Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 4205 ggr
[eeklund]
0

Hur kom ni på de namnen?

Hur kom ni på de namnen ni har till er hund/hundar? :) Ångrar ni er eller är ni nöjda?

Jag valde Molly bara sådär egentligen.. satt och skrev ner massa namn jag tyckte om, korta namn ville jag ha.. sen föll jag för Molly och när jag träffade henne var hon en Molly :).

Noa-Nisse
1

Klenod heter Klenod i stamtavlan och gillar ovanliga namn så hon fick behålla det! Dessutom är hon verkligen en klenod!

Medarbetare på Hundar.ifokus

[eeklund]
0

#1 Ja, det är faktiskt ett fint man :). Molly heter Jersey Girl i stamtavlan, funderade om nåt av det gick att använda men icke :P.

Hur mår förresten din hund efter attacken? :/

Maja2
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kelly hette Candy när jag tog hem  henne från Portugal, tyckte Kelly var bättre. Paddy, han hette Paddy redan i Spanien, Sen kom Molly, hon var döpt till Mirjam, och Sally, hon var döpt till Polly i Spanien, men jag tyckte att det var för likt Molly, så jag döpte om henne till Sally. Hade iofs inte behövt döpa om henne, för hon är döv … så det löns aldrig ropa hennes namn :)

[eeklund]
0

#3 Fina hundar och namn! :) Längtar jag ännu mer till min andra hund när jag ser bilden, haha..

[Zorita]
0

Sigrid hette Sigrid på hundgården i Spanien, en volontär hade döpt om henne från Blacky! Vi gillade namnet så det blev kvar. Seth hette Domingo på hundgården eftersom han blev räddad av att det var söndag. De som hittade honom skulle lämna in honom till kommunens hundhägn där de avlivas efter en vecka. Men det var stängt för det var söndag! Dock tyckte vi det var lite jobbigt att han hette söndag på spanska. Jag träffade honom mycket innan och tänkte att det där är ju en Seth. Han har som ett S runt sitt högra öga om man tittar noga. Sen är Seth eller Seti den egyptiska guden för kaos vilket passar bra samt öken som vår Seths päls är färgad som. Så när vi fick hem honom döpte vi om honom och nu har han nog glömt sitt gamla namn.

[eeklund]
0

#5 Fina hundar! :)

[Zorita]
0

#6 Tack =) Lyckas inte vända bilden då det är från en iPad, men ändå =)

[eeklund]
0

#7 Varje gång jag ser en bild på flera hundar längtar jag bara till min nästa vovve. Blir nog en till nakenfis men om några år :). Min dam var en orkan när vi fick henne och vi har fått pli på henne ordentligt (tack vare hjälp med) så är inte så sugen just nu på en till valp men vill absolut ha en till hund åtminstone, kanske tre hundar i framtiden :). Ser så mysigt ut med en liten större flock liksom..

LillPom
0

Inez hade uppföddaren döpt henne till :) De blev helt enkelt ett namn som jag fastnade för! De var Udda och hade lite attetyd ;)

Så ångrar mig inte alls! :D

[eeklund]
0

#9 Ja, det är ett sött namn :). Min uppfödare hade döpt Molly till Mary men det kändes så konstigt att uttala.. hehe

[Zorita]
0

#8 Den första hunden (den svarta) var väldigt osäker när hon kom till oss. Hon hade alltid bott med andra hundar och var inte alls van vid att vara ensam. Hon hade inga hundkompisar utan blev antingen livrädd eller alldeles för tokig när hon såg dem. Sen skaffade vi en pojkvän till henne och hon ändrades från en dag till en annan. Han jagar bort taskiga friare och de är verkligen bästisar. När man går ut på promenad leker de hela tiden. Så jag kan verkligen bara rekommendera två hundar, om tid och ekonomi tillåter förstås Glad

[eeklund]
0

#11 Låter underbart :). Ja, jag har själv sett hur bra kompisar två hundar kan bli liksom när man har det.. jag har tiden men dock inte orken eller ekonomin just nu. Men det kommer nog :)!

[tiffitott]
0

Tilda - Valde det bara. Var 7år, hade redan bestämt innan vad min hund skulle heta, och hon var verkligen en liten Tilda när jag fick henne. Idag 11,5år senare är jag fortfarande jättenöjd med namnet!

Barney- Döpt efter Barney Stinson i tv-serien. Gillar fortfarande det namnet! Han har massor av smeknamn, Barnan, Barn, Barret, Barrebus osv..

