Raser som inte passar de svenska klimatet
Tänker absolut inte dömma någon för alla har olika behov och gillar olika typer av hundar men jag har de senaste dagarna funderat på detta med hundar som fryser, inte vill gå ut när de regnar, måste ha kläder, skor mm. Självklart handlar de om individer och de finns "tåliga" hundar där vissa i alla fall får tex köldkramp i tassarna.
Även jag har ju redog täcke på mina hundar när de är riktigt många minus men de själva skulle inte klaga av att gå uten. Det är jag som vill att energin skall gå mer till att motionera inte att värma sig.
Jag vet en dam som har en PK och den lilla kraken vägrar att gå ut när de regnar ( oavsett årstid ) den fryser redan vid få plusgrader och när den har täcken/kläder så kan den inte röra sig ordentligt.
Vi bor i sverige där de är kallt större delen av året och det regnar ofta varför väljer man att skaffe en så ömtålig ras? Vill man inte ha möjlighet att vara ute och träna och ha kul med hunden i ur och skur?
Japp detta inlägg är väldigt generaliserat som sakt var men jag hoppas ni fattar vad jag menar och inte tar illa upp.
Jag har en Kinesisk Nakenhund och ja, hon får köldkramp i tassarna nu på vintern och hon fryser och hon måste ha overall på sig varje gång vi är ute. Jag längtar till våren och sommaren då det oftast bara är koppel som ska på - eller regnkappan om det regnar.
Visst har jag fått tvinga henne att vara ute i snöstorm och regnskurar och hon har gnällt som satan i gatan men jag har inte gett mig innan hon gjort sitt och det har hon lärt sig - vi får gå in när hon gjort sitt, till dess ska vi vara ute oavsett väder.
Jag har min tjej som sällskapshund.. att vi bara är ute i 5 minuter när det är som kallast spelar mig ingen roll alls. Då kan vi leka och träna och ha hjärngympa inomhus, det går lika bra det. Det som är så skönt med min tjej är att hon är anpassningsbar som in i tusan! Bara hon gör sina ärenden ute så är det lugnt, hon är inte missnöjd att få vara ute så kort stund och inte jag heller. När hon gjort sitt så går hon snabbt som tusan till porten, skulle jag släppa henne lös skulle jag hitta henne utanför porten och vänta på att få gå in.
Visste hade det varit härligt med en hund som kan gå en timme på vintern men äh, ingen big deal! Jag älskar denna ras och kommer hålla mig till den framöver.
Allt är inviduellt. Jag har gjort rätt val för jag var ute efter att få ha sällskap och jag anser hundar är bättre än katter… därav att jag skaffade mig en hund som funkar som sällskap.
Just ja; vill tillägga att när det är -5 grader t.ex så kan hon gå i 20 minuter/promenad utan problem :). Nu är det cirka -15 och det är på tok för kallt helt enkelt..
#1 ok tack för ditt svar :)
Känner du någon gång att du tycker synd om henne? Asså att hon inte "kan" vara ute och röra på sig ordentligt även i kallare väder.
Hur håller du henne i form under vintern?
#3 Ibland, ibland inte.. hon är ju frusen till rasen och då är det inget att egentligen tycka synd om utan bara anpassa promenaderna till henne liksom. Ibland kan jag däremot tycka synd om mig som inte får komma ut på riktiga vinterpromenader men jag har ju valt det själv och då får jag bita i det sura äpplet :). Har inget rätt att stå och tok-gnälla när jag själv valt att skaffa denna ras.
Ja du.. jag ger henne inte överdrivet mycket mat om vi bara latat oss, har vi däremot kunnat ta våra 20 minuters-promenader får hon lite mer mat. Ju mer energi hon gör av med desto mer mat :). Sen är hon livlig i sig och vi bor i 104 kvadratmeter så hon springer runt själv och stojar. När vi tränar lite så får hon antagligen sitta i köket medan jag går in till rummet och sedan ropar jag ''hit'' och hon springer som en galning liksom.. det är motion i sig. Vi kastar boll och jagar varandra i lägenheten så hon får ju sin motion någorlunda :). Har lyckats hålla en jämn vikt på henne under höstan och vintern, sen är hon snart bara 6 månader också så hon är bara valpen :). Mest tänker jag på att anpassa maten till henne.. visst att hon ska ha sin dos men om hon bara legat och vilat så känns det mer taskigt att ge henne lika mycket portion som hon skulle fått om vi skulle promenerat i en halvtimme. Sen får hon gå i våra trappor, bor 4 trappor upp utan hiss, och det ser jag också som motion i sig liksom :).
