Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1087 ggr
[Luss]
0

Kamp/kast-lek?

Började fundera idag efter en sak som hände när vi promenerade. Min hund ser en mus som springer runt på en åker och blir helt till sig och försöker springa fram. Jag trampar på långlinan så att hon inte kommer någonstans. Eftersom hon var duktig och vände tog jag fram hennes favoritleksak och kampade med den och slängde iväg den vilket hon tycker är den bästa leken i hela världen.

Kan sådana här lekar "trigga fram" att hon springer efter smådjur? Ska jag låta bli att kasta leksaken utan bara dra i den? Skulle hon ha kommit fram till musen hade hon säkert tagit upp den i munnen och skakat den som hon gör med leksaker… Vore ju fruktansvärt om det hände något smådjur.

Hon är väldigt intresserad av katter, kaniner och andra smådjur och jag tror hon har för avsikt att skada dem. :/ 

Hon är en bulldogg kan tilläggas. Skulle vara väldigt tacksam för tips om hur man kan avstyra beteendet.

[Luss]
0

Ingen som har några idéer? :/

Jenna_Nord
0

Har en tanke, men sitter på mobilen så skriver nästa gång jag sitter vid datorn :)

Mvh Jenna

[Luss]
0

#2 Vad bra, tack!

[Luss]
0

Puttar upp denna… Ingen mer än #2 som har tankar på hur man kan avstyra jaktbeteenden?

felzena
2

Hej! Jag har en jämthundshane på 7 år nu och mycket jaktinstinkt som du förstår. På hösten jagar han en hel del med resten av året är så det är jaktförbud vill man kunna ha honom lös så han får springa av sig. I början sprang han efter småvilt direkt man hade han lös och lyssnade inte nånting. Så vi började hemma med mycket kontaktövningar och inkallning. Att hunden tjänar på att komma till matte/husse när man ropar etc. Det har tagit en hel del tid men nu har vi honom lös och fungerar jätte bra. Vi belönar honom med godis eller lek. Efter mina egna erfarenheter med den här hunden så triggar det inte igång något om man kampar utan han tycker att det är skitkul och bryr sig inte om något annat djur. Vi lärde honom att ta kontakt med hos när det var något vilt han såg och då fick han belöning. Hoppas det här hjälpte dig något.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

[Luss]
0

Okej, så det är skvalleträning med andra ord? Ja det kanske är värt att prova. :) I framtiden vill jag att hon ska kunna gå fritt på en gård med höns, katter etc. Jag vill inte bara att hon ska sluta bry sig om vilda djur utan även gårdsdjur. Hur "vänjer" man dem vid varandra? Hon vill ju liksom äta upp dem… 

Är det skvallerträning som gäller då också? Förresten vad starkt jobbat att träna till att kunna ha en jämthund lös! :)

Jenna_Nord
3

Dels så skulle jag nog säga att det har mycket med just kontaktövningar och träna inkallning att göra precis som #5 skrivit.
Det ska alltså vara värt för hunden att strunta i vad det än är den springer efter, för det ska löna sig att lyssna på dig.

Jag tycker personligen att det är viktigt att just utsätta hunden för alla möjliga situationer, istället för att undvika dom. Men se till att det sker på ett sätt som gör att hunden absolut inte kan belöna sig själv (=när hunden struntar i dig och jagar vidare, så blir det en självbelöning).

Istället är det viktigt att man lär hunden att kunna avbryta sitt beteende, och det den håller på med.

Till exempel tycker jag att du absolut ska fortsätta att leka kamplekar och liknande! Det gör ju att hunden tycker du är en rolig husse/matte. MEN, träna däremot på att lära hunden ett tvärsäkert loss, och att kunna avbryta, ta ögonkontakt och lugna ner sig. I alla situationer, och även när hunden är som mest uppspelt.

När det gäller inkallning och att avbryta en hund som jagar eller är efter något, så finns det en jättebra övning! Ha en längre långlina kopplad i hunden med en sele och lek precis som vanligt, kampa osv. Kasta sedan leksaken en bit bort. Hunden kommer garanterat springa efter, men innan den kommer fram till leksaken så ropar du på hunden. Om hunden inte lyssnar utan fortsätter jaga, så håll fast linan så att hunden inte når fram till leksaken. Kalla igen på hunden och beröm mycket när den kommer tillbaka till dig. När den duktigt kommit tillbaka, så ge den tillåtelse att få springa fram och ta leksaken. Den kommer alltså att få ta leksaken, men det är på dina villkor. Fortsätt att träna detta ofta och i olika miljöer och med olika saker. Men ha alltid en långlina kopplad under övning! Om hunden inte skulle lyssna utan tar leksaken och springer iväg, då har den redan automatiskt belönat sig själv.

Tack vare denna övningen har jag en tillförlitlig inkallning på min amstaffblandning och jag kan även avbryta henne när hon springer efter harar eller annat.

Jag tror med på att man ska utsätta hunden och låta den göra alla naturliga beteenden, men att man istället ska lära sig att kontrollera dom. På så sätt är man beredd i de flesta situationer. Och man kan ju inte styra över allt som händer, det är ju bara ett faktum. :)

Mvh Jenna

Flaxa
0

#7 Jättebra skrivet, den övningen måste jag göra med min hund! Men om man har en hund som inte gärna springer efter leksaker utomhus? Min hund kan göra det ibland men det är som ett lotteri…ibland springar han efter, andra gånger tycker han att något annat är intressantare även fast han gått igång på kamplek precis innan jag kastar iväg :/. Inomhus däremot, där är leksaker guld värda!

Jenna_Nord
0

Du kan ju också använda dig av något som luktar gott kanske. Kasta en köttbulle eller så?
Annars går det att göra övningen inomhus också, fast man kanske inte kan kasta så långt :P

Måste bara tillägga! Att det är jätteviktigt att man ibland låter hunden få springa hela vägen fram och ta leksaken. Till exempel att man säger "ta den" och kastar och låter hunden hämta den. Annars kan hunden tillslut tycka att det är tråkigt, och springer inte alls efter leksaken, för den vet ju att du ändå kommer att kalla.

Men just när du kallar på hundens namn mitt i språnget, så får den aldrig nå leksaken utan att ha kommit på inkallningen först.

Mvh Jenna