Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2963 ggr
dinamnam
14

Tänk efter innan ni bedömer!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte skriva av mig lite…

Pappa hade äntligen gått med på att skaffa en hund och jag var överlycklig (hade inte haft hund innan)

Jag kollade runt lite men hittade ingen hundras som riktigt passade mig, men då kom jag tänka på Border Collie en fin hund som är extremt arbetsvillig!

Och där hittade vi Cozmo, men såklart så när jag sa detta till mina vänner och även andra personer som jag knappt kände sa dom såhär..

"Du ska inte skaffa en Border Collie det är bara en problemhund"

"Är du dum i huvudet?"

Jag blev såklart ledsen men tog inte åt mig vad folk sa, utan vi tog hem Cozmo

Ni är på iFokus är väldigt snälla och skriver bara snälla saker till varandra men när jag skrev detta på en annan sida skällde dom bara på mig och tyckte samma som mina vänner osv…

Jag vet att Border Collie är en svår ras men varför sitter jag är som en 14 årig tjej som har en av dom finaste Border Colliesarna i världen bredvid mig då?

Bara för att jag inte tog åt mig vad folk sa, ta chansen och skaffa den hundrasen du vill ha och lyssna inte på vad andra säger t.ex

"Den där rasen är tjänd för att bitas" Ja men det betyder inte att alla hundar är så eller?

Och jag menar rasen Rottweiler som alla tycker är läskiga och hundvana personer tycker dom är farliga, ja men fortfarande…alla hundar är olika och det finns ingen hund som man inte kan lära upp!

Var bara tvungen att skriva detta hoppas ni inte tar detta på fel sätt!

Med vänliga hälsningar 

[rodeo]
13

Vad bra att du hittat DIN hund! :) hoppas ni får många roliga år ihop! Själv skulle jag aldrig klara av en bc eftersom den kräver så fruktansvärt mycket aktivering, och det är väl därför många avråder till att köpa en bc som förstahund, speciellt om man inte tänkt valla. Det finns alltför många omplaceringar och stressade och understimulerade bcs för att folk inte tänkt efter vad en vallhund egentligen innebär. Alla vill bara hundens bästa när de avråder förstagångsägare från bc. Men som sagt - kul för dig att det blev så bra! :)

dinamnam
0

#1 Fast vi vallar inte med honom, men vi måste ju aktivera honom och sånt :)

Tack så mycket!

Med vänliga hälsningar 

Anibaz
28

Varför köpa BC om man inte tänker valla?

Triasta
4

Jättekul att du har hittat din hund och att det fler som har varit i samma sits som mig! Jag har just skaffat mig min alldeles första hund, en 3årig Dalmatiner hane och dem flesta har sagt till mig att låta bli! Dalmatiner är inget nybörjar hund plus att han är inget valp som jag kan lära upp! Men för mig just nu så kändes en valp inte passande för min situation. Jag jobbar på heltid och är singel. Bor i en liten etta med en katt mitt i stan! Ja, jag vet att vissa skulle säga att jag är dum som skaffar en hund alls! Och mina närmaste vänner tycker att jag är inte bestämt nog så med andra ord är jag för mesig för en dalmatiner. Jag vet mycket väl att det är mycket jobb att ha en hund eller ha all slags husdjur men jag ångrar verkligen inget när jag skrev på ägarbyte pappret! Visserligen har jag haft min fina Tristan i några dagar men jag älskar honom redan jättemycket! Trots att han fick diarré och jag hade knappt sovit de senaste nätterna då jag fick springa ut med honom varannan timme! Men jag har aldrig tänkt "jag borde inte har köpt han!", den tanken har aldrig dykt upp hos mig! Och Tristan är en så väluppfostrad hund men livligt som alla andra hundar! Dra mycket i koppel först men det fick jag pli på honom efter nån dag. Nu är han i hälarna på mig och ville vara med mig hela tiden! Den känslan är så underbart att det inte går att beskriva! Har fått tag på världens underbaraste hund trots att första tiden inte gick så perfekt som man hade tänkt sig. Så jag var glad att jag stod på mig och skaffade Tristan! Självklart har jag många tänkbara dagmatte på min lista där jag kan lämna Tristan medan jag är på jobbet! Har aldrig tänkt på att lämna han helt ensam hemma i mer än 4-5h! Och letar just nu efter passande kurser på mig som jag och Tristan kan träna tillsammans. Ni får gärna komma på olika tips till mig ;)

Lilllens
31

Fast jag tycker samtidigt att man ibland SKA lyssna på vad folk har att säga.