Curre - Hette Cyrano i stamtavlan, vi kom inte överens om något namn och bestämde oss för att säga Cyrre eller Cyrano (Kyrano). Det blev tillslut Curre. Har ångrat det några gånger men Curre passar honom bra.

[eeklund]
0

#13 Ja, jag kallar Molly Mollsan, liten, lilla grisen blir hon kallad av min bror (haha) :).
Rara namn dock :D.

Mysisa
1

Amor heter Amor för att det står Amor i pannan på honom, får man hem en valp där det står saker i pannan då måste man ju döpa hunden till det Tungan ute
Valpisen som jag får hem om en månad (idag är det en månad kvar bara jippie) kommer vi att kalla för Mi, bara för att kunna gå i skogen med hundarna o ropa "Mi Amor" efter dom.
Mi ska bli stamtik i min kennel och kenneln ska döpas efter henne, eller inte helt vill inte avslöja namnet men Mi Amor typ fast ett annat ord än Amor eftersom Mi Amor är upptaget redan Obestämd

minavitas.wix.com/kennel

[eeklund]
0

#15 Grattis till valpen och kenneln :D! Mi var faktiskt ett sött namn :)!

Mysisa
1

Tack, ja ibland kan det faktiskt komma nånting bra ur min dåliga humor :P

minavitas.wix.com/kennel

kodex
0

Tilla kom jag på av en slump när jag skulle tänka ut vad hons kulle heta. Kom på det när jag satt och kollade på desperate housewives och Ugly Betty på tv, det minns jag så väl :) Sen tyckte uppfödaren att det var ett fint namn och satte det i hennes stamtavla, Meisje's Can-Tilla.

Flora är ett namn som jag kom på rätt lång tid innan Flora kom hem - eller var född för den delen. Valet var en kombination av betydelsen för mig, förknippandet med lite olika personer/känslor och en del "tecken" på att hon skulle heta Flora. Så valet var till slut så självklart att det var löjligt. Hon heter dessutom Rantafejs Folara av Ayladar i stamtavlan. Namnet Folara var ett av de "tecknen" då jag fick se listan med namn som man kunde välja från att sätta i stamtavlan på sin valp. Det var lite häftigt. Folara är ju ett anagram av Flora fast med ett extra a. Jag bestämde inte att hon skulle heta Flora förrän jag visste vilken av valparna som skulle bli min, vid ca 6-7 veckors ålder. Det var ingen tvekan om att hon var en Flora då också, såklart ;)

[eeklund]
1

#18 Det är kul ibland hur man bara ser på sin hund att det namne ska h*n ha :)!

JessieS
1

Min hund hette Say it again "Saya" när jag skulle köpa henne. Dock hade de råkat chippa två valpar fel, så då fick min hund helt enkelt byta namn till Just in time to see the sun "Nova". Jag döpte dock om henne till Silja och det namnet är jag väldigt nöjd med. :)

sarae
1

Min tös heter Önska - just för att jag har Önskat mig en egen hund i en herrans massa år och i min lilla tjej fick jag allt jag någonsin kunnat Önska mig ;)

Fast från början satt jag och funderade på namn som Tassa, Enya, Kali… men inget funkade. Sen har jag en förkärlek för att använda ord - då gärna verb och substantiv - som har en innebörd för mig, som namn. Så Önska blev helt enkelt perfekt.

Nästa hund blir en Drömma ;)

Intehärutandär
1

Vår nakenfis påminde lite om Gremlins, så han fick heta Spike. Skrattande

Spiken (svenska) kallar jag honom för ibland.

Min son ville att han skulle heta Gizmo, men det heter ju 'alla' hundar redan. Han är född Bosse (Bo) dock, men det heter en farbror till mig, så jag bara gapskrattade då jag hörde det - och sa direkt att det gör hn inte alls. Byt!

Driva
2

Nellie hette Nellie när hon kom till oss och hon fick fortsätta heta det. Det passar henne väldigt bra.

När jag äntligen skulle skaffa min valp så var det stor ångest när det gällde namnet. Kullens namn började på E så i början var jag inne på ett namn på E, men hittade inga fina bra E-namn. 
Sen var jag inne på ett verb, jag gillar verb-namn. Som Lyra, Storma, Duga osv Men de flesta kände jag hundar som heter eller har hetat. Men sen var det en bekant på facebook som gav förslaget Speja och det är lätt att säga, kort och jag har aldrig hört någon med det namnet innan.
Så det blev tillslut Speja och hon är verkligen en liten Speja :)

Besök min blogg: http://bumpi.se

Qepta
0

Min hund heter Izor i stamtavlan och han hette Izor när jag köpte honom, 11 månader gammal.

