Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1623 ggr
[schäfernronja]
0

Hur blir jag roligare?

Alltså jag har ju blivit fodervärd åt en amstaff blandras på snart 6mån. Han är otroligt envis och det ska busas och springas omkring inomhus heeeela tiden. Dom två första dagarna lät jag det vara. Sa till ibland men nu har han blivit ännu busigare. Jag har tjatat och tjatat på honom så jag har nu blivit världens tråkigaste som bara säger att han inte får leka omkring ;) jag vill verkligen inte förknippas som en tråkig person (vilket jag tyvärr redan gjort) för honom och undrar därför hur jag ska göra med det här. Hur får jag honom att förstå att han inte ska busa inne, förutom när jag startar leken? Och hur bygger jag upp våran relation? Väldigt tacksam för svar :)

emin
0

För det första så är ju sex månader en rätt jobbig ålder om jag inte missminner mig-haha! Hormorner! Flört Kika lite här:  http://www.skk.se/kopahund/din-valp-och-unghund/valpen-blir-tonaring/

Att tjata och gnata på en hund brukar sällan leda till framsteg. Oskyldig Talar av egna erfarenheter. Korrigera honom bestämt men vänligt och ignornera honom när han vill fortsätta busa. Nu har vi lekt klart. Lek inte för "intensivt" heller, utan håll det kontrollerat utan att tagga upp honom för mycket. Istället för att tex. ligga och busa och brottas med hunden så kan du göra enkla aktiveringslekar som tröttar ut honom mentalt istället för att tagga upp honom ännu mer. 

Aktiveringsövningar när valpen får använda nosen lite smått fungerade bra för mig när min hund var i den åldern. (Ja, det fungerar ju ännu.) De blir trötta på ett helt annat sätt än att fysiskt försöka trötta ut vovven (vilket man ändå ska vara försiktig med när hunden är ung.)

Att bygga upp relationen är ju såklart oerhört viktigt, -mys, gosa, träna vardagslydnad tillsammans. Gör roliga saker med honom på promenaderna, skutta upp på parkbänkar, stenar, öva på saker han redan kan (tex. "sitt") på nya ställen. Och: Kontaktövningar är superviktigt, och något du kommer ha nytta av.

Sedan är det viktigt att träna din hund på lära sig att lugna ner sig i diverse situationer. :) Passivitetsträna på något ställe där du vet att det brukar passera lite människor, få honom att slappna av i nya miljöer med dig. :)

Malva92
0

Har du en bur/bädd till honom? Isåfall skulle jag först och främst introducera denna och lära honom att bädden/buren är något positivt. Belöna med godis varje gång han på eget intiativ går in i buren/bädden. Kräv att han ska vara i buren längre stunder allt eftersom.

Har du ingen bur/bädd så skulle jag belöna varje gång han var lugn, för även om han är valp så kanske det finns någon lugn stund på dagen? Flört
Sen om du inte vill ha allt för mycket stoj inne, vilket man dock får stå ut med när man har valp, haha, är att du är rolig på promenaderna. Har han legat en stund i bädde, och ni sen går ut, ta vara på promenaden då och var jätterolig. dvs busa med honom osv. men även träna på koppelgående, och gör det till något kul.

Och sen till sist, träna kontakt. Kontakt är a och o, belöna honom så fort han söker kontakt med dig. Minsta lilla blick, och du belönar. Så småningom lär han sig att matte= med något kul.

Detta är alltså bara tips utifrån mina egna erfarenheter, och inga experttips. Men det har funkat fint för mig och min fröken! Lycka till Skrattande

SchappisenWilton
0

Jag blev ganska tråkig och tjatade på min hund hela tiden förut, men kom på att om han inte fick springa omkring och härja som han ville kunde jag ju hitta på någonting annat, lite stillsammare men fortfarande intressant, att göra. Eller så kan man ju plocka undan alla hans leksaker som han leker för "vilt" med och bara ha kvar några tuggpinnar eller något sånt som han får hålla på med när han känner för det, det andra kan du ha hos dig, och sedan bestämmer du när leksaken/leksakerna ska plockas fram och lekas med. Då tror jag att han uppskattar det mer, men jag vet inte om han blir lugnare annars av det. Om man inte vill göra något sådant kan man ju börja träna någonting, agility, lydnad, freestyle eller någon annan hundsport, som man tränar ganska ofta, så blir han trött mellan träningarna och tar det lugnt. Vi satte vår hund på dagis där han är ute och springer hela dagarna med 30 andra hundar i en hage, han har skitkul, rentutsagt, och är så trött att han inte orkar göra, i stort sett, någonting när han kommer hem därifrån, på helgerna tar vi promenader på 1-2 timmar, som gör att han blir trött nog att kunna skärpa sig resten av dagen.

Man måste dock komma ihåg att hundar blir trötta i huvudet LÅNGT innan de blir fysiskt trötta och de har lättare att ladda upp igen efter att ha varit fysiskt trötta!!! Det var någon som sa att "jag kan skicka min hund fram och tillbaka över ett stort fält hur många gånger som helst utan att han blir trött, men när han ska leta rätt på en godis i en trädstam är han trött i flera timmar efteråt." så det gäller att tänka ut lagom svåra övningar som man kan göra, hunden ska fatta, men det ska vara svårt att utföra.

Jag är ingen hundexpert så allt jag säger kanske inte stämmer, jag har bara skrivit utifrån vad jag sett, hört, och varit med om.

Hoppas att det går bättre för dig i fortsättningen!! :)

MVH

SchappisenWilton