Intressant dom, hundtvist
Även om det är strikt hundägaransvar som råder så kan det bli förmildrade omständigheter när andra är vållande.
≧◔◡◔≦
möts man så där borde man nog hålla in sitt flexi… schäferägaren gick åt sidan av en anledning. tycker för övrigt inte om flexi om hunden får gå som den är lös överallt som vid tex ett hundmöte. speciellt inte när hunden går fram till andra hundar. så båda ägarna hade varsitt ansvar här känner jag.
En av anledningarna till att jag blir förbannad när folk låter sina hundar springa fritt fram i flexikoppel mitt i stan. Senast igår var det en ung tjej med en liten mops i flexikoppel som lät hunden springa med kopplet helt utsträckt rakt över gatan. Plötsligt dök hunden upp framför mig.
I höstas blev dessutom en hund med flexikoppel påkörd av en bil precis utanför mig för ägaren lät den springa fritt.
Folk förstår inte hur man använder flexi! Man måste fortfarande ha inkallning på hunde, säkrare inkallning ju längre flexi man har!! Möter allt för ofta folk som står å halar in hunden. Dessutom, om hunden går längst ut kan den snabbt hoppa över gatan och vips så har en cyklist kört över hunden…
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
jag förstår mig inte på varför det finns folk som har flexi i stan. Det är ju livsfrligt(inte för att jag vet att händelsen hände i stan). Jag själv brukar ha det när jag tyck att det är lämpligt att ha det. Men aldrig någonsin i stan eller där det finns massor med bilar och folk
Har också stött på många som låter sin hund gå hursomhelst i flexi. Har hänt flera gånger att hundar har sprungit fram till Hugo, en gång blev han biten av en beagle pga att ägaren inte hade någon som helst koll på sina hundar som han hade flexi på (han hade två beaglar som sprang längst ut i kopplet), han blev biten i nosen men som tur var så blev det inga skador av det.
Men förstår inte riktigt hur man vågar låta sin hund springa hursomhelst i flexi, speciellt i stan. Har sett flera som låter sin hund gå före när dom ska gå över en väg, livsfarligt. Använder själv flexi, men inte i stan utan isåfall bara i området där jag bor eller i skogen.
Gillar verkligen inte flexikoppel, många olyckor inträffar av att ägaren inte har kontroll över hunden i flexi. Vi hade flexikoppel på vår ena hund för många år sedan men slutade med det då det inte kändes bra. Flera flexikoppel blev dåliga efter ett tag och ibland gick det inte att hala in kopplet vilket gjorde att man fick ta i det med händer och det bränner och gör sjuukt ont.
Sen finns det även många hundägare som tycker att deras hundar är så duktiga och kan gå lösa hursomhelst men de springer fram till alla hundar de ser. Och har man då en hund som är rädd för främmande hundar som jag har så blir man jäkligt förbannad när deinte kan håll koll på hunden eller hålla avstånd.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
#7 Det får mig att tänka på för något år sedan. Promenerade med min schäferhane i området där jag bor och ser 10-20 meter framför mig att det kommer en man med en blandras i schäferstorlek kopplad (Observera att jag inte har någonting emot blandraser). När han ser mig och Samy så kopplar han loss hunden så den springer fram och hälsar. Nu råkar jag ju ha världens snällaste hund så det var ett lugnt möte men jag tycker ändå att man frågar om hundarna kan hälsa på varandra innan man släpper den. Det är rent hundägar-hyffs. Även fast han litar på SIN hund när det gäller att hälsa på andra hundar så kanske MIN hund inte hade varit lika glad. Man kan aldrig veta sådant när man aldrig tidigare träffats.
Förövrigt har jag också väldigt svårt för flexikoppel. Flera har tyckt att jag skall sätta flexi på Samy istället för nosgrimma, då han drar och är stark. Att det är snällare för hunden etc. Tvärt om säger jag. Kan man använda det på rätt sätt så visst, go ahead. Men ingenting jag vill använda själv. Känns på något vis som att man tappar kontakten med hunden något. Och jag känner mig osäker då jag inte lika stor kontroll över min hund. Men det är ju bara mina åsikter och tankar kring det hela!
#8 Fy vilken dålig stil. Har varit med om under en promenad med min hund som då är rädd för främmande hundar att det kom två personer med tre stora lösa hundar som sprang fram till henne. Jag fick ju panik men försökte hålla mig lugn för hennes skull, pratade lugnt med henne osv. Och hundarna var snälla och lugna så allt gick bra, hon fick inget utbrott på dem utan hälsade tom. lite försiktigt MEN det hade kunnat gå illa. Hon hade kunnat bli skärrad för livet så jag var sjukt förbannad när jag gick därifrån, men ville inte ställa till med en scen när hon var så lugn.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar