Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 13638 ggr
joheck
0

Hur klarar er hund kyla?

Hejhej!

Jag tänkte lite på det här med kyla. På vintern kan det ju bli rejält kallt på sina håll. Hur klarar er/a hund/ar kylan? Vid vilken temperatur är det korta kissrundor som gäller? osv. Skriv vilken ras ni har.

Frosstis
2

cocker spaniel

Han älskar kyla och stannar gärna ute själv i långkopplet och rullar sig i snön. Han brukar ha lurvig päls på vintern och tycker det är skönt att kyla av sig, men vi klipper/rakar honom också men det är inget problem då heller, han gillar att vara ute då ändå :)

*

Neela
0

Vi har storpudel och han har inga problem att vara ute i -15 trots att han är nerklippt. Han brukar få ha täcke på sig eftersom jag vill hålla musklerna varma men han klagar inte om vi går ut utan.

cupcakes
0

Gibson (mkt välpälsad golden) älskar kyla och snö. Som mest har vi haft -34 när vi bodde i värmland, och han trivdes som fisken i vattnet medan resten av klassens hundar gick runt och fick köldkramp stup i kvarten. Så han klarar kyla ganska bra skulle jag vilja säga ;)

Caf_Roy
0

Vi har en jaktlabbe

Korta kissrundor finns bara vid nyår eller när hon vet att maten står framme och väntar, vi sätter på henne täcke när det blir kallt och sedan är hon med i stallet och ute på promenader och ridturer i alla väder. Blir det riktigt kallt får hon två täcken.

Enda gångerna hon fryser är när hon måste vänta i stallet på att vi ska bli klara, då har hon en dyna eller gosar ner sig i halmen. Hon gillar inte heller att ligga på golvet i bilen, så då smörar hon sig upp i knät eller på passagerarsätet där hon får rumpvärme.

En stor anledning till att hon inte fryser tror jag är att hon rör på sig så mycket när hon är ute. Jag brukar behöva ta av mig jackan när jag är ute med henne, och då springer hon ändå i cirklar runt mig och det enda jag behöver göra är att försöka fånga henne när hon kommer nära eller stannar.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Qepta
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det storm ute så blir det bara drygt 10 min. Annars får han iallafall en 20-30 min runda. Vi har inga problem att vara ute, min hund är totalt galen i snö och föredrar att skutta i snön än att gå på den skottade vägen.

Har en Tervueren.

En bild från tidigare idag. Kass iphonebild men. Glad

Han har aldrig täcke på sig utomhus (förutom BoT täcke efter träning)

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

[eeklund]
0

Har en kinesisk nakentjej på snart 6 månader.. så länge hon rör på sig så funkar en promenad på 20min/gång vilket blir ca 1 timme om dagen :). Ibland blir det en promenad på 10minuter och ibland bara ut och göra ärendena sedan in igen.. allt beror på kylan som sagt. Oftast klarar hon mer än jag själv tror och då lunkar hon på bra.

Häromdagen bar det -8 och då vart det en promenad på 10minuter :).
Hon har ju en fleeceoverall på sig som funkar kanon för henne.. hon fryser ju mest om tassarna och ansiktet då men som sagt, bara hon rör på sig så är det lugnt och ibland skuttar hon runt och har sig :).

När vi ska till djuraffären och är borta längre än en timme så bär jag henne mestadels då hon fryser mycket om tassarna efter ett tag.. allt beror på som sagt :).

[RMSLiners]
0

Kan bli runt-35 eller mer här och när vi inte kör drag har hon en ylletröja på sig samt vintertäcke ovanpå det. Inte alltid det värmer helt men vi hinner i alla fall rasta henne innan hon får brottom hem igen.

kodex
0

Här nere i skåne finns än så länge ingen riktig kyla som kan hålla oss inne ;) Den stora är riktigt tålig så länge vi rör oss och inte går på saltade vägar (då får hon köldkramp direkt :(). Den lilla är ju valp ännu men hon har inte visat några större tendenser till att tycka varken snön eller kylan är särskilt obehaglig :)

Glömde skriva att de är av rasen kooikerhondje och ingen av dem har täcken på sig när vi är ute på promenad, hur kallt det än blir.

