promenad rutiner
Hur ofta, hur långa och när? Hur ser era promenad rutiner ut :-) ska bli intressant att se för det skiljer sig ganska mycket mellan folk har jag märkt. Har ni hundarna lösa eller kopplade?
Våra rundor är lagda som "kissrundan" direkt när vi vaknar och det är ca 5 min promenad runt här bara, sen få hon maten och efter ca 30-60 min så gå vi ut med henne igen, då bli de denna "kissrundan" igen. Denna "kissrundan" går vi alltid efter en stund när hon ha ätit. Sen är vi antingen i hundgården eller på annat hål någon/några timmar för att hon ska springa av sig och sen bli de lite olika aktiviteter. Sen kvällsrundan är samma 5min PRECIS innan vi ska lägga oss :)
Så va ha 4 "grund" rundor som vi alltid gå med henne :)
Jag går ut cirka 4 gånger/dag med min 5 månaders tik. Hon är bra på att hålla sig, dock händer det olyckor ibland såklart. Annars är vi ute var fjärde timme :).
Är det jätte kallt så är vi ute tills hon gör sina behov - hon är en kinesisk nakenhund så kylan är ingen höjdare. Annars går vi en runda på 10 minuter ibland och om jag ser att hon kan vara ute längre tar vi en runda på 10 minuter till :). Beror på vädret och kylan.. ibland blir hon trött i benen då hon fortfarande är liten så anpassar rundorna för henne, det är det viktigaste. Ibland är hon inte på humör och ibland är hon helt till sig att få vara ute bland nya dofter..
När vi vaknar (mellan 07.30-08.30) så ligger vi kvar en stund och myser, hon vill bli kliad och sådär.. och för att hon ska lära sig hålla sig liite längre. Sen klär jag på henne och går ut och som sagt, beroende på vädret så ser tiderna olika ut (imorse var det bara ärenden som fick göras sen in igen för det är riktigt kallt ute idag).
Sen nästa runda, fyra timmar senare, så är det samma där - beroende på vädret och hur promenaden innan såg ut.. vill inte slita ut henne så vill inte gå för mycket med henne heller.
Oftast är hon ute vid 20.00-21.00 sista rundan, så när vi kommer in sätter jag igång en film/serie och hon somnar och sover tills hon vaknar på morgonen :). Alltid haft den lyxen med henne sen jag fick henne, hon sov hela nätterna! Riktigt skönt :).
Sen ser det ut sådär :).
Eftersom min hund går hos dagmamma är det skillnad på dessa dagar och hemma dagarna.
Dagisdagarna ser ut så här
Kissrunda cirka 15 minuter kl 0500.
Promenad till dagmamma vid 7.30 cirka 5 minuter ( ja, vi har riktigt riktigt nära till dagmmamman
).
En lång promenad 1-3 timmar bereonde på väder vid 9-12.
En kortare promenad/kissrunda vid 14-tiden.
Hämtning vid 15-15.30.
Sedan beror det på om det är kvällsträning på kvällen eller om det blir cirk 45 minuters promenad vintertid och när det är ljusare och inte lårdjup snö skogspromenad lös. + kissrunda på tomten innan sängdags
Hemmadagarna ser förstås lite annorlunda ut. Vi kliver inte upp klockan fem… och det blir lite som det blir, inte så rutinmässigt. försöker vara ute så mycket det går. Gärna där hon kan vara lös. Som tur är drar hon inte på vilt, eller något annat så det funkar utmärkt.
En ledig dag ser ut så här om det INTE är för kallt ute ( så blir inte lång promenaden så lång) :)
Promenad kl 7 då kortare variant på ca 30 minuter
Långpromenad vid 11 då en promenad på 1-2tim (här springer de lösa där jag anser det okej att vara lös om man är hund)
Kortare promenad vid 17 tiden 30minuter
Längre promenad vid 20-tiden då följer en granne med promenaden brukar lite över en tim, även här springer de lösa bitivs beroende på vart vi går.
Nattkiss trädgården kl 23
En dag vi båda jobbar så är dom hos dagmamman som bor några hus bort.
Dagen ser ut så här då.
Promenad 20 minuter för sen lämna dom hos dagmatte kl 6
Sen går hon ut med dom kortare promenader och en halvlång för mata ankorna hundarna gillar tydligen gå samma promenader med henne :) Tiderna varierar lite men i regel blir det två korta o sen mata ankorna hundarna är inte lösa.
