Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1072 ggr
[Matilda144]
0

Funderingar - skaffa hund

Hej! Jag har alltid velat ha en hund och funderar på att om några år kanske skaffa en :) Men några funderingar som dykt upp är hur ni gör med arbete + hund. Hur länge klarar sig hunden själv, eller är det hunddagis som gäller? Andra funderingar jag har äär hur ni gör när ni är bortbjudna på middag eller ska ta en fika. Antar att man anpassar sig efter sin hund också, men är bara nyfiken på att höra hur ni gör :) Sen undrar jag hur ofta och hur länge hunden vill vara ute varje dag :)

dinamnam
0

Hej, roligt att du kanske ska skaffa hund!

Min hund brukar vara ensam i max 4-5 timmar på fredagar och på helger är vi ju hemma, sedan resten av dagarna är han på hunddagis..så det är lite vad du själv vill :)

När vi är bjudna på middag eller liknande brukar hunden vara hemma, våran blir stressad runt för mycket folk osv…men ibland (om vi får) så tar vi med honom!

Hur menar du med ute?

Promenaderna är runt 45 min - 1 timma långa och sedan så har vi en trädgård som han spriger runt i!

Med vänliga hälsningar 

[eeklund]
0

Hur länge klarar sig hunden själv, eller är det hunddagis som gäller?
Jag är arbetslös just nu men har planer att hon ska kunna vara själv 4 timmar om dagen när jag väl börjar arbeta :). Alternativt hunddagis.

Hur ni gör när ni är bortbjudna på middag eller ska ta en fika.
Min tjej följer oftast med mig vart jag än är.. om det är okej för folket, annars hittar jag nån som vill vara hundvakt i någon timme :).

Sen undrar jag hur ofta och hur länge hunden vill vara ute varje dag?
Beror på vädret :). Har en kinesisk nakenhund så nu om dagarna är vi ute i bara fem minuter.. annars kan hon gå upp emot en halvtimme/promenad :). Har köpt skor åt henne så hoppas dom kommer snart på posten så vi kan gå längre!

Misarn
1

Både jag och gubben jobbar heltid men eftersom vi båda går skift så är det väldigt sällan Alice blir själv. Dom gånger hon måste vara själv om det bara gäller någon timme kan hon utan problem vara hemma själv, vi sätter på TVn eller en radio och såklart är hon ordentligt motionerad före så att hon är lugn och trött när vi åker. Blir det flera timmar har vi vänner som mer än gärna har henne hos sig. Dom i våran vänskapskrets är fullt medvetna om att bjuder dom oss på middag så följer Alice med, hon är så enkel och lugn oavsett till vem vi ska till så det är aldrig några problem. Vi har inte reflekterat över det då det alltid varit självklart på något vis både för familj och vänner haha :-) Våra promenader och aktiviteter ser lite olika ut beroende hur vi jobbar men vi brukar få in en 1 1/2 - 2 h promenad och träning på det och sen kissrundor alltifrån 5-30 minuter. Alice kräver väldigt mycket fysisk och psykisk motion och får hon inte det så sysselsätter hon sig med annat och vi ser såklart att hon inte mår bra av det ex. När vi varit sjuka etc. Alice tycker om dom flesta väderlekar och eftersom vi har en Leonberger så är vi fullt medvetna om vad som krävs av oss som ägare att hon behöver få den stimulans som hon kräver och det tycker vi bara är roligt då både jag och gubben är väldigt aktiva och sportiga av oss :-)

[Matilda144]
0

Tack för svaren! :) Kul att läsa hur ni gör! :)

[RMSLiners]
0

Hur länge klarar sig hunden själv, eller är det hunddagis som gäller?
Jobbar bara deltid och är snart mamma ledig. Aldrig haft en hund på hunddagis, inte ens när jag jobba heltid då pendla jag mellan jobb och hemmet för att rasta hunden dvs jag cykla 7km fram och tillbaka varje dag. I annat fall tar gubben min ut henne, även han pendlar mellan jobb och hemmet fast med bil.

Hur ni gör när ni är bortbjudna på middag eller ska ta en fika.
Antingen följer hunden med eller så får hon stanna hemma, beror helt på.

**Sen undrar jag hur ofta och hur länge hunden vill vara ute varje dag?
**Det är olika från hund till hund, fick min välja skulle hon vilja vara ute 24 timmar om dygnet sju dagar i veckan året om. ;) 

Men jag är rätt aktiv med henne utomhus så det blir ju några timmar/dag i alla fall, men då har jag också en väldigt aktiv ras.