DinJejja
1

Jag har en dvärgpinscher och han klarar inte kylan så bra.

Han har väldigt lite päls på magen och bröstet. Men med vintertäcke går det bra. Men när det blir under -10 behöver han ha både fleece overall och vintertäcke. När det närmar sig -20 så får han ha små tossor på fötterna med. Och när det är så kallt eller kallare är vi inte ute mer än max 10 min. Så att han hinner kissa och bajsa bara.

Men när det är som nu runt -5 så går det bra med bara vintertäcke och han älskar att leka i snön. :)

Ixectrona
0

Wikus, 35 kg och korthårig utan underull, tål inte kyla bra alls. Några minusgrader och han börjar "halta" och slicka på tassarna (frusna tassar). Det händer inte lika mycket när han har täcke på, men tassarna tål ändå inte mycket när det är ungefär -5 eller kallare.

jollycox
0

Vi har fyra irish softcoated wheaten terrier.
När det är kallare än -18 blir det kortare promenader, 20-25 minuter, för då börjar dom lyfta på tassarna. När det är kallare än -28 blir det bara småpromenader, 10-15 minuter, vilket det är idag. Dom har täcke när det är kallare än -10(förutom en som har när det är kallare än 0 grader).

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Driva
0

Jag har en dvärg schnauzer/cocker blandning och hon har inget problem med kyla om man rör på sig. Däremot om det regnar så blir det problem, för hennes päls är som en svamp så hon blir blöt in på bara skinnet och blåser det och är kallt samtidigt så blir hon jättegrusen. Men med ett täcke så klarar hon det mesta vädret.

Min andra hund är en podengo och hon har stora problem när det blri under ca -8 grader. Då hinner vi bara ner för gatan innan hennes tassar börjar krampa. Om hon springer så klarar hon isg lite längre, men inte länge. När det var -15 hemma så hade vi jätteproblem, då vägrade hon bokstavligen att gå. Så då blir det bara minikissrundor.

Besök min blogg: http://bumpi.se

Lilllens
0

Troja (rottweiler) fryser aldrig, knappt om tassarna. Har kanske sett henne "halta" 3 gånger under sitt snart 8åriga liv. Vi bor högt upp i Norrland. För 2-3 år sen hade vi -37 och hon gick ute på gården som vanligt (men hon ville inte vara ute speciellt länge). Mopsen fryser däremot, fast inte överdrivet mycket. Igår fick jag dock bära hem henne för att jag glömt sockarna, trodde inte att det var så kallt men visade sig vara -20. För henne blir det kortare rundar när det sjuker till -15 och neråt. Troja klarar som sagt betydligt mycket mer.

Misarn
1

Vi har en Leonbergertjej som älskar snö och kyla. Ju kallare det är desto bättre!
Skulle hon få som hon velat skulle hon ligga ute hela vintern och knappt komma in någonting alls. Men vi var medvetna om vilken ras vi skaffat så det har införskaffats både underställ,täckbyxor, vantar och ett par rejäla kängor och en jacka som ska klara dom temperaturerna så vi kan vara ute mycket och länge under vintern Glad

[schäfernronja]
0

Ronja får köldkramp hur fort som helst. Då börjar hon halta lite och sen lägger hon sig och piper/slickar. Långpromenader är tråkigt nog helt uteslutet för oss, hennes tassar klarar inte det så vi får gå ut i skogen flera gånger om dagen i korta omgångar. Längtar till värme? Oja!

[Forest]
1

-17 går Enjas gräns trots overall och täcke + skor så vill fröken in snabbt. Eftersom Donan har tjockare päls men fryser eller pippligare med tassarna så gissar jag något kallare klarar hon av -20 men det är mer en gissning (då med skor o kläder på)

htt
1

Kylan bekommer inte Loke alls!
Han kan vara ute i -30 utan att bry sig, utan dyker runt i snön som vanligt :)
Däremot fryser jag ihjäl så det blir ändå bara korta rundor de kallaste dagarna :)

russin
0

Jag har två lancashire heeler - korthåriga, men med rejäl underull.

inga problem ner till -15 grader och då går vi ut som vanligt och röjer i skogen 1,5-2 timmar utan problem. Blir det kallare än ca -13 så får dom ha täcke vid koppelpromenader, men utan när dom är lösa. Annars endast täcke om det är minusgrader och hård blåst - dom fryser inte speciellt lätt och uppskattar täcke endast när det är riktigt kallt här. är det enligt dom för varmt, så försöker dom rulla av domTungan ute

Vid kallare än -15 blir det lite känning av köldkramp i tassarna och då blir det kortrundor.

