Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundsport-och-aktiviteter
Läst 2393 ggr
[IdaSo]
0

Drag med sheltie ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej det är många som pratar om dragning här med hund och kan man göra det med en sheltie med vikt cirka 8 kilo ? Alltså inte att hon drar tyngder utan att man kan bara skida med henne och hon springer framför. Hon springer alltid när vi är ute och vandrar med henne så det är inget större problem. Men skulle det gå eller är hon för liten jag kommer ju skida men bara så vi kan skida tillsammans hon ska inte behöva dra och bli helt slut. Menar bara att hon springer framför och jag skidar och att hon bara drar lite. Skulle gärna vilja testa för har sett flera som skidar med hund. Men går det med sheltie ?

mopsen12
1

Är nyfiken på samma sak, fast med min mops! Glad

[IdaSo]
0

#1 Ja såg dit inlägg och då började jag också fundera :)

ElinJL
0

Såklart det går! Bara att du ser till som du säger att hon inte drar för tungt :)

Se också till att ha en riktigt dragsele, nomeselen använder jag och det är kanon!

/Elin 
Medarbetare på Tävlingshundar

Blogg - http://eelliinnsaventyr.weebly.com

[RMSLiners]
2

Åh ja det går. Du får väll ingen drageffekt direkt utan får stå för farten själv för det mesta. Men kör på, vet många som gör det med shelti. ;)

Kitten86
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Absolut, tränar du hunden korrekt och använder dig av rätt utrustning så kan du i princip dra med vilken hund(ras) som hellst.

Jag drar med min sheltiekille. Använder nomesele då han drar vagn/snowracer etc med en högre dragpunkt. Har även låtit han dra spark vintertid, som jag stått på (och även hjälpt till att sparka med för att behålla farten och underlätta vikten)

Man kan ju även hålla på med weightpull, då drar hunden vikter (i träningsyfte i form av kedjor i olika vikter i tävling vagn med vikter) men då använder man sig av en helt annan sele. Vill du veta mer om denna sport så har den en egen sida på iFokus.

Bidrar med en bild när min sheltiekille hjälper till med trädgårdsarbetet Cool

mopsen12
0

Vad kul att du drar med honom! Jag har funderat på att dra med kickbike och mops. Tror du nomesele funkar då eller vad är bäst att använda? Glad

Kitten86
3

Ja, då skulle nog nomesele fungera bäst. Gäller ju att vänja hunden vid både selen och själva draget, dvs både att kunna dra korrekt och även att det faktiskt är något bakom som "förföljer" så att hunden inte finner det obehagligt elelr trasslar in sig i draglinan.

Som med all sport så gäller det att lära in succesivt och med en possitiv attityd och inte bara gå direkt på själva "slutprodukten", då kan hunden både skada sig och tycka att det är ogehagligt eller bara helt enkelt inge kul.

Just med mops skulle jag själv också vara uppmärksam på att hunden inte överanstränger sig, så att den får luft ordentligt med tanke på hur deras luftvägar är byggda.

[IdaSo]
0

Okej tack :D

[Crazy Rabbit's]
0

Ursäkta för lite OT men har en fråga.

När man ska lära hunden att dra (en hund som aldrig gjort det förut), hur är det lättast att börja? :)

Kitten86
2

Till att börja med vänja hunden vid selen. Sen har iaf jag börjat med att låta hunden dra något lätt efter sig, både för att vänja sig dra med selen samt att vänja sig vid att något "förföljer" bakom. Korta stunder och med belöning så att det blir något positivt. Succesivt öka vikten. Vill man börja nu under vintertid fungerar det ju jättebra att dra en pulka eller något som man succesivt sen kan lägga någon lätt vikt i.

Gäller att ha både en bra och passande sele samt en fjädrande rem (kommer inte på vad den heter just nu) så att hunden inte får hårda ryck i selen. När hunden börjar förstå vad draget går ut på kan man börja lägga till kommandon så att man inte behöver visa hunden vad den ska göra.

I korta drag Tungan ute

Kitten86
0

Min hund drog här för ett tag sen min brorsdotter, på 2 1/2 år, som satt på snowracer (har tyvärr ingen bild) och han sprang så hon kikna av skratt Cool

[Crazy Rabbit's]
0

haha :D
Tack så mycket! :)

[Forest]
0

6 Är det inte lite riskabelt att hunden får den vagnen i rumpan vid nerför eller om han travar o stannar? nu ser jag att du(någon) är med o antagligen ser detta i tid men iaf Flört  Härlig bild lätt vagn o lätt trädgårdsarbete tycker det är trevligt att man drar med mindre hundar oxå Flört

Kitten86
0

Jo just den vagnen är egentligen inte optimal iom stången. Men precis som du säger så går jag (eller någon) alltid med honom och hjälper till att bromsa den när det behövs så han inte påverkas av stången!

Samma sak är ju eg när han drar pulka eller snowracer, när det går nerför eller att han sänker farten är ju alltid risken att han får vagn/pulka/snowracern i rumpan… Men han drar juh aldrig själv.