Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 817 ggr
[oskuldast]
0

Hjäp med foder

Hejsan:) bestämt mig nu för att byta från pedigree skittorrfoder till någt myyycket bättre!

Just nu lutar det åt vom og hundemat, vet att min sötboll hade dött av lycka om han hade fått det haha! Men jag har några frågor först

Hur gör man med dosering? Hur många gånger om dagen ska han få mat?

Hur ska jag på ett hälsosamt sätt byta foder utan att han blir kass i magen?

Och har ni några fler tips på bra foder? Torrfoder/färsk? Kan man blanda?

Många frågor :( Tackar verkligen supermycket på förhand!

linda88
0

Gå med i denna FB grupp http://www.facebook.com/groups/342627097762/ så kan du hitta svar på alla dina frågor och även fråga Carl Haglind som är leverantör och mycket duktig på näringslära.

Malva92
0

Hur gör man med dosering? Hur många gånger om dagen ska han få mat?
- Doseringen är, om jag inte minns helt fel, 4% av din hunds kroppsvikt.
Två ggr/dag, eller så många gånger per dag du ger nu.

Hur ska jag på ett hälsosamt sätt byta foder utan att han blir kass i magen?
- Det beror lite på hur länge du kört med torrfoder, men det är bra om du i början blandar färskfoder och torrfoder, ungefär hälften hälften, för att så småningom gå över helt till färkfodret.

Och har ni några fler tips på bra foder? Torrfoder/färsk? Kan man blanda?
Jag kör på Nordic Special till min vovve, det är ett färskfoder. Vom og Hundemat är något bättre än det tror jag (men min hund äter inte det, därav ger jag Nordic) Jag skulle inte blanda, klart att det går. Men finns ingen anledning :)

lycka till!

[fabienne]
0

Doseringen är runt 2 % om man har en vuxen hund. sen får man öka eller minska om hunden blir tjock/smal men det är en riktlinje. :)

Ge mat så många gånger som du gör nu. 

När jag bytte från torrfoder bytte jag rakt av till Voh eftersom jag läst att det kan bli mer problem om man blandar fodren. De smälter ner torrfoder och färskmaten olika fort och då kan hunden få problem med magen. Jag hoppas någon mer kan skriva om era erfarenheter inom detta! Det gick problemfritt för min hund när jag gjorde så.

Jag har bara testat Orijen torrfoder vilket jag tycker var ganska bra, lite väl mycket örter och grejer i bara. Min hund fick mycket bättre päls men började klia sig lite mer.

Efter någon månad bytte jag till Voh istället och är mycket nöjd än så länge. :) Lycka till!

[oskuldast]
0

Hittade dosering på hemsidan! :) Tack så jättemycket för era svar, blir att köpa några testkorvar snart så får vi hoppas att lilleman gillart:)

russin
0

Jag är supernöjd med VoH och mina har fått från dom var valpar. Den ena av dom har fått även Bravo en period, men det är slut med det nu då jag inte alls är nöjd med det (alldeles för mycket spannmål) och från veckans inköp så gäller enbart VoH här till båda.

Min 1 åriga tik har fått enbart det som foder från start och mer musklad ungtik har jag aldrig haft - hon är otroligt fin i kroppenSkrattande

Trots att båda är av samma ras, unga och är aktiva til tusen så har dom otroligt olika energiåtgång. 1 åringen ligger över rekommenderat och får väl ca 3% av sin kroppsvikt och  2 åringen under och får 1,5-% av sin kroppsvikt.

[oskuldast]
0

Vad skönt att det funkar så bra för dig:) hört mycket gott om det!

Jag antar ju att man får se hur mycket ens egen hund behöver, fast tänkte börja med 4%av hans kroppsvikt i början och se ^^ hade velat att han skulle lägga på sig lite mer också, han gör sig av med mycket energi så det är inte lätt. men fpr ju helt enkelt se, det är ju väldigt individuellt tror jag säkert :)

evelina1991
0

Doseringen beroe helt o hållet på hur mycket din hund väger, om det är en valp, ung hund eller "gammal" hund. Beroende på vad det är för foder oxå och hur mycket näring det innehåller så kan de behövas mer eller mindre beroende på vilket foder du väljer jämfört med andra :P

Hur gammal är din hund TS?!

Finns ju så många olika foder, beroende på vad det är för ras o massa oxå, sen kan de vara ett bra foder men att hunden inte tycker om de :P

Vi har en schäfer/Border collie på 10månader och vi ha Iams valpfoder, dock behöver vi inte ha kvar denna maten till henne längre, men ha nydligen köpt en säck så gör slut på den först innan vi byter. Vi ha henne bara som sällskaps hund och nu efter hennes första löp så vill hon inte ha denna maten egentligen utan hon vill ha en annan budget mat som vi ha ståendes här i skafferiet, hon vägrade äta "iams" mat innan och ville ha denna budget maten .. Men nu ha hon gett med sig iaf ;) hehe