Hundarna hämntas av någon av oss brukar bli vid strax efter 14 tiden
Därefter följer tidigare tider så vid 17 tiden kortis
längre vid 20 tiden och nattkisset 23

Det beror helt på vilket jobbpass jag har. Har jag haft jour kommer jag hem vid 10:00 och då ger vi oss ut på en långpromenad direkt på 1½-2 timmar vilket jag också då lägger in träning så att hon ska vara trött när vi kommer hem. Sen blir det ett par kissrundor som kan skilja sig på 5-30 minuter. Såhär ser det ut dom flesta dagar bara att rundorna är lagda på olika tider och två gånger i veckan åker vi ut och busar med hundkompisar på ett antal av ca 16-20 hundar och då är vi ute ca 1h och bara busar och leker 
Här varierar det från dag till dag tyvärr beroende av jobb. Men min målsättning för varje vecka är att Önska ska vara nöjd och ha fått så mycket aktivering och motion hon behöver - enskilda dagar kan det vara sämre med, men då kompenserar jag det de dagar som jag inte jobbar så mycket.
När jag jobbar 8-17 så blir det promenad till jobbet (ca 10-15 minuter beroende av hur mkt hon vill nosa, men oftast drar hon som en toka till jobbet). På lunchen så äter jag så fort jag kan så hon brukar då få ca 40 min promenad, då lös i skogen, ofta lek med annan hundkompis.
Efter jobbet går vi först ofta direkt hem, men sen blir det vanligtvis en promenad på 0,5-2 timmar. Sen tränar vi lite allt möjligt hemma för aktiveringensskull varje kväll.
Sen en kissrunda på 5-10 minuter innan läggdags
Två dagar i veckan slutar vi 12, och minst en av dessa dagar försöker jag göra till "Önska dagar" - dvs dagar där vi gör saker hon tycke rär extra kul - träffa andra hundar, träning, gå på hundkafée, besöka djuraffärer. Förutom då extra långa promenader där hon är lös så mycket som möjligt.
Helgerna likaså - då är det hundaktiviteter som gäller främst av allt med långpromenader och annat kul.
Först när jag vaknar så tar jag bara ut henne utanför huset. Sen äter jag frukost och fixar mig.
Efter det så brukar jag ta en långpromenad, antingen själv eller med min kompis och hennes hund. Beroende på väder så brukar vi vara ute mellan 40min-2½h ungefär. Under den promenaden brukar dem få springa lösa och leka på en stor äng minst 20 min.
Sen går vi hem och vilar. Sen tar jag ut Mixa, oftast själv, till fotbollsplanen nedanför huset eller ängen där hon får springa löst i ca 15-20 min.
Sen går vi hem och vilar flera timmar. Sen på kvällen vid 22-00 brukar jag antingen bara gå utanför huset och kissa/bajsa eller så får hon springa 10 min på fotbollsplanen innan vi går hem och sen sover vi kanske runt 00-01.
Alltså HELG:
- Morgon: 5 min
- Förmiddag: 40min-2½h
- Eftermiddag: 15-20 min
- Kväll: 5-10 min
På vardagar när jag går i skolan är det lite svårare.
Jag vaknar, tar ut henne utanför huset för att kissa/bajsa. Fixar mig och går till skolan.
Om jag slutar sent kommer jag hem på lunchen och hon får kissa/bajsa.
Efter skolan tar vi en långpromenad, själv eller med kompis. Ungefär 40min-2h.
Sen gör jag läxor osv. Tar ut henne en snabbis på kvällen efter middagen.
Sen tar jag ut henne precis innan jag lägger mig. Antingen bara kissa/bajsa eller fotbollsplanen
Alltå VARDAG:
- Morgon: 5 min
- Lunch: 5 min
- Eftermiddag: 40min-2h
- Kväll: 5 min
- Kväll: 5-15 min
Mixa är nästan alltid kopplad. Förutom när hon får leka på ängen eller fotbollsplanen. Ibland får hon gå utan koppel ganska nära huset för att träna henne att kunna gå lös. Fast hon har flexikoppel varje gång jag går själv.
Det beror helt på. Vissa dagar går vi mest korta promenader med nån 20 minuters promenad mitt på dagen. Andra dagar är vi ute flera timmar varje promenad. Jag tänker mer på att Sune ska vara nöjd och att vi tillgodoser behover över veckan så vissa dagar är latdagar och andra aktiva.
Normalt ser det ut ungefär såhär
- Kort morgonpromenad på 10 min
- 20-40 minuter vid lunch
- 1-3 h på eftermiddagen
- kortare kvällspromenad på 10-20 min
Vi försöker vara ute minst två timmar om dagen, oftast blir det mer. På helgerna satsar vi på 4-5 timmar. Lös eller i koppel varierar.