Tänkte döpa om honom till Tarras men när jag fick se honom så fanns det inget annat namn i hela världen som passade honom bättre. så han fick behålla sitt namn!

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

[eeklund]
0

#24 Som sagt, roligt det där med att ett namn passar så bra :). Jag hade Molly i tankarna sen frågade min uppfödare vad hon skulle heta så jag kollade på henne extra noga och insåg att det var en Molly jag hade köpt mig!

IdaT
1

Lilleman var helt enkelt en Lilleman. Han hette Gibbs i stamtavlan och tanken var att kalla honom det också, eftersom uppfödaren gärna gav hundarna enkla namn för att dom skulle kallas det till vardags.
Herax "Krax" hette så när jag fick honom och jag har verkligen försökt byta bort det, eftersom det är så fult (Krax då, inte Herax)! Men det enda jag har lyckats med är att förändra det till "Kraxen". Tungan ute Han är helt enkelt Krax, men jag brukar också kalla honom Finaste, för det är han för mig.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Flaxa
1

Jag och min sambo hade svårt att komma överens om ett namn. Jag ville att hunden skulle heta Trull, Ask eller Basko medan min sambo tyckte Kodak, Kiro eller Karo. Men så föreslog jag Urax och sambon föll pladask för namnet…så det fick bli en kompromiss helt enkelt! Nu kan jag inte tänka mig ett annat namn på älsklingen! Som är en schapendoes, kan tilläggas ;). Han heter dock Basko i kennelnamnet så jag fick min vilja igenom lite mer :P.

Sigriiid
2

Hade en väldigt lång lista på namn o kom på nya hela tiden, alla lika fantastiska just då såklart ^^. Sambon blev väldigt trött på allt namnprat :P
Satt hemma i soffan o tänkte på namn, ville ha ett kort, vacker o annorlunda namn. Kom då bland annat på namnet Bira som sambon blev helt superförtjust i.  Jag tänkte dock inte, som de flesta, på öl utan bara att det var ett kort o vackert namn. Var sambon som kommenterade att det var öl för jag hade inte en tanke på det.

Min mamma tycker att namnet Bira är så roligt som vi är det enda paret som hon känner som inte gillar öl o så har vi en Bira hemma istället :)

Jag älskar namnet o tycker att det är oerhört vackert! Passar perfekt på min skrutt =)

// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/

Jetaime
1

Zuki är ett japanskt ord som betyder ungefär "älska/kärlek". Jag har längtat efter denna hunden hela mitt liv och hon var älskad innnan hon ens kom till mig. 'Hur jag igentligen kom på just Zuki vet jag inte riktigt..

jollycox
1

Vår första hund som inte lever längre hette Ajax. Han var fyra år då vi köpte honom så han fick fortsätta heta det.
Sen köpte min syster en hund(numera min) som hette Alice i Underlandet i stamtavlan så hon fick heta Alice.
Sen skaffade vi Cajsa som hette Cajsa Kavat i stamtavlan.
Sen köpte min syster Hugo men han heter Harlikin i stamtavlan fast min syster ville att han skulle heta Hugo.
Yngsta hunden heter Lightning McQueen i stamtavlan, vi fick välja det(vi fick hjälpa till med alla namnen i den kullen eftersom det var efter våra Cajsa och Hugo), han kallas för Blixten eller Blixt. Ibland kallar jag honom för Flixten för det låter likadant som Blixten. :)

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[Nalle-]
1

Min bror tyckte vår hund skulle heta Hugo, och så fick det bli Glad Tycker egentligen det är för vanligt men han ser verkligen ut som en Hugo.

linda88
1

Flora hette så när ja köpte henne men jag gillar inte det så jag kallar henne mest för Flo.

Jag gillar "pinup" namn. Min första valp fick heta Lola ( utalas Låla ) men hon fick tyvärr avlivas bara 11 mån gammal. Jag gillar dock namnet väldigt mycket och kommer nog faktiskt döpa nästa valp till Lola för att hedra min vackra ängel.

