Hundar iFokus

Hundar

Etikettbilder-och-filmer
Läst 1178 ggr
Ixectrona
0

435 raser i en bild

//Bild borttagen eftersom rättigheter till en del av bilderna saknas. Det är olagligt. // admin

Vad tycks? XD Började med den i början av November, allt som allt tog den mig några veckor (blev klar häromdagen, men jag hade långa pauser, ibland på flera veckor). Jag har tillstånd att använda kanske 95-98% av bilderna. Oskyldig

Jag kommer säkert få kritik för jag har tagit några friheter där.

* Jag placerade Shar-Pei i grupp 5 tillsammans med de asiatiska urhundarna och spetsarna. Detta för att jag tycker det är helt inkorrekt att placera den i grupp 2, specifikt sektionen med bulldoggar, mastiffer och herdehundar - medan man låter sennenhundarna ha en egen sektion i grupp 2.
Alltså, "Sennenhundar är inte släkt med Mastiffer/Bulldoggar/Herdehundar, men Shar-Pei är det". Tungan ute Nej, Shar-Pei är närmast besläktad med Chow-Chow, Thai Ridgeback, och Chongqing Dog (som jag också placerade där), rätta mig om jag har fel, och har mig veterligen inget att göra med molosser.

* Jag placerade Faraohunden, Podenco och Podengo-raserna i grupp 10, där de egentligen bättre hör hemma (det verkar Svenska Vinthundklubben hålla med om).

* Jag strök grupp 4 helt och satte dem (Taxarna) i min "jag-vet-inte-var-jag-ska-sätta-de-här-raserna-grupp". Annars hade jag placerat dem i grupp 6, men grupp 6, 5 och 2 var redan så enorma så jag placerade gärna mer tvetydiga raser av det slaget i min "extra" grupp. Tungan ute

* Jag flyttade även Rhodesian Ridgeback och Dalmatiner från grupp 6 (den "enormaste" gruppen).

Detta projekt behövde göras i alla fall, då jag aldrig sett en bild av det här slaget, någonstans. Och jag gillar att se raser av så olika typ, av olika popularitet (allt från Phu Quoc Ridgeback och Xochaso till Golden Retriever och Schäfer Flört) bredvid varandra. Och raser med "fult" rykte, som APBT, tillsammans med alla andra - det likställer alla raser på ett sätt.

Och *host* lite roligt att se engelsk och fransk Bulldogg, Pekingese, Mops, Mastino och andra extrema raser bredvid de mer "moderata" hundratals raser som finns bredvid dem. Det ger en viss inblick i galenskapen av den extrema exteriöraveln av *några få* raser.
(Fast varför valde jag en väldigt icke-extrem Shar-Pei? Jag har ingen ursäkt, och jag vet att jag är lite "inkonsekvent" på andra delar också. Det är inte en perfekt bild.)

Och min definition av ras är, som jag sagt förut (här), rätt lös.
Läs också det jag skrev i bilden.

Hoppas ni lär er något nytt i alla fall. Glad (Jag gjorde det.)
Och säg till om jag missade någon ras. Flört

Och så har jag bara en sak till att säga…

***** vad stor grupp 6 är! Tyst Jisses vad jag tröttnade på alla okända spårhundsraser när jag satte ihop den här bilden. XD

Michaela-N
7

Jag har tillstånd att använda kanske 95-98% av bilderna. Oskyldig

Jag kommer säkert få kritik för jag har tagit några friheter där.

Ja, det får du räkna med! Det är en olaglig handling och jag hoppas för din skull att du hinner ta bort bilden innan upphovsmännen hittar din bild. Du kan bli stämd. Jag skulle bli rasande om det vore jag som ägde dem.

Vad är syftet med bilden öht?

linda88
2

Undrar också vart sysftet är. Framförallt när de delat upp vissa raser som du själv behagar.

Hur fick du tag i alla bilder? Googla kan man ju göra men det kan ju inte vara så lätt att få tag i den som har rätt till bilden o fråga om du får använda den.

Ixectrona
0

Wikimedia Commons och andra ställen där bilder läggs ut för att användas av andra.

Vill ni inte se så titta inte, jag trodde bara att det fanns fler än mig som skulle uppskatta det här. Rynkar på näsan

Men jag hade fel.

Ta bort tråden.

Jag ska inte försöka vara snäll eller utbilda folk mer.

Tina
1

Tycker aussien såg lite skum ut, typ som en blandning med bc eller nån retriever.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

linda88
4

Det är väll ingen som har sakt att de var dåligt men du måste förstå att man blir nyfiken när du lagt ner så mycket tid på det.

Dessutom är de ju missvisande att du placerar om hundarna i grupperna. Även om du tycker att de inte hör hemma där så är det så det ser ut.

BettaSplendens
1

Jag tyckte bilden var jättefin! Kul att se alla raser på en stor bild. Men det skulle helt klart vara bättre om du bytte ut bilderna med copyright till "lagliga" bilder ;)

Frida&Chira
0

Jag hann aldrig se bilden innan den plockades bort :( tusan, måste börja genom oftare xD

Anibaz
0

Jag gillar bilden! Mycket intressant, jag är en riktig rasnörd och detta var riktigt givande.

Hanna
2

Finns bilden att se någonstans eller vill du PM:a mig? :)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Lamina
3

Men jag tyckte det var en bra bild! Skrattande (Fast jag skulle gärna se en liten mer passande bild på Belgisk Vallhund - Tervuren, den du hade där såg inte ens i närheten rastypisk ut. Du kan få en av mig. Oskyldig)

Ett tips är ju att du kan fråga här och på andra ställen efter bilder på dom raser vars bilder du inte har godkännande att använda. Du har ju jobbat hårt för denhär bilden, inte ska du kasta bort det bara för att det fattas några bilder.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

SamanthaJones
2

Finns den o se någonstans? Blev ju nyfiken! =)

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

Iceland
2

Jag blev med nyfiken och hade velat se den! :)

http://isabellarun.weebly.com/

Lilllens
0

Behövs bild på Rottis eller Mops(fina exemplar) kan du få av mig! Jag gillade nämligen bilden :)

Qepta
0

Tyckte om bilden jag med.

Kan hålla med om att terven inte såg så värst rastypisk ut, du kan få låna en bild av mig. Glad

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

[IdaSo]
0

gillade också bilen :)

Frida&Chira
1

Jag vill också se bilden, finns den verkligen inte att se någonstans? :)

mikkan01
0

Gillade faktiskt också bilden! Glad

Brukar också fundera på varför vissa raser tillhör en viss rasgrupp när de passat bättre i andra. Oskyldig

~mikkan