Kan ta mig själv som ett exempel, jag har alltid haft Alaskan Malamute som favoritras. Och jag önskar verkligen att jag skulle ha tid för en sådan hund, men tyvärr kan jag inte erbjuda hunden allt vad den behöver och då väljer jag att vänta med den rasen.

Just nu har jag en mops som inte ens kräver hälften så mycket som en Malamute, och jag trivs hur bra som helst med henne!

För JAG tycker att man köper den hund som passar ens livsstil och inte bara för att det är en fin hund. Är man inte intresserad av det hunden är framavlad för kanske man ska fundera på en annan ras som passar en bättre.
Det gör man för hundens skull.

Lycka till med din hund :)

dinamnam
0

#3 Det är just det jag menar, folk bedömmer innan dom har sett hur hunden mår osv…inte bra tycker ja!

#4 Vad bra att det går bra för dig! Önskar all lycka till dig och din hund!

Med vänliga hälsningar 

dinamnam
0

#5 ja det sant men Cozmo passar in hos oss och det syns på honom att han trivs här och det tycker jag är bra

Med vänliga hälsningar 

Lilllens
24

#7 Ni har säkert jättebra hand om hunden, absolut! Det tvivlar jag inte heller på.
Men det är fortfarande en Border Collie som i många många år är avlad för att valla, och enligt mig borde hunden få göra det också.

dinamnam
0

#9 jo det är sant…

Med vänliga hälsningar 

Peppe
5

jag hade också gärna haft en BC om jag haft möjlighet, mycket för utseendets skull.

istället valde jag en svartvit finsk lapphund som är betydligt enklare Skrattande

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

vallhund
14

Varföt skaffa en Ferrari om man bara skall åka till Konsum?

Många fler hundägare o hundar skulle bli lyckliga om man valde rätt ras, dvs utifrpn vad man kan ge hunden istället för att köpa ras utifrån utseende eller annat irrelevant?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Natalb
8

måste bara hoppa in här eftersom jag själv har en icke vallande border collie, bor även i lägenhet, vad är det som säger att man inte kan äga en border collie utan att valla?
har bott ute på "landet" de närmaste 2 åren under vardagara, har gått på en skola som heter säbyholm ute i bro, de hade får mina 2 första år där, Sasha (min hund) kunde inte bry sig mindre om dem än vad hon gjorde, en snabb blick för att kolla vad det var för djur och sen inget mer.
Kör däremot agility med henne vilket hon älskar, och ja det är krut i BC men att man MÅSTE valla tycker jag är töntigt, visst de som vill valla ska
man valla med men de som knappt visar något intresse måste ändå ha godkänt vallhundsprov för att valparna efter den hunden ska bli reggade? 
har däremot träffat många BC som vill valla och som inte får det, det är livsfarligt då många då väljer att valla andra saker…

men iallafall bjuder på en bild på min bebis <3

Misarn
1

Ts vad roligt att du har hittat en så underbar hund, håller med dig till viss del. Vi fick höra både det ena och det andra om att: "inte kan ni skaffa en stor Leonberger i eran lilla lägenhet" Men vi kunde inte vara lyckligare och nöjdare med vårat val av ras heller, man ska vara uppmärksam och medveten om vad det är för ras man har skaffat och anpassa sig efter det. Grattis igen och Hoppas Vi får läsa mera om era upptåg och om hur allt går :-)

vallhund
11

# 12

Men huruvida hunden växer upp till en vallidiot eller inte vet man ju inte när man skaffar valp.

Vuxen omplacering som inte duger till vallning är en helt annan sak.

Lilllens
4

Precis som #14 säger, man vet inte hur valpen kommer bli.
Men om man köper en vallhund utan planer på att valla gör man ett misstag enligt mig.

Natalb
0

# 14 & 15
ja jag själv avråder många från att skaffa BC om man inte till 100% vet vad man ger sig in på :)

[tiffitott]
7

Jag tycker dock att det är bra att BC:n ska ha godkänt vallprov innan den får avlas på/regga avkommorna. Det är väl det minsta man kan begära, och kan inte hunden klara det så ska den inte heller gå i avel. Fattar inte varför man ska ha en BC om man inte ska valla. Det finns hur många raser som helst, det borde finnas någon annan ras som man i så fall kan välja istället.
Och som #14 sa, det är skillnad på att ta en vuxen omplacering som inte har vallintresse.

vallhund
4

Efter 6 BCs så bytte jag ras näär jag skulle skaffa ny hund, för mig är det helt fel att skaffa BC när jag inte längre behövde en hund för att hålla reda på mina djur.