När Lola somnade in 31 maj 2010 var min nuvarande hund 1 dygn gammal och jag hade ju inga planer på en valp så det var ingen parning jag följt dessutom vart de bara två tikar. En redan tingad och en skulle uppfödaren behålla men efter några veckor erbjöd uppfödaren mig att få köpa tikvalpen med bibehållen avelsrätt. Denna uppfödare var inte samma som till Lola men hon ägde pappan till Lola och vi hade haft en del kontakt. Hux flux blev Norma min. Norma är döpt efter Marilyn Monroe som igentligen hette Norma Jeane Mortenson. Norma betyder dessutom förebild på latin fick ja veta o det har hon faktiskt blivit. Gladare hund får man leta efter.

Varför pinup-namn? Tycker de är väldigt fint med såna gammla tecknade pinupbilder :P

Skulle de bli någon hane någon gång har ja några namn jag gillar men de är blandat o har ingen med pinup att göra.

[Forest]
1

Det var en tråd med olika tiknamn inne på blandrashundar som vi tog ut några sen sa vi dom och alla tyckte Enja lät bra vi valde med J isf Y. Donna hette Donna och det är fint namn dessutom är vi för skrockfulla att byta namnFlört

Loveradio
1

Min hund heter Valentin. Vet inte varför men jag gillar verkligen det namnet. Hade klurat på olika namn innan jag skulle besöka uppfödaren och när jag såg min valp så bestämde jag mig för det. Tycker det passar honom.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Malva92
1

min tjej heter Malva därför att jag av någon anledning gillar namn på M (?) och sedan när jag såg att det betyder "vän" på något språk, minns ej vilket, så var det bestämt Skrattande
Hon var döpt till Rose på Irland, men kände att det inte alls föll mig i smaken ;P

[eeklund]
0

Rara namn alla har på sina :)! Jag kan ångra ibland att jag inte döpte Molly till Mollsan istället, men men :D.

Fridaaaa
2

Lillan heter "Lillfixan" i stamtavlan.
Så det var min sambo som kom på Lillan utifrån det hihi :D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Simlover
1

Min kille Frasse heter egentligen Frans Ferdinand men kallas Frasse. Han hette det på kennel för han alltid har varit så lugn och bara luktat precis som tjuren Ferdinand och smeknamnet fick han för hans pappa heter också Frasse, Så blev en liten Frasse Jr som min bror brukar kalla honom för.

Om jag nu skaffar en hund till så tycker både min sambo och jag förälskade i Alfons. Så det blir en mopsvalp som heter Alfons eller Pugsley som min sambo ropa precis nu. Vi får prata om det senare hihi ;-)

Sackum
1

Min valp kallades Pelle Plutt i en vecka innan storebrorsan äntligen kom på ett namn. Klart jag var lite desperat som snarast ville lära in hans namn, så det var lite "ta vad som kommer" när han föreslog "Xavi" efter trollkarlen Xavius från World of Warcraft. Är dock väldigt nöjd med namnet, det är snyggt och unikt även om fler och fler nu börjar döpa sina hundar efter fotbollsspelaren. x)

Malva92
1

äh, Mollsan är ju ett supersmeknamn på na istället Flört
kärt barn har många namn, haha

[eeklund]
0

#40 Så sant så :). Min bror kallar hen lilla grisen, hahaha.. hon grymtar och har sig ibland. I början tyckte jag det var elakt men sen garvar jag bara..

RedMonsters
1

Tollaren- Jag är en riktig fotbollsnörd. Kollade på VM-finalen då mitt favoritlandslag Spanien spelade. Dom vann och då var det bestämt Torres ska han heta.

Kelpien- Här var det många namn jag funderade på. Swix, Redo, Storm, Qucik, Monster, Grim, Cirkus etc. Kollade på EM-finalen och Spanien vann även den här gången och då var det självklart att även han ska få ett efter en spansk fotbollsspelare. Det stod mellan Llorente, Iniesta, Fabregas och Xavi. Ville ha ett namn med ett X i så det blev en Xavi :D

Medarbetare på brukshundraser.

Seppele
1

Min första hund gick jag länge och grubbla på, fick honom för snart ett år sedan och tänkte mycket på årstiden i sig och att det här var verkligen "the moment" min kärlekspokal som bara jag äger och ingen annan.

Så Valentine var givet, då det var så tätt inpå alla hjärtans dag "Happy Valentine's day" :)

Jag gillar lite ovanliga namn, lite mer åt engelska hållet. Så min andra hund fick heta Sascha efter en karaktär i Noa's ark jag följde när jag var liten. (:

" Be the person your dog thinks you are"

Killen
1

Uppfödaren hade redan börjat kalla Linus för Linus , tycker att han är en Linus så han fick behålla det :-) Han heter valuable issues i stamtavlan å det funkar ju inte :-p

kissmekate.blogg.se

[eeklund]
0

#44 Molly heter Jersey Girl och det funkar inte heller direkt :P. Tråkigt nog..

