Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 4601 ggr
Ratlings
0

Få bort bit-beteende

Jag har en omplaceringshund som det inte går att leka med. När han blir riktigt uppspelt så börjar han bita, främst i armarna. Han biter inte hål, men jag har fått flertal blåmärken.

Jag undrar, och hoppas, någon har tips på hur man får bort det här? Jag vill ju kunna leka normalt med honom utan att han ska bitas.

// Lise
When nothing goes right, go left!

[eeklund]
0

Så fort han bits så ignorera han? Bara avsluta och säg nej.

Min tjej på 6 månader, bara valpen än såklart, gillar att bitas med när man leker med henne. Vi jagar varann och när hon kommer ifatt mig så vill hon gärna bitas lite och då puttar jag bort henne och säger nej och avslutar leken.. brukar hjälpa :).

Ratlings
0

#1 Funkar inte, igonerar man så fortsätter han, han lyssnar inte på nej vid det tillfället heller. Vill jag att han ska sluta måste jag ta tag i selen så han inte kan hoppa upp och bita, tills han lugnat sig.
Putta bort honom ger motsatt effekt då triggas han ännu mer och han är inte valp - men en väldigt valpig 2 åring.

// Lise

[eeklund]
0

#2 Då har jag inget annat tips tyvärr. Hoppas det löser sig!

Ratlings
1

#3 Tack det hoppas jag också. Glad

// Lise

russin
0

Hur leker du med hunden som gör att den börjar bita på dig och inte i t ex en kampleksak ?

Ratlings
0

#5 Det spelar ingen roll hur, även om vi kastar boll/pinne, springer i snön, hoppar över snöhögar.. Hur vi än leker börjar han bitas. Också när han blir riktigt uppspelt (som ibland när vi går promenad med en kompis och dennes hund).

// Lise

Em_
0

Vad tycker du är att leka normalt? :) Jag hade nog lekt lugnare lekar och avbrutit innan hunden blir för uppspelt. Det finns en bok som Från valp till unghund - utan probelm av Nina Roegner. Hon skriver jättebra om stress och det handlar inte specefikt om bara valpar.

På en valpkurs fick jag tips på en övning som kan hjälpa hundar att lära sig att behärska sig. Man tar lite lagom gott godis (favoritgodiset sparar man tills hunden har fattat) och håller fram det i handen till hunden. Första gången kommer hunden försöka dyka ner i handen, då stänger man den snabbt. Nu kommer den jobbiga biten, fastän hunden gnager och krafsar öppnar man inte handen utan väntar ut hunden tills den inser att det inte funkar. När den slutar öppnar man handen, förmodligen sticker den fram nosen igen och man får stänga handen. Målet är att man ska kunna ha handen med godiset öppen utan att hunden kastar sig fram. Då tar man godis från godishanden med andra handen och ger hunden.

Jag gjorde den med min hund när han var väldigt pang-på som unghund. Tycker den hjälpte honom att lära sig behärska sig. (Tillslut ska den även gå att använda som en visuell klicker, så fort hunden gör rätt öppnas handen och då vet hunden att den får godis.)

Ibland kan det funka att vända sig in i hörn när man ignorerar. Om inte annat slipper man ha hunden studsande upp i ansiktet. Annars tycker jag det låter helt ok att hålla fast och lugna om det är det som funkar.

Ratlings
0

#7 Med normal lek menar jag utan bitande Flört Att leka och avsluta innan han blir för uppspelt funkar inte då han börjar såhär direkt, tyvärr. Så om vi ska köra på det så lär det aldrig bli någon lek alls.

Han är jätte duktig på att ta kontakt, och att hålla fram godis framför honom utan att tar den är inga problem alls. Han väntar till jag ger det till honom eller säger varsågod. Han är alltså inte "pang-på" utan har bara problem med bitande vid lek.

Om jag vänder mig om från honom när han biter så fortsätter han ändå, biter i det han får tag i sas. Så det funkar inte öht att ignorera.. Då fortsätter han bara.