[Zlarviig]
5

Som när folk sa åt mig att inte skaffa en Pitbull (blandras). "De är mördarmaskiner" "De är aggressiva" "Det är inte en förstahandshund"

Men nu sitter jag här med världens underbaraste aggressiva mördarmaskin som inte är en förstahandshund vars bästa kompis är en ungkatt i knät. Hon har inte dödat någon eller något. Hon har inte visat aggressivitet mot någon eller något på något sätt. Och hon är absolut en förstahandshund. Hon har verkligen lärt mig mycket. Jag har knappt lärt henne något själv, det behövs inte för hon är hur duktig som helst. Jag skulle kunna skryta om henne i timmar, har bara bra saker att säga om henne. Och hey, jag är 16 år, 15 när jag fick henne och visste knappt vad en hund var, hon är praktiskt taget MIN hund som JAG har uppfostrat helt själv och hon är min bästa kompis. Kunde inte varit bättre!

Iof inte samma ras, håller ändå med om att det var liiite onödigt att skaffa en BC om man ändå inte ska valla. Vad ska jag göra med min hund? Kampa? Tungan ute 

Eftersom att andra människor fått kasta in bilder så gör jag det också Oskyldig

Såhääär mysig är min mördarmaskin.

Triasta
6

Jag tycker att alla raser är bra på sitt sätt och hamnar dem hos rätta ägare är dem världens underbaraste hund! Jag tycker att det mesta beror på hur ägaren handskas med sina hundar, hur man uppfostrar dem. Det är nästan som föräldrar som uppfostrar sina barn, man måste vara bestämt och sätta gränser för sina hundar. Det är vad jag tycker iaf. Självklart sitter deras instinkten i dem men med hårt arbete, mycket tålamod och mycket kärlek kan man fixa till det. Men detta är min åsikt, alla är ju olika och tänker inte samma men tycker verkligen inte om de som dömer ut nåt på förhand. Och är så glada för alla som har hittat deras rätta hund :)

dinamnam
0

#20 Tack så mycket att du skrev det du skrev väldigt bra skrivit, isåfall ska väll alla fågelhundar hålla på med jakt och inte som sällskap osv…? eller?

#12 vad bra att det går bra för din hund! Håller med dig till 100%!

Med vänliga hälsningar 

vallhund
13

# 21

Få jakthundsraser, om någon, är så hårt avlade på instinkter som BCs är på vallanlag.

[Sniff]
10

Det är ju bra att man följer sitt hjärta… men man måste låta förnuftet vara med på ett hörn också!

BCn är ju en väldigt extrem ras som har ett enormt aktiveringsbehov, och som många säger så är den ju starkt avlad för att valla. Det gör ju att det kan vara otroligt svårt att få den att anpassa sig till ett sällskapsliv, där den inte får utlopp för all sin energi. Själv har jag varit sugen på en sådan i nästan hela mitt liv, men kommer troligtvis aldrig att kunna få in en border collie i mitt liv eftersom jag inte har tid eller ork för så mycket aktivering eller vallning.

Det är många som inte tänker igenom sitt rasval tillräckligt noga, vilket ofta slutar med att hunden blir olycklig och får problem. Därför är det många som varnar när de hör att någon funderar på en ras som kanske inte passar. Självklart ska detta göras på ett trevligt sätt! Det handlar bara om omtanke för dig och hunden, så att det blir rätt hund till rätt familj.

Misarn
1

#20 Väldigt bra skrivet :-)

Karmatarerskanise
5

Själv skulle jag aldrig skaffa en jakthund eller vallhund om jag inte skulle låta hundarna jobba med just det dom är avlade för. Tror djuren mår bäst att att syssla med det dom är till för.

