vilda djur i bur
Hej alla!
detta har ju inte så mycket med hundar att göra… men det är en intressant fråga i alla faall och jag tror att många har ideer och åsikter och jag skulle gärna vilja veta vad ni tycker!!! 
Vad tycker ni om att hålla vilda djur i fångenskap?
Det kan ju vara bra för oss, undersökningar/forskning, skapar ett intresse av djur osv…
Men är det bra för djuren? bevarandeprojekt mm låter ju bra…
men hur är det egentligen, är det rätt eller fel?
Har ställt samma fråga på djurskydd och djurpark iFokus

Jag tycker det är ok så länge det är i forskningssyfte eller för bevarandeprojekt. Zoon har också en viktig uppgift i att öka intresset och förståelsen för vilda djur tror jag. De ska ju dock ha bra miljöer för djuren.
Tex var jag precis på en vargpark där vargarna lever i stora inhägnader och får jaga, men där de också studeras i syfte att utveckla träningsmetoder för hundar. Denna park bidrar med att öka intresset för vargar, öka förståelsen för dessa underbara djur samt till forskning och djuren hölls på ett väldigt bra sätt.
Det som inte fyller dessa kriterier tycker jag inte ska få ha vilda djur. Cirkusar tex förstår jag verkligen inte hur de fortfarande kan tillåtas ha vilda djur.
Jag har redan svarat på liknande frågor här, så jag tänker inte göra det igen, då kommer jag bli sittande halva dagen, då det här med djur och etik är något jag tänker väldigt mycket på. 
http://hundar.ifokus.se/discussions/50bdd8fbd4ebea2999002509-moraliskt-dilemma
http://burfaglar.ifokus.se/discussions/50bdd910d4ebea2b40002277-moraliskt-dilemma
Eller tama djur i fångenskap…
#3 Eller tama/domesticerade djur i det vilda. Så sorgligt att se en hund försöka klara sig ute i naturen, det kan de inte.
Intressanta tankar, med forskning och liknande!
Att parkerna skulle bidra till en större förståelse för djuren är ju också ett intressant påstående. jag håller med om det samtidigt som jag funderar över hur många som får en större förståelse för tex tigrar när de går på kolmården… hur många börjar fundera över vårt ansvar för djur och natur?
#5 Det tror jag folk gör. Jag tror man får ett annat förhållande till det faktum att tigrarna snart är utdöda om man sett en levande tiger och vet hur stor förlust det skulle vara för världen.
Tex var jag nyss på en vargpark som jag skrev om ovan. De hade en Alaskan Tundra Wolf som snart är utrotad (inget hopp om att rädda dem). Jag hade ingen aning om det och blev helt förtvivlad. Denna varg visas upp för skolklasser i hela Spanien som kommer på besök, och kanske blir tillräckligt många påverkade för att en förändring ska börja ske.
Nu tycker jag också djurparkerna är väldigt bra på att informera om status i naturen, i alla fall de zoon jag har varit på de senaste åren. Sen är det förstås olika från människa till människa vad de gör med informationen.
Sant..¨. men du är oxå väldigt djurintresserad. Du är aktivt medveten om tigrarnas och diverse andra djurs situationer… men jag talar om den personen som inte kan något om djur. Hon/han som går till parken för att tigrarna är fina och för att isbjörnarna ser kul ut när de dyker.
Tänker de sedan på att djuren de just sett sitter i väldigt små burar?
Att de snart kan vara utrotade och att deras bilresa hem är en del i den processen?
Det vet jag ju inte hur många som gör, kanske inte många alls. Men barnen kanske gör det. De kanske BLIR djurintresserade för att de såg den där stora tigern på zoot. Då har ju nånting börjat.
Sen blir jag sur på zoon som har små burar eller generellt dåliga förhållanden. Mitt lokala zoo är ett av de bästa i Europa och är på väldigt liten yta - men så har de bara små djur också. De satsar mycket på mentala utmaningar för djuren och att "burarna" (de har inte ett galler på hela området) är så naturlliga som möjligt samt är med i projekt för att bevara arter. Dit ska minsann mitt barn få gå med en gång, och jag tänker köpa årskort 
vilken zoo?
Bioparc Fuengirola i Spanien
Det är rätt speciellt för de gjorde om hela zoot från att vara små järnburar till att inte ha ett enda galler. Väldigt fint att besöka samt att de jobbar aktivt för bevaring. Tex har de just tigrar (som nog är de största djuren) och en lekpark där barn kan lära sig om tigrarna och deras situation idag.
Jag har alltif varit emot valar och delfiner i fångenskap MEN när jag var i vancouver på deras djurpark så ändrade jag faktiskt uppfattning till viss del.
De hade belugas som de hade för uppvisnings MEN också som forskningsobjekt (på humantvis) och tack vare forskningen och studierna som de valarna hade varit med och bidragit till så kunde de hjälpa de utsatta valarna i frihet.
Vancouver akvarium har också som policy att inte ta in infågade valar omde inte fångades innan 1996.
Jag tycker självklart att i en perfekt värld skulle inte valar behöva vara fågna, men det kanske behövs ett par för att kunna rädda de utsatta valarna i det fria…
Besök min blogg: http://bumpi.se
På Grönklitt tog dom in ett par isbjörnar. Dom fick även snökanon till deras hägn. Maten serverades i pappkartonger för att dom skulle få anstränga sej att leta mat. Först vågade dom inte gå någonstans men till slut använde dom hela hägnet och badade. Att dom inte vågade gå mer än några meter förklarade guiden att björnarna inte var vana att ha så stort. Var isbjörnarna kom ifrån vet jag inte, men på Grönklitt fick dom det bra. Egen snökanon, det ni
Alla djuren fick fånga sin egen mat i bassänger dom hade i alla hägn. Berikning för att hålla sej i gång.
Guiden berättade även att dom hade ett samarbete med hela världen för att rädda olika björnar och andra rovdjur. Förra året fick jag höra att dom avsagt sej samarbetet när det gällde utplanering av vargvalpar till vild lyor. Det måste finnas en orsak till det. Hur det ser ut i år vet jag inte.