[Forest]
0

Det är väl oxå lite skillnad på kyla och kyla beroende på vart i landet man bor, jag vet ju själv om när man vart i Härjedalen där var det -23 men inte tyckte vi att det var så himmla kallt, hade vi vart hemma hade vi bara tittat på tempen o vänt Flört

russin
0

#19 - precis min tanke. -15 grader i Östergötland är som  -25 i NorrlandSkrattande

[Forest]
0

20 ja fy, så jag tror i regel skulle hundarna fixa norrlanskylan bättre än den östgätakylanFlört

Vizzla
0

Dåligt. Mer frusen Tax får man nog leta efter. Vid minusgrader så vill han ha täcke på sig. Tax som han är så lägger han sigpå altanen och vägrar gå om vi inte tar på han ett täcke. Vid -10 så ska fleecetofflorna på också… Annars vägrar han gå.

Han får köldkramp lätt, alltså lägger sig och krampar med tassarna :( Så vi vill aldrig utsätta honom för det.

Får han tofflor och täcke så kan han gå hur långt som helst i -30. Inga problem :)

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Portie
0

Hugo klarar kylan bra, han fryser om det är runt -20, ibland runt -15. Han har ingen underull men han rör på sig så mycket när han är ute och tycker nog att det är skönt med lite kyla, han slänger sig gärna i snön och dyker ner med huvudet.

Förra vintern hade vi runt -25, då var det bara korta rundor som gällde, mer vill han absolut inte gå!

brukshundar
0

han klarar det jättebra. När det är över -20 går vi bara en kort kort kisserunda och med vintertäcke på. Vintertäcket sätter jag på när det är över -15 men då klarar han ändå att gå en längre runda. Annars, inga problem när graderna är varmare än -15. Bara han inte står stilla länge så, men vi är ju i princip alltid igång när vi är ute.

http://www.exceedsaska.blogg.se

Medarbetare på brukshundraser iFokus

[TheMiko]
0

Zacke blandning mellan karel och wachtel bryr sig inte om någon kyla alls. Vi har iofs inte haft mer än -25 härnere i skåne så hur han reagerar på kallare än det vet jag inte. Tror karelen i honom kommer fram för han hoppar, leker och jagar snöflingor på promenaderna.

[Zlarviig]
0

Mixa är en Pitbull/staffe blandning. Hon har kort enkelpäls och hon skakar så fort vi ställer oss i hissen. Hon har kläder men jag upplever att hon fryser mer med dem på. För hon leker så himla mycket så hon får in snö inuti kläderna och då blir hon helt blöt och kall.

Jag brukar alltså inte ha på henne kläderna. Så länge som hon rör på sig så frryser hon inte så mycket. Men om det verkligen är kallt ute så tar jag med mig kläderna så att hon kan ha dem när vi går hem igen.

Maja2
0

Två av mina hundar klarar kylan bra, och har inga problem med att vara ute en längre promenad även om det är -25 som det är nu. De andra två klarar kylan sämre och behöver fleecesockar när det är kallare än -15, och framför allt lilla Molly, min bodeguero, behöver overall när det är kallare än -15

[T-Fia]
1

Jag har en av varje sort, min Finska Lapphund ligger gärna ute och sover i snödrivorna, men min Dansk/Svenska är en riktig fryslort vilket är helt förståeligt. Så länge hon håller sig i rörelse så går det ganska bra dock. Köpte någon tröja till henne men den andra hunden har en förmåga att ta tag i den och slita av henne den när dom leker :-S

[Nightcat]
0

Jag har en labbe, rottis schäfermix som tycker det underbaraste på vintern är att bada -.-' Vilket hon inte får, men då och då lyckas hon ta sig ett bad i en av de närliggande sjöarna. :)

[_annaH]
0

Har en blandning mellan irish softcoated wheaten terrier, Tax, collie och Pudel
Hon älskar att vara ute oavsett om det är -20 ute. Hon har även en stor hundgård anknuten till huset så om hon behöver kissa så kan hon gå ut dit(om vi inte hinner ta ut henne just då), då kan det va svårt att få in henne, man får gå ut och hämta henne för hon vill verkligen vara ute. Sist så la hon sig och sov i snön, gick o ropa på henne men hon totalvägra så det var bara o ta på sig kängorna o gå upp i höga snön o hämta henne. Promenader har hon inga problem med när det är kallt, det är snarare jag som vill ta kortare rundor.