Så det är inte fel enligt migatt folk också talar om detta då någon vill skaffa ett djur som är väldigt inriktat. Det är ju för djurens bästa folk brukar tala om att det kanske inte är rätt ras.

sheltiesarna
3

Låt mig vara lite blödig och säga att Det viktigaste är att följa sitt hjärta. Köper man en hund som man älskar ser man till att den mår bra!

dinamnam
0

#26 håller med dig! Man ska alltid ha hopp och inte säga…nej men den hunden kommer jag aldrig kunna ha osv..

Med vänliga hälsningar 

Anibaz
19

Herregud vad naiva ni är. Ibland måste man faktiskt använda huvudet lite.

dinamnam
0

#28 gud ta det lungt? Folk får tycka vad dom vill det var ju därför jag skrev detta inlägg! Ville veta vilka som höll med mig och vilka som inte gjorde det!

Med vänliga hälsningar 

Anibaz
7

#29 Med sån extrem okunskap är det väl självklart att folk håller med dig, men läs på lite och få lite mer kött på benen innan du startar en sån här tråd.

Karmatarerskanise
9

#27 Håller inte alls med. Tycker det är BRA att folk tänker sig för och är medvetna om att en del raser inte passar eftersom man inte kan erbjuda hunden det den behöver.

Det handlar inte om hopp, utan om att vara realist.

#30 Tänk på tonen.Ffinns ingen anledning att bli otrevlig!

Anibaz
2

#31 Jag är väl ändå inte otrevlig. Herregud.

Lilllens
6

#29 Man får tycka vad man vill, men man ska också tänka på vad som är bäst för hunden.

Det handlar om djur som inte har en egen talan, och då tycker jag att man faktiskt får tänka för dem också.

Karmatarerskanise
6

#32 Att kalla folk naiva är för det första att gå på person och för det andra inte trevligt. Nog om det.

Denna kommentar har tagits bort.
[rodeo]
9

# 20 Jag håller inte med, kärlek och slit räcker ibland inte till för att få en lycklig hund om man har "fel" ras. Vet en tjej som tagit hand om en omplacering, en gammal bc, och hon jobbar väldigt mycket med den hunden. Lydnad, agillity etc. Den hunden vallar ändå kaniner flera timmar om dagen i brist på annat att valla - helt förstörd över att inte få ett riktigt utlopp för vad den är skapad för att göra.

Jag tycker inte man ska skita i alla varningar utan verkligen ta dessa på allvar. Jag förstår inte varför man prompt måste köpa en bc-valp om man inte tänker valla med den, när det finns 400 + raser att välja bland. NÅGON borde ju passa bättre än en bc då? 

Jag är glad att det blev bra för dig, TS, men alltid går det inte bra och omplacering och sorg hade kunnat undvikas bara hundägaren valde en ras som faktiskt passade in i hennes liv till fullo och inte försöker anpassa sitt liv efter hundens aktivitetsnivå.

dinamnam
2

#36 jag vet att ni blir på något vis besvikna och tycker synd om hunden och sånt, och det är bra tt ni säger till!

Men jag vet hur en underaktiverad hund är och min hund är inte det! Ni förstår inte hur svårt det är att förklara för alla här som säger emot mig och vissa andra…att vi är naiva osv…hallå take it easy!

Ville inte att detta skulle bli en sådan jobbig tråd som det blev ber om ursäkt till alla!

Med vänliga hälsningar 

[rodeo]
5

# 37 Jag är övertygad om att din hund har ett toppenliv, det är inte just din hund vi diskuterar utan att det inte alltid är så bra att skaffa en hund som är gjord för ett arbete, och sedan inte erbjudas detta arbete. Vissa gånger går det bra, vissa gånger blir det katastrof.

Jag förespråkar att man köper en sällskapshund om man inte tänkt "arbeta" med den (tex valla får, jaga älg etc) eftersom det är störst chans att ägare och hund verkligen passar in i varandras liv då. :)

vallhund
4

Varför köpa en Ferrari om man bara skall ha den för att åka till ICA o köpa mjölk?

Natalb
1

#39 för att man tycker att den passar in i ens livsstil :)

Lilllens
10

Fast tillhör vallning inte ens livsstil så ska man väl ändå inte köpa en vallhund?

Susanna_w
15

Har inte läst inläggen som vanlig ordning. Men jag var förr för att skaffa BC även om man inte skulle valla, jag tänkte att man kan ju ersatta det med andra aktiviteter men sen skaffade min syster en BC för att få hjälp med fåren och då ändrade jag åsikt. När jag såg lyckan hos hunden när han skulle få arbeta. Hon gör även annat med hunden, lydnad och agillity m.m men inget slår vallningen. Efter djupa diskussioner och även träff med hundens föräldrar och även kik på valltävlingar som min syster även ska delta i så inser jag att man kan inte göra en BC lyckligare än när den får valla. Visst finns det säkert någon BC som inte bryr sig ett dugg om att valla ty det finns värdelösa jakthundar men det vet man inte förens man har testat.

Din hund mår säkert jätte bra hos er men jag är 99% säker att ni kan få hunden lyckligare genom att valla. Och det är väll det man strävar efter som hundägare?

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

Karmatarerskanise
2

40 fast hur passar en vallhund on i ens livsstil om man inte vallar? Det är ju sådant man får kolla på.

Susanna_w
3

#43 Lika bra som en jakthund som sällskapshund Cool

_

Emelie
4

#39 Dålig jämförelse tycker jag. Det finns nog en hel drös med folk som skulle köpa en Ferrari för att bara ta till Ica.

I övrigt så håller jag med om att man inte bör köpa en hund som är avlad för en speciell inriktning om man inte tänkt hålla på med just denna inriktning.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Kalli
3

#44: Och har man jakthund inser man att inget kan slå den lyckan att få följa med husse eller matte ut på jakt. Det finns det ingenting som kan ersätta. :)

Karmatarerskanise
1

Precis Kalli.

Även om man kan ha en jakthund som sällskapshund så mår en jakthund bst när den får göra det den är avlad för. Därför förstår jag inte varför mn väljer hundar som är avlade för speciella saker om man inte tänker låta dom jobba med det.

Ketang
11

Nu har inte jag läst alla kommentarer men reagerade på en sak någon skrev. Varför valla om hunden inte vill valla. Ja du… HUR vet du vad den vill och inte vill när du köper den som valp?! Om man köper en ras som är avlad för något så måste man ju helt enkelt iskallt räkna med att den kommer vilja/ha behov av att utföra det som den är avlad för eller hur. Annars köper man en hund som man tänker ska anpassa sig efter köparens behov eller hur. Det är nog DET som många reagerar på.

Skulle man däremot köpa en vuxen hund som inte visat några som helst intressen i att valla kan jag tycka att det är okej. Men att köpa en bc valp och tycka att den inte behöver valla är för mig som att köpa en belgisk vallhund och ha som soffprydnad.

Det är på tok för många valpköpare som köper hundar som inte passar in i köparens liv egentligen. Man tror att man kan anpassa hunden efter ens eget liv och blir förvånad när man får en whippet som drar efter vilt, bc som vallar bilar eller husky som drar som en galning på promenaderna. Det är nog därför du TS fick det ärliga rådet att inte köpa en ren vallhund om du inte planerat att valla. Du hade lika gärna kunnat stå där med skägget i brevlådan nu och haft en hund som vallat bilar osv.

dinamnam
2

Nej nu tycker jag att tråden börjar spåra ur lite väl mycket faktiskt! Denna tråden har INGENTING med vallning att göra så för er som vill skälla på mig och hålla på…dra bara och sluta skriva! Tack för mig!

Med vänliga hälsningar 

[fabienne]
5

#49 Alltså, inte för att vara elak och uppkäftig, men du har ju en vallhund? Då kan jag tycka att vallning är något man kan ta upp i en tråd om en vallhund, eftersom jag tycker att det är väldigt "farligt" att säga till någon som till exempel står inför att välja hundras - "Välj vilken hund du vill och lyssna inte på varningar!" Som ovan skriver så kunde du ju stått med en hund som vallat cyklar, barn, katter och bilar nu.

Dock är jag jätteglad för din skull att du hittat din hund och att ni passar så bra ihop. :)

Karmatarerskanise
1

#49 Jag ser igen som skäller på dig? Kan du visa vem som gör det?

[eeklund]
4

Det var likadant för mig :/. Jag berättade aldrig att jag skulle köpa hund men när jag väl hade bokat tid för att åka och kolla så skrev jag ut att det var en Nakenhund…. den nakna varianten. INGEN skrev ''vad kul!'' utan ''ta den håriga varianten istället Ellen!! det går inte att klappa dom nakna!'' … jag lyssnade inte och när dom träffade henne ändrade dom åsikt :). Fast jag ville mest bara himla med ögonen och gå därifrån för dubbelmoralen, men men :). Man ska ALDRIG lyssna på alla andra.. aldrig, aldrig, aldrig! Man vet vad som passar en bäst och så enkelt är det :).

