Äter kattsand, hur göra?
Hej!
Min lilla Welsh Corgi Cardigan-valpis Nelson på 13 veckor är väldigt intresserad av katternas toalett. För att förhindra honom från att äta ur den satte vi den först så högt upp att katterna kunde hoppa i den, men Nelson inte kunde nå den. Då vägrade katterna använda lådan och började gå på toaletten i vår dusch istället.
Så nu har vi satt flyttlådor på var sida om toalettdörren istället, så att den inte kan rubbas ur position. Katterna kan hoppa över lådorna, men det kan inte Nelson, och han kan inte öppna dörren och gå in i badrummet heller. Igår såg vi däremot honom öppna dörren trots lådorna, så nu har vi fyllt dem så tungt vi kan i hopp om att det håller honom borta några veckor till. Men vi inser att den här lösningen inte kommer hålla särskilt mycket längre.
Med andra ord, hur skall vi kunna hålla honom borta från kattoaletten medan den samtidigt är tillgänglig för katterna? Någon med både hund och katt här som skulle kunna ge tips på hur ni har löst det här problemet?
Ursäkta för ett rörigt inlägg, men jag hoppas att ni förstår vad jag menar. 
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Nere i vår hall har vi en vägg med garderober på nästan hela väggen, är bara 50-60 cm nånting i hörnet som inte har garderob. Perfekt för en kattlåda. För att inte hundarna ska komma åt den så vänder vi öppningen inåt. Mellan låda och väggar blir bara 1,5 dm så hundarna kommer inte emellan. Lådan har tak.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Du kanske har något hörn där du kan skapa en extravägg och göra likadant? istället för garderoben funkar ju nåt annat så det blir så smalt att bara katterna kommer förbi.
Tack för tipset! Jag skall se om jag kan skapa ett sådant hörn någonstans. Kanske bredvid soffan..? Frågan är hur kul det är att ha kattoan där.. Hmm..
Jag tar tacksamt emot fler tips också, om det här skulle visa sig att det inte går! ^^
Vet om att många använder plastbackar med hög kant från Ikea som kattlådor. Då är det bara för katten att hoppa i och tror inte hunden skulle lyckas komma åt sanden då :)
#4 SAMLA-lådor menar du?
Det är en sådan vi använder redan. Han hoppar i lådan innan han äter sanden.
Han öppnade nyss dörren till toaletten trots de jättetunga lådorna! Jag satte upp kattoan högre upp sålänge (bättre att katterna inte använder lådan och att Nelson inte äter sanden än tvärt om..), men jag börjar känna mig lite desperat nu.. >.<
Om du inte har gigantiska katter så kan du ju sätta hasp på dörren. Så att man fixerar dörren i ett läge med haspen. om du förstår hur jag menar?
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Så smart, LinaK! Det har jag inte tänkt på! :D De är normalstora skulle jag säga, så det funkar nog utmärkt! Jag får testa hur mycket plats Nelson behöver för att komma igenom. Kanske behöver han inte mycket mer än katterna än, men det funkar säkert när han vuxit till sig lite.
Jag har tittat lite på modkats toaletter. Nu är de ju galet dyra, men det borde väl inte vara så svårt att göra en själv, eller? Tror ni det hade varit ett alternativ?
#7 Testa det först och främst, sen finns det ju haspar som har olika längd också
Sen om du eller någon du känner är händig, så borde det inte vara så jätte svårt att göra en låda i trä som man kan ställa kattlådan i, med en liten ingång lagom stor åt katterna.
Nu är vår hund inte intresserad av lådorna men vi har våra lådor i en stor sittmöbel med hål på kortsidorna. Är hunden större än katterna kan du göra hålen så pass att bara katterna kommer in. Sen har vi en barngrind in till köket som också hindrar vår hund men inte katterna.
Jag har hasp på dörren in till kattoan, men det fungerar bara på min ena hund - den andra är tillräckligt liten för att slinka in dit ändå. Jag fick ryta i ordentligt när hon var mindre för att få henne inse att kattlådan är absolut otillåten tyvärr, men det fungerade. Nu äter dom bara kattskit ute…..
kattan går nämligen helst i min egan rabatter istället för att använda lådan…
Kattsand är totalt livsfarligt för en hund om det är klumpbildande sand, då det kan ge totalstopp i tarmen.
