Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 4147 ggr
Noa-Nisse
0

rottweiler attack

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår var en hemsk dag!!

Jag och min hund var ute och gick när det dök upp en stor rottweiler hane från ingenstans och attackerade henne! Det värsta var att ägaren som var ca 100 meter bort kallade in sin hund sen och sprang iväg… och lämnade mig och klenod med en köttbit hängandes från hennes lår…
Allting är anmält, men jag är så förbannad och kan inte förstå hur man som människa bara kan sticka iväg efter en sådan händelse… :'(

Ser jag människan igen så ska han få se bilder och få betala!!!

Klenod mår efter omständigheterna bra men är väldigt trött efter händelsen. Nu går hon på smärtstillande och antibiotika och har fått lugnande…
Min lilla pärla :/

Var bara tvungen att skriva av mig…

Medarbetare på Hundar.ifokus

Frida&Chira
0

Fy så dålig stil! Den ägaren har nog missat den "lilla" detaljen att vi hundägare har strikt hyndägaransvar! Vilken tur att vovven din tog det bra, efter omständigheterna! Hon får ett krya på dig ifrån mig och de fyrbenta !

[Daniela1983]
0

Vad hemskt. :(

kodex
0

Usch! Fy så hemskt!!!

Qepta
0

Vad hemskt!

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Frida B
0

usch vad hemskt! sånna människor borde inte ha djur :( hoppas klenod blir bättre snabbt!

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Ixectrona
0

Tråkig upplevelse, och hoppas inte Klenod blev för traumatiserad. Rynkar på näsan

Och är det bara jag, eller är det väldigt många som har Rottweiler som inte borde det? Det verkar vara en "moderas" nu som "alla" ska ha, men som kanske inte ens borde ha en Labrador.

Michaela-N
0

Åh så tråkigt att läsa! Tur i alla fall att hon är så stor som hon är, hade hon varit mindre kanske det inte hade funnits någon Klenod kvar efter attacken!

Jag har tappat all respekt mot hundar av denna ras! Hugo råkade också ut för en rottweiler som ville mörda honom, som tur är hann jag avbryta innan det gick för långt… Har läst om flera andra som varit med om samma upplevelse, Hugo och Klenod är inte ensamma Obestämd

[fabienne]
0

Men usch och fy för folk. :( Vad arg man blir! Kramar till Klenod

LinaLj
2

Fy vad hemskt. Hoppas det går att hitta ägaren til lden andra hunden och att Klenod repar sig snabbt.

Mammas granne, en äldre herre, var ute i förrgår och gick med deras lilla yorkshire terrier. Då kom en rotweiler blandning springande och bet Eddie (hunden) över ryggen och började ruska honom som en vanten. När mammas granne skulle stoppa honom så halkade han i snön och lyckades splitra knäskålen så han var helt hjälplös. Ägaren till den stora hunden fanns ingenstans. som tur var såg mamma det från köksfönstret så hon sprang ut och även en anna granne hade sett det så de två tick isär hundarna och kunde ringa efter ambulans.

Nu ligger farbrodern på sjukhus och Eddie på blåstjärnan. Båka kommer förhoppningsvis att klara sig men Eddie var riktigt illa åtgången. Som tur va så visste en av grannarna vem som var ägare till hunden så polisanmälan är gjord.

Vildvittrans
30

Usch vad hemskt :-(

Jag tycker det är fel att säga att man tappat all respekt för en viss ras. Det är inte rasens fel. Det är ägarnas. Rottweiler, precis som staffar mfl har utseendet och kraftpaketet vissa idioter tilltalas av. Såna som inte är hundmänniskor men vill ha hund för det är coolt att ha en maffig sak vid sin sida när de är ute.
Sen köper inte såna människor från bra och seriösa uppfödare oftast.

En Rottis från bra uppfödare som hamnar hos en person som kan hundar (eller helt enkelt bara har lite vett i skallen) är helt underbara hundar. jag är uppvuxen med massa Rottisar och min mamma har fortfarande Rottisar. Vi har alltid varit mycket på utställningar, hundträffar, bruks osv och ingen har någonsin gjort ansats till att attackera eller bemöta andra hundar eller människor på ett dåligt sätt.