Ketang
10

#52 Hur kan du jämföra ditt val av hund med TS? Det är ju så långt ifrån samma sak som det bara går då du fick råden att ändra dig enbart pga utseendet hos hunden. TS har där emot köpt en hund som har stora behov av något TS inte planerat att ge den.

Att säga att man aldrig någonsin ska ta råd från andra är i mina ögon naivt och känns som det kommer från en människa utan erfarenheter innom hundvärlden. Är man öppen för råd och lyssnar på folk som varit med länge, har kunskap och erfarenheter så kan man undvika att gå i riktiga fällor!Däremot finns det inget som säger att man alltid ska göra som andra säger, men man bör nog lyssna och fundera på dom råden man får!

En kompis till mig skaffade en husky/schäfer/bernersennen/collie blandras tik, jag avrådde henne till detta då hon inte är ett dugg intresserad av någon form av träning. Men hon skulle minsann ha den där söta lilla valpen. Tre år senare sitter hon nu med en hund som förstört halva huset och släpar runt henne på ev promenader som hon orkar ta ut den på ibland. I höstas gick hon och skaffade sig en Schäfer/husky blandning på 5år som "lekkamrat" till den första hunden i tron om att hundarna skulle leka varandra trötta så hon inte behöver jobba med dom. Tji fick hon och där sitter hon nu i en mardrömsliknande situation med två stora hundar som tuggar sönder allt som kommer i deras väg, skäller på folk och har allmänt förstört hennes förhållande som håller på att gå åt skogen pga hundarna. OM hon bara lyssnat på dom råden hon fick och tänkt lite mer med skallen än med hjärtat så hade hon kunnat haft världens goaste lilla hund som inte varit besvärlig det minsta nu, men i stället så lever hon i en mardröm.

Den här borde ALLA läsa!

[eeklund]
2

#53 Det var mer ett exempel? Att alla någongång får höra andras åsikter som är negativa. Det var därför jag skrev. För ibland kan det vara lättande - tycker i alla fall jag - att höra att andra också får fördomar mot sig och så, oavsett vad det än är. I detta fall har hon en ras som kräver mycket medan min situation handlade om utseende.. men ändå; man får höra både det ena och det andra oavsett vad det handlar om och det kan vara skönt att veta det.. jag skriver gärna även om det skiljer sig enormt bara om det kan underlätta för TS att inse att man inte är ensam.. fördomar och sånt finns överallt.

Sen kan en sund människa tänka själv vad som passar den.. det var också det jag syftade på. Sen om en människa enbart går efter utseendet är det en annan sak men jag syftade på sunda människor som kan tänka.

Ketang
9

#54 Men du skriver klart och tydligt att man ALDRIG någonsin ska lyssna på andra. Och vad lär man sig då? Ingenting troligtvis. Vill man ge TS ett råd tror jag att det är bättre att skriva att man ska lyssna på dom råd man får och ta dom till sig, sen kan man fatta sitt egna beslut på dom råden man själv väljer att gå på.

Sunda människor lyssnar på dom råd dom får och fattar sen själv beslut utifrån det. Osunda människor struntar i allas goda råd och fattar sina beslut på den minimala kunskap dom själva har och då går det som det går.

[eeklund]
1

#55 Vet man bäst själv vad som passar en så behöver man inte lyssna på andra? Vad är problemet? Om den rasen passar henne och hon kan hantera den rasen, varför ska hon lyssna på vad andra anser om hon kan ge hunden vad den behöver och helt enkelt hantera rasen? Varför ta åt sig av råd som inte hjälper hennes beslut då hon redan bestämt sig och vet vad hon klarar av och inte?

Jag lyssnar inte på andra när jag vet vad jag klarar av? Jag är inte osund bara för det :S. Jag behöver inte råd, vare sig dom är bra eller dåliga, om jag vet att jag klarar av det jag tar mig an. Får jag däremot problem och bekymer på vägen så kan råd vara till nytta.. men ang. beslut jag redan tagit och vet att jag klarar av behöver jag inte råd då jag inte är osäker.

[eeklund]
1

Min granne har förresten en Border Collie som han inte vallar med :). Den hunden mår bra trots allt.. tänka sig!