Vi går på morgonen ca 30 minuter, sedan är min pojkvän ute med henne ca 45 minuter klockan 12, då hon får vara lös och bråka omkring med dragkamp etc.
Klockan 16 - promenad ca 15 minuter. Klockan 20 promenad ca en timme. Så har vi portionerat ut våra promenader. :) Sammanlagt: ca 2 h 30 minuter om jag räknat rätt.
Det brukar bli längre promenader på helgerna så detta är för vardag när jag går i skolan. När min pojkvän jobbar går hon på dagis så då får hon naturligt sin motion där när hon leker med en massa hundar, då går vi bara kvällspromenaden. :)
Det är väldigt olika. Vi går hyfsat samma tider, 4 gånger per dag, men promenadtiden varierar mellan 20 - 60 minuter. Total promenadtid försöker vi hålla runt 2 timmar per dag, blir mer de dagar han får leka med sin hundkompis, då är han lös i skogen 1-2 timmar :)
Vardagar:
- Morgon ca 45min oftas med hundkompisar. okopplat
- Tidig em ca 1,5-2,5 tim (ibland m hundkompis) okopplat
- Kväll 10min-45min okopplat
Helg:
- Förmiddag (är morgontrött) 1,5-2,5tim okopplat
Ibland träning alt prom med andra hundar ibland koppelpromenader - Em: 1-1,5 tim okopplat
- kväll 10-30min okopplat
Blandat från dag till dag och hund till hund här.
Släpper ut båda hundarna på gården lite hipp som happ, när dom själva vill ut alltså, sen säger dom till när dom vill in igen.
Brukar dela upp promenaderna mellan pappa och mig eftersom det är lite jobbigt att gå med två hundar samtidigt ibland, speciellt när den ena drar och behöver jobba på det.
Hundarna släpps ut ofta då mamma är hemma om dagarna. Promenad runt 16 med båda 30-45min. Promenad runt 22 med varsin hund 60-75min. Däri blandas spår och sök av olika slag.
Helger blir det fler promenader, någon runt 7 om jag vaknar pigg i 30min, runt 13-14 i 60min och runt 21 upp till 2 timmar om orken finns
Sheltien går nästintill alltid lös, kopplar om vi ser någon komma.
Schäfern går alltid kopplad.
~mikkan
Alltid kopplad.
Nu är detta inte exakt då det kan varriera men i genomsnitt:
Morgon: 30min - 1tim
Lunch: 15 min
Eftermiddag: 15min
Kväll: 15 min
Kväll: 30min - 1tim
Det är hur det ser ut nu när jag är gravid och inte kan gå så mycket men annars brukar det se ut såhär:
Morgon: 1tim
Lunch: 1tim
Eftermiddag: 2-3tim (inkluderar träning)
Kväll: 30min-1tim
Kväll: 1tim
Jag har ju Trixie mellan 7 och 17 ungefär. Så när de kommer till mig har de varit ute på en liten promenad på ca 20 min.
Sedan har vi mysmorgon här hemma och vid 10 tiden så går vi ut på en promenad ca 45-80 min i skogen då hon får gå fritt. Här brukar vi även leka antingen med en boll eller lägga godisspår.
Vid 12 tar vi en mini promenad i koppel till brevlådan på 10 min och lite lydnadsträning.
Vid 14 tiden är det promenad på ca 30-40 min var av hälften är i skogen då hon är lös och hälften kopplad längst en väg för att träna trafikvett.
Sedan går Trixie och husse en promenad när de hämtar honom vid 17. Sedan vet jag inte hur kvällsrutinerna ser ut.
Mina hundar är ute hela dagarna varje dag och får springa som de vill på tomten. De vill inte vara inomhus eftersom det är mycket roligare ute även om jag är hemma hela dagarna. Den dan det regnar om året brukar jag gå lite med dem så de kommer ut. Sen blir det långtur på kvällen kring två timmar, största delen okopplade när de får leka och springa på öppna fält. På helgerna blir det oftast längre promenader.
Vi har inga rutiner öht. Eller jo, vi går ut när vi vaknar och innan vi lägger oss. Det är dom enda rutiner vi har. Sen hur långt/vart vi går under dagen varier helt och hållet. Det blir iallafall en långpromenad per dag på minst 1 timme, men annars tar vi dagen som den kommer. Tiken går oftast lös hela tiden, hanen är lös där det är lämpligt.
Hur många promenader vi går varierar, allt ifrån 3 till 6.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Vardag:
5-10min morgon, lös.