Jag har en pk han är ute oavsett väder. Naturligtvis får han lite varmare kläder när det är kallt ute men lite regn skulle aldrig hindra mig från att gå ut med hunden.
Igår fick han för första gången i sitt treåriga liv ont i tassarna av att vara ute i kylan så nu funderar jag på om jag måste köpa skor till lillen.
Hade injte hellert nåt problem med någon av mina nakenhundear som jag haft….
Det är inte hundarna som inte passar för vårat väder det är ägarna som "skämmer bort" hundarna.
minavitas.wix.com/kennel
Just ja.. jag har provat att ha skor på min tjej men dom är för stora tyvärr, provade dom allra minsta men dom ramlade bara av.. hade dom passat hade jag köpt dom och då hade vi kunnat varit ute längre men men :). Då får jag anpassa det till henne och vill inte att hon ska gå runt och halta fram bara för att jag vill vara ute, känns inte snällt alls!
Det finns skor som är så pass små att en pk kan ha dom så du borde kunna hitta till din vovve också. Pawz dog boots finns i riktigt små storlekar tex
minavitas.wix.com/kennel
#4 Hehe oki
#5 Jag håller med om att de finns folk som skämmer bort sina hundar oavsett ras men du måste ju inse att tex en labrador klarar klimatet bättre än en PK.
#7 Jag får leta reda på det då! Skulle underlätta oss mycket faktiskt..
Ja rent generellt är det nog så, det är förmodligen lättare att ha en labrador i en hundgård året runt. Men jag ser inga problem att klimat anpassa en pk så att den klarar av att vara ute o röra på sig nån timme på vintern.
Finns stora hundar som klarar kyla sämre än min lilla
minavitas.wix.com/kennel
Jag har en Scandinavian Hound (europeisk slädhund) som har rätt tunn päls. När vi kör drag är det inga problem eftersom hundens kroppsvärme höjs men när vi står still/ta promenader kan hon frysa speciellt vid -25 till -35 grader och då har vi kläder på henne. Vid regn använder vi rentäcke då hon inte gillar att bli blöt och regn kan man inte undkomma oavsett vart man bor på denna jord. ;)
Taxar kan vara både och. Dom har ju inte den tydliga tjocka underullen för klimatet men många klarar sig ändå bra. Alf är dock av annat virke. Fryser direkt. Jag ser inget fel i att klä på hunden om den inte hatar kläder. Alf väntar tålmodigt medan han får på sig sina kläder. Han lyfter tassen och väntar tills tofflorna är på. Redan från första gången. Så både han och vi trivs i kläder :)
Så länge inte hunden lider ser jag inget konstigt idet.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
#12 Min nakentjej gör samma sak :). Hjälper till att lyfta tassarna medan jag klär på henne overallen.. i början hatade hon den och naffsade efter mig och bet på den men hon har lärt sig att overallen ska vara på på vintern :).
Att ta max 5 minuter av sin tid att klä på hunden är ingen tid man gråter över och inte heller jobbigt alls.. men kan heller inte undgå från att längta tills jag kan lägga den på hyllan ett tag :).
Finns väldigt många raser som inte heller klarar av den värmen vi har på sommaren. Det är egentligen ganska få raser förunnat att trivas bra i alla väder som finns i sverige, men visst finns det.
Min BC trivs i alla väder. Men ingen tidigare hund jag haft har gjort det, inte heller någon annan hund i min bekantskapskrets trivs oavsett väder. Antingen har dom problem med vintern/snön, eller så har dom problem av värmen.
Tycker inte det är konstigare att man sätter skor/kläder på sin hund på vintern än att man sätter på kyltäcke och tvingas uppsöka skugga på sommaren. Vissa kan inte gå så långa promenader på vintern, andra kan inte gå promenader alls på sommaren. That's life!
Medarbetare på westernridning.ifokus
Jag passade en PK (underbar vovve för övrigt) som hatade regn och började huttra direkt eller vägra gå ut. Utan täcke tog han inte ett steg. När han fick upp farten var det mer ok, men han försökte "vända hem" så fort han kunde. Men precis som Eeklund säger: han var ju en sällskaphund. Det behövdes inte så mycket aktivering utomhus när hunden inte ville det. Då kunde man köra lite godissök eller tricksträning inomhus i stället. Ägarna gjorde dock inte det riktigt.. men han var ju tillfreds med livet ändå.
När värmen kom var han världens gladaste över att vara ute, man kunde riktigt se hur han gottade sig och ibland ställde sig och liksom "solade" i värmen.
