??
Visste inte vad rubriken skulle heta men har som ett litet ''problem''. Min sköthund så blir som glad när man kommer såklart men om någon annan kommer som har varit där mindre än jag blir hon dubbelt så gladare och lyssnar nästan inte alls. Hon tappar helt lusten. Jag vill ju vara där ofta men inte så kul om man har med kompis och hon bara följer kompisen och springer efter den andre. Har nån något tips hur jag ska få uppmärksamheten var dit idag och ska ennu på måndag och tisdag.
Hm, är problemet att hunden inte lyssnar, eller att du blir avundsjuk för att hon hälsar mer på andra? Det innebär i alla fall inte att hon gillar andra mer än dig:) Hon är bara nyfiken och intresserad, vilket jag personligen tycker är bra egenskaper. Sen ska det inte innebära att hunden går upp i sådan stress att de inte KAN lyssna. Egentligen är det kanske kompisen du ska prata med först och främst, håller de på och stimmar och stojar med hunden när du försöker få kontakt? Då är det inte så konstigt att hunden inte lyssnar på dig. Be kompisen att vara lugnare och tystare när du försöker få kontakt med hunden. Och träna mer kontakt med hunden i allmänhet. Men det krävs ofta väldigt mycket träning för att en hund ska fixa inkallning när den är uppe i varv och "leker" med någon annan.
Annars tycker jag du ska låta hunden få undersöka främlingarna en stund :) Den tycker inte mindre om dig för det.
Min tjej älskar besökare! Två av mina vänner ÄLSKAR hon.. hon piper och är med dom ständigt och för mig gör det inget. Hon lyssnar fortfarande på mig och jag får en liten avlastning som annars har henne vid mig 24/7 :).
#1 Är inte avundsjuk men hon kan hålla på hur länge som helst fast den andra slutat bry sig :/ Och ganska irriterande när man ska träna med henne och hon inte bryr sig så mycket. Hon kan lydnad rätt så bra har gått på kurs och övat massor.