Hundar iFokus

Hundar

Etikettdebatt
Läst 1708 ggr
somander
0

Kille 25 år

hejsan.

skulle behöva lite råd om att skaffa hund.

de är så att jag är sugen på att skaffa en egen hun, är uppvuxen med hundar, då mina föreldrar har haft och har 2 chi-zu (vet inte om de stavas så) och nu har jag köpt och renuverat hela huset. de är stor tomt som är inhägnad så hunden bara kan gå ut å in . självklart ska den ut och gå promenader oxå, men menar att den kommer ha det ricktigt bra. men jag är 25år och bor själv i hus i stan. men jag älskar och har velat ha en engelsk bulldog. vet att den kan ha mycket problem, men kommer inte köpa den billigaste, utan kommer vara noga vart jag köper den och med stamtavlor och dyligt. de jag mest behöver råd med är om jag ska vänta för att jag är för ung och ensam om hunden eller om ni tycker att de är rätt väg! jag är hemma på dagarna så den behöver inte vara ensam och sen om de skulle bli problem så skulle mina föreldrar kunna ta hand om den någon dag! men detta med tiden och ja vad ni tycker när ni läst detta. är de rätt eller fel för migg att skaffa hund?

joheck
4

Om du känner att du har tiden och intresset för en hund så go for it! Jag är själv 22år, bor ensam (lägenhet) och har två hundar. Det du måste tänka på är att en hund tar mycket tid och kräver mycket uppmärksamhet.

Noa-Nisse
0

säger samma som johteck!

jag var 19 år och bodde själv när jag skaffade min grand danois och det har funkat bra =)

Medarbetare på Hundar.ifokus

Whisla84
6

Håller med #1 och nummer #2, dock så vill jag tillägga att man måste ha ekonomin för hund också! Det är dyrt med försäkringar, veterinärbesök, allt en valp kan tänkas behöva det första året m.m.!! Men annars säger jag också go for it! Att ha hund är fantastiskt!!!

linda88
1

Om du är hemma är de väll ett perfekt tillfälle att skaffa hund. Dock är de som de tidigare nämt dyrt att skaffa valp och engelsk bulldog är ingen billig ras varken att äga eller att köpa. De ligger i den dyraste premieklassen hos försäkringsbolag och det finns begränsningar för vad de ersätter så läs på om det noga.

Belimas
5

Att du är 25 och bor ensam ser inte jag som ett hinder att köpa en hund. Du är uppväxt med hundar och vet förmodligen vad det innebär att ha hund, hur låst man blir och vilket ansvar det är.

Då du funderar på en ras som är väldigt sjukdomsdrabbad, vilket du är medveten om, så råder jag dig att läsa på ordentligt om rasen och framför allt vilka sjukdomar de kan ha och vad rasklubben har för krav på uppfödarna. När du har satt dig in i det så kan du börja leta efter en uppfödare som följer de kraven och som inte avlar på extrema individer utan hellre en som ser till hundarnas väl och ve.

E, bulldogg är ruskigt dyra i inköp, en renrasig registrerad valp kostar runt 20 000:- i inköp och anledningen till de höga priserna är förmodligen p.g.a. kejsarsnitt då merparten (kanske alla?) e. b. inte kan valpa själva utan måste snittas och det är ett dyrt ingrepp. Resten av kostnaderna är dock enkla att kolla upp själv, hos varje försäkringsbolag så kan man begära en offert (även innan man ens har köpt en hund) på vad en försäkring skulle kosta hos det bolaget. Rasen har väldigt många restriktioner hos bolagen så kolla upp exakt vilka det är innan så att du är medveten om dom.

Jag själv var 21 år (idag 28) när jag köpte min första egna hund och det var inga problem alls, nu var jag också uppväxt med hundar vilket förenklade allt mycket och jag hade (har) föräldrar som alltid ställer upp om jag behöver hjälp vilket är guld värt =)

Lycka till!

Susanna_w
1

Är 24 och var 21 när jag skaffade min vovve så det spelar ingen roll :)  Tänk också på framtiden i den mån det går en hund blir ju några år :P

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

Portie
0

Tycker också att du kan skaffa hund om du känner att tiden är mogen för det! Jag var 16 när jag och min hund flyttade till internat och det funkade utmärkt. Sen så har vi bott själva i lägenhet till och från och nu vid 21 års ålder så bor jag (med sambo iofs men han behöver inte hjälpa till med hunden) och hunden i en egen lägenhet och det funkar väldigt bra.