Nu på vintern så blir det mörkt fort så då blir det kortare rundor då vi bor typ i skogen och jag har inte lust o gå runt i mörkret, vi ser nästan dagligen älgar hos oss. Men det är inget hon tar "skada" utav utan vi leker i trädgården istället och aktiverar på andra sätt. =)

Fridaaaa
0

Hon klarar det bra. De är ju gjorda för det.
Men honn har täcke på sig vid minusgrader, för hennes leder, och höfter skull, för hon har en tendens att bli stel annars.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[TeamGolden]
1

Min am cockerspaniel/papillon kille klarar kylan bra! 
Nu är han ju även nedrakad och han äälskar fortfarande vintern mer än nått annat!
Dock får han ha täcke på kvällspromenaden på ca 40 minuter, för då brukar han visa lite tecken på kyla. Då har han ett vintertäcke (se bild) det är bra fodrat, men liite litet eftersom han växer som ogräs min lilla fjant Flört

Dock ska jag när han ''stannat'' i växten köpa Hurtta och BoT täcke till honom!

JamieBlue
0

Jag har en flatcoated retriever på 7,5 månader och han älskar att rulla sig i snön och verkar aldrig bry sig om hur kallt det är. Nu har det inte varit megakallt här än, så om det blev typ -30 så skulle jag sätta på honom hans täcke. Täcket använder vi annars mest när han väntar en stund i bilen, särskilt om vi först varit och tränat ute i skogen.

Michaela-N
0

Inte bra. Det var -13 grader imorse, och jag lyckades inte få ut honom för att rastas ens. Han kissade en gång och så fick det räcka. Därför har det blivit inomhusaktiviteter idag och ingen motion, tyvärr. Hoppas det blir bättre imorgon.

JenniferFahlander
0

Min hund älskar kylan på sommarn lider hon.. Men hon är ju en Sibirien husky också så hennes päls är ju gjord för att klara kylan :)

SaraC
0

Har en japansk spets och han har aldrig reagerat på kyla. Vi bor i Dalarna så det blir kallt här om vintern.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[Kakafoni]
0

Chihuahuamix, en tröja om det drar sej mot -15, över det så måste sockor på baktassarna till för annars blir det kramp om de inte är i rörelse hela tiden i rask takt.

Bergamasco, kylan bekommer dom inte det minsta, rejält med päls överallt, päls skyddar även under trampdynorna. De är bygda för att jobba i bergen så de är tåliga.

Intehärutandär
0

Har en nakenfis på 5 månader som vägrar gå långa vändor. Han har jacka och skor, men fryser om rumpen. Har bara för ett par veckor sedan (då de smälte bort och blev varmare) fått honom att gå någonstans överhuvudtaget. Innan fick jag i princip släpa honom eller lägga ett godis-spår till brevlådan bara. :)

Jag längtar till våren, för han vägrar kissa/bajsa ute med. Vill ha en rumsren hund.

stinabest
3

Jag har en Samojed, 2 år i år! Eftersom Samojeder dessutom härstammar från kalla Sibiren så är ju vintern inte någon problem för henne. Hon älskar snön och vintern och att mula sig är skönt. Men på sommaren blir det för varmt så då är det skuggan som gäller ;)

Iceland
0

Våran pufftik vägrar att gå ut så fort det bara blir någon minusgrad. Man får praktiskt tvinga ut henne på korta pissrundor, då med kläder. Bullmastiffen har inga problem alls med att gå ut, kvittar hur kallt det än är. Dock får man hålla koll på han när det är riktigt kallt då han absolut inte vill gå med kläder på sig. :)

http://isabellarun.weebly.com/

[fabienne]
0

Min hund har inga problem med snö och kyla så hon går för det mesta utan täcke. När det blir runt -10 gotlandsgrader (mycket kallade än -10 dalagrader, burr…) åker dock täcket på. :)

På hösten fryser hon lite mer innan hon fått vinterpälsen så då har hon en tröja när det blåser. Sen står vi aldrig stilla när vi är ute, då hade hon nog börjat frysa ganska fort. Hon är ju korthårig. :)

[Nalle-]
0

Min hund (lhasa apso-blandning) klarar kylan bra så länge man rör på sig. I förrgår var vi ute runt en halvtimme som längst, då var det -29.

