Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 1964 ggr
[Lina89]
0

Stimulans övningar

Min mamma föder upp Dansk-Svensk gårds hund och nu har jag 2 syskon som hon ar föttupp hemma hos mig. De är bara en sak att dom är ju så sjukt understimulerade att och olydiga så de är ju skrämande. Så nu har jag något att bita i om jag får någon ordning på doma 2. Förutom att gå promenader med dom, vad kan jag göra mer för att dom ska få stimulans så dom inte är så uppeivarv helatiden, dom har ju så mycket överskot energi och understimulerade.

Så som sakt vad kan jag göra mer för att stimulera doma damerna?

[eeklund]
0

Sådär var faktiskt min lilla tjej förut i början.. överallt och skulle vara med och alltid bita på en osv. Jag dissade henne i nog en vecka, jag stimulerade hennes hjärna mer men jag ville inte leka eller vara med på hennes fasoner.. nu kan hon slöa en hel dag så fort jag dissar henne. Passivitet är viktigt :). Kan hitta henne ute på sin kudde i köket och bara chilla.. tror alltid hon gör nåt när det blir tyst men icke, hon ligger där och glor, haha.

[Lina89]
0

Jo precis den ena av dom så fort hos ser en anna hund eller mäniska så ska hon dra ditt och försöker va lugn och avlapnad och korigera henne och bara fort sätta gå. Och jag är ju sten hård med att dom får inte gå in före mig varken in eller ut från lägenheten och dom ska sitta och va fokuserade på mig innan dom får gå in men du vet de där med att sitta de är ju så jobbigt.

Kollar ju mycket med på manen som taklar med hundar och har lär mig mycket av han som har funkat mycket bra :).

Och den andra damen hon är mer försiktig men kan inte häller redigt göra som man ber henne ska hon sitta så sätter hon sig i 1 sekund sen står hon igen.

Stana vid dörren och vänta på att jag ska gå in är inga problem med någon ut av dom.

Men man kan inte säga varsågod till någon uta av dom för då flyger dom runt som iditoter, så man får visa med kroppen att varsågod. Annars bilr dom alldeles för stressade.

Man märker ju på dom ofta både hemma hos mamma och när dom är hos mig att dom aldrig får någon redig rov i kroppen för att dom är så understimulerade.

Jag har lyckats reda ut en av mammas hundar tidigare och jag ger mig inte fören doma är fixade också.

Xyssify
0

Försök hitta en rolig aktivitet som stimulerar hjärnan :) Trickträning (klickerträning är ju ännu roligare ;)), spår, sök, kanske någon kurs? Småsaker som att trycka in godis i trädstammar och få hunden att jobba för fodret (göm fodret, frys fodret m.m.) och övrig hjärnbry kanske fungerar? Och att träna passivitet tror jag också på. Har ingen erfarenhet i din ras, men det är väl det jag kan tänka på.

[eeklund]
0

# 2 Aktiveringsleksaker då? :) Det tränar ju hjärnan, dom får tänka till själva och det är rätt kämpigt för dom. Min tjej älskar det.. hon har tre aktiveringsleksaker som hon får med jämna mellanrum, sen gömmer jag godis och tränar henne på att stanna i ett rum medan jag går till ett annat.. tror du det skulle fungera? :) Jag är inget proffs direkt, har själv fått provat mig fram. Men hundar gillar väl att vara under kommandon om dom får god belöning och massa beröm? Min tjej gillar det i alla fall :). Så om du lägger in lite träning i uppfostran och ger massa belöning när dom gör bra ifrån sig?
Hur gamla är dom?

[Lina89]
0

dom är ca 8månader nu :)..

Tänkte vi skulle öva lite sitt ligg nu i kväll.

[eeklund]
0

Hjärnstimulans gör mycket! :)

[Lina89]
0

Tycker att de är redigt dåligt av min mamma att hon inte lärt någon av dom ligg, Dom kolla på mig som ett frågetecken när jag sa ligg :P. Men de är ju bara att öva :).

[eeklund]
0

#7 Övning ger färdighet :D. Min tjej hoppade på bakbenen när jag sa ''sitt''… hmm. Haha, jag trodde det var omöjligt att få henne att förstå :P. Sen satte hon sig självmant utan kommando och då upprepade jag ''sitt, bra Molly.. sitt, bra Molly!'' så till slut förstod hon :)! Nu sitter det i hjärnan på henne.

[Lina89]
0

La ut lite godis nu i lägenheten hon som är lite mer på hon fatta ju ganska snabbt och börja nosa runt, medans hon som är mer försiktig hitta en godis men gågade inte ta den och vet inte redigt hur jag ska göra för att hon ska våga lite mer, hon nos på på den och kolla på mig och jag säger varsågod och hon bara sitter och glor på mig.

[Lina89]
0

Och att dom inte kan säga till om dom behöver ut gör mig redigt iriterad. Så nu har jag en fin fläk på min nya dörmatta och min ny tvättade hal matta och vi var ute för 30min sen. Gjorde mig lite arg de!

[eeklund]
0

#9 och 10 Alltså… beröm den mer blygsamma ordentligt. Hennes självförtroende måste upp! Peppa henne, säg de ord hon reagear på och anser vara berömelse. Molly var feg att lära sig hoppa upp på möbler så varje gång hon försökte sa jag ''bra Molly, duktig tjej!'' och tillslut kan hon åtminstone hoppa upp på vår soffa :). Sängen är för hög fortfarande.. samma nöär hon ska ner, då piper hon pga osäkerhet och då får hon massa beröm av mig när hon väl har hoppat ner. Självförtrorendet hos din hund måste uppåt, uppåt, uppåt! Så om hon reagerar på ''bra tjej!'' eller vad det nu än är så säg det när hon nosar på godisen och sedan kela med henne eller lek med henne när hon tagit godisen :)!

Min tjej säger aldrig till när hon vill ut utan jag har mest kollat henne och sett hur länge hon är kapabel till att hålla sig. Hos oss är det 4 timmar så jag håller det :). Ibland gör hon inne såklart, hon är bara 5 månader.. men oftast funkar det bra. Så testa dom, räkna tiden och sedan håll till det :)! Ta bort textiler om du inte vill ha dom förstörda. Jag hade en matta och massa kuddar i mitt rum som jag nu tagit bort, kändes tomt i början men hellre det än att dom blir förstörda.

russin
0

När det gäller syskon, som är lika gamla så är det oerhört viktigt att kunna ta ut hundarna en och en för ensamhetsträning utan påverkan av den andre. Egentid med hundarna är viktigt och även träning utan att den andra hunden "lägger sig i".

[eeklund]
0

#12 Alla har ju rätt att ge tips och råd :)

Noa-Nisse
0

#13 hihi vad menar du nu :P

Medarbetare på Hundar.ifokus

[eeklund]
0

#14 Oj, misstolkade det #12 skrev :D Trodde hon menade att hon lägger sig i… läste nog för fort där, haha..

russin
0

Jag menar alltså att hundarna behöver egentid för träning osvFlört

Två hundar med olika krav och olika mentalitet - båda behöver olika typer av träning och sysselsättning. Lättast är att lämna en hemma/eller i bilen och träna med den andre ensam.

Det går även utmärkt till viss del att göra saker även hemma med hundarna var för sig. Bara ta en hund i taget i ett rum och träna på - sätt upp kompostgaller eller grind och ha den andra hunden på andra sidan och låt den vänta - bra att lära den träna passivitet under tiden den första tränas.