Vilket schampo och foder?
Hej! Skulle vart intressant att få veta vad folk använder för schampon på sina hundar, och vilket foder ni använder till era hundar och vilken ras. • Schampo & balsam: ~ Varför använder du det? • Foder: ~ Varför använder du det? • Ras: ~ Pälstyp: Hoppas du tar din tid till att svara på frågorna. Med vänlig hälsning, Shelsy :)
• Schampo & balsam: VetriDerm Sensitive Schampoo
~ Varför använder du det? Jag var tvungen att hitta nåt så testade detta, tycker det hjälper helt ok :).
• Foder: Royal Canin
~ Varför använder du det? Uppfödaren hade det och det funkar för oss så ser ingen anledning att byta - och ja, det är mycket spannmål osv men det funkar för oss och min tjej får upp näringen i maten osv.
• Ras: Cinese Crested Hairless
~ Pälstyp: Päls på huvud, tassar, svans och lite på ryggen :). Hon är nakengrad 3.
• Schampo & balsam:
K9 competition aloe vera schamop och balsam.
**~ Varför använder du det?
**Mest för att jag fick med det när jag köpte min hund. Har sedan fortsatt använda det då jag tycker det är bra, inte luktar så mkt och är snällt mot huden.
• Foder:
Ekuanuba jogging & agility
**För min hund är väldigt aktiv och gör av med väldigt mkt energi och har svårt att lägga på sig. Men med detta så behåller han hullet trots att han rör på sig så mkt som han gör.
• Ras:
Dvärgpinscher
**~ Pälstyp:
**korthårig
• Schampo & balsam:
K9 schampo och balsam.
**Jag tycker att det luktar gott och att den får pälsen att kännas bra
• Foder:
Standart normal
**Han blir perfekt i magen av det och det är inte en massa konstiga ämnen i.
• Ras:
Jack Russell Terrier
**~ Pälstyp:
**Sträv
• Schampo & balsam:
Espree shampoo and conditioner in one
**Det luktar gott och hans päls blir kanonfin.
• Foder:
Vom og Hundemat nr. 25
**Vill inte ge torrfoder och absolut inte spannmål. Han har haft en väldigt känslig mage tidigare och nu är det ytterst sällan han blir dålig i magen. Samt att aptiten är på top!
• Ras:
Belgisk Vallhund - Tervueren
**~ Pälstyp:
**Långhår
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
• Schampo & balsam: K9 Aloe Vera
~ Det är ett aloevera baserat schampo och är skonsamt för huden, samt att det har en väldigt neutral doft.
• Foder: Precept
~ Ett av dom foderna som jag tycker att sammansättningen är bra. Att man tex valt att ta bort spannmål och basera det på ris. Sen är det relativt högt köttinnehåll.
• Ras: Australian Shepherd
~ Pälstyp: Semilånghår tror jag dom räknas till?
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
#5 Ris är ett spannmål!
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
• Schampo & balsam: TropiClean (aloe mosit + kiwi conditioner)
~ Uppfödaren är hundfrisör och tycker att det är bra produkter.
• Foder: Vom og Hundemat (valp)
~ Uppfödaren tipsade om det. När jag köpte min kille så åt han VoH plus Brit Care. Men jag har slutat med BritCare och kör endast VoH.
• Ras: Chihuahua
• Pälstyp: Långhårig
• Schampo & balsam: Espree Bright White ~ Använder det då vi alltid använt Espree på vår Golden så det blev det till de andra med. Bright White just för att han är vit och så luktar det gott :). Men han duschar kanske Max 1-2ggr om året och det är bra att schampot är drygt. Han är snart 3år och har 3/4 av flaskan kvar. • Foder: Taste Of The Wild ~ Använder det då det är ett av de bästa fodren enligt mig. Högt köttinnehåll och inga spannmål. Han funkar jättebra på det med så. Dessutom har de olika "smaker" som inte skiljer sig alls mycket när det kommer till övriga ingredienserna så man kan byta smak ibland. • Ras: Japansk Spets ~ Pälstyp: Långhårig med underull
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
• Schampo & balsam: PCL Vitamin & silke
~ Varför använder du det?
Våran första hund använde det hos familjen han bodde hos innan oss så vi fortsatte med det på kommande hundar. Tycker det luktar gott och funkar bra. Då vi har fyra hundar är det ett plus att det finns i stora förpackningar.