Det är svårt att veta i förväg om hunden kommer att klara den kalla vintern eller den varma sommaren. Har en dvärgpudel och en dvärgpudel/phalene. Båda fryser om tassarna när det är runt -5, om man står still. Vid minus -10-15 går det inte att gå långpromander, ibland inte ens den vanliga rundan. På sommaren är det för varmt, många gånger har det inte gått att gå långpromenader då heller på grund av att det är alldeles för varmt, även fast man har vatten med sig och även fast de är kortklippta. Vet många andra pudlar som inte alls fryser på vintern eller som inte har lika stora problem under sommaren så man kan inte alltid veta i förväg hur bra hunden kommer att klara årstiderna.
De flesta väljer ju en hund som passar en själv, inte som passar landets klimat. Jag tror inte att alla hundägare uppe i norra Sverige har en polarhund bara för att det är -30 där.
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg
Tack alla svar :)
De är ju som ni säger att man köper den hund som passar.
En lite fråga till er med väderkänsliga hundar bara. När ni tävlar eller ställer ut ( ni som inte gör de behöver inte svara ). När man kör lydnad får man ju inte ha täcken eller skor o de kan ju vara. Likaså i utställningen, typ vallentuna 2011 fy fan allt var ju dyngsurt. Hoppar ni över den utställningen då?
Jag var i vallentuna 2011 med min pk o man märkte ju att hundarna inte tyckte det var superkul.. Då får man ju sätta kläder på hunden när man väntar på sin tur o ta av kläderna när det är dags att gå in i ringen.
minavitas.wix.com/kennel
#18 Visade hen sig ordentligt då? Ja menar de är ju inte superkul att gå in i ringen med en hund som inte vill showa. Det blir ju ingen rättvis bedömning av hunden då. Har sett hundar av olika raser, stora som små som "surar" bara för de regnar och därför fått dålig kririk.
Ja min lillskit visade sig ordentligt men han struntar som sagt i vädret :P Många andra var inte jätte pigga på att visa upp sig men jag inbillar mig att dommarna har vädret lite i åtanke då.
minavitas.wix.com/kennel
#19 Vad bra :)
Finns en PK uppdödare där ja bor som brukar vara på ringträningarna vi har/haft här men bara om de är bra väder vilket ja kan tycke är konstigt eftersom man just aldrig vet vilket väder de blir på en utställning. Inte jättekul att anmäla 3 hundar o sedan inte kunna visa dom.
Hehe men de måste ju vart en fördel för din hund om hen showade och många andra inte.
Faktiskt så fick några av dom som klart var påverkade av vädret bättre kritik än min hund vilket jag tycker tyder på bra dommare.
minavitas.wix.com/kennel
Ja de är ju svårt o säga när man inte ser dom med egna ögon men jag personligen tycker ju att en hund skall visa upp sig. De kan ju inte vara lätt att se rörelser på en hund som inte rör sig ordentligt pga av att den fryser eller som kurar ihop sig och inte vill stå.
Wikus (35 kg, korthårig utan underull) fryser som den gris han är när det närmar sig -10, även med täcke, och tassarna klarar inte djupsnö eller längre promenader.
Egentligen kanske man bara borde ha slädhundar, andra spetsar, de hårigare fårhundarna och fågelhundarna i Sverige. (Ingen sarkasm.)
som en gris :P hehe grisar fryser väll inte så värst mycket ;)
Vad är "PK"? aldrig hört den förkortningen för en ras förr…
~mikkan
#28 Tack! 
~mikkan
jag har tibbe/peke korsningar. inga problem på vintern. bara på sommaren då de tycker att det är jobbigt när det är varmt och dom har sin tjocka päls. Jag måste ibland ge dom en kall dusch då och då

Följer, väldigt intressant diskussion.
Ha ha, kan inte låta bli att skratta lite när jag läser denhär tråden. Själv har jag en Terv som får köldkramp vid -10. Och Grönisen kan inte gå ut utan täcke på vintern, för då får hon ont i höfterna.
För 2 vintarar sen, när det var så jäkla kallt, hade vi 4 belgare och en Greyhound här hemma. Och Greyhounden var den enda som inte fick köldkramp eller liknande. Så tja, att skaffa en hund som borde klara av klimatet garanterar inte att den gör det.
Men min hund hänger gärna med ut på långpromenader ändå. Får han bara upp farten så kan ha lätt vara ute en timma.
