Hundar iFokus

Hundar

Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 6065 ggr
mollymay
0

Mask hos valp - varning ÄCKLIGT

Igår avmaskade jag min 10 veckors valp eftersom jag misstänkte att han kunde ha det.
Och mycket riktigt - imorse kom det ut vad som såg ut som en lång spolmask (?) sjukt vidrigt Tyst

Har läst runt lite och spolmask får ju valpen från sin mamma, så har uppfödaren då glömt att avmaska? :S

Nu undrar jag om det kan ha smittats över till oss människor?
Jag och min pojkvän ska köpa avmaskning för människor på apoteket idag för säkerhetsskull.
Måste jag storstäda hela lägenheten nu? På apotekets hemsida stod det att får man springmask måste man städa allting noga, gäller det all sorts mask?

Sorry för tusen frågor men tycker mask är så fruktansvärt vidrigt…

/Malin, medarbetare på Bulldogg iFokus

idipidi
0

Har du frågat uppfödaren om tiken och valparna var avmaskade? Jag vet inte exakt hur man brukar göra, men vår valps mamma avmaskades under dräktigheten och sen har valparna avmaskats några gånger, sista gången samma dag som vi hämtade. Och sen har vi fått instruktioner om att göra det igen vid 12 veckors ålder.

LinaK
0

http://www.brukshundklubben.se/templates/Page.aspx?id=7969 Här har du en bra artikel angående mask hos valpar/hundar

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

mollymay
0

#2 Tack men det där har jag redan läst :)

russin
0

Äh, har varit med om värre saker. Hittekattungar t ex som spytt upp rekordmånga spolmaskar som fortfarande lever och rör på sigFlört

Banminth tar spolmask och det är den vanligaste masken på valpar.

mollymay
0

Åh fyfan! Förvånad
Men spolmask smittar alltså inte till människor utan bara mellan djur genom deras avföring? Det är den informationen jag fått efter att ha googlat runt ett tag…

starcastle
5

Att uppfödaren avmaskar enligt konstens alla regler innebär inte automatiskt att valpen blir av med de depåer av maskägg som valpen kan födas med. 

Dessutom använder man som uppfödare helst ganska "snälla" avmaskningsmedel på valpar och det händer att vissa maskar är immuna mot vissa av de snällare medlen. Troligen ganska sällsynt, men det inträffar.

Vissa hundar måste kontinuerligt avmaskas tills dom når vuxen ålder.
Dom har helt enkelt fötts med så pass mycket depåer av maskägg att det tar tid innan alla dom utvecklas till mask och orsakar att hunden blir avmaskad. 

Medans andra aldrig visar synliga tecken på mask under sin livstid…

Mycket beror det nog på saker i omgivningen. Bor man i stan är det tätt mellan hundarna. En stadshund träffar sannolikt på mer avföring med maskägg än hunden på landet…

Men hunden på landet har kanske större chans att hitta kadaver i naturen och få i sig mask den vägen.

Hur man än vänder o vrider sig så har man alltid ändan därbak Skrattande

Det finns inga tester som kan påvisa om en tik har depåer av maskägg. Så man kan inte veta sånt i förväg när man planerar en parning.

Men depåerna lär (av det jag läst mig till) triggas att migrera till lungorna för att där hostas upp o transporteras till magen o utveckla maskar, av saker i tikens kropp. Som sjukdom, nedsatt immunförsvar eller till exempel dräktighet.

Har du en himla tur har tiken inga depåer alls. Då kan hon heller inte överföra detta till sina valpar. Men som sagt, det går inte att ta reda på i förväg.

Det enda man kan göra är att avmaska tik o valpar enligt alla kända procedurer. Och likförbaskat får många valpar mask.

Det är liksom så det är, inte mycket att bli upprörd över.
Har man otur kan man avmaska en hund ena veckan o så äter den nåt ute o har mask igen ett par veckor senare. 

Det man ska tänka på när det gäller valpar är att inte avmaska för tätt inpå vaccinering. Både avmaskning och vaccination tar hårt på valpens eget immunförsvar. Det bör gå minst en vecka mellan det ena o det andra.

Jag tillämpar samma regel även för vuxna hundar.
Normalt sett avmaskar man inte vuxna hundar regelmässigt utan bara om man misstänker eller har bevis för mask.

Men jag bor i en region med dvärgbandmask Gråter, vi bor på landet och möss  m m finns ju alltid… Alltså avmaskas mina regelbundet just mot dvärgbandmask.

Har i och för sig aldrig sett några tecken på mask, men det är ju rekommendationen i sådana här områden när man vet att hundarna då och då tar sig en liten mus eller sork o s v.

Dessutom har vi räven på besök ibland, den här vintern har den varit ända fram till dörren nattetid, hundmaten står precis innanför i hallen o rävstackarn var väl hungrig… Rävens avföring kan också vara en smittkälla för hunden.

Du behöver inte sanera hemmet för att valpen har spolmask.
Sköt avmaskningen som den ska, ta rätt på all avföring valpen lämnar efter sig i ett par dagar efter avmaskning så att inte andra djur kommer åt den.

Tvätta händer o iakta normal hygien.

http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/spolmaskinfektion/

mollymay
0

Tack för ett väldigt informativt och bra inlägg! :)
Enligt uppfödaren så var det bra att avmaska precis innan vaccination då vaccinet tar bättre om valpen är maskfri… Obestämd
Finns väl olika skolor när det kommer till det där men jag uppskattar att du tog dig tid att svara!