Misarn
1

Hon såg verkligen ut som en Alice, i stamtavlan heter hon Iris men tyckte inte alls det passade henne. Sen när vi skulle hämta hem henne så var det bestämt Alice skulle hon heta :-)

CHARMEN
1

Jag skrev upp en lång lista med namn och nu när jag var och kollade på min blivande vovve så såg han ut som en liten Chester så det kommer han att få heta😄

Hälsningar Lovisa & Chester❤

semenius95
1

Jag har döpt min valp själv, har inte träffat henne än. Men på lördag så !

Akira och de står även i papperna, och hon är blandis så ingen stamtavla :)

semenius95
1

Oj haha glömde lite text.

Jag satt och skrev upp massa namn. Och min kanin som beteede sig lite som en hund hette Albin, så blev samma första bokstav :)

Hiro
1

Jag gillar det grekiska alfabetet och Delta tyckte jag var fint och passade bra på en svart hund så det blev så ^^

Asuna
1

Min gammla hund heter Sara jag har bara alltid gillat det namnet, sen kom min kines och då ville jag ha en lugn hund så då döpte jag henne till Miko vilket betyder tempel flicka på Japanska, Tony hette igentligen Paco på sheltret i Irland men jag tyckte det lät för likt Miko så då döpte jag om honom till Tony efter en vän jag har i England :)

yoanna
2

Jag döpte min toypudel till Mio. Eftersom att jag fick samtalet när jag var på affären och hade gjort en massa bra fynd och fått jättebra hjälp av personalen och var nöjd med mitt köp, sen när jag precis gått ut därifrån så ringde hon och sa att vi kunde komma och hämta valpen redan den dagen, så vet inte om det är bra eller dåligt men han fick heta Mio. Dock märkte jag när jag kom hem att det var väldigt många hundar i mitt bostadsområde som hette det också, så det blev lite jobbigt dom första veckorna när folk ropade på sina hundar Tungan ute

[eeklund]
0

#52 Mina grannars hund hette också Molly :D. Men det brydde jag mig inte om :P.. sen skulle dom ändå flytta så ja.. fast hade dom bott kvar skulle jag ändå inte bry mig, man träffas inte ofta och så där :).

SarahD
1

Hde bestämt mig när jag var typ tolv för ett namn men när jag blev med hund många år senares blev det bara Ozzy. Vet inte riktigt hur det gick till men det är perfekt.

Lätt för alla att säga i vår familj och närhet då det är många små barn. Och så är han en Ozzy. Vild och härlig…

yoanna
0

#53 hur funkade det i början, lyssnade hon mer på dig, mer på dom andra eller blev hon förvirrad å försökte lyssna på alla? :p ibland har jag önskat att jag kommit på ett lite coolare namn till min hund med tanke på att han faktiskt heter "Born to be wild" på pappret :) (han lever också upp till namnet väääldigt bra!)

[eeklund]
0

#55 Hon lyssnade bra :). Hon var inte så intresserad av att lyssna dock så fick träna upp det hela men hon har aldrig varit förvirrad liksom :).

yoanna
0

#56 Vad skönt att hon lyssnade på dig och inte på alla andra :)
Min vovve tyckte att allt och alla var hur intressanta som helst, han är och har alltid vart lite dampig av sig om man nu kan säga så :P

Noksi
2

Vi hämtade Noksi när han var 6 månader, han hette då Texas. Vi tyckte att det var fruktansvärt opassande då han är en snöööhuuund! hehe.

Vi döpte honom till Nanook som betyder isbjörn, för han ser verkligen ut som en liten isbjörn. Men vi kallar honom för Noksi för det är lättare för honom att uppfatta. Han lärde sig sitt nya namn direkt! :')

[eeklund]
0

#57 Min tjej är rätt bra på att lyssna, utomhus måste vi träna lite mer dock men inomhus så vet hon vem hon ska lyssna på :)

yoanna
0

#59 Håller med. Inne är det inga problem men utomhus lite svårare, men efter att man tränat ett tag så är det roligt att se skillnaden på att ens hund lyssnar bättre och bättre för varje gång :)

[eeklund]
0

#60 Ja faktiskt :)