När jag bodde uppe i Lycksele kryllade det av folk med nakenhundar och liknande. Det gjorde mig arg att se hur folk gick ut med sina småhundar mitt i vintern utan något som helst på kroppen. Värst var när någon hade bundit sin nakenhund utanför affären mitt i vintern. Men h*n fick sig en rejäl utskällning också. Men ser man bara till att hålla hunden varm så spelar det ju inte så stor roll vilken ras man har.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Min grandis är superkänslig på vintern. Hon har väldigt tunn päls och inte så mycket fett på kroppen vilket resulterar i att hon fryser lätt även om det bara är 0-gradigt. Sommaren däremot! Det är verkligen hennes tid! Hon kan ligga ute i den gassande solen mitt på dagen och sola utan att flämta/bli varm! Medans min kompis som har leonberger har precis tvärtom problem med henne. Hon kan sova ute i snön och älskar långpromenader på vintern. Men på sommaren när det börjar bli varmt håller hon sig inne på ett svalt golv för att svalka sig! Det är svårt att få båda delarna. Jag kräver inte av någon hund att den ska absolut kunna tåla hela det svenska klimatet. De flesta hundar är känsliga någon gång på året.
Medarbetare på Hundar.ifokus
Min amstaff/staffe tjej och pitbull bebis är frusna av sig! Skakar och tittar fundersamt om de får gå in igen. . Täcke på alltid! :) (på vintern)
Min lapphund har inga speciella problem varken på sommaren eller vintern. Visst får man tänka på att ta med vatten till honom, men det är inte värmen i sig som är problemet, utan när han utsätts för direkt sol.
Pälsstrukturen han har svalkar honom nämligen rätt bra, men när solen lyser som varmast då blir han varm, eftersom han är svart drar pälsfärgen åt sig solens värme. Däremot tycker han inte om när det regnar, eftersom han ogillar att bli blöt (sådan matte sådan hund?
).
När det kom upp utställningar längre upp i tråden kom jag och tänka på en inoficiell utställning som vi var på, där jag under uppvärmningen av Herax funderade på hon han var halt eller sjuk och om det i sådant fall var tillräckligt för att jag skulle behöva stryka honom eller om han orkade med ett par varv i ringen?
Sedan insåg jag att han inte ville springa eftersom det var dyblött på backen och vattnet stänkte på honom. Den utställningen fick vi "rör sig mycket väl", jag hade lite svårt att hålla mig för skratt när jag såg det, eftersom jag verkligen hade ett ankare i kopplet den dagen.
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.
Min hund klarar inte av den spanska sommaren, det är nästan grymt att ha honom här då. Han har mycket päls och blir så varm att han nästan inte vill gå, och han som älskar långpromenader annars. Han är då en spansk fd gatuhund och född här, lite som en schäfer kanske men med lång och tjock päls.
Just värme är ju riktigt jobbigt för den kan man inte värja sig mot. Skugga hjälper knappast när den är 35 grader varm och även nätterna är jobbiga. Vi sköljer honom innan promenader (som vi bara går efter solnedgången) men det torkar så fort och så sover han utomhus på natten i ett lerbad som han fixar själv. (Haha om detta vore taget ur kontext: vi sprayar honom med vatten varje promenad och han får sova ute i leran!)
Men nu ska vi nog flytta till Sverige så han får njuta av svala svenska sommarnätter och snön på vintern!
Jag måste dock säga att jag tycker det är lite grymt att skaffa frallor, mopsar eller hundar med tjock päls här nere. Speciellt de första två som inte får andas ordentligt på flera månader 
Min hund älskar att vara ute oavsett väder. Han har lagomt mycket päls och är ljus så blir inte för varm på sommaren heller, jätteskönt!
förstår inte hur alla orkar klä på hundarna hela tiden, min syster har en Fryslort som vill ha täcke när det regnar och är kallt. Störde mig lite på hur det prasslar om honom när vi var ute och gick, som att ha en unge i galonbyxor med sig, haha.
jag gjorde upp en eld för dig, nu brinner hela skogen.
Hela gänget.
F.H Min hund, älskar allt väder och vill vara ute oavsett om det regnar, snöar, blåser eller är sol. fryser inte och blir inte alltför varm på sommaren.
Mosters hund, Fryser jämt, avskyr all form av kyla, vill helst inte ens gå ut när det är annat väder än gassande sol.
min systers, fryser men mer hanterbart, täcke på sen är han gärna ute.
min mosters andra hund, älskar regn och snö, är gärna ute dygnet runt om han får. Blir alldeles för varm på sommaren, rakas ner så han inte överhettas av att gå promenad på fem minuter.
Vill kunna vara aktiv med min hund året runt så ska försöka hitta en lika bra pälsad ras till nästa.
jag gjorde upp en eld för dig, nu brinner hela skogen.