Hundar iFokus

Hundar

Etikett: utfodring-och-foder
Läst 4419 ggr
CupcakeGod
0

hur mycket äter en newfoundland ?

Det är jo en riktigt stor hund. Men hur mycket äter en sån varje dag?

Noa-Nisse
0

Hejsan! Jag ändrade grupp för din tråd till "utfodring och foder"! Det är ganska svårt att ge en klar bild av det du frågar. En Nuffe varierar ganska mycket i storlek. Det finns ju tikar som är fullvuxna som ligger i 45-50 kilos klassen och sen finns det fullvuxna hanar som ligger i 80 kilos klassen. Äter hunden ett kvalitetsfoder så går det åt betydligt mindre mängd foder än om den äter något billigt från ICA t.ex. Sen finns det ju färskfoder man kan ge också, så det kan se väldigt olika ut! Det bästa hade varit om du tog kontakt med en uppfödare av rasen eftersom jag antar att du är intresserad av den :) Fråga där vad de ger sina hundar och vilken mängd så får du nog ett ganska bra svar! Lycka till! :)

Medarbetare på Hundar.ifokus

WastedAgain
3

Vår njuffehane på 15 månader äter väldigt olika, nu har vi hittat ett bra foder och 15 kg räcker i typ en månad. Vi blandar med lite färskfoder så det blir nåt kg utav det/månad oxå :)

Fenix_Chicci
0

Mina släktingar hade en new foundland förut. Hon åt 11 dl torrfoder om jag minns rätt om dagen och det var doggy professional hon åt :)

Men hon var nog ganska liten för att varan en nuffe.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Driva
0

Nu har jag inte haft newfoundland men det fodret jag ger ska man ge 2% av kroppsvikten/dag.

Så säg att den väger 70kg då skulle det innebära att den skulle behöva 1,4 kg/dag

Besök min blogg: http://bumpi.se

Misarn
1

Jag har en Leonberger och jag kan tänka mig att precis som hos New Foundland så skiljer det mycket både i aptit och storlek hos den rasen också. Men Alice äter en 15 kilos säck i månaden ungefär :-)