// Lise

thilda-
0

han får väl nästan som ett " överslag " av stress och börja bitas antar ja :) får nog markera till åt han/hon

Ratlings
0

#9 Har du tips på hur? Han reagerar inte på "nej" hur jag än säger det.

// Lise

Kalli
0

Den övning Em_ beskriver brukar kallas omvänt lockande.

Går han överhuvudtaget att avleda när han blir sån? Med godis eller andra leksaker? I så fall är ju det ett alternativ men som sagt, inte alltid de är så "lättlurade".

Min hane var precis sådär från början, han kan visserligen fortfarande få sina ryck med idag går det att oftast att säga åt honom att lugna ner sig.Tyvärr kan jag inte riktigt förklara hur vi kommit dit, men åtminstone ge dig hopp om att det kommer bli bättre.

Undantaget numera är när han träffar människor han avgudar men det är ändå lättare att träna eftersom man kan avlägsna honom från situationen. Alltså bitas = personen han vill hälsa på ökar avståndet. Det går såklart också att göra själv men då får man ju binda upp hunden.

Ratlings
0

#11 Nej tyvärr inte. Godis har jag iof inte testat då jag inte vill belöna beteendet, men jag har försökt få honom att sitta och lugna ner sig, vilket bara funkar om jag håller i honom så han fattar att han inte kommer åt att bitas..

// Lise

Driva
0

Vad händer om du istället kampar med en kamptrasa?

Besök min blogg: http://bumpi.se

Maja2
0

Ts, hur länge har du haft hunden? Hur fungerar kommunikationen i övrigt?

Kalli
0

#12: Misstänkte det. I mitt fall ber jag oftast om ett annat beteende och belönar, men från början var det även ren avledning med godis. Jag har då och då fått höra att jag belönar det felaktiga beteendet men eftersom beteendet inte ökat (vilket är hela vitsen med belöningar) och vi gör framsteg så antar jag att åtminstone min hund inte ser det inte på det sättet. Vill man dessutom göra det extra tydligt att det inte är bitandet i sig utan ex. att hunden står med alla fyra tassarna i marken som belönas är ju klicket ett bra verktyg.

Ratlings
0

#13 Då biter han i den tills han tröttnar och kommer och biter mig istället!

#14 Jag har haft honom i snart 2 månader typ, kommunikationen funkar bra faktiskt. Det är bara just när han blir såhär som han stänger av.

#15 Hm, ja det låter vettigt. Får klicka det också då, vi klickertränar ju en del annat så det borde inte vara något problem. Får se hur han tar - som en belöning för dåligt beteende eller om det avtar. Glad

// Lise

Kalli
0

Man får nästan testa sig fram, fick massor av tips som absolut inte fungerar på min ex. att skrika till som om det gör ont = ännu roligare. Eller att korrigera fysisk på olika sätt = han kunde inte bry sig mindre. Ignorera eller vända ryggen till gör honom heller ingenting. Antar dessutom att det är lättare att göra med en valp än när man har 30 kg hund i armen. Oskyldig

Ratlings
0

#17 Ja det kan jag tänka mig att det är, problemet är att han är en hund på 30 kg Flört
Jag får testa lite mer då, jag kommer aldrig ge upp, men hoppas på att kunna springa runt och leka i sommar - utan att få ont.

// Lise

russin
0

Försök kampa små korta mikrostunder, för att sedan kommendera loss/släpp och platsa hunden och ge belöning (godis lugnar) - beröm omedelbart. Så skulle nog jag göra med en sådan hund och varva kamplek med lugna övningar och inte köra några direkta kasta iväg-lekar (låter som en hund som lätt går upp i stress).

