Skaffa hund?
Hejsan! Jag och min sambo hunderar på att saffa hund.
Jag är för tillfället arbetslös men min sambo jobbar heltid.
Som det är nu kan jag alltid vara hemma med hunden, men
vad händer om jag skulle få jobb om ett eller 2 år, skulle hunden klara sig? Räcker det om man till exempel åker hem på lunchen och rastar?
Många säger att man måste tänka långsiktigt, men jag kan ju inte vara arbestlös i 10 år? Hur gör ni andra? Det måste finnas fler som har hund och jobb?
Jobbar man heltid är hunddagis eller daghundvakt bäst.
Inte snällt att lämna hunden ensam så många timmar varje gång man jobbar. Att man går hem på lunchen hjälper inte, det blir många ensamma timmar ändå.
Så det är något jag råder er att kolla upp innan hundköp, om det finns hunddagis och om någon ni känner skulle kunna vara dagmatte dom dagarna när du får jobb, eller om det finns intresserade andra människor som man vara det.
Det är inte alla hundar som klarar av att vara ensamma heller. ibland lyckas inte ensmhetsträningen och annat kn spela in. så man ska aldrig förlita sig på att en hund klrar av att vara ensam.
Jag är arbetslös nu men man får se till att lösa det.
Som det ser ut nu skulle jag inte kunna ta ett heltidsjobb om vi inte skulle sätta hundarna på hunddagis. Och det är den enda lösningen för många. Annars är dagmatte ett altenativ.
För mig låter det väldigt tråkigt för en hund att bara sitta hemma 5 dagar i veckan, även om den klarar sig så är det inte särsilt kul.

Gubben och jag skaffade Alice när jag gick på vikariat och kunde reglera mina arbetstider tills hon blev tillräckligt stor att kunna vara själv någon timme. Nu när både jag och gubben gått upp på heltid så tycker jag det fortfarande fungerar bra då vi båda går skift och går om varandra så Alice kan klara av att vara ensam dom få timmar det blir. Men såklart blir det lite pusslande och man måste planera och ligga steget före men för oss gör det verkligen inget. 
Jag är arbetslös nu, och håller på att ensamträna vovven just nu så att hon åtminstone ska kunna vara själv i 3-4 timmar/dag. Det är dock inte optimalt för mig att hon ska behöva vara själv alls. Så vi ska försöka pussla med arbetstiderna, samt sätta henne i kö för dagisplats :)
Dagis/Dagmatte är väl de vanligaste alternativen. Eller om man har någon familjemedlem/släkting som kan ta hunden om dagarna.
Jag har tex även min mamma som hjälper till en del då hon är sjukskriven :)
Jag är arbetslös men ska troligen plugga hemifrån att börja med.. sen blir det att börja med kanske timmar eller deltid och då klarar sig min hund att vara hemma själv de få timmar om dagen.. och då placerar jag henne i kö för dagis och sedan söka heltid :). Det är min plan i alla fall :D. Allt går bara man vill..
Så länge valpen är VALP så behöver den mer eller mindre sällskap hela tiden. Men klart du ska försöka få jobb så småningom. Då får hunden vara hos dagmatte (kan kosta alltifrån 0-2000 kr i månaden) eller på hunddagis där kostnaden vanligtvis ligger runt 2500 kronor/månad. Med två heltidsarbetande är det inte svårt att ha råd med det. Och om någon deltidsarbetar så är det ju inga problem, då kan hunden antagligen sova medan man är borta några timmar.
Det låter som ett perfekt tillfälle att skaffa hund nu alltså. :) Om ni upplever att ni har tid (check), råd (?) och vilja (check).
Tack allihopa för svaren! Det blir alltid mycket lättare att ta beslut när man får höra andras åsikter :)
Kan berätta att vi åker på lördag och hämtar den lilla vovven vi har haft ögonen på ett tag! :D
#7. Vad skoj! Uppdatera gärna med info och bilder sedan. Vad är det för ras?
#8. Det ska jag göra! Det är en blandras, mamman är renrasig amstaff och pappan är rottweiler/schäfer blandning. Våran lilla tjej hade fått mycket av pälsen från mammam så hon var väldigt korthårig och fin!