Blanda 2 olika foder?
Hej, Ville veta om det är klok att blanda 2 olika foder till dalmatiner? Min äldre dalmatiner äter Husse lamm&ris, ganska dyr foder. Kostar 670kr/sk på 15kg! Men snart ska jag får hem en 6mån dalmatiner som uppfödaren ger Magnusson. Ville ju ha samma foder för båda hundar men blir nog lite dyr med Husse då. Men då sa uppfödaren till valpen att man kan blanda 2 foder i så fall. Tänkte självklart köpa hem 1 sk av Magnusson först till lille killen så att han har nåt mat. Man ska ju inte byta foder rakt av för hundar. Men ville veta om ni som kan ganska mycket om foder har att säga? Låter det klokt att blanda 2 foder eller har någon nåt bättre förslag på lite billigare foder men ganska okej? Eller ska jag bita ihop och köpa 2 sk av Husse? Märkte att sista tiden min första dalmatiner inte äter så mycket av sin mat.
Roligt att du också har Dalmatiner! :) Från vilken kennel har du ifrån? Lite O.T, men pm:a mig gärna! :)
#1 Den första köpte jag alldeles vid nyåret och han blir 4år i år. Jag är hans tredje ägare. Han har gjort sig till rätta hos mig och jag älskar han! Inga problem alls! Han är inte från nåt kennel men har stamtavla. hans pappa är från Ekryda kennel och hans mamma kom fån Cahaba's kennel. Allt funkar så bra för oss två tillsammans med 2 katter till så jag har skaffat mig min andra dalmatiner. Ska hämta han nu idag från Ekryda kennel! Ska bli så kul med en ung hund och en valp i huset! Hur många Dallar har du?
Jag skullke köpa en säck av magnusson, som valpen är van vid att äta och sen ge det till valpen. Sen kan man ju byta foder efter några månader till något annat som man vill att hunden ska äta även när den blir vuxen. Men de första månaderna skulle iaf jag ha samma foder till valpen som uppfödaren har, just för att det redan är en stor omställning att flytta från tryggheten hos mamma och syskon.
Mvh Linn
Jag hade gett valpen magnusson, för det är bäst att inte byta till en ny valp. Och så hade jag börjat fasa in Magnusson även till den vuxna hunden. Man kan blanda i 1/4 magnusson först, sedan öka på mängden. Om hunden mår bra av fodret så märker du det på magen, pälsen osv. Det är ju enklare att ha samma mat till båda hundarna.
Vuxna hundar behöver inte äta samma foder hela livet. Det är bra att ge lite olika, dels för att det vänjer hundens mage vid olika sorters mat så den blir mindre känslig om man av ngn anledning inte får tag på det vanliga fodret, men också för att hundars behov av olika näringsämnen är lite olika beroende på aktivitetsnivå, väder (kyla, värme) osv. Dessutom är det ju lite trist att alltid bara få samma mat, varje dag, alltid. Hundar är ju eg rovdjur och rovdjur får ju nästan aldrig precis samma middag varenda dag.
Min hund hade samma mat sitt första levnadsår, sedan dess har jag varierat hennes kost.