Ketang
8

#56 Men om du läser tråden som TS skrivit så kanske du förstår att hon skaffat en vallhund som hon aldrig tänkt valla med. Hon visste absolut inte om hon skulle klara av hunden eller hur den skulle bli. Nu visade det sig att det denna gången gick vägen, men det var enbart tur, inte ett väl genomtänkt beslut från hennes sida.

Om man har lång erfarenhet av en ras tex och har haft den förut så kan vissa råd vara överflödiga. Men när man ska köpa sin FÖRSTA hund har man inte en aning om vad man ger sig in på och behöver tips och råd från folk som HAR den erferenheten och kunskapen. Väljer man ändå att strunta helt i vad alla erfarna hundmänniskor har att säga så säger det ganska mycket om den personen.

Går det åt skogen är det så dags DÅ att be om råd från folk som försökt hjälpa tidigare. Nä du, min kompis som jag försökte avråda att skaffa de hundar hon har i dag har bett mig om hjälp ett par gånger nu. Men jag vägrar "ta över" hennes problem. Hon har satt sig i skiten just på grund av att hon resonerade precis som du och har man tagit jävulen i båten så får man banne mig ro han i land själv.

[eeklund]
1

#58 Min första hund är min nakenfis, jag bad inte om råd eller tips om det var en bra hund för mig. Jag utegick från eget sunt förnuft. Så är jag osund som inte rådfrågade andra innan? Nej. Jag är en sund människa som kan tänka själv och tog fram information om den ras jag ville ha.. Googlade och sökte massor. Men jag undvek att fråga andra för jag skulle få olika svar som skulle göra mig förvirrad så jag tog saken i egna händer och tog ansvar för mig själv och mitt val. Så jämför inte mig med nån som gick på utseende för det är det sista jag har gjort..

[eeklund]
1

#58 Ja, jag har faktiskt läst tråden då jag kommenterat :). Jag kommenterar inget jag inte läst, det är ju osunt.

Ketang
4

VAR har jag skrivit att du gick på utseendet på din hund när du valde ras? Jag skrev att råden DU fick av andra handlade om utseendet på rasen DU valt. TS som detta faktiskt handlar om har gjort ett HELT annat val. Hon har valt att strunta i råd hon fått som har med hundens vallinstinkter att göra. Ett val som mycket väl hade skunnat sluta i katastrof genom att hunden kunnde vallat bilar och blivit påkörd osv.

Nu har du börjat blanda ihop allt här tror jag för jag har aldrig någonsin reflekterat över DITT val av ras. Bara att du anser att man inte behöver ta råd av andra hur oerfaren man än är!

[eeklund]
0
[eeklund]
1

Jag tog bort det jag skrev. Jag lägger ner nu.. du är rätt otrevlig tycker jag. Man kan acceptera andras åsikter och prata på ett trevligt sätt och inte bli rosenrasande pga hur andra tänker och fungerar, det är bara otrevligt och ger dålig stämning.

Ketang
3

#63 Rosenrasande? Tungan ute Klarar du inte av den lilla kritiken jag gett dig så tycker jag också att du ska lägga ner. Men otrevlig tycker jag nog inte att jag varit. 90% av det jag skrivit har varit riktad mot TS, sen att du suger åt dig som en svamp kan jag tyvärr inte göra något åt. Det har aldrig varit min mening att hacka på dig, men dina råd om att aldrig ta råd från andra måste ju jag få reagera på eller? Det är ju ett forum där ALLa även jag måste få ha åsikter.

[eeklund]
3

#64 Jag tycker det vart mycket prat mot min åsikt? Okej om du hade sagt nåt om att jag inte tycker man ska ta råd.. men det fortsatte hela tiden? Tyckte det var uttjatande bara.. jag kanske formulerade mig fel också men om man VET vad man ger sig in på så varför ta råd? Om man däremot går på utseendet så fine, men har man ett rimligt skäl att skaffa den hund man vill så ja.. då är det bara tuta och köra. Det är det jag sytade på men kanske formulerade mig galt men tyckte jag skrev att om man har sunt förnuft så kör bara kör.. precis som jag gjorde. Och det vart rätt.

Jag blir inte arg pga den kritik du gett mig, jag blir bara så trött på att det ska fortsätta i en evighet.. det är så uttjatande.

