Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 932 ggr
[Kakafoni]
0

Flera hundar

Jag har flera hundar och för att inte träningen ska ta all min lediga tid så tränar jag flera samtidigt, oftast tre åt gången. (Jag ensamtränar varje hund också och när jag tränar med fler samtidgt så är det inte nya saker utan saker vi repeterar på som de "kan")

Belöning. Jag försöker belöna den som gör rätt först… först… och här har jag lite problem när jag ska få alla tre att ligga ner. De är tripp, trapp, trull i ålder och mellanhunden lägger sej alltid först, sen den äldsta och den yngsta behöver mest tid på sej. Jag kan då inte börja belöna de som gör rätt för då tappar den yngsta konceptet helt.

Hur skulle ni göra? Belöna de som gör rätt och låta den yngsta bli utan tills han gör rätt eller belöna honom ändå även om han bara gör nästan rätt eller låta de som ligger ner vänta på sin yngre kompis tills han göra rätt också och sen belöna alla tre?

Frida&Chira
4

Jag skulle inte träna alla hundarn samtidigt. Jag hade tränat en och sedan låtit de andra två träna passivitet under tiden! Och sedn byta klart. Det finns en risk att hundarna inte lär sig dina kommandon utan bara tittar på kompisen och gör likadant. Dessutom tycker jag att det är viktigt med "ensamtid med matte" :)

Maja2
3

Jag har åxå flera hundar, 4 stycken, men tränar dem aldrig samtidigt på det sättet. Jag gör , som #1 skriver, tränar En och låter de andra ligga vid sidan av ifall de är med överhuvudtaget. Alternativt, om jag är hemma inomhus och tränar, att jag tränar en i taget och de andra får gå runtomkring, men inte delta i tränandet förrän det är deras tur.

[Zorita]
1

Jag har den hund jag inte tränar kopplad i närheten så den kan se men inte lägga sig i. På lång sikt hoppas jag förstås att de ska kunna gå lösa utan att lägga sig i men de behöver mer passivitetsträning. Alternativt lämnar jag den ena inne medan den andra tränar ute eller så låter jag sambon sköta det =)

Dock händer det att de får göra ett trick samtidigt, tex om jag har nåt smaskigt att ge. Då får de belöningen när de klarar av tricket så länge det inte handlar om något de måste stanna i position för. Då får de vänta tills båda är i position innan de får ett varsegod (tex. sitt eller ligg).

[Kakafoni]
0

Tack för input. Jag behöver träna dom allihop så de kan jobba ihop och höra kommandon var för sej och kommandom som riktat till alla. Tex. om jag måste få alla att stanna och vänta samtidgt så måste de vara vana att lyda tillsammans som grupp. När de stannat så kan jag tex. ge den ena i uppgift att gå högervarv och driva mot mej, en annan vänster och den tredje ska stanna där den är. Multitasking :-D

[Cras]
0

ok har läst inläggen innan. du skriver att ditt problem är att hundarna du tränar samtidigt inte lyder unisont om jag förstått rätt? för mig låter det klart som att de inte förstått vad du är ute efter/tror att det är ok att lägga sig sent (tex den yngsta som du skrev om). det löser du med att träna in kommandona separat, nöta och tydliggöra för alla hundarna, SEN om du prompt vill att de ska kunna lyda i grupp tillsammans, först då börjar du träna på det. jag skulle då hjälpa den hunden som inte förstod rätt i grupp men kan enskilt och då låta de som redan kan kommandot vänta lite på godiset. det låter klaom att din yngsta tycker det är för svår störnig med deandra brevid.