Kalciumkälla om man ska ge bara kött?
Jag ger mina hundar torrfoder och ibland färskfoder i vanliga fall. Men nu är det såhär att jag hittade en fransyska i frysen så tänkte dela upp den och ge hundarna.
Men då behövs en kalciumkälla, funkar det med äggskal eller måste det vara något mer?
Har ett kalktillskott i pulverform får fåglar som innehåller kalcium, magnesium och vitamin D3. Kan det funka att ge?
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Om hundarna får en fullvärdig kost annars, är det helt ok att bara ge några bitar rent muskelkött. Det är först när man planerar att låta dem i stort sett endast leva på muskelkött under en längre period som man behöver tillsätta någon form av kalcium/fosfor källa (och andra vitaminer & mineraler såklart). Jag skulle inte använda fågel eller reptiltillskott eftersom mineral kvoten är lite annorlunda mot vad rovdjur behöver, och det innehåller inte fosfor som är en viktig del i upptagningen utav kalcium (dessutom består det ofta av kalcium karbonat som inte tas upp lika effektivt av rovdjur).
Så så länge du inte planerar att enbart utfodra dem med muskelkött under en längre period är det bara att ge. Äggskal kan man såklart pudra över, men om du inte planerar att helbarfa dem på fransyska så är det inte nödvändigt (och äggskal har inte riktigt lika samma sammansättning som ben/benmjöl har).
Okej! Tack så mycket för utförligt svar :)
Medarbetare på Undulater och Burfåglar