Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 2547 ggr
Zeno82
1

Foderbyte till Amstaff pga. problem, Tips på foder

Har en Amstaff hane som är strax över 6månader som för tillfälligt äter Ekanuba Puppy large (http://www.eukanuba.se/products/puppy-junior-large-breed-maintenance)

Med detta foder finns dock två problem, det första är att släper sig rätt ofta och det andra är att han bajsar väldigt ofta cirka 6-7gånger per dag (inget fel på avföringen).

Därför skulle jag vilja ha tips på annat foder som passar denna ras och motverkar dessa problem.

Bättre att fråga här då jag får känslan av att djurbutiker försöker sälja på det de har bäst vinst på.

Tilläggas skall också att han ska kastreras inom 1 månad

Så har ni några bra tips så tas dessa tacksamt emot.
Priset är inte så viktigt men finns det bra foder till fördelaktigt pris föredras detta.

Tack på förhand

Shelsy
1

Jag själv är inte alls nöjd men Eukanuba. Har du testat med Acanas hundfoder? Läs om det fodret, det kan nog vara bra för din hund. Men vet dock inte om det hjälper dina problem. Men om avföringen är bra så tycker jag egentligen inte att ett foder byte behövs men eftersom han släper sig ofta så kan det kanske vara att han har dålig mage och behöver ett annat foder. Kolla på Royal Canins hundfoder också. Hoppas du hittar det rätta fodret för din hund!

[eeklund]
0

Jag har Royal Canin och min tjej bajsar 2 gånger/dag :). Morgon och kväll, ibland 3 gånger men det händer inte alls ofta. Jag ville byta då jag hört att det är mycket spannmål (och läst det själv förstås) i den men jag vill inte byta ett vinnande koncept :).
Min tik fjärtade mycket förut och trodde det berodde på fodret men det har avtagit nu så det var nog någon engångsgrej :).

Betalar 470 kr för 8kg mat :). Helt okej då det håller i tre-fyra månader för min del :).

russin
0

Leta efter foder med låg fiberhalt  (förutom bra ingredienser) - max 2,5%. Min erfarenhet är att fibrer ges gaser på många individer.

russin
1

#2 470 kr för 8 kilo torrfoder är gräsligt högt tycker jag. helst när det gäller ett foder som till största delen innehåller spannmålFlört

[eeklund]
0

#4 Ja jo kanske :). Men det funkar för oss och jag accepterar priset i alla fall :).

Flaxa
0

Jag kör på Pro Plan och är nöjd med det men vill gå över till färskfoder då jag tror hunden uppskattar det mer samt att näringen är mer lättillgänglig. Men just för tillfället har vi dåligt med frysförvaring så det får vi vänta med ett tag!

Driva
1

Min vuxna hund gick på eukanuba och hade mycket problem med magen, hon fick väldigt ofta ont i magen vi har åkt in flera gånger akut pga hennes magkrämpor, men de har aldrig hittat något. sen gick vi över till Nordic färskfoder och hon har inte haft några problem sen dess.

Besök min blogg: http://bumpi.se

Shelsy
0

#6 Hej! Har du testat fodret Acana? Tycker du ska läsa om det, för det är riktigt bra foder, men om det passar din hud är en annan sak. Men läs på länken här; http://www.hemfoder.se/hund/#Varumarke=acana&sort=SoldAmount+DESC&ajax=1&start=0. Om du beställer så är det fri frakt och kommer hem direkt till dörren! :) Du får gärna pm:a mig om vad du tyckte…

thilda-
1

Jag sträcker upp min hand för Vom og hundemat! vet många amstaffar som äter det och fungerar kanon på det

Flaxa
0

#8 Var det inlägget menat till mig eller TS? Förstår inte varför du rekommenderar det till mig om du menade till mig…då jag vill gå över till färskfoder i framtiden och inte ett annat torrfoder :P.

linda88
0

Sluta med torrfoder. Färskfoder är naturligare och billigare. Rekomenderar vog og hundemat. Har aldrig hört att någon som prövat det har något dåligt att säga. O nej man behöver inte ha en stor frys. Jag har en minifrys men får plats ändå. köper mat ca 1 gång i månaden.

Michaela-N
0

#11 Färskfoder är väl inte billigare i genomsnitt än genomsnittspriset på torrfoder.

linda88
0

#12 Jo om du jämför med de "bra" torrfoderna. Torrfoder behöver du dessutom ge i större mängd för att hunden skall bli mätt men lik förbannat så skiter de ut nästan allt ändå :P

Jag gav proplan innan VoH började säljas här. En säck på 14 kilo ligger på ca 600 kr. Jag köper 15 kilo VoH med lax för 447 kr. VoH är ett av de "dyrare" färskfoderna men enligt mig de bästa. Fodax är ett väldigt billigt färskfoder och jag skulle alla gånger ge de hellre än vilket torrfoder som helst.