Men jag förstår att de som blivit utsatta för en större hund som inte har en lämplig ägare och som kanske inte är stabila mentalt från start blir avskräckta. Men dra inte alla över en kam.

Hälsningar 
/Emma Öhr

Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus.

Även dvärgsektionsansvarig i ovanstående förening.

Min uppfödning: Vildvittrans dvärghamsteruppfödning

Michaela-N
0

#10 Det kan du få tycka, jag har inget problem med folk som skaffar en hund av rasen men jag litar inte på dem.

Den hunden som attackerade min hund var lydig i normalfall. Tränade och tävlade i bruks och lydnad. Händelsen skedde på appellplan. 
Ägaren förklarade situationen med att "rottisar är såna". Nej, usch.

Vildvittrans
15

Väldigt trist att en djurägare själv har en så kass syn på andra djur :-(

Hälsningar 
/Emma Öhr

Michaela-N
3

#12 Eh, jag har ingen kass syn på djur. Jag litar inte på hundar av rasen då jag haft dåliga erfarenheter av rottweiler. Tyck vad du vill om rottweilern, det lägger jag mig inte i, men att tala om för mig att jag har en kass djursyn hjälper ingenting och är bara omoget sagt Flört Den bedömningen kan du göra efter att ha träffat mig personligen.

Vildvittrans
17

Men du förstår inte att det även är ägaren i ditt exempel som är problemet? Som skyller på att "rottweilers är såna"? Så säger inte en vettig hundägare och en vettig Rottis gör inte så (och jo det finns väääääldigt många vettiga och rent ut sagt dumsnälla rottisar som aldrig skulle göra så). Ingen hund är sån om de är friska och har bra ägare. Lika vettigt resonemang som att säga att jag har emot alla mörkhyade människor för jag blev rånad av en en gång.

Hälsningar 
/Emma Öhr

Karmatarerskanise
0

Usch vad hemskt! Och ännu värre att ägaren inte tog sitt ansvar!
Hoppas Klend läker bra!

#12 Undanber sådana kommentarer. Vi diskuetarar inte varandra utan hundar här.

[IdaSo]
10

Usch vad synd hoppas han blir frisk snabbt. Men som flera nämner att dom inte har respekt för rasen så jag håller inte med. Känner flera som har rottwailer och dom är super snälla. Dummaste en rottwailer gjort som jag har sett varit med om var när jag var liten och den stal min sista chokladbit Oskyldig

Men tycker det var dåligt gjort och håller med om att ägaren gjorde helt fel.

Michaela-N
0

När det är många andra som råkat ut för samma sak med ansvarsfulla ägare så tror jag att det ligger i rasen.

fidojunior
0

Väldigt tråkigt och hemskt när sådant händer och jag förstår att man blir arg när den andra hundägaren bara försvinner, samtidigt kan jag också förstå den andra hundägaren som själv kan ha blivit chockad och då inte tänkt sig för hur den agerade. Man vill kanske bort så fort som möjligt för att det inte ska ske ännu en attack. Jag hoppas att ägaren i efterhand förstår vad dennes hund har gjort och tar sitt ansvar. Sedan så finns det också människor som medvetet försvinner iväg med sin hund för att inte stå för konsekvenserna, hoppas det inte är en sådan människa.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

Vildvittrans
8

Så det är inte kass djursyn att uscha sig åt en hel ras menar sajtvärden? Det va det jag kommenterade inget annat.

Hälsningar 
/Emma Öhr

Michaela-N
1

#19 Vilken Sajtvärd snackar du om? Sajtvärden för Hundar iFokus har ännu inte skrivit i tråden.

Lilllens
13

#11 Med tanke på att ägaren sa "rottisar är såna" så tvivlar jag starkt på att denne är rätt ägare för en sån hund.
Att de tävlar i bruks eller vad som helst spelar ingen roll.

Karmatarerskanise
3

#19 Det är att gå person då du påstår att en medlem har kass djursyn, och det tillåter vi inte här. Så håll dig till sak.

För övrigt har sajtvärden inte skrivit i den här tråden.

Och jag är en av dom som inte litar på rasen eftersom jag träffat alldeles för många instabila individer. Det betyder inte att jag har en kass syn, däremot en syn baserad på egen erfarenhet, och den väger tungt.

Michaela-N
0

#22 Tänker precis som du, bara att du lyckas formulera dig betydligt mycket bättre än jag Flört

teezan
0

stackars lilla vovve :( hoppas hon inte fått några bestående men efter attacken. detta är ju det sista man vill ens vovve ska bli utsatt för!

var hunden lös? jag förstår inte hur man kan släppa sin hund sådär om man inte har full koll. sen är ju hunden en hund och har sina instinkter och just av den anledningen väljer jag själv att alltid ha min hund kopplad där männsikor och hundar kan dyka upp.

nej, fy, hoppas du ser honom igen.

[Nightcat]
8

Läser ditt inlägg och blir alldeles förfärade över vilka dåliga hundägare det finns. En riktig ägare hade ju sprungit fram och tat sin hund och bett om ursäkt. Men hade de vart en ordentlig ägare så hade ju aldrig din hund blivit biten.

Sitter här på skolan med en renrasig rottis och min rottisblandning som är så snälla, goa och lydiga. Och de hoppas innerligt att man i sådana här fall dömer ägaren och inte rasen.

Hoppas allt blir bra med din hund och de tar idioten!

Vovvie94
0

nämen… hoppas Klenob blir bra! pussa pussa är enda medicinen! Flört

Noa-Nisse
7

Tack för alla fina kommentarer <3 det hjälper bra! Det värsta just nu är tratten enligt klenod… Hon går in i allt hela tiden, men hon vänjer sig säkert.

Ägaren var en ung man ( vad jag kunde se). Han var ju ca 100 meter framför oss när rottisen kom galopperande i full fart så jag han knappt se den! Jag fick en klump i magen och försökte sparka hunden men den hade bara klenod i sitt sikte… Klenod vände sig om precis när den kom fram och därför tog det i låret. Vilket ju var bättre än ansiktet såklart!

Själv vet jag hur underbara den rasen kan vara. En av Klenods bästa kompisar är en rottistik och de fungerar utmärkt tillsammans.

Jag dömmer inte ut hela rasen (än) för jag känner ett par vettiga människor med vettiga hundar. Men även ett par vettiga människor med ovettiga hundar. Hängde ni med? Självklart blir man/jag MYCKET mer misstänksam mot den rasen nu men det hade jag även varit om det hade varit en annan ras.

Jag hoppas att ägaren till rottisen får så pass dåligt samvete och ringer polisen. Men jag har svårt för att tro det.

Ratzo
0

Stackars Klenod. Min mosters hund blev också attackerad av en rottweiler en gång, men ägaren har den alltid lös ändå -.-

I can't drown my demons, they know how to swim.

Frida B
6

till de som dömmer rasen; det är aldrig hundens fel, alltid ägarens. Om inte hunden är sjuk vill säga

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Karmatarerskanise
4

#29 Jag dömmer inte rasen, däremot aveln som verkar ha blivit sämre eftersom det trots allt finns så många instabila hundar. Sedan är det självklart alltid ägarens fel att hunden får chansen att skada andra.

Noa-Nisse
6

Håller med Hera här. Man kan inte bara skylla på ägaren. När ska avlen och uppfödarna ta sitt ansvar och faktisk solla bort avlen på instabila och osunda exemplar av rasen.

Frida B
6

#30 aveln på ostabila hundar är jag också emot, men det jag reagerar på är att många här har någonting emot just rasen rottweiler, även fast det är ägarens fel

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Noa-Nisse
2

Nämn en gång på en utställning och det inte är gruff i rottweilerringen? och hur ofta händer det inte att dommaren blir biten. Och varför väljer många dommare att inte själv ta hand om tandvisning av just rottweilern utan låter ägaren göra detta åt dommaren… Något står ju inte helt rätt till…

Karmatarerskanise
1

#32 Jag blir nervös nu när jag är nära en rottis, och det beror som sagt på att jag sett alldeles för mycket skit med den raser. Mammas hund blev attackerad, vänner hundar har blivit det, jag har själv blivit hotad och mamma har blivit det. Det krävs inte allt för mycket för att man ska reagera.

brukshundar
8

Nu skiter jag i om detta inlägg tas bort och vad någon tycker om det, men det luktar hundrasism här. Soooom vanligt, varför är man inte förvånad?  Hur mycket kunskap har dessa personer om Rottweilern som ras och den aveln egentligen?

Menmen, det säger mer om er själva än om Rottweilern som ras kan jag säga…

http://www.exceedsaska.blogg.se

Medarbetare på brukshundraser iFokus

Karmatarerskanise
5

#35 Hur mycket kunskap har du om oss och vår kunskap om rasen? Precis, ingen.

Handlar inte om någon rasism, vilket du också ser om du läser det som skrivits. Men jag är inte förvånad att rasismordet som vanligt missbrukas. Tråkigt.

Frida B
1

som sagt, fortfarande ägarens fel. hunden gör det den tror är rätt

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Lilllens
10

#35 Det är verkligen inte konstigt att så många ogillar rasen med tanke på de omständigheter som hänt. Jag har själv en rottis, och jag ser ingen anledning till att försöka övertala alla andra att börja älska dem. Händer det olyckor upprepade gånger är det inte konstigt att man tappar förstroendet för rasen. Jag gör själv det trots att jag har en jättefin hund.. Ber om ursäkt för OT.

Ronja06
0

Så sjukt tråkigt när sådant händer. Tyvärr är du inte ensam om att vara med om en sådan incident. (för jag har varit med om det) Hoppas ni repar er fort.

Mvh Emelie Förlägen

brukshundar
4

#36 Det krävs tyvärr inte mycket för att bilda sig en uppfattning med tanke på de bedömningar ni gör…

Ja tydligen tycker folk att ordet rasism missbrukas när det kommer till hundar, men när det kommer till människor gapar alla ut som vildingar. Men nog om det.

#38 Man har ett val här i livet. Antingen bildar man sig egna uppfattningar och ser på saker ur olika perspektiv eller så tror man på allt media skriver eller kanske ännu värre: följer strömmen bland vissa hundfolk där det liksom ska vara så att man ska hata vissa raser och så sitter man bara och håller med…

Jag har inte övertalat någon att älska rasen, jag älskar inte heller alla raser men jag dömer heller inte någon ras för att vara skit. Jag älskar inte utställningsvarianten av rottis (om man nu kan säga så, men det gör jag eftersom rasen börjar delas upp)

Det skulle inte förvåna mig om denna rottis är oreggad. Precis som den där som attackerade en pojke i somras/höstas.

Men jag tycker det är OKUNSKAP att säga att detta är resultat av dålig avel för ni vet ingenting om just denna hunden specifikt och dennes situation.

Lilllens
7

#40 Men herregud, de har ju skrivit sina erfarenheter av rasen eller har du inte läst ordentligt?
Att det DESSUTOM poppar upp olycka efter olycka med rasen gör knappast saken bättre. Jag har full förståelse för dem.

brukshundar
3

#41 Eller så är det du som inte har läst ordentligt… eftersom jag skrev att man bör även se på saker ur olika perspektiv, annars blir det inte fullt realistiskt.

Lilllens
4

#42 Ja det bör du också göra eftersom du inte verkar förstå att människor kan ha svårt att acceptera något som traumatiserat dem.

brukshundar
1

#43 Nej jag har inte full förståelse för det nej. Man har ingen rätt att bara för det döma en specifik ras.

Karmatarerskanise
5

Rasism används felaktigt angående andra saker också, även när det gäller människor.

Men i den här tråden ser jag ingen rasism, och uppskattar inte att du påstår något sådant heller.

Jag anser att det alltid är något som inte står rätt till då en hund anfaller utan anledning och bliter så det går hål. Jag tror inte ägarna har tränat hunden till det, och friska hundar gör inte så enligt mig. Men visst, den KAN vara tränad till det, men hur troligt är det?

#44 Men du har rätt att döma oss? Och dessutom kalla våra känslor för rasism?

Anser att jag har full rätt till att känna som jag gör för en ras som jag bara träffat en enda trevlig individ av. Jag ändrar gärna uppfattning, men då måste jag först träffa på bra hundar också. Och det verkar vara svårt häromkring och på andr platser. Sedan är de tinte svårt att lsa sig till lite angående hur aveln utvecklats, speciellt inte om man har liet kontakter i rottisvärlden.

Erfarenheter formar oss. Sen att du inte håller med, det är helt ok.
Men lägg ned rasism snacket.

Lilllens
1

#44 Ja, sluta att peka finger när du inte är bättre själv.

brukshundar
1

#45 Det struntar jag faktiskt i, vad du tycker om det alltså. Då får du ta bort det jag skrivit, men det ändrar inte min åsikt! För det är så självklart i denna tråd.

Nej givetvis står något inte rätt till med hunden, men att direkt gå på rasen och aveln är väldigt ogenomtänkt om man inte känner denna hund eller ägaren heller för den delen. Jag tycker det är uselt, rent ut sagt.

brukshundar
1

#46 Vilken mogen kommentar. Och vad grundar du det på?

Lilllens
0

#48 Läste du inte #43…?

Karmatarerskanise
3

Uppenbarligen har du INTE läst hela tråden då du tror att denna situation är den enda som fått bland annat mig att få den bild jag har av rasen. Det ligger mycket mer bakom. Om du vet så mycket om rasen, så vet du också det.

Nu ber jag att det skrivs lite trevligare i tråden. Finns ingen anledning att vara otrevlig.

brukshundar
2

#50 Jag har läst hela tråden och jag vet mycket väl vad du menar och jag har grundat det jag skrivit utifrån det jag läst.

Ja jag kan faktiskt rottisen jättebra, då jag både växt upp med flera och äger en själv.

Jag är inte otrevlig, inte mer än någon annan här, faktiskt.

teezan
8

kände på mig att folk skulle reagera eftersom det står rottweiler-attack och inte hund-attack. men jag antar att det likagärna kunde stått labrador-attack eller golden retriever-attack.det är egentligen inte det som är intressant, utan hur en sådan sak kan hända, oavsett ras.

jag skulle aldrig kunna köpa en rottweiler, för jag har inte kunskapen och självförtroendet som krävs, men kommer en rottweiler till rätt ägare som motionerar och stimulerar den rätt och allt därtill så är de jättefina! men jag vet att jag inte skulle lyckas med det.

och jag tror inte någon menar något personligt mot någon här på forumet när det gäller rasdiskussionen :)

ville bara flika in ;) det viktigaste är trots allt att klenod mår bra :)

brukshundar
0

#52 Ja precis, rottweilerattack. Viktigt att poängtera och skriva under med två sträck om det hade gått ;)

brukshundar
0

#49 Det hänger väl inte ihop på något sätt? Hur kan du ens tro att du kan avgöra huruvida bra jag är som person eller inte i en sån här diskussion?

Lilllens
0

#54 För att du säger till mig man ska se saker ur olika perspektiv, men gör inte det själv eftersom du inte verkar förstår att man kan ogilla en hundras när man har väldigt acceptabla anledningar?

brukshundar
0

#55 Jag förstår såklart att man upplever det som en chock, men fortfarande är det ingen anledning att ogilla en specifik hundras och spy ut en massa hat, nej. Man kanske älskat rasen innan säger vi, men sen händer det en grej och då hatar man helt plötsligt den eftersom man blir ett offer själv. Jag köper inte det faktiskt, man måste kunna tänka logiskt när chocken har lagt sig.

Karmatarerskanise
1

#53 Ska man skriva något annat än vad det är? Det VAR ju en rottis och inte en labrador.

brukshundar
0

#57 Både du och jag vet varför man främst skriver Rottweiler och inte hund…

Inte för att jag bryr mig om detaljer men om man ska vara petig så.

Karmatarerskanise
2

Personligen hade jag skrivit hundras oavsett vilken ras det gällde. Så nej, jag vet faktiskt inte vad du menar. Menar du att TS på något sätt gjort fel som sade som det var?

brukshundar
0

#59 Nej, inte det jag menar. Jag lägger knappt nå vikt vid att det står "rottweiler attack" och inte "hundattack" där, men om man nu ska analysera och vara petig så vore det ju bättre om det stod hundattack utan fokus på ras. Men som sagt, mig spelar det ingen roll, var bara en tanke.

Lilllens
3

#56 Vet inte om jag missat något, men jag ser inte att något spytt ut en massa hat? Jag förstår inte varför du blir så upprörd för det är ingen här som sagt att ALLA rottisar är hemska?

Karmatarerskanise
1

Undrar också var detta hat finnes i den här diskussionen?
Och vem har sagt att den älskade rasen förr och efter en attack började hata?

brukshundar
0

#61 Upprörd? Det kallas diskussion…

Karmatarerskanise
1

För övrigt r et faktiskt väldigt logiskt för mig att börja ana ugglor i mossen efter flertalet tråkiga möten. :P

brukshundar
1

Det är oftast samma personer som man sett skriva i tidigare trådar om Rottweilern. Tycker det är tråkigt och oproffsigt att du som admin kallar mig otrevlig bara för du inte tycker som mig.

Karmatarerskanise
2

#65 Jag skrev att det itne finns någon anledning till att vara otrevlig eftersom jag fann dina inlägg åt det otrevliga hållet, inte för att vi har olika åsikt. Jag skiljer på sak och person. Att du inte såg att du var otrevlig visar att vi uppenbarligen läser inläggen på olika vis.

Men blanda inte ihop åsikter med administration. Det är vitt skilda saker.

Frågar igen, var är hatet i den här tråden?
Vad folk har skrivit i andra trådar är orelevant. Nu skriver vi om den här tråden.

brukshundar
2

#66 Det är din åsikt det, men jag tycker  fortfarande det är konstigt hur du kan tycka det.

Ang. hatet; det krävs inte så mycket för att förstå, det är bara att läsa mellan raderna.

Karmatarerskanise
2

#67 Uppenbarligen läser du ibland fel mellan raderna.
Avslutar nog här, vi har tagit upp mycket plats med våra inlägg nu.

Hoppas som sagt att Klenod blir frisk fort och att ägaren väljer att ta sitt ansvar.

brukshundar
1

#68 Återigen; det är din tolkning det!

Avslutar här jag med, för sådana här typer av diskussioner tenderar ju att inte leda någon vart.

Noa-Nisse
14

Hm… Jag skrev ju tydligt innan att jag tycker det är en bra ras och en av Klenods bästa kompisar är en rottweiler som är hur snäll som helst! Men efter detta så blir man ju naturligtvis mer misstänksam när man möter en ny/främmande rottis. Jag hade kännt likadant om det hade varit en annan ras! Och varför jag skrev ras i rubriken var för att det var ju en rashund! Men men, klenod mår bra iallafall :) hon håller på att repa sig fint! Hon äter medicin 2 gånger om dagen och jag ska spola såret 2 gånger om dagen också med klorhexidin vilket är mindre populärt :P

kodex
4

Det är helt naturligt att känna osäkerhet inför en så stor hund om man har varit med om obehagliga situationer med en sådan ras innan. Det är något som hjärnan själv programmerar in sig på och inte något man direkt kan göra något åt.

Däremot så kan man styra över sina åsikter och fortfarande ha så pass mycket förståelse att man inser att alla individer av en ras inte är likadana. Att säga att rasen rottweiler är instabil är precis som att säga att rasen pudel har separationsproblem - som i en annan tråd här på Hif. Självklart kommer dessa påståenden någonstansifrån - människor har träffat individer med dessa problem - men jag tycker också att man ska inse att långt ifrån alla har dem.

Karmatarerskanise
0

#71 Jag tror inte någon tror att ALLA hundar av en ras är likadana. Däremot kan man som jag tro att en stor del av dom numer kan ha problem som måste avlas bort.

[eeklund]
1

Hoppas din hund mår bra! Tragiskt sånt här :(.

Jag själv tycker rottisar är väldigt fina hundar men man blir tyvärr lite på sin vakt när man går förbi dem när man är ute, vare sig jag är ute med min hund eller själv.

Men har även suttit i en halvtimme och passivitettränat min hund utomhus medan två ägare gick förbi med sin rottis som var lös. Rottisen brydde sig inte om oss och jag la inte större uppmärksamher på dom då jag såg hur bra den rottisen var i det sammanhanget. Jag log däremot för det var en fin hund som tydligen kunde bry sig om sitt och inte om alla andra i närheten.

Mycket handlar nog om ägaren med.. ser man att dom har bra hand om sin hund så litar man självmant på dom och känner sig mer avslappnad.. men ser jag däremot en rottis som drar och sliter när den ser mig/oss blir man lite orolig.. det handlar nog om alla hundar.. har sett både chihuahuas och schanuzer som dragit och morrat när dom sett oss och då litar jag mindre på dom för det är en obehaglig situation.

kodex
1

#72 Det finns många som tror att alla av en hundras är likadana, kanske inte här inne på Hif, men ute i världen finns det gott om dem.

Problemet om instabilitet kan jag inte hitta hos seriösa och duktiga rottis-uppfödare. I rottisblandisar eller oreggade rottisar uppfödda av "okunniga" finns däremot problemet mer utspritt.

Noa-Nisse
5

Fortfarande har ingen sagt att ALLA hundar av en spesifik ras har problem…

Lilllens
0

Fast det är ju ingen som dömt ut HELA rasen (vilket inkluderar ALLA individer).

[Zorita]
5

Att man blir på sin vakt kring rottisar kan ju också ha att göra med ägarna mer än hunden. Alltså, säg att rottisar drar till sig en viss typ av ägare och oftare är i attacker pga dessa ägare. När man möter någon är det väldigt svårt att se hur duktig ägaren är, däremot är det lätt att se rasen på hunden. Vissa raser aktar man sig lite mer för då, men pga att man inte litar på ägaren. Hänger ni med?

Just rottisar gillar jag men det finns raser som jag aktar mig noga för att gå nära just för att jag inte litar på kombon ägare/hund. Där jag bor är det yorkies jag undviker mest! Det betyder ju inte att jag tror alla yorkies är blodtörstiga monster, men för att jag vet att det är högre risk att ägaren inte har koll på sin hund. Fast pratar jag om det kanske jag säger att jag är lite misstänksam mot yorkies, trots att jag ju inte alls har problem med yorkies jag känner.

(Låter larvigt men min hund har blivit påflugen av jättemånga okopplade yorkies och säger han nån gång ifrån så blir det mos av den, vilket jag ju inte vill. Stora hundar är oftare kopplade och lydiga där jag bor så risken är lägre. Och det vet jag ju, så jag ogillar inte yorkies men är misstänksam när jag går förbi dem.)

Skönt att Klenod mår bra i alla fall!

kodex
1

#75 #76 Vet inte om det var riktat lite till mig men vill klargöra att jag inte svarade någon med mitt första inlägg utan skrev rent allmänt vad jag tycker om folk som dömmer ut en hel ras. Inte att någon här gjort det…

Noa-Nisse
0

Vr inte riktat till dig Kodex :)

kodex
0

#79 Hehe, okej, vad bra! Hatar att råka stampa folk på tårna!

Luckysoul
0

Stackars Klenod, hoppas hon blir bra snart. Krya på henne =)

Misarn
2

Usch stackars Klenod hoppas att hon mår bättre trots omständigheterna! Krya på dig kramar från oss två och fyrbeningar.

Fridaaaa
3

Stackars Kleond.

Oansvarig hundägare var det rottisägaren.
Oavsett vilket ras man har, ska man ha koll på sin hund om den är lös :s

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

UlrikaVonE
1

Har tänkt på er en del sen det hände, hur mår din fina Klenod? Får nästan mardrömmar vad som ska hända om det blir attack mot min ridgeback valp, har tränat akutlyft iallafall i brist på bättre ideer (gissa om hon blev förvånad ;-)). Högst kortsiktigt, då hon är 5 månader och kan lyftas nu….haha om ett tag är hon vuxen och då får jag nog ha en gladiator i fickan som lyfter om det ska till…. :-)

Hoppas ni mår bra nu, det var ju det jag ville säga!

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.