[cindrus_89]
4

Jag har en vallhund(aussie) som jag inte vallar med. Nu blir väl jag halshuggen med. Men jag gick på magkänslan å min magkänsla e så rätt fortfarande. Så nu kommer jag aldrig skaffa något annat än aussie. Den arbetsglädjen å viljan hon har är otrolig. Vi nöjjer oss med agility Rallylydnad viltspår. Kul att du hittat rätt hund med:-)

Susanna_w
0

Utan att ta emot råd, tips och hjälp hade jag inte varit där jag är idag med min hund!

#66 Visst behöver man inte valla men som jag skrev i ett annat inlägg.

"Din hund mår säkert jätte bra hos er/dig men jag är 99% säker att ni kan få hunden lyckligare genom att valla. Och det är väll det man strävar efter som hundägare?"

Nu vet inte jag om du har provat att valla med din Aussie men jag tycker att man ska ha vallning som prio 1 om man ska skaffa en vallhund! Vill man ha rasen men inte vallningen kan man kolla upp ägare/uppf som har hundarna för deras syften och vill inte ha kvar en hund som inte gillar att valla, som inte ytför uppgiften den får. Som min syster som förutom har sin bc att valla med föder hon upp jakthundar (Wachtel) och jagar dom inte så säljer hon dessa vilket inte är vanligt men någon gång har det hänt.

_

Ketang
1

För några år sedan sas det att en seriös BC uppfödare inte säljer till folk som inte ska valla med hunden.

dinamnam
0

Herre gud…!

Med vänliga hälsningar 

[innebandybitchen]
7

Nu har jag inte en vallhund, utan en jakthund som jagar fågel. Men den är ju trots allt också avlad för en speciell uppgift. Om vi inte hade jagat med henne, så hade hon säkert varit hur glad som helst bara hon fick röra på sig ordentligt och få hjärngympa. Men INGET går upp mot den lyckan man ser henne ha när hon jagar. Hon är så himla lycklig, det går inte att beskriva. Som sagt, hon skulle säkert mått bra annars också, men det är när hon jagar som hon är som lyckligast. Och jag hade aldrig kunnat skaffa en hund utan att veta att man kan göra den så lycklig som möjligt. Man vill ju att hunden ska må så bra som den kan? Det går inte om man inte gör det den lever för. Ni kanske argumenterar emot och säger att det går det visst det. Men man måste ha en hund som jagar, vallar och verkligen göra det med den för att förstå.

Visst jag tror att ts hund är lycklig. Men den kunde varit lyckligare, om den fick valla.

WhiteBunnyWithBlueEyes
1

Det är väl världens smartaste hund, behöver extremt mycket motion och aktivering, en bestämd ledare måste den ha!

Får den inte den aktivering och motion som den behöver hittar den på massa jävulskaper :)

Har en granne som har en border collie… lyssnar på varenda ord hussen säger… det är hans första hund och det roliga var att hunden lyssnade på varenda ord han så innan den ens var 4 månader… smart hund det där, väldigt lydig…

Detta är ingen hund för en lat person :P

vallhund
4

# 67

Långt ifrån alla Aussies har tillräckligt med vallanlag o djurkänsla för att kunna valla.

Susanna_w
0

#67 och det spelar roll i detta sammanhang? Tycker ändå att man ska ha det i bakhuvudet!

_

joheck
8

Ska jag vara helt ärlig så tycker jag denna diskussion är väldigt underlig. Hela den mäskliga grunden bygger ju på att lära sig saker, om allt. Hur lär man sig? Genom att testa/uppleva saker, men främst genom att ta till sig information från andra som testat/upplevt. Hela vår existens handlar om råd/information från andra. När vi tros kunna allt och inte behöva några råd är då problem uppkommer. Sen ska man självklart inte ta alla råd man får utan sålla. Tycker det är en självklarhet att ta och ge råd, det är så vi utvecklas.

Emelie
0

#74 Word!

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

sasha_setter
2

Jag tycker att man ska ha i åtanke vad hunden är avlad att göra, lyssna och sålla bland tips, träffa många hundar av den rasen, prata med ägare av rasen, söka på nätet och någonstans i hjärtat känna att detta är rätt!

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

Susanna_w
1

#74 Absolut handlar det om att lära sig saker, men dock måste man ju förstå att folk reagerar då det handlar om liv vilket är i mina ögon väldigt mycket viktigare än andra ting man kan göra misstag och lära sig.

_