Prova hasp - hjälper inte det, så sätt ett halv kompostgaller i dörröppningen så katten/katterna kan hoppa över men inte hunden.
Vi har ungefär som #1 fast i våran lilla toa, istället för garderoben så är toastolen där. Den andra toan har vi i badkaret.
Du kan fixa en egen sorts modkat, köp ett lock till samlalådan och gör ett hål i.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Vi har kattlådor med väggar och tak, då kommer inte hunden in ( samt det förhindrar lukt att komma ut 😃)
kissmekate.blogg.se

Vi har hasp till sovrummet, tänk på att dom behöver mindre plats för att ta sig igenom än man tror. Vår hasp är typ 8-10 cm (+ skruvöglorna) så öppningen blir väl runt 13 cm kanske. Katterna har mycket gott om plats och det tog lång tid innan vår finska lapphundvalp stoppades av det hålet. Tänker på att du har en rätt liten hund. Köp hellre än mindre än en större hasp när du står och väljer.
Tack för all hjälp!
Jag skall testa hasp och hoppas att det fungerar, annars får jag nog bygga en låda själv.
Jag har satt en lång hasp på toadörren, katterna kan passera men inte hunden.
En av mina åt kattbajset i lådan förut, men vi hade koll så fort han tog något tillrättavisa vi honom. Dock hände det inte ofta då katten knappt går på lådan (ute katt)
Dock äter min nya hund pelletsen i kattlådan, så när hon bajsa här om dagen såg det ut som ett såg verk. Lite intressant att hon som har så känslig mage inte blev dålig dock.
" Be the person your dog thinks you are"
Här har vi hög låda pga kattätar hund innan. Men du har redan en sån låda så mitt tips är att köpa kattlåda med tak, vänd ingången mot väggen så katterna kommer in och ur den (ta bort luckan). Ett annat alv är att man helt enkelt sätter för så katterna får hoppa över en kant men som hindrar hunden att komma åt lådan.

Jag har en hund som är mkt mindre än katterna, löste problemet med en kompostgrund i dörröppningen, katterna kan hoppa över men inte lilla Pyret
#18 Räcker det att säkra bara lådan när man har en kattätarhund? 
skrev fel kattskit-ätar-hund skulle det vara
Här ger vi kattmaten i dotterns rum då det är hennes lilla älskling, men för slippa då att hundarna i sin tur går o äter upp hans mat hela tiden så har vi satt för ett lock som är till en leksaks-låda.
#21 Våra katter äter just nu på matbordet tillsammans med oss. XD Det är den enda yta vi har där vi kan ha matskålarna där Nelson inte kommer åt. 
Ni som har hasp, hur lång är den? Jag hittade en som är 6,5 cm på Biltema, och en som är 7,5 cm på Jula. Jag lutar åt Julas. De andra jag har sett är 20 cm långa, och det går ju verkligen inte. Är 7,5 cm för kort, tror ni? Mina katter är som sagt normalstora, och Nelson är ju bara en valp än så länge, men han kommer ju att växa upp till en rätt stor men låg vovve.
22 haspeln vinklar man olika därmed kan man även ha lång, grannen har en på 6.5cm deras katt är nätt liten katt :)
#23 Så du menar att 7,5 antagligen vore för litet för mina normalstora katter, och att jag borde köpa den som är 20 cm istället?
Gah, det är så svårt att veta! De är ju iofs inte så dyra så man kan ju testa att köpa båda… Men det blir ju onödigt med jobb om den första man sätter upp inte funkar.
Jag har köpt dörrstopp från ikea och satt på toadörren. Det är typ 10 cm öppet så att katterna kan komma in men inte hunden, dessutom kan inte dörren stängas av misstag heller tack vare stoppet :)
Går det inte att hälla något som smakar äckligt i kattsanden, och ev om katterna vägrar göra ifrån sig i lådan då så ställ en ny låda/skål med sand och något äckligt men ofarligt i.
24 onej jag tror att 7.5 blir bra :)