Hundar iFokus

Hundar

Etikettdrag
Läst 9829 ggr
[postmortum91]
0

Träna drag

Hej, jag är lite nyfiken på hur man tränar drag med sin hund?
Går det att träna med vilka större hundar som helst?
Jag har en Eurasier, och om man ska träna drag så antar jag att det absolut inte går med bara en hund? Eller hur funkar det?

[RMSLiners]
3

Du kan hobbydra med hund oavsett storlek eller ras, men inte tävla (euraiser går dock bra om man vill mer än bara hobby dra). Börja med att passa ut ett dragsele och vänja den vid det. Skaffa tolklina och sen låter du hunden dra lättare tyngd efter sig för att vänja sig, tex en plastpulka nu på vintern. Man kan dra med en hund. Jag har en hund och tävlar till och med i drag med henne. I nordiskt drag (drag på skidor) använder man tex en hund. I barmarksdrag (cykel, trollcart o.dilykt) använder man allt från 1 hund till ett helt spann (de tävlar dock i olika klasser och efter antalet hundar). Man kan även köra släde med en hund men då nordisk släde som innebär att den inte har medar bak man kan stå på utan som förare får man åka skidor efter. Spark kan man också använda. Sen finns det segebadenpulka eller fjällpulka men kan använda på hund med eller utan skaklar. Man kan dra däck efter en hund för att bygga muskler, det gör vi med vår för att hon ska lära sig ta i vid drag. De med storspann använder oftast en ATV alternativt en bil för att låta hundarna arbeta med tyngd. Nu fick du lite mer fakta om draget än begärt. ;)

VildaVittra
0

1# Det går alldeles utmärkt att tävla med en hund, men i exempelvis nordisk stil eller barmarksdrag och det är inte bara polara raser som är välkomna.

Sen ska man aldrig sätta på en hund en pulka med lätt vikt i början, de har en tendens till att få panik då. Det är bättre att låta hunden dra tungt de första gångerna tills den vant sig, sen lätta på bördan för att arbeta på tempot.

TS Det går alldeles utmårkt att dra med bara en hund och även med små hundar. Jag började min bana inom draget med bara en för att sen bygga upp ett mindre spann (som mest har jag haft fyra), tänk på att det är risken, dvs att du plötsligt har många fler hundar. för man blir biten, alltså inte av hundarna utan av sporten. ;)

Vilken sele du ska ha beror på vilken stil du ska köra. Jag kör med en spark med snömedar på under vintern och under barmark drar dom mig på cykel. Då kan man antingen fästa hundarna i cykeln (finns ett spö att köpa att sätta fram på cykeln så linan inte trasslar in sig i hjulet) eller i sig själv i ett hundförarbälte.

Vill du dra med pulka kan du dra med en liten kärra under barmark. Alltså om du bara vill köpa ett typ av sele.

Man behöver inte köpa en massa utrustning för att prova på, faktiskt behöver du bara ett välsittande dragsele(det ska vara trångt), ett koppel och en svart sopsäck som du sitter i och hunden drar dig. Gör inte misstaget att köpa en massa dyr utrustning innan du vet om du och hunden gillar det.  Gör ni det så skaffa ett hundförarbälte som pryl nummer två, då kan du dra cykel, en spark osv dvs något du redan har.

Lite olika sätt att dra:

Pulka

Släde/spark

Kärra

Cykel

Barmarkscykel (tre-fyrahjulig sparkcykel)

Inlines

Kickbike

Bogsera i vatten

Skidor

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[RMSLiners]
1

#2 Det var ju det jag skrev om att man kan tävla med en hund vad tror du jag gör. Har inte påstått att det enbart är polara raser som får tävla i barmark och nordisk. Däremot tar inte alla tävlingar emot alla raser, Polardistans är ett exempel som enbart tar emot renrasiga polarhundar. Sen måste man ta gröntkort också för att få tävla i samtliga tävlingsgrenar oavsett om det är barmark, nordisk eller släde med undantag för de mer inofficiella och regelfria tävlingarna tex Rullatorkoppen. Alla raser kan däremot inte tävla tex papillon, Chihuahua osv men man kan köra hobbydrag även med så små raser. Det sämsta du kan göra är att häckta på tyngder på en otränad hund som inte dragit tidigare det kan ge hunden enorm träningsvärk eller muskel inflammation och belasta den mer än den är van vid. Föreslå det indikerar på att man inte har koll på drag. Man ska alltid börja lätt och öka tyngden vart efter. Och ragutrustning behöver inte kosta miljoner, vårat dragsele kosta 400kr, tolklinan kostar 150-200kr men kan kosta mer om man vill ha någon märkeslina, pulka finns alltid att köpa billigt eller låna från någon om man nu inte vill ha en fjällpulka som kosta 5000kr eller segerbaden som brukar ligga runt 500kr begagnad. Dra med koppel i dragselet skulle jag aldrig föreslå. Visst kan man men då blir det också starka ryckningar i hundens dragpunkt därav rekommenderas tolklina med expander vilket är skonsamt för hundens kropp. Sen säger du att vilken sele man ska ha beror på stil. TS frågar om drag så då är det dragsele som gäller hade TS frågat om Weight Pull hade det varit WP-sele man rekommendera. Så vad du menar med det du skrev är mig en gåta. Lära hund vid pulka eller kärra eller vad man väljer om den nu är rädd för det (vilket inte alla hundar är) gör man bäst genom att själv dra föremålet på promenader tills hunden är van vid ljudet.

VildaVittra
2

"Du kan hobbydra med hund oavsett storlek eller ras, men inte tävla"

Det var det jag svarade på. Och jo, du får tävla med en vavva om du vill, men man kan inte räkna med att få en placering.

"Det sämsta du kan göra är att häckta på tyngder på en otränad hund som inte dragit tidigare det kan ge hunden enorm träningsvärk eller muskel inflammation och belasta den mer än den är van vid. Föreslå det indikerar på att man inte har koll på drag. Man ska alltid börja lätt och öka tyngden vart efter."

Så en hund kan inte skada sig när den får panik? Att föreslå att inte lägga tyngd i pulkan snarare ett tydligt tecken på att man aldrig kört pulka. Sen står man där och har en hund som får panik bara av att se en pulka.

"Dra med koppel i dragselet skulle jag aldrig föreslå. Visst kan man men då blir det också starka ryckningar i hundens dragpunkt därav rekommenderas tolklina med expander vilket är skonsamt för hundens kropp."

En eurasier kommer med största sannolikhet inte rycka till som en AH vid start, jag förstår inte denna prylhysteri som råder när man bara vill prova på. Vi har en jord att vårda och ju fler prylar som tillverkas som sedan ligger och samlar damm, desto mer miljöpåverkan blir det.

Jag undrar hur hundarna överlevde draglivet innan gummit uppfanns?

"Sen säger du att vilken sele man ska ha beror på stil. TS frågar om drag så då är det dragsele som gäller hade TS frågat om Weight Pull hade det varit WP-sele man rekommendera. Så vad du menar med det du skrev är mig en gåta."

Det finns en uppsjö av olika dragselen. Ex nomesele, kombinationssele, WP-sele, loksele, cykelsele………osv Alla dessa går under termen dragselar, men de är avsedda för olika typer av drag.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[RMSLiners]
1

#4 Det är just därför man först vänjer hunden vid pulka. När den är van vid pulkan kan man lägga på tyngder men visst man kan lägga dit ett mjölkpacket för att hålla pulkan stadig men på dig lät det mer som att man skulle drämma till med 30kg på pulkan direkt. Man börjar alltid med att vänja hunden. Om en euraiser rycker till i drag eller inte kan man inte säga. Ryckningar i drag är inte rasbellagda dessutom blir det alltid ett ryck i början när hunden börjar dra eller om den varierar i tempo så linan stramas åt och släpps hela tiden. Och du har nog inte stor koll på vad tolklina är eftersom du refererar till gummi (kolla draghundscenter om du inte vet). Sen finns det också tolklinor med tygöverdrag som har elastiskt band som expander, dessa är de som är onödigt dyra. Man kör inte drag med cykel sele, loksele, kombination… då får man en dragpunkt på hunden som blir helt fel och kan skada hunden. Wp-sele används i grenen Weight Pull. I drag är det nomesele/dragsele som gäller.

VildaVittra
0

Jo, man drar med lokselar. De är förvisso inte vanliga i sverige längre då de inte produceras här, de var de man använde till nordisk stil tidigare, men kommer man över en sådan begagnad duger de utmärkt. Av idag använder vi mest:

http://shop.textalk.se/se/article.php?id=10414&art=1888092

Cykelsele kan du dra med, det beror på hur högt du fäster linan i cykeln.

Ett kombinationssele är en nomesele men med ringar i sidorna så man kan koppla den till ett skackel, så vad annars man skulle använda den till vet inte jag. ;)

Även om du vänjer hunden vid pulkan så är det en risksituation när de sätter på den skacklet, de flesta hundar upplever det som mycket obehagligt. När jag körde in en av mina (en relativt vek hund) lade jag på ca 15 kg första gångerna.