• Foder: Acana
Orijen funkade inte så då provade vi Acana och det funkar bra.
• Ras: Irish softcoated wheaten terrier
~ Pälstyp: Mjuk, lockig, klipps.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
• Schampo & balsam: Espree Color Enhancing Shampoo och samma balsam
Det är drygt, luktar gott och förstärker röd nyans.
• Foder: Vom og hundemat med lax
Tycker inte alls om torrfoder och VoH är både bättre och billigare.
• Ras: Irländsk röd setter
~ Pälstyp: Djupt röd, mjuk och utan underull.
Schampo & balsam Espree
Tycker det funkar bra och hindrar att det bildas nya tover för snabbt dessutom luktar det gott o pälsen blir len o mjuk.
Foder Vom og Hundemat
Ras dvärg och toypudel, lockig,mjuk.
• Schampo & balsam:
K9 schampo.
**Det innehåller Aloe Vera som är milt mot huden samt har en massa bra egenskaper. Och det är drygt.
• Foder:
VoH nr 33 och Standardt.
**Båda fodren tycker jag är toppen. VoH innehåller inga spannmål alls och i Standardt är det enda spannmålet ris. Han funkar toppen på dessa foder, bygger upp muskler och är blank och fin i pälsen. Samt äter med god aptit.
• Ras:
Boxer
**~ Pälstyp:
**Korthår, slät
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
• Schampo & balsam: K9 Competition Aloe vera
Det verkade bra helt enkelt så jag bestämde mig för att prova. Är riktigt nöjd. Det är väldigt drygt och pälsen blir jättefin efteråt. Brukar bada honom varannan till var tredje månad, och en månad efter att jag badat honom med schampot för första gången fick jag höra "Oj vad fin och ren päls han har! Han måste vara nytvättad!" 
• Foder: Vom og Hundemat med lax
~ Varför använder du det? Samma som ovan, jag ville ha ett foder med hög kvalitet och hög kötthalt. Hittade fodret helt utan spannmål och ville prova 
• Ras: Papillon(-blandning)
~ Pälstyp: Lång päls utan underull
- Schampo: Någon från smådjursklinken som gör att han inte får svamp.
Varför? För annars för han svamp
- Foder: Axess
Varför? För han magrar annars
- Ras: Golden
Pälstyp? Långhårig
Missa varför man ger det fodret o här kommer svaret. . Jag anser väl att man ska ge bra foder till sina djur då jag inte kan allt om barf så det bli jag ta det näst bästa allså färskfoder. Hundarna mår bra av det och äter med glädje 
• Schampo & balsam:
Använder inget särskilt än, har provat ett jag inte minns namnet på men det funkade okej.
Har dock tänkt att testa Pet Head nästa gång.
Har hört bra om Pet Head och ska därför testa det. Det jag använt innan har jag använt därför att det funkade helt okej.
• Foder: Nordic Special (färskfoder)
I princip samma som ovan, att färskfoder är det näst bästa man kan ge. Och så är färskfoder det enda foder min tik äter med god aptit.
• Ras: Blandras
~ Pälstyp:
Sträv/korthårig
Shampoo och balsam: Espree på båda. "Dirty dog schampoo" och "Honey and oat conditioner". Köpte dem för över ett år sedan efter rekommendation av en tjej på djurmagazinet. De är dryga, luktar gott, och billiga trots det dyra inköpspriset. (De räcker ju så himla länge.) Badar henne när det behövs, brukar väl bli en gång varannan månad på sin höjd.
Foder: Eukanuba adult medium breed. Använder det för att hon käkade "eukanuba puppy medium breed" som liten, det fungerar superbra för oss och såg ingen anledning till att byta till någonting annat.
Ras: Golden/flat. Halvlång päls med underull, len och lite vågig.
Du har inte funderat på om svampen beror på fodret?
#6 Beror på hur man ser det.. Har sökt runt lite på det där. Och jag vet att vissa räknar det som ett spannmål, men en del inte..
#19 Fast ris ÄR ett spannmål.
"Spannmål är ett samlingsnam för sädesslagen och hör till våra vanligaste och viktigaste råvaror för livsmedel och för foder till djuren. De vanligaste sädesslagen som odlas i Sverige är vete, korn, havre, råg och rågvete. Som spannmål räknas också majs, ris och hirs."
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
• Schampo & balsam:
Använder inte schampoo eller balsam. :)
• Foder:
Vom og hundemat, för att jag vill att min hund ska äta en så naturlig mat som möjligt. Hade jag haft mer kunskap hade jag nog BARF:at.
• Ras: Olde english bulldogge
~ Pälstyp: Kort, slät.
#20 Intressant! :)
#18 Det är typ tonårsfinnar fast på hundar det har vetrinären bekräftat. De försvinner när han blir äldre men det kliar väldigt mycket så han har det schampo för att minska på det.
• Schampo & balsam: Nåt billigt jag hittade i en affär för några år sedan. Nåt med gran eller tall eller nåt sånt… Men jag använder ju liksom inte schampoo till min hund, än mindre balsam. Så schampoot räcker lääänge. Det är bara om han typ rullat sig i något äckligt eller på annat sätt grisat ner sig som gör att jag väljer att tvätta, händer kanske max 1gång om året.
~ Varför använder du det? För att det var billigt.
• Foder: Bravo plus (färskfoder)
~ Varför använder du det? Lätt att portionera och hantera då det kommer i små hamburgare. Just Bravo plus innehåller lite fler kcal och det behöver min hund som annars lätt tappar vikt.
• Ras: BC (både Nya Zeeländskt-blod och engelskt blod)
~ Pälstyp: Kort långhårig. Alltså inte helkort som en NZ men inte riktigt så långt som på en engelsk. Han kan grisa ner sig ganska rejält ute men det liksom rinner av pälsen, den pälsen är helt klart gjord för att vara ute och arbeta i alla väder och alla miljöer. Vid blöt väderlek kan det följa med lite sand in, men det är inte mycket och det torkas lät av med en handduk.
Medarbetare på westernridning.ifokus
• Schampo & balsam: Ekologiskt shampo, minns inte vad det heter. Eller såpa. badar bara när han klafsat omkring i snusk!
~ Varför använder du det? Alla hundshampon luktar otroligt illa, Så letade nåt som inte gjorde det, och hittade det Ekologiska, och såpan är väl mest på benen för att få bort lera som geggat fast.
• Foder: Pedigree (Aktiv?)
~ Varför använder du det? Provat någr andra, hans mage mår bra och han är fin i pälsen, hade gärna BARFat men det får bli med nästa hund.
• Ras: Stor blandras
~ Pälstyp: Semilångt? med underull.
jag gjorde upp en eld för dig, nu brinner hela skogen.
• Schampo & balsam: Har bara schampo haha minns inte vilken sort
• Foder: Eukanuba medium
~ Bra foder för familjens hund, hennes päls förändrades mycket (till det bättre) då vi började med det
• Ras: Norrbottenspets
~ Pälstyp: Mellan?
~ Detta hade uppfödaren använt då valpen bode där så vi fortsätter med det senare. Skall byta till Eukanuba Labrador Retriever då hon blir ett år gammal pga Eukanubas mat som vi testat har varit bra och antar helt enkelt att jag gör rätt som låter henne äta det då hon blir stor.
• Ras: Labrador Retriever (j)
~ Pälstyp: Mellan?
Schampo & Balsam:
Inget. Tvättat henne med schampo en gång, och pälsen blev trist och glanslös och tog flera veckor på sig att "återhämta sig". Så jag tillämpar "illerprincipen" - tvätta så sällan som möjligt, helst aldrig med schampo utan bara vatten.
Foder:
Vom & Hundemat samt 2 råa kycklinghalsar varje dag. För att jag är barf freak i grund och botten och helst ger en kost mer åt det naturliga hållet. Men jag kompletterar med en liten näve specifics CXD-S som frukost på jobbet, då hon av nån anledning inte vill ha nått annat vid den tidpunkten och även om det skär i mitt anti-spannmålshjärta - så funkar det hittills okej, hellre det än att hon kräks galla på morgonen av att inte äta, och resten av hennes kost är helt spannmålsfri.
Ras/päls:
Korthårig sheltie, whippet & Pudel blandning.
Nu är jag kanske helt efter, men finns det ens korthåriga shelties? ;O
#27 nej inte vad jag vet, men min hund är en korthårig blandning mellan sheltie, whippet & Pudel ;)
Jahaa, jag som missuppfattade bara ;) fin vovvsing!!