Skär till klippmaskin?
Behöver lite tips om skär till klippmaskin, har beställt efter en klippmaskin och får med 10:ans skär men behöver iallafall 1 annat också till att börja med. Var lite inne på ett 4 eller 4F men fått höra att det inte funkar på oborstade eller lite toviga hundar, hur är det med ett 5?
De skär som inte har alla tänder lika långa, blir det mycket ojämnt med dessa eller helt okej?
Vill gärna ha ett skär som funkar på lite olika hundar men främst Pudel, Lagotto och Bichon pälsar och ev. Yorkshire/Lhasa Apso/Shih tzu och sådana pälsar.
Vi har precis köpt trimmer och skär. Som du kanske vet har vi en lagotto. Vi fick också med 10:an, tror nästan alltid man får det. Våran försäljare var så snäll så vi fick med två extraskär och fick skicka tillbaka det vi inte ville ha. Vi betsällde 4:an och 7:an. Vi har klippt henne en gång med fyran och det funkar bra och så, men det blev för långt. Hon såg väldigt lurvig ut efteråt också ;) Vi ska nu till helgen klippa henne igen, denna gången med 7:an. Vi valde att behålla båda skären.
Vad jag har hört så är det så att den med ojämna tänder kan få vissa hundar at se lite..randiga ut :P Men det är nog främst om man klipper släthåtiga hundar. Tror inte det syns på krull-tottar. Den med ljämna tänder kräver lite mer tovfri päls.
// Nadja
Är det din hund som är tovig? Hur pass tovig är hunden? är toverna långt ner, allså är tovorna nära skinnet?
F på skär står för tätare tänder på skären o det ger gämnare klippning, tovig hund bör du inte ha med F tex 3F och 4F som jag klipper med. 10 lämnar bara 1.6 mm desto högre siffran är ju kortare klipper skäret i ditt fall hade jag funderat på skär 7 som lämnar 3.7 mm det är mycket kort tycker jag denna andvänder jag på nos/tassar/svanstot+ hygen klipp på vintern. 5 lämnar kvar 6.3 mm även denna kanske är något o fundera på.
man sparar mycket på skären om hunden är ren, men en tovig hund blir ofta mycekt tovigare vid bad, så jag hade någ gått på toverna innan badet, försök få hunden helt tovfri klipp sönder tover med sax borsta/kada ut tova efter tova detta tar tid men man sparar lite päls där med slipper hunden frysa för mycket så här års. :)
#2 Nej, min hund är inte det minsta tovig, men jag skall heller inte använda klippmaskinen på honom. Jag klipper andras hundar och kommer främst använda maskinen på hundar som är toviga och svårare att klippa med sax samt en del släthåriga hundar/hundar med rak päls där det blir jämnare med maskin.
Men hur är det med ett 5 t.ex, ett helt vanligt 5 inte med lika långa tänder, blir det väldigt ojämnt med dessa skär som inte har lika långa tänder?
3 Jag tror inte du kan ha för fina skär till tovig päls (F= finare skär/ger gämnare resutlat) att börja klippa med. Men ska du klippa andras hundar så skulle jag satsa på fler skär 10an,5 eller 7 (eller båda) sen kan man ha samma skär fast 7F eller 5F som finputskär. Då blir det gämnare klippning.
Just nu lutar det mest åt ett 5f, skall ju vara ett som också passar hundar med rak päls. Vad jag vet tar de lite kortare skären bättre på rufsig päls?
5 ruffsig päls? Är det mer större lockig päls du menar? Jag klipper grannens tibetansk terrier med 3F på sommaren/våren snopperiet med 10an + under tassarna + öron. Sen klipper jag med saxen på ben o ansiktet. 5F kan bli bra men tänk på att den kanske inte kommer åt tover så bra.
Jag tänker på lite ovårdad päls, iochförsig kan man ju alltid borsta igenom så gott man kan först men kan ju hända pälsen blir väldigt tjock och ullig, klarar 5f/fc detta?
5 hmm 3F klarar inte tovig päls det kan jag säga iaf så jag tror inte 5 F gör det heller, så jag säger nej pga 3F inte fixa ruffsig/småtovig päls. men kanske någon annan kan säga annat, jag hade inte satsat iaf på det skäret om det är tovklippning som står på listan iaf 
Hmm, men det sägs ju att kortare skär klarar mer, är ju ändå en del skillnad på 3 och 5. Dock är det inte i första hand skär för tovor jag söker, tovor kan ju ofta redas ut, men pälsen kan bli tjock efteråt. Skäret skall gärna passa mindre släthåriga hundar också eller trimhundar som inte går att rycka.
9, Jag har inte 5 F o jag har inte testat raka tovig hund men det var väl någon i den andra tråden (där du sökte om tips på klippmaskin) hör med tror det var Reverse som kan lite mer om tovigpäls + skär:)
Jag har rakade då en tovat lår på gammal Pudel, då hade jag 3 skär att välja på 10,4 eller 3F jag prova först med 3F men gick inte 4 det bättre med :) men fråga reverse (kanske fel stavat?)