Ni som ger både färskfoder och torrfoder...
Hej!
Har sett att det finns vissa som utfodrar sin hund med både färskfoder och torrfoder, vilket även jag skulle vilja göra då det verkar smidigt att hunden kan äta bägge delar.
Läste någonstans att man inte ska blanda färsk och torr i samma måltid då det blir problem med matsmältningen och detta verkar ju logiskt, så hur gör ni? Är det bäst att exempelvis ge torrfoder till frukost/lunch och sen färskfoder till middag? :)
/Malin, medarbetare på Bulldogg iFokus

Mina hundar vägrar äta färskfoder, men vet många som toppar torrfodret med färskfoder för att få hundarna att äta
Jag ger färskfoder i skål 2 gånger per dag o torrisar som godis under dagen. Sen så händer det att jag blandar i en del grejer i färskfodret så att hon får plocka lite. Typ några bitar torrfoder, en köttbit, gurkbit eller liknande.
// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/
Jag ger ett mål färskfoder på morgonen och ett mål torrfoder på kvällen.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Jag har funderat på att göra samma sak, kommer förmodligen ge torrfoder på morgonen och färskfoder på kvällen.
Jag blandar både färsk o torrisar. Har alltid gjort o aldrig haft några problem.
Jag blandade färsk och torrfoder förut, vid samma måltid. Gick jättebra och hunden åt bra. Gick sedan över helt till färskfoder. Och har nu här om veckan fått veta att det inte var bra att blanda, men nu får han ju ändå enbart färsk sedan några månader tillbaka. Har nu bara torrfoder i "reserv" tex om han vill ha en extra måltid vid lunch (vill gärna att han ska gå upp i vikt så vill han äta så är jag bara lycklig och ber han då om mat en extra gång så får han torrfoder med olja) eller om vi av annan anledning inte kan ge färskfoder.
Medarbetare på westernridning.ifokus
vi ger båda till en av våra hundar, eftersom han är sjuk (diabetes) och måste få i sig fett som är snabbupptagligt, vilket färskfoder är, och vi har bara märkt att magen har blivit bättre!
Vi har inte plockat bajs efter honom sen augusti men NU kan vi det! fålk måste tro vi är galna!
"åh, han bajsar! jag vill plocka! jag vill plocka!" xD
OT men varför är det inte bra att blanda färskfoder och torrfoder? 😊
Hälsningar Lovisa & Chester❤

Ger våra färsk å torr tillsammans. Aldrig varit några problem..
Det går alldeles utmärkt att blanda torrisar och färskfode rom man vill - jag gjorde det i några år.
Sedan några år tillbaka ger jag enbart färskfoder som mat, men torrisar som godis och det räcker för att magen ska klara av att enbart äta torrisar om jag åker bort och inte kan förvara färskfoder.

Det går bra att blanda torrt och färskt. Det enda kruxet är att magen snabbare bearbetar och tar upp färskfodret, så när man blandar tar det längre tid. Om man ger 50/50 är det bästa att ge ett mål av varje sort. Bäst är väl att ge bara färskfoder, särskilt om man väljer ett riktigt bra märke som varken innehåller en massa vatten eller spannmål, tex Vom & Hundemat.
Vi ger torrfoder och sen V&H extra när de jobbar hårt. Vi blöter upp torrfodret och lägger i lite kött, låter det dra innan det serveras. Hundarna funkar toppen på det.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Ger färskfoder morgon och kväll och torrisar som belöningsgodis+ en näve extra på kvällen om vi varit lite extra fysiskt aktiva.
Inga problem och är vi på resande tass har jag inga problem att bara ge torrfoder dessa dagar. Möjlgit min voffs har en sten mage, men vi har inte haft några problem alls.
Förstår faktiskt inte varför det inte skulle gå o köper inte resonemanget ang matsmältningen. Då borde dom väl inte må bra av att BARFa där det äts både hårdsmälta ben o lättsmälta inälvor.
Jag ger ibland blandat pga de tröttnat på torrfoder annars så ger jag helst morgon torrisar dessa tas även ut som frukos o delas ut som godis under träning, lite ges hemma i skål. Sen färskfodret separat på kvällen.
Hm, till min äldre så är det bara torrisar men den unga får torrisar och voh blandat. Hittills inte märkt några problem, vad för problem kan uppstå? 
Jag ger torrfoder som vi alltid har framme, våra hundar äter inte mer bara för att de har det framme jämnt utan då kan de äta när de vill.
Sen ger jag färskfoder några gånger i veckan och ger då bara utan att ta bort torrfodret för då äter de inte av torrfodret eftersom färskfoder är mycket godare. Så har inte varit några problem alls, de är lika fina i magarnanär de äter torrfoder som när de äter färskfoder även om gamlingen kan bli lite hård i magen i man äter färskfoder flera dagar i rad då det är helt animaliskt (VoH). Ger då lite riven morot så brukar det lösa sig.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Här hemma kan jag inte ha framme maten jämt. Tror mina retrievrar skulle äta ihjäl sej då. I alla fall skulle min gyllene vän bli stor som ett hus!!