Arcadia
0

Min lilla Portugisiska Vattenhund verkar inte ha några problem alls med temperaturer ner till -20. kallare har vi inte råkat ut för än. Hon rusar lika glatt ut genom dörren och visar inga tecken på att frysa. Jag måste klippa pälsen under tassarna för annars får hon klumpar där vid töväder. Det är det enda vinterrelaterade problem vi har.

Nåja när hon är nyklippt sätter jag på täcke om det är kallare än -10 cirka, men jag är inte säker på att hon skulle frysa då heller.

Zvintos
1

Vid -10 gnälls det en del från vovvarnas sida. Max 20 minuter är vad de tycker är OK dagtid, trots täcke. Är det kallare så tittar hanen på mig som om jag vore dum i huvudet som tvingar ut honom mer än på en kort tur på bakgården.

Har för övrigt Staffordshire bullterrier, dvs korthåriga och utan underull.

CelsiusT
0

Husse är den som klarar kylan sämst här, han trillar av pinn direkt när det blir minusgrader. Matte har vett på att klä sig så hon klarar sig hyfsat länge och hon går ut oavsett vad det står på termometern, men det finns önskemål om att hon skulle klara kylan iaf dubbelt så lång tid ute åt gången men man kan ju inte få allt här i världen ;P

//korthårig BC -vadå kallt? Det är ju bara att röra lite på sig.

Medarbetare på westernridning.ifokus

fidojunior
0

Mina ville vända hemåt efter en kort sträcka igår, då var det runt -10. Vid ungefär -7 brukar den ena börja lyfta på tassarna. Som det är nu, -15 brukar de hoppa på tassarna och i vissa fall få köldkramp. Har en dvärgpudel och en dvärgpudel/phalene.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

lambero
0

Basenjin tycker att ju varmare är desto bättre.. Så när det börjar närma sig nollgradigt så börjar hon få kläder på sig. När det börjar närma sig -20 så undviker vi längre promenader.

Blandisen får ett täcke när det är -15 grader eller kallare.

¤Rise and rise again until lambs become lions¤

LinaK
0

Sigge (jack russell) är just nu trimmad och tycker inte det är speciellt kul när det är ca -15, då lyfter han på tassar och sätter ner rumpan i backen och vet inte riktigt vart han ska ta vägen. Så det blir mest korta rastningsrundor just nu Obestämd Stackaren, men några minusgrader är inga som helst problem och han brukar inte frysa annars.

Algot (havanais) verkade inte bry sig ett dugg om kylan när vi varit ute idag, men han har fått tjockare päls nu så den kanske skyddar honom.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

paow
0

Snö är det bästa som finns! Spelar ingen roll om det är milt eller -20 !

Så det är bara för mig att klä på mig ordentligt och gå i princip lika långa promenader som på sommaren, dock undantag de allra kallaste dagarna då det är närmare 30 minus.

Han är en schäfer/collieblandras.

En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.

[madelaine]
0

Båda mina tycker att det är lite jobbigt att vara ute nu när det är lite kallare. Lily är en JRT-blandis och Harry vet jag inte riktigt vad han har för raser i sig.
Idag har det varit 10-15 minus och Lily började lyfta tassarna redan efter några minuter, för Harry tog det kanske 15 innan han visade att han var kall om fötterna.
Tar kortare promenader och roar oss mer inomhus såna här dagar.

[Empisen]
0

Ingen av mina tål kyla vidare bra, får köldkramp oerhört fort då temperaturen hamnar under -7.
Oftast blir det bara korta kissrundor, men vi försöker gå ner till ängen också, så dem får springa av sig ordentligt.

Jack russell terrier & Amstaff/Dobermann/Rottