Efter kastrering
Ang Weaslys kastrering är jag liite orolig, han har inte på flera månader kissat inne, men nu idag har han kissat inne 2 ggr.
Läste runt lite på hiF och folk verkar prata om nån sjukdom som kan medkomma hanhundar som kastreras ?! låter ju asläskigt, vill inte att han ska ha gått och dragit på sig en sjukdom! Borde man isf inte varnats för det innan kastrering, av veterinären?
Vad tror ni? Är det kanske sjukdom, eller bara att nånting händer i hans kropp nu när blivit kastrerad?
Hur länge har han varit kastrerad och dök problemen upp tidigt efter kastreringen eller flera månader efter? (Lite oklart vad du menade)
Min hane fick de problem också några veckor efter kastreringen men sen gick det över. Min veterinär sa att det var vanligt att det blir så några veckor efter och att det går över, kommer inte ihåg den fysiska förklaringen till det dock. Det är väl om det håller i sig i flera månader och dyker upp flera månader efter kastreringen som det kan vara något allvarligare.
Antar att du menar inkontinens. Min hane pinkade inne en del efter att han blivit kastrerad och jag trodde ju på det värsta. Tog honom till veterinär och dom tog odling och urinprov men det visade inget. Vi pratade om inkontinens och veterinären sa att det inte är så vanligt att unga kastrerade hundar blir inkontinenta. Vi valde att avvakta och efter några veckor var han sig själv igen. Vi gick ut med honom oftare i början efter att han kastrerats. Tömmer din hund hela blåsan eller är det småskvättar?
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Förlåt för oklarhet, kopierade direkt från min bilddagbok där alla vet vem han är och när ingreppet gjordes (osv) ska berätta mer utförligt:
han kastrerades i onsdags, och var första dagen lite seg och hängig (efter narkosen och lite ont) de andra dagarna har han varit relativt pigg, och varit framåt och vissa stunder har man nästan glömt att han är ny opererad (dock minns bakhuvudet hela tiden,har hela tiden koll)
Idag var familjen iväg på 70 års fest men lämnade honom på passning hos farmor och farfar. hämtade honom samma kväll för vi kände att det blev skönast så slapp de.
Det var klockan 20.30 ungefär vi kom hem, och kanske en halvtimme-timme senare kissar han första gången, det kan dock ha varit kissnödig het. han brukar alltid markera när han vill ut, men kanske var han för trött idag (?) nästa gång var lite senare, dock tömde han inte blåsan då vi fort gick ut med honom en sväng förbi brevlådan och då ''fortsatte'' han kissa.
Vad tror du? Är hemskt orolig, har hört att det kan vara blåskatarr och massa annat hemskt!
Du kan läsa min tråd som jag gjorde angående min hund: http://hundar.ifokus.se/discussions/4d712f23b9cb4622270458dc-kastrerad-hund-kissar-inne Det verkar som att det är en vanlig "biverkning" av kastrering.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#2 Det var det där ''inkontinens'' jag hörde om.
Det känns tryggt ändå att era hundar har gått tillbaka till det normala, han är ju trots allt bara 8 Månader min lilla kille så blev lite orolig att han skulle få en sjukdom så pass tidigt! :(
#3 Du behöver nog inte oroa dig alls. Låter precis som min som sagt. Och det gick över efter några veckor! Fick gå ut med honom lite oftare dock med tanke på kissandet! :)