[RMSLiners]
1

#6 Vad kör folk för drag i din närhet om du menar på att loksele och cykel sele används mest, de är inte ens godkända att använda i tävlingar. Men visst vill man skada hunden och låta tyngden under drag hamna fel så kan man ju köra på det, helt ens eget val.

När jag hör ordet kombinations sele tänker jag sele med två - tre knäppningar runt magen också kallad kombinations sele. Hade nog fattat om du skrev Combined sele och låtit bli översättningen helt. ;)

Man behöver inte använda skakel för att dra en pulka och jag skulle aldrig i mitt liv haka på den tyngden på en ovan hund, att du sen gjorde det på din behöver inte betyda att det är bästa sättet.

Nu drar ju min hund mer än den tyngden i dagsläget men då är hon också snart 2 år och kört drag sen 7 månaders ålder.

Jag rekommenderar dock inte TS att starta med en sådan tyngd på direkten med risk för träningsvärk/inflammation hos hunden om den nu inte är van vid stor belastning.

VildaVittra
0

"Vad kör folk för drag i din närhet om du menar på att loksele och cykel sele används mest,"

Var skrev jag det? Läs om, läs rätt.

"Man behöver inte använda skakel för att dra en pulka och jag skulle aldrig i mitt liv haka på den tyngden på en ovan hund, att du sen gjorde det på din behöver inte betyda att det är bästa sättet."

Om man inte använder skakel så måste man gå bakom hela ekipaget för att förhindra att pulkan far in i hunden=rädd hund. Dessutom kommer pulkan utan tyngd lyfta från backen så fort hunden drar=rädd hund eller hund som inte lär sig dra.

Det är inte bara jag som gör så, känner flera andra som tränar på samma sätt. Hundar är inte gjorda av glas och hjälper man den för mycket i början kommer det aldrig bli mycket av draghund av den.

15-20 kg är ingen belastning att ens prata om, hunden kommer inte få inflammerade leder av det.

"När jag hör ordet kombinations sele tänker jag sele med två - tre knäppningar runt magen också kallad kombinations sele. Hade nog fattat om du skrev Combined sele och låtit bli översättningen helt. ;)"

Eller så skulle du googlat, då det faktiskt heter kombinationssele på svenska.

[RMSLiners]
1

#8  "Av idag använder vi mest:

http://shop.textalk.se/se/article.php?id=10414&art=1888092". Eller du kanske mena att just du använder det mest? Jag skulle dock inte använda det och ingen i klubben använder det heller, vid nordisk drag eller barmark. Har inte heller uppmärksammat att någon använt det på dragtävlingar. Mest vanligt med dragbälte, tolklina och nomesele både barmark och nordisk (cyckel/kickbike kan man använda dragfäste också).

Iof den biten med pulka tänkte jag inte på så där medger jag att jag inte tänkte till ordentligt, lätt hänt. Men vill ändå inte påstå att TS ska börja med en tyngd på 15-20kg, ett packet potatis eller en stor mjölpåse kan räcka som start. Man vet ju själv när man styrketränar tex att man inte börjar med 40kg tyngder direkt när man ska bygga muskler utan börjar lätt för att sen öka även om man klarar mer och det är samma princip på hundar.

Kombinationssele säljs under namnen Combined sele/kombisele/kombinerad sele, i alla fall där jag befinner mig och när man söker på nätet. Söker du på kombinations sele ger det inte så mycket, däremot kombisele ger mer. Men det är skitsamma nu och lite OT.

VildaVittra
0

Ja, till skakel använder man inte nomesele.

Hunden ska inte lyfta 15-20 kg rakt upp som man gör vid styrketräning, den ska dra tyngden vertikalt på snö vilket har låg friktion, prova själv så känner du att det inte är speciellt tungt.

Nu är väl en eurasier ganska liten (tror jag) låt säga 10-15 då.

[RMSLiners]
2

#10 Jag tänker mig bara att en hundmats säck ligger runt den tyngden och lägga det i en pulka som hunden sen ska dra det första man gör när den inte ens är van att dra riskerar träningsvärk hos hunden vilket kan göra den välrdigt stel i kroppen och dessutom göra väldigt ont. 

Jag började inte med några sådana kilon utan gick efter det jag fått lära mig på diverse kurser och genom andra dragaktiva. Men alla är väll olika, en del väljer väll att rivstarta med en ovan hund men personligen rekommenderar jag inte det till någon annan inte ens till mig själv som hållt på några år.

Inte ens i storspann sätter man en nybörjar hund som ska lära sig som wheel (framför släden) utan de står oftast som team dog (i mitten någonstans) och har därmed ingen större belastning. Samma princip även där, man lägger inte jätte tyngd på en ovan/otränad hund direkt.