5-15min trädgård tidig eftermiddag, lös. Ibland koppelpromenad.
20min-1h eftermiddag, oftast kopplad.
20-40min tidig kväll, kopplad.
5-10min sen kväll, lös.
Ledig dag:
1h-1,5h förmiddag lös.
Ibland i trädgården middag/eftermiddag, tid varierar.
20-40min tidig kväll, kopplad.
5-10min sen kväll, lös.
Medarbetare på Supernatural och Hundparkour
@browniecolt på Instagram | http://browniecolt.blogspot.com/
Vi går 3 gånger per dag.
Oftast 1,5 timma på morgonen varvat koppelpromenad med lössläpp med lek och träning någonstans. En kortis på eftermiddagen på 20-30 minuter och på kvällen går vi en långis på 1,5-2 timmar och den är oftast i skogen med lösa hundar.
Ibland skiftas dessa promenader så vi tar skogen på morgonen eller mitt på dagen, men oftast är tiderna densamma om det inte är extremväder. Det har bara blivit så här och det passar oss bra
Nattpinkar gör dom i trädgården, då jag tycker vi knatar runt tillräckligt ändå.
Jag kör ofta på kvalité än kvantite, så jag funderar inte så mycket kring detta faktiskt..
MEN generellt:
Kort kissrunda på morgonen och en lite längre kissrunda på förmiddagen. På eftermiddagen går vi ut ca 1-2 timmar och då är det inte bara promenad utan även träning (tex lydnad, spår, uppletande…). Tar en promenad först, då får han gå lös också oftast, tränar därefter och avlustar med promenad hem.
Vilar några timmar efter träningen, sen är det ju dags för ytterligare en runda på kvällen innan kvällsmat och beror lite på hur han är (om han är taggad eller ej) så kör vi lite träning igen mellan promenaden. Då får han oftast också leta upp kvällsmaten ute.
Senare sista rundan innan sovdags är ju en liten kissrunda.
Nu på vintern ser det ut såhär: Direkt jag vaknar får hon går ut och göra sina behov en snabbis, sedan är det dags för måltid ett. Sedan under dagen får hon oftast gå ut på en kortare runda i koppel på ca 2 km, för att sedan käka måltid 2. :) På kvällen blir det en långpromenad på minst 4 km, men brukar sluta på ca 8 km ungefär. Släpper henne lös på passande plats under promenaden och leker/tränar lite innan vi går vidare.
På sommaren får hon vara lös bra mycket mer. Då går vi kanske 6-8 km i koppel, för att hon sedan ska få vara lös vid elljuspåret som är ca 3 km. Cyklar även med henne på sommarkvällarna när det är svalt. ÅH SOMMAR.
;)
Här går vi 4 promenader, 2 längre (morgon och kväll) samt 2 kortare (lunch och em). På kvällspromenaden får han springa lös alt vara i långlina, beroende på vart vi går.
Har inga rutiner på det. Vissa dagar blir det 2 kortare prommisar, vissa dagar blir det 3-4 korta eller 2 korta och 1 lång t.ex
Det kan mixas mycket beroende på väder, hur jag har mina skoldagar osv :) Så har ingen rutin på det. När hon ska kissa ibland, om det är dåligt väder eller så, så släpper vi ut henne på tomten sedan springer hon ut på "ängen" och gör sitt liksom :=D ("ängen" tillhör oss)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
på morgonen så är det kiss och bajsrunda på 15 min. sen ut klockan 11-13 ungefär på långpromenad. sen kommer jag hem ungefär 15 och då går busan lös och snuttan flexi. då går vi till rastgården och stannar där ungefär 1 timme eller mer. sen på kvällen ut i trädgården och en gång till innan man går och lägger sig
Varierar en del beroende på väder, och ifall man har något speciellt planerat på dagarna (tex är på semester, bortbjudna etc)
Men en vanlig dag ser ungefär ut såhär:
Första promenaden blir runt 10-11 (har världens morgontröttaste vovve):
Ca. 15 minuter
Andra promenaden:
Runt kl.14-15, 30-50 minuter.
Tredje promenaden:
Runt kl. 19-20, 20-25 minuter
Fjärde promenaden och sista rundan innan läggdags:
Runt kl.23-00, ca 15-20 minuter
Skulle önska att jag kunde gå längre promenader, men på grund av att jag rehabiliterar min vovve efter en operation så är detta den maxtid vi får ha i dagsläget. Har henne även jämt kopplad pga får inte släppa henne lös, även detta pga rehabiliteringen.