Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 4119 ggr
Fiona92
0

pudel frågor... kan inte vara ensamma?

Om ett par är det kanske dags att skaffa egen hund utöver familjens pärla, en blandis tik. Kollar runt redan nu på lite raser, det är ju så intressant! Jag och min pojkvän bor hemifrån i en lägenhet och vi planerar att stanna här ganska många år till. Jag vill ha en liten hund, och är extremt intresserad av agility. Tävlar med min älskade tik och vi tycker det är SÅ roligt så den nya hunden ska också bli agility hund är det tänkt.. Men när jag läste SKK ras standard på dvärg Pudel (en av de raserna jag funderar på) står det 
"Den är ingen ras som kan lämnas mycket ensam, därtill är den alltför beroende av människor"
Det skrämmer mig lite.. Jag har inte pratat med någon som äger Pudel, någon här som har erfarenhet? Vill inte ha en hund som är benägen att få separationsproblem.. Sen undrar jag också, ni som har Pudel, är de mycket skälliga eller ganska tysta av sig?
Tacksam för svar :)

Frida&Chira
2

Hej! Vad roligt att familjen ska få tillökning. Jag vill dock (utan att vara negativ eller taskig) poängtera att köpa hund är ju ett val som påverkar en de närmsta 10-15 åren och att valet av ras bör tänkas igenom mer än några dagar. Jag skulle tipsa om att du sätter dig ner och skriver ner vad du vill ha för egenskaper hos din hund och hur mycket tid du beräknar att lägga på träning och aktivering och sedan välja ut några raser, med dessa egenskaper och titta närmare på dem. Åka och träffa uppfödare och prata med ägare av denna ras. Att fråga här på forumet, som du gör nu, är ju super. Jag hoppas att pudelägarna kommer in och berättar om sin ras. Att de inte kan lämnas själva tror jag dock är lite vad man gör det till. Självklart tycker jag inte att man ska lämna någon hund ensam flera timmar med de flesta raser klarar detta om de får en grundlig och bra ensamhetsträning. Lycka till i ditt ras sökande! :)

Neela
0

Fråga i Pudel? Jag har min första Pudel så har lite svårt att svara på dina frågor.

Noa-Nisse
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!
Jag har en Pudel och han väldigt behaglig. Han är mycket inteligent och snäll.
Vi har också kört en hel del agility. både tränat och tävlat! Det är väldigt kul att hålla på med en hund som själv gillar att arbeta och det tycker jag att de flesta (iallafall alla pudlar jag mött/känner) pudlar verkar göra.

Han är en väldigt tyst hund. Han skäller bara när det ringer på dörren och det är skönt. Men tyvärr är han väldigt svår att lämna ensam. han tycker det är jobbigt i början och gnyr en del men sen lugnar han sig. Det har  blivit bättre med åren  men han är fortfarande känsligt över att vara ensam.

Här är en bild på Timmie från igår när jag skulle klippa honom, min lilla 13 åriga Gubbe <3

Medarbetare på Hundar.ifokus

Ketang
0

Jag är inne på min 4é Pudel (min 3é dvärg/toy) och jag tycker INTE att dom har mer problem än andra raser att vara ensamma. Jag har haft mycket kontakt med pudeluppfödare genom åren och har aldrig hört någon nämna det som ett problem heller. Nu har jag ju alltid haft minst två hundar så jag har ju inte lämnat dom HELT ensamma. Men jag måste säga att dvärgarna har varit dom som snabbast lärt sig vara ensamma hemma. Min storpudel var 2år innan jag kunde lämna honom ensam och min whippet åt upp halva huset om han var ensam fram tills han var 2år. Dvärgarna har liksom bara hängt med i svängarna och anpassat sig jätte fort och smidigt!

Som agility hund passar dom perfekt om man bara kollar som dom inte har lösa knän (patella lixation) det kan sätta käppar i hjulet för ev agility träning, men gör du ett bra jobb med att hitta en seriös uppfödare minskar du ju den risken.

wesdi
1

Ingen hund mår väl bra av att lämnas mycket ensam. Vad som exakt menas med det kan nog tolkas olika. Jag har storpudel (och jaktcocker) är inne på min tredje storpudel och har inte haft några som helst problem med ensamhetsräning med någon av dem. Tror mycket handlar om just uppfostran och träning oavsett hundras. //lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

[Forest]
1

Det bekymmret har inte vi haft med Enja alls därimot har vi haft lite svårt med Donna men även det med träning så funkar ensamträningen fint (enja var valp när hon kom). Jag tror helt som Lena o det har med träning och uppfostran att göra inte rasen.  Flört Detta med agillity så är detta ofta en ras som tycker sporten är rolig, jag själv tränar bara agillity med ena men Donna ska börja lite smått nu i vår jag tror även hon kommer tycka om den :) Mitt tips är oxå spana på bra ufd vill du har mer tips om detta så rek jag att du frågar inna på Pudel.ifokus då flera där inne som har flera ufd/kennlar att tipsa om  :)

kodex
1

Säger absolut inte att alla pudlar är så, men två stycken som jag kände hade mycket svår separationsångest. Men sen har jag träffat ett par stycken som - vad jag vet - inte haft några problem.

Min allmänna uppfattning är att pudlar kan ha lite problem på den punkten…

P.S. Den ena var storpudel, den andra mellanpudel.

[eeklund]
0

Lite OT … jag tror jag frågat detta förut i någon gammal tråd men minns varken om jag gjort det eller vilket svar jag fick.

Folk säger ju att pudlar är lömska av sig, stämmer det? Att dom kan få spratt och göra nåt galet? Jag har hört det från alla möjliga håll nämligen när jag själv var i pudel-tankar.
Kan kanske även vara skönt för dem i pudel-tankar att få veta allt möjligt om rasen så ja..

Ketang
0

Pudel "fnatt" är ju vanligt, men har inget med lömskhet att göra. Det är ju ett glädjeryck dom får.

[eeklund]
0

#9 Okej :).

[Forest]
1

8 Här har vi två  st som får sina fnatt då o då, det ser jag bara som en lycklig Pudel. Det sker ofta här när det är öppen mark när dom är lösa då kutar de runt runt snabbt som tusan går det. Lömska hmm ne det kan jag inte påstå att dom är.

[eeklund]
0

#11 Då är det bara rykten jag hört.. eller folk som sett en osäker Pudel eller nåt sånt :). Diskuterade nämligen pudlar när jag skulle skaffa min nakentjej och då sa typ alla att dom är lömska och inget att lita på så var lite nyfiken hur det verkligen är.. men antagligen så finns det väl ''dåliga'' pudlar som det finns med alla raser :).

[Forest]
0

12 Är man nyfiken på rasen så tycker jag det bästa man kan göra är att utse en bra ufd för sen göra ett besök, det är då man ser mer hur de funkar även i grupp.

[eeklund]
0

#13 Så sant så :)

Neela
0

#12 Vår kille är allt annat än lömsk. Han är en riktig gosegris och de enda ryck han får är när han blir riktigt glad :) Har inte träffat nån lömsk Pudel faktiskt utan bara sociala, glada hundar.

[eeklund]
0

#15 Bara massa rykten med andra ord :).

Noa-Nisse
1

#16, jag har också hört det om pudlar så du är inte ensam om att ha hört! Men min är verkligen inte lömsk! Tror ifs inte att Pudel är mer lömsk än någon annan ras :) eller det hoppas jag iallafall :) de är väldigt roliga hundar måste jag säga =) Dessa såklallade pudelfnatt får mer eller mindre alla raser. Har hört att boxerfolket kallar det boxerryck. Klenod får också det när hon ser öppet fält så det är nog ganska vanligt på alla hundar :)

Medarbetare på Hundar.ifokus

[eeklund]
0

#17 Ja, jag har hört att pudlar är lömska av väldigt många men jag antar att det är ett dumt rykte bara. Eller att människorna stött på osäkra och rädda pudlar - finns rädda och osäkra individer i vilken ras det än är liksom - och dömer alla och så sprider dom det vidare osv osv :P. Jag har alltid varit intresserad av en Pudel faktiskt.. altlid velat ha en kungspudel men jag hamnade med min nakenfis och lär stanna med den rasen men man vet aldrig vad som händer i framtiden helt enkelt :).

Ja.. samma med nakenfisar, dom liksom naffsar väldigt lätt.. hört att dom brukar kolla loppor och så :P. Läst det lite överallt faktiskt.. så det finns nog alltid nåt extra med alla raser :D.