använda mer lugnande belöningar ex. mat/godis.
Att kanske skvallerträna med ett superdupergodis som hemmagjord torkad lever eller annat smasken som han enbart får i samband med kaninträningen.
≧◔◡◔≦
Jaha, ok. Ja det känns kanske som just kaniner är enklast att använda sig av skvallermetoden. Jag får leta upp någon med kaniner men det blir nog ändå svårt "i riktiga livet" sedan när kaninerna springer framför näsan på oss i skogen. Det blir svårare att få henne att lyckas varje gång när förutsättningarna är så olika men trägen vinner. :) Tack för svaren!