Vad kan detta bero på??
Har en hanhund av en mellanstor ras som är lite under 1 år (blev könsmogen för några månader sen), vid namnet Milo. Vi gick till en rastgård inne i stan för några dagar sen där det var massa hundar, jag kom inte ens ihåg hur många utan det var sjukt hur många hundar iaf (jag vet lite dumt att släppa in sin hund där och kommer aldrig göra om det om det är så många, då det kan uppstå stress väldigt mycket).
När vi gick in i gården så var det väldigt många hundar som ville fram och hälsa men han stod bara ganska stelt men gjorde inget mer med det då han inte gör något om många vill hälsa förutom att han står lite stelt och känner sig en aning trängd som de flesta hundar kan göra. Jag släppte honom lös så han lekte väldigt fin med de andra hundarna. Men jag kom på att jag hade glömt att ta av hans täcke så jag kallade in honom och när jag hållde på att ta bort det så var det några hundar som kom fram till honom och började att nosa och vara väldigt ''på'' när jag hållde på med hans täcke vilket resulterade att han gjorde utfall mot varenda hund som kom nära honom och luktade överallt på honom…
Men när jag släppte honom lös efter att jag hade tagit av täcket så hälsade han fint på alla hundarna. Så jag gissar på att han kände sig trängd/och stressad när hundarna hållde på att störa oss, därav sitt beteende som han hade där. (Jag har lärt mig nu att jag alltid ska ta av den inna jag går in i rastgårdar nu, men jag går ALDRIG till rastgårdar i annat fall utan ville bara prova då jag åkte dit med en kompis).
Men efter ett tag så började han leka med en fralla som var en hane och det gick bra tills Frallan började jucka på Milo. Milo stod väldigt stelt när Frallan började jucka på honom men sedan efter ett tag så gick Milo till attack och startade ett bråk… Men efter ett tag så slutade dem och struntade i varandra i ett tag. Men sedan så började de leka IGEN och så började Frallans ännu en gång jucka och innan frallan ens hade hunnit jucka i några sekunder på Milo så gick Milo till attack på Frallan igen så en tjej tog tag i honom för att han skulle lugna sig (hon hann före mig då jag stod lite längre bort).
Milo är inte aggresiv ett dugg och det kan personer som känner Milo instämma på. Så jag blev helt paff är jag såg Milos beteende mot den juckande Frallan. Han klarar av hanar som tikar hur bra som helst och kan leka med alla sorters hundar. Han har aldrig visat problem mot andra hundar men detta var första gången någon hund någonsin har juckat på Milo…
Jag har ju en vild gissning att Milo blev rasande arg på Frallan pga. han försökte dominera över honom… (om det ens är dominans?)
Åh asså jag har verkligen noll koll vad detta kan bero på… Men med alla andra hundarna som fanns i hundgården som han lekte med gick super bra men bara just när denna j*kla Frallan juckade på honom så blev han helt galen… :/
Min frågan är om någon vet vad detta kan bero på? När jag tänker på händelsen så blir jag bara helt förvirrad… Det kanske bara är så att Milo inte gillar juckande hanar eller så försökte Frallan dominera över Milo…

Jag skulle nog reagerat likadant om någon juckade på mig mot min vilja 
#1 Jo, jag får hoppas på att han bara inte gillar juckande hanar. Skulle nog också ha reagerat så iofs 
Men min kompis som var med mig i rastgården började snacka om att jag ska ''kasterara Milo'' för att han verkar reagera när en annan hund ''dominerar över honom'' då han startar bråk… Men det kan ju också bero på att det var en stressig miljö vilket gjorde att han över reagerade en del med att starta ett bråk istället för att bara säga ifrån skarpt…
Men som sagt har jag ingen aning om detta hade med dominans och göra, utan detta är bara vad hon sa till mig. Så hon har fått mig på tankar om man ska prova… Vad heter det. Chip kastrering kanske det är? För att se om det har någon effekt och han lugnar sig men jag har ingen aning om det är värt det…

Kastrering av hanhundar tycks ha blivit en modegrej som tros kunna lösa alla problem. Inte alls säkert att det blir bättre, kanske tvärtom eftersom hunden plötsligt inte är vare sig en han eller hon utan en Det och detta kan ge konstiga signaler till andra hundar.
Du får tänka på att din hund skall igenom olika faser i livet. Jag har själv en hanhund på 16 månader och emellanåt är han som en testosteronstinn tonåring ;) I vissa avseenden inte helt olik vår 15-årige son.
Skövde Hundskola skall ha en föreläsning om kastreringens för- och nackdelar. Tror jag skall gå på den.
Hejsan!
Jag är övertygad precis som du att din hund blev sur pga det där juckandet. Jag har själv bara en tik (som blir grymt sur om någon juckar mot henne).
Om det här är enda gången någonsin som han har blivit sur så tycker jag absolut inte du behöver kastrera.
Tror du menar kemisk kastrering kanske?

Om det händer igen att en hund börjar rida på honom, ta bara bort den hunden, och låt dem inte leka mer. Det vanligaste som ligger bakom att hundar rider på varandra är stress. Det är för mycket som händer, de är övertrötta och då börjar de som överslagshandling att jucka.
Det kan även vara rent sexuellt, men dominans ligger i princip aldrig bakom detta beteende.
Att din hund blir arg, förstår jag. Särskilt om han sagt ifrån en gång, och hunden gör om det igen.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Kastrering kan skapa lika mycket osämja som sämja.
Jag tycker din hund reagerade på ett sätt som varken är orimligt eller konstigt.
Frallan var troligtvis väldigt uppvarvad och juckade av stress som ren överslagshandling vilket din hund såklart gick igång på, hundägaren till frallan borde gått in och stoppat sin hund ev. låtit den få varva ner ett tag.
Vad som hjälper är ju snarare att du bryter leken när du ser att det blir för hetsigt och börjar gå över styr som när han får en "juckhund" på sig, så slipper han att bli förbannad.
≧◔◡◔≦
Jag tycker din hund agerade helt rätt. Hade själv gjort samma sak, helt naturligt, så tycker inte du bör analysera det där längre.
Däremot kanske ägaren till den där frallan ska säga åt sin hund på skarpen och om det blir för mycket bryta leken.
Vidare så är det bra att du inte ska släppa honom i en rastgård med massa okända hundar mer.
Tycker din hund betedde sig helt normalt. Inget konstigt att han blir stel och osäker när han möts av massa okända hundar på "deras" område. Precis som du säger kände han sig säkert trängd när du tog av täcket och inte kunde komma hundan. De andra ägarna kunde ha varit mer uppmärksamma och ropat in sina hundar.
Att han sa ifrån till juckaren är inte heller konstigt. Milo visade antagligen massa små signaler med sitt kroppsspråk att han inte gillade att frallan höll på, men frallan var så uppe i varv att han missade dem. Sen gissar jag att Milo vände snabbt samtidigt som han skällde till morrade, visade tänderna och markerade mot frallan utan att bita? Helt vanligt hundspråk för "ge f*n i det där". Skulla absolut inte dömma ut Milo som aggressiv. Däremot kan det vara bra att gå i mellan då, eftersom du inte kan veta hur en främmande, stressad hund reagerar på tillsägelsen. Att den blir överaskad och försvarar sig är inte heller konstigt. Ofta kan hundarna lösa det själva, men med stressade hundar och okända ägare hade jag avbrutit så att det inte spårar ur.
Tycker inte du ska börja undvika andra hundar nu, välj lite lugnare situationer bara :)
Tyvärr är de helt omöjligt för oss att spekulera i detta eftersom vi inte var där för att se din,din hunds, de andra hundarnas, de andra ägarnas signaler.
Jag tycker att rastgårdar är suveränt. Hundarna får träna på kroppspråk och de har väldigt kul. Mina hundar springer in i rastgården om vi går förbi den :)
Skulle ta upp det 5 fick fram så bra :)
Sen tåls det väl säga en hund som juckar klart att andra hunden säger ifrån den juckande hunden att sluta, det kan låta som livat men det blir mycket mycket sällan mer än bara gruff
#9 Hundar kan även träna på kroppsspråk med några bestämda lekkompisar som den träffar regelbundet eller ibland. Onödigt att riskera att ens hund blir attackerad eller något annat allvarligt genom att släppa den lös med andra hundar.
#11 Japp klart den kan men jag skrev vad jag tyckte om rastgårdar och jag tycker bra om dom!
#12 Men då antar jag att du menar att du tycker bra om att släppa din hund med massa andra hundar i rastgård eftersom du nämnde hundspråk?
Ja det gör jag. Mina hundar älskar som sakt att få leka i stadens hundgård.
#14 Ok. Ja alla tycker vi ju olika.