Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 4119 ggr
Misarn
1

Vit HerdeHund hälso-statistik

Satt och kikade på Vit herdehund och funderade lite över hur hälsan ser ut på den rasen. Det är en ganska ny godkänd ras (2000) och det står att man därför inte kan säkerhetställa hur hälsan ser ut. Men det jag funderade över då var att herdehunden härstammar ifrån schäfern, har inte herdehunden liknande "gener" som schäfern då? Vilket i sådanna fall skulle ge ett ungefär lika hälsostatistik?

Mischa
4

Herdehunden har ju "enbart" en grund av schäfer, att rasen blir egen gör ju inte att rasrelaterade sjukdomar upphör, snarare tvärtom eftersom populationen och avelsutbudet är ännu mindre.

≧◔◡◔≦

[tiffitott]
3

Fast det var på 30-talet som dom vita schäfrarna uteslöts och har inte avlats tillsammans sedan dess. & på den tiden var inte schäfrarna lika sjuka eller hade dragit på sig lika mycket sjukdomar.

Misarn
1

Så då anser ni att den vita herdehunden är friskare än dagens schäfrar?

[tiffitott]
0

Ja det skulle jag absolut säga.
Det största problemet med rasen är att den kan vara rädd av sig. Men sånt får man kolla upp innan man skaffar valp. Är du sugen på en eller? :)

Mischa
0

#3 Har varken kunskap eller erfarenhet att uttala mig om det.

≧◔◡◔≦

Misarn
0

#4 Vi kikar runt lite bara, kommer inte komma någon ny hund förens om något år, men jag tycker endå det är bra att ha kollat runt och läst lite om möjliga raser =)

[Cras]
0

Jag har en vit herde. De jag pratat med som är uppfödare påstår iaf att vita herden överlag är friskare än schäfern, att man ska se det på statistik och av deras egna erfarenhet. Av min personliga erfarenhet har jag mött flera sjuka schäfrar än herdar, men det beror ju som sagt helt på vilka man råkar träffa på :P
Som tiffitott säger så har de ju inte avlats samman på ganska länge, även om det förekommit inmönstrade schäfrar så är de få till antal och de flesta uppfödare ffa utomlands är ganska kritiska till inmönstring.
En sak som spelar roll är nog schäfers popularitet i ökningen av sjukdomar tror jag, men det är vad jag tror. MEN i princip alla sjukdomar en schäfer kan ha finns hos vita herden oxå, så man bör självklart vara noga med val av uppfödare och kombination av hundarna, dock vad det verkar som inte lika ofta förekommande, men man vill ju ändå ha bästa förutsättningar så att säga.

[Forest]
0

Jag tror inte dom är så mycket  friskare, varför en kompis till svåger köpte en som redan vid 1 års ålder hade så dåliga höfter att de gav han bara maxlevnad tills han var 3 år  han avlivades 6 mån efter vetrinären kontaterat dessa kassa höfter allså 1 år och 6 mån grymt. Hunden var jätte trevlig annars allså inte skygg.

[tiffitott]
3

#7 Vad kul att du också har en! Vart kommer din ifrån? :)

#8 Så du anser alltså att VH är lika sjuk som schäfern baserat på en hund? Sjuka individer förekommer inom alla raser. Dem enda kända sjukdomarna för VH är HD/ED och HD förekommer hos alla stora raser.

monstermash
0

#8 - Så du grundar ditt uttalande, att de är lika sjuka som schäfrar efter att träffat en sjuk individ? Sjuka invidider finns i alla raser.

[Cras]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#9 min kommer från barvestads kennel.

Jag är nöjd med henne, hon är min älskling <3 pigg och glad tjej, alltid villig till arbete, precis vad jag ville ha. jag är nöjd med val av uppfödare också, vi kommer bra överrens och träffas ganska ofta, jag håller även kontakt med fyra kullsyskon och div andra släktingar som vi träffar ibland :)
min tik har friröntgade föräldrar och fria släktingar bakåt i stamtavlan. av de fyra som röntgats i kullen vart alla fria på höfter och armbågar, förutom en som fick gravt fel på ena armbågen, men den armbågen hade hon brutit förut också, så man vet inte om det beror på det eller om det var något annat genetiskt som hoppade upp plötsligt, arvsgången är ju ganska komplicerad för ledfel tyvärr.

Man bör vara uppmärksam på att det förekommer allergier och magproblem hos vissa i rasen också. det verkar inte vara jättevanligt, men det är ju något som är ganska vanligt hos schäfer vad jag förstår. Så kan ju vara bra att förhöra sig att föräldrarna till hunden inte har såna problem (jag vet dock inte om någon uppfödare som avlar på sådant, men för att vara på den säkra sidan).

Bjuder på en jag-längtar-till-sommaren-bild :)

[Forest]
0

9 ne det sa jag inte heller utan jag sa att jag tror inte dom är så mycket friskare än schäfer