Michaela-N
0

#13 Jo, men inte billigare än Eukanuba.

linda88
1

http://animail.se/eukanuba-adult-lamb-and-rice-large-12kg.html

599 kr för 15 kilo är ju dyrare än 447 kr för 15 kilo

Kollar man på rekomenderad fodermängd per dag tycker ja dessutom de är helt vansinigt. På tok för liten mäng för en hund som är aktiv speciellt eftersom näringen dessutom bara går rätt igenom hunden.

Flaxa
0

#11 Värt att kolla upp VoH, ska se om någon djuraffär i närheten här säljer det! Vi har dock noll plats i frysen för tillfället men det ska nog gå att stuva om! Hur gjorde du i övergången, när du bytte från torrfoder? Blandade du in lite färskfoder i maten då vartefter du minskade mängden torrfoder eller gick det att byta rakt av?

[eeklund]
0

#13 Jag ger Royal Canin och min tik bajsar två gånger/dag :). Medan jag har en bekant som ger Pedigree och den hunden bajsar 10 gånger/dag.. så RC är helt okej, mycket spannmål men funkar bra för oss som sagt och eftersom Molly - min tjej - bajsar så få gånger så är det ju så att hon får upp näringen av maten. Ändå får hon lite godis, naturligt godis och lite skinka/gurka då och då..

linda88
0

#16 Mina hundar har alltid haft stålmage och kan äta vad som helst utan att bli dåliga så jag bytte bara rakt av. Det som hände var att de blev lite hårda i mage i början, De blir ju så lite bajs som är hårt och torrt eftersom näringen plockas upp av kroppen men de löste jag genom att blanda i lite extra vatten så de nästan blev som en soppa. Är din hund känslig så får du ju börja med en försiktig övergång. Blanda i lite i maten o sakta men säkert öka mängden för att sedan helt övergå.

Väljer du den utan lax kan det vara bra att tillsätta lite omega 3 olja då och då.

linda88
1

#17 Hur ser bajset ut då? Luktar? och vilken mängd?

haha vilka frågor va bara sånt som hundägare funderar på ;)

[eeklund]
0

#19 Fast, luktar inte apa men det har sin doft  och två små kluttar/dag .. har en nakenfis :)!

Malva92
0

jag höjer min hand för färskfoder, VoH eller Nordic. Ger själv Nordic då min hund inte äter VoH. Men hon är bra i magen, bajsar två-tre ggr/dag. Fin hull, blankare päls. Ja, det är bra helt enkelt. :) torrfoder skulle hon aldrig stoppa i sig heller.. haha

linda88
0

#20 Låter ju bra men jag tror i alla fall att hundar mår bättre av mer naturlig föda. Dessutom kanske din hund mår bra idag men att äta de år ut och år in…

Men som sakt man ger de foder man är nöjd med och som passar sin plånbok. RC är ju ett populärt foder och min älsta tik åt det länge när jag precis köpt henne men ju mer kunskap jag skaffat så är det idag inget foder mina hundar får. Deras kattfoder är dessutom ännu värre :S

Innan jag gav VoH sket mina hunar riktiga högar som liksom är sådär "mjuka" och äckliga med väldigt stark lukt.

hehe jag är helt frälst av VoH helt enkelt :)

[eeklund]
0

#22 Det passar oss helt enkelt :).

Flaxa
0

Min hunds avföring ser bra ut med Pro Plan. Luktar inte och är torr och fin, men torrfoder kan ju inte vara alltför spännande för hundar att äta. Dock försvinner den dagliga aktiveringen av att leta upp torrfodret. Istället för att ge min hund mat i matskålen så gömmer jag den nämligen på olika ställen, och det kan man ju inte gärna göra med färskfoder. Får komma på något annat att ersätta det med :)

linda88
0

#24 Vill du kan du kleta in färskfodret i en kong eller helt enkelt bara lägga de i små skålar o ställa på olika ställen.

På sommaren kan man ge maten fryst så får de ligga ute och tugga i sig de under en längre tid, blir lite väl grisigt inomhus ;)

[eeklund]
0

#24 Jag gör samma sak :). Hon får sin mat i en aktiveringsleksak då och då för lite hjärngympa också! :) Funkar perfekt.. sen ska jag inte smyga med att hon får lite gurka, lite skinka och sånt också :). Haha..

[Forest]
1

17 fast att en hund bajar bara 2 gånger betyder det inte att det fodret är det bästa, jag utgår inte efter bajsandet utan jag utgår efter vad foder innehåller. Jag tycker inte att RC är bra alls, för mycket spannmål och dit räknas även riset.

[fabienne]
0

Rekommenderar starkt vom og hundemat. Min hund äter allt som erbjuds men jag har sällan skådat den lyckan som när hon för första gången fick färskfoder :D

Hon har även fått mycket bättre päls och slickar/kliar sig mindre. Känns toppen. :)

[eeklund]
0

#27 Ja ja :).