Men det är ju upp till TS hur hon vill göra. Vi andra kan bara komma med förslag. Flört

VildaVittra
0

Var har jag skrivit att hunden ska vara ovan/otränad? Jag skrev att när man ska köra pulka första gångerna ska man ha vikt i. Dessutom brukar man ju inte dra flera mil i början, så även en normaltränad hund klarar att dra den vikten den lilla biten utan att klappa ihop.

Har man en hund som får ont av det lilla ska man nog inte pyssla med drag överhuvudtaget.

Jag är nyfiken på vilken kurs du gått, skulle vilja kolla upp den instruktören.

[RMSLiners]
2

#12 Du skrev ju man skulle klappa dit 15kg i pulkan direkt och på en hund, närmare bestämt euraiser, som aldrig kört drag tidigare och kanske inte har den vanan sen tidigare och det låter inte som en vidare bra start. Tyngd kan man ha men man behöver inte drämma dit med jätte tyngd direkt. Eller skulle du göra likadant på valpar om du skulle träna dem som också de är ovana/otränade? Klappa dit 15 kg för en 6 månaders hund eftersom du anser det inte är mycket tyngd för en hund. Du rekommenderar rivstart direkt jag gör det inte. Inte på en hund som aldrig kört drag. Varje kurs, om man gått någon, lär man sig att anpassa tyngden efter hunden men man vänjer in hunden i drag först innan man börjar belasta den. Det är så mycket mer än bara sele på, 15kg i pulkan och sen köra. Mendenna diskussion hör inte hit utan TS väljer vad som passar dess hund bäst. TS bad om råd, råd gav jag efter mina erfarenheter i draget.

VildaVittra
0

Nej, så här skrev jag: När jag körde in en av mina (en relativt vek hund) lade jag på ca 15 kg första gångerna.

Och sen antar jag att normalintelligenta människor inser att man ska ha en relativt vältränad hund, dvs en som inte ligger på soffan och jäser hela dagarna.

15 kg är ingen tyngd, men du kanske tillhör dom där som tycker att två kilometer är en långpromenad? Jag skulle önska att du faktiskt börjar läsa vad jag skriver, för jag skrev också att när hunden vant sig vid pulkan så skulle man minska.

I och med att du inte länkar till dina "kurser" ställer jag mig frågande till din påstådda kunskap i ämnet. Du får gärna överbevisa mig.

[RMSLiners]
3

#14 Men du skrev ju att en euraiser ska dra 10-15 kg eller har duj glömt det. Anpassa vikten efter hund innebär inte maxad last direkt utan att man drar det man vet hunden orkar till att börja med och det behöver inte vara 15kg utan kan vara mycket lägre än det. Tycker du sen hunden är vek för att den kanske inte klarar det du anser den ska direkt utan träning är en annan sak. Jag är inte emot att ha tyngd i en pulka är mer emot att du anser man kan börja med att belasta hunden direkt med mycket tyngd när den aldrig dragit tidigare. Är du medlem på en draghundsklubb et du mycket väl att kurser får man reda på som medlem genom medlems brev och de sätts ut på sidan när de går man tas bort när de är slut. Dessutom skriver jag på mobil. Du kanske fått lära dig på ett sätt i drag men under alla mina 6 år är detta vad jag fått lära mig om man är någelunda rädd om hunden. Vi börja inte med tyngd utan börja med att släppa ett rep efter för att vänja hunden vid at ha något efter sig, därefter gick vi över till tom kärra, därefter lasta vi tyngd i kärran men börja lätt för att sen öka, efter det vänjde vi henne vid cykel genom att låta henne gå bredvid, efter det häckta vi henne framför cyckeln med annan hund framför henne och gick med cyckeln, därefter hoppa jag upp på cyckeln fortfarande med hund framför henne och lät henne dra. Sen tog vi bort hunden framför och iväg bar det med en jädra fart. Men vi starta ju vi 7 månaders ålder. Orkar verkligen inte tjafsa med dig för mycket du har sagt har redan bevisat att du inte är så värst insatt i vissa områden i drag. Tycker vi börjar komma från ämnet.

[postmortum91]
0

Haha ojj vad ni diskuterar :P
Men jag är tacksam för svaren, jag hade ingen aning om att man kunde dra med bara en hund. Men när ni nämner skidor och dyligt så förstår jag att de borde ju inte vara allt för tungt för hunden. Jag är faktiskt väldigt intresserad, har är väldigt stark, har märkt det nu när vi tränar honom på att INTE dra i koppel :P

Det skrämmer min sambo lite, han är rädd att man uppmuntrar hunden att ALLTID dra om man tränar drag med den, hur ska man lära hunden när den får dra och inte?