Ratlings
0

#19 När vi kör "kasta iväg lek" så sitter han tills vi säger att han får springa. Det är alltså inte det där fram och tillbaka springandet utan varvat med lite lydnad och kontaktövningar. Tack för tipset får testa det Glad

// Lise

Maja2
3

Har du bara haft honom i snart två månader typ, så skulle jag säga att han inte landat i sitt nya hem än. Ge honom mer tid att landa i det nya, skapa en bra kontakt i första hand. Det han uppvisar är mest troligt stresspåslag, möjligen för att han inte vet vad du är ute efter, och vad som förväntas av honom. Satsa på att skaffa en bra kontakt med honom, backa lite i lekandet. Det är mina tips

Ratlings
0

#21 Att backa i lekande innebär ingen lek alls. Låter lite tråkigt kan jag tycka. Att träna på kontakt, kommunikation gör vi hela tiden, men det skulle vara skönt att kunna "släppa loss" lite emellanåt med lite lek. Men det funkar ju inte då, om jag ska göra som du säger.

// Lise

Maja2
2

#22 Ge hunden mycket mer tid! Kräv inte av den, vad han inte klarar i nuläget. Du hinner leka massor längre fram, men just nu uppvisar han mest stress, och det är ju inte positivt.

[Forest]
1

Att kasta leksaker/pinnar är mycket upptriggande och en stressad hund får överalag därmed okontaktbar som du säger. Jag skulle ta Majas råd o inte leka med honom nu utan försöka visa omgivningen med långa promenader samt träna på kontakt. Lära in olika röstkomandon under promenaden o belöna belöna belöna. Han bör lära sig att vara med dig är som vinna storvinst på V75 ;) Du kan vara rolig utan att leka. Belöning behöver inte vara godis det kan vara röstbelöning eller berörning :) Jag hade allså skippat helt belöna med leksak iaf på ett tag tills han inte är så lätt att stressa upp.

Ratlings
0

#23 Jag kräver inget speciellt av honom just nu Glad Jag uppfattar honom inte som stressad alls faktiskt, han gjorde så med tidigare ägaren också.

#24 Glad

// Lise

Maja2
0

#25 Jag tänkte just kring leken. Kräv inte att han ska kunna leka, om han inte kan, utan låt honom landa i lugn och ro, både i hemmet och med dig som ny ägare.   :)

Ratlings
0

#26 Jaha du tänkte så. Får väl skippa leken då Glad

// Lise

[Zlarviig]
0

Så gjorde min hund förut. Varje gång som hon bet mig så sa jag åt henne på skarpen. Jag ställde mig upp och bekade mot henne och sa NEJ! FY DIG! Eller när jag blev förvånad så blev det en reflex att säga AJ! och då förstog Mixa att hon gjorde illa mig. Tungan ute Och sen när hon hade lugnat sig och jag såg att hon skämdes så började jag med att krama henne och sen övergå till lek igen och så upprepade jag samma sak tills hon efter ett tag lärde sig att man inte bits när man leker. Nu låtsas biter hon mig istället, hon sätter munnen runt armen och sen släpper hon direkt och om jag slutar leka så backar hon och tittar på mig och då berömmer jag henne.

Sen såg jag någonstans att man kan säta smör på händerna så får hunden slicka bort det så att den lär sig att man ska vara varsam med händerna, fast det var på valpar man skulle göra det…

Har inte läst kommentarerna så jag ber om ursäkt om jag upprepar något.

Ratlings
0

#28 Problemet är ju att han stänger av, han lyssnar vanligtvis på nej, men inte när han gör såhär.

Det jobbiga är att han gör så varje gång han blir uppspelt. Han gillar snö tex, när vi går i djupsnö blir han jätte glad och busig och då börjar han bitas. Så det är ju inte bara lek heller.

// Lise

Maja2
2

#29 Försök ligga steget före, dvs undvik situationer där han blir uppspelt, för att slippa jobba med Nej, Fy och korrigeringar, och istället satsa på saker där han får Lyckas så att du får berömma honom. Då går det snabbare att jobba fram ett förtroende så att du i förlängningen kan jobba in lek med honom.

Ratlings
0

#30 Jag får göra det! Men det blir lite svårt om det börjar snöa igen Flört

// Lise

Maja2
0

#31 Börjar det snöa, så locka honom att gå nära dig och belöna med godis :)

Ratlings
0

#32 Han går nästa alltid nära mig Glad

// Lise