Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 3427 ggr
poena
0

Noskvalster?

Jag funderar på om min unghund på 7mån fått noskvalster.
Hon fnyser, inte hela tiden utan bara när hon ligger och sover. Rinner inte ngt från nosen, hon är pigg och glad och allmäntillståndet är som vanligt, förutom fnyset och inåtvända snorklingar vid sovpauser.

Har kikat runt lite på dvs sidor om kvalster, men där verkar det vara mer frekventa nysningar. Vad tror ni?

htt
1

Låter som noskvalster!

[randi]1
1

Ta henne till en veterinär, så han/hon får titta på det. Min sankt bernhard hade noskvalster, men det upptäckte vi, genom att hon inte spårade. Så det kan nog te sig olika ut.

[Forest]
0

Säger som de andra ta henne till vetrinären, just dessa inåtdragna nysningarna kan vara ett tecken på noskvalser. Det är inte normalt att de har såna så det är ändå bra om man kollar upp detta :)

poena
0

Oki tack då blir det en tur till veterinären :)

Maxborder
0

Nu när vi va och kastrera vår unghund frågade jag veterinären precis om just detta beteende som oxå vår hund ha.

Hon sa att det kan vara noskvalster men att ofta lär sig hunden att leva i symbios med kvalstren. Det kan komma och gå och bli värre ibland då hunden kanske ha lite lägre immunförsvar pga andra saker.

Kunde oxå bli sämre vid stora temeratur förändringar som det kan bli nu då det är så kallt ute och varmt inne…

Vår hund fnyser precis som din och ibland typ drar nosen efter marken. Mest efter han ätit…

Veterinären tyckte iallafall att vi skulle avvakta och om det inte blev bättre och om han blev mer besvädar av det skulle vi återkomma för att få behandling för det.

Nu tänker jag ringa om det inte blivit bättre efter kastreringen läkt för det är defenitivt inte bra nu…. Stackaren….Rynkar på näsan

[randi]1
1

#5 Mycket konstig veterinär. Jag har haft noskvalster på två av alla hundar jag haft, och veterinären har alltid gett behandling, i form av tabletter. Vänd dig till en annan veterinär, om du inte får den hjälp som ni behöver.

linda88
0

vad är de för ras?

Maxborder
0

#7 Vår hund är en blandning mellan Border Collie/samojed.

Veterinären tyckte att eftersom det inte va nån hund som använder sig av nosen i arbete va det ingen panik att behandla….

Flaxa
0

#8 Men det är ju smittsamt? Så jag tycker man ska behandla av hänsyn till andra, som kan bli smittade om han går med det. Särskilt om man bor inom ett hundtätt område!

[Forest]
0

5 tycker man gott kan läsa lite här är ju väldigt bra info om dessa äkliga kryp http://www.agria.se/hund/artikel/noskvalster-pneumonyssoides-caninum-hos-hund Det är smittsamt så man bör bahandla hunden i förebyggande syfte om man tror att den har noskvalster, allså helt tvärtom vad din vetrinär förespråkar om.

Maxborder
0

Pratat med veterinär idag igen och fick rådet att avmaska med Axilur och blev det inte bättre återkomma så fick vi komma dit så hon kunde skriva ut "riktig" medicin mot de små rackarna!!

Avmaskade honom strax innan jul med då använde jag Banminth så får väl prova en dos av denna sort.

Axilur kanske verkar mot fler parasiter än Banminth?!….

[Forest]
0

11 Ja, den tar mer parasiter banminth är mildare avmaskingsmedel.

[randi]1
0

Men noskvalster är ju inga parasiter, utan man brukar få helt annan medicin. Tycker fortfarande att du skall kontakta någon annan veterinär, för hjälp. Lycka till, och stå på digFlört

Michaela-N
0

#13 Jodå, noskvalster är parasiter.

[randi]1
0

#14, tycker bara det är konstigt att de veterinärer som jag träffat, skriver ut receotbelagd medivin direkt, utan att rekommenderat att de skall avmaskas. Även inom de hundkretsar jag varit/är med i, även de får recept. på medicin för noskvalster.

Michaela-N
0

#15 Så gjorde min med. Men avmaskning funkar ju inte för noskvalster, så det är inte så konstigt.

[Forest]
0

15 Fick du droppa som skulle tas i nacken? Det gav vetrinären våran fd hund sen fick hon oxå pencellin pga hon antagligen haft noskvalster lägre tid trode vetrinären pga irriterade luftrör. (vi övertog henne som vuxen då hade hon noskvalster) Efter 10 dagar fick man ge ytligare en dos med dropparna i nacken.

[randi]1
0

#17 Nej, som tur var upptäckte jag det i tid, så jag fick endast tabletter till dem.

Maxborder
1

Ja det är inte lätt att veta vad man ska tro?

Ibland får jag för mig att de är så omständig bara för att tjäna lite extra pengar….

Eftersom de inte skrev ut något direkt då jag va där och avmaska utan nu måste jag boka en ny tid för att veterinären ska kunna skriva ut nåt mot kvalstern?!

Vilket betyder att då måste jag ju betala för ytterligare ett besök, och det kostar ju bara man sätter upp hunden på undersökningsbordet?!

Får ringa dit till veckan igen….Rynkar på näsan

[randi]1
0

#19 Ja, det är inte alltid lätt att vara djurägareFlört. Jag tycker också ibland att en del gör allt för att tjäna mera pengar. Det gäller att man får tag i en veterinär, som man tycker är bra mm, inte alltid lätt jag vet. Lycka till med din hund, och hoppas att det ordnar sig för er