Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 1357 ggr
vilie
0

Gravid och hund

Jag är gravid i sjunde månaden och orkar av naturliga skäl inte röra riktigt lika mycket på mig som tidigare. Så jag tänkte be er om tips på roliga aktiviteter som jag kan hitta på med min lilla hund som inte är så ansträngande för mig. Tycker inte hon ska behöva ha tråkigt för att jag har blivit en tjockis. Tungan ute Det måste ju finnas en hel del men just nu är jag lite trött i huvudet och behöver inspiration!  Glad

mikkan01
0

Godissök är väldigt poppis hemma hos mig. =)
Har du någon sambo eller så? Ni kan ju testa köra "kurragömma" med hunden, någon håller i hunden medan den andra gömmer sig så får hunden leta. Flört alltid lika kul att se hunden överlycklig.
Finns ju div. aktiveringsleksaker att köpa.

~mikkan

[fabienne]
3

Min hund får alltid leta efter sin mat. Vi lägger den i märgben, tomma mjölkförpackningar, kartonger etc som vi gömmer. Innan hon får springa och leta efter dem får hon göra några tricks. :)

Just nu försöker vi lära henne att dra i snören så vi gömmer maten inne i badrummet så hon får försöka öppna dörren med hjälp av snöret. Man kan få dem att jobba ganska mycket för maten om man har lite fantasi!

Annars är väl klickerträning krävande för en hund om man inte ger några som helst ledtrådar för vad hunden ska göra. Förstår hunden att det är han/hon som ska komma på själv vad de ska göra brukar det bli en himla cirkusuppvisning och en trött hund efteråt :D

När vi är ute får hon små uppgifter som att klättra upp på en sten och vinka/"prata"/gäspa eller annat, stanna kvar medan man klämmer fast lite godis i barken på ett träd som hon sedan får leta efter osv.

Jag vet inte hur mycket du annars jobbar med din hund men detta är vad jag gör för att få min hund att använda hjärnan och tänka själv. :) Grattis till bebisen!

Loveradio
0

Vad är det för ras? Du kan ju köpa en klövjeväska åt henne och låta henne bära den och på så sätt får hon en uppgift på promenaden. Gömma godis inomhus och låta henne leta eller sprida ut godis på marken utomhus. Lära henne nya tricks. Om du har en pilatesboll kan du träna kroppskontroll genom att låta henne stå på bollen och balansera. Några tips :)

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

vilie
3

Hon är en liten papillon. Hon har börjat puffa lite på mig på kvällarna och springer runt med favoritleksaken och piper efter uppmärksamhet så jag har får dåligt samvete för att jag inte hittat på så mycket med henne det senaste. Gömma mat och söka brukar vi ägna oss en del åt! Det är alltid uppskattat! :) Jag har tappat bort vår klicker så det är nog dags att köpa en ny. Hon är supersmart och brukar ha lätt för att lära sig nya saker. Tack för att ni fått igång lite tankar hos mig! Nu ska jag skärpa mig och vara en rolig matte igen! :D

JamieBlue
0

De andra har egentligen redan skrivit i princip det som jag skriver nu, men jag skriver i alla fall :)

Man kan låta hunden jobba för maten, t.ex. genom att gömma den eller genom att stoppa den i en aktiveringsleksak (t.ex. Kong Wobbler för torrfoder och en vanlig gummikong för färskfoder).

Passa på att träna i vardagen, t.ex. om någon går in i affären och handlar kan den andra vara ute och träna passivitet med hunden. Eller att sätta sig ner under vanliga promenaden och göra enkla kontaktövningar medan man är på något ställe med hyfsat mycket liv och rörelse. Om det inte är för kallt!

Jag vet inte vad du har för ras eller om du tränat jättemycket med din hund redan, men man kan exempelvis träna handtarget eller ta fram en pall och låta hunden lära sig sitta på den (bra för balans) eller ställa sig med frambenen på den och flytta bakdelen (bra för bakdelskontroll). Eller vilka "trick" som helst.

Aktiveringsspel, t.ex. Nina Ottosson. Förutom att hunden ska klura ut vad den ska göra så kan man även träna vissa kommandon i samband med spelet, om man vill.

JamieBlue
1

Ja, köp en ny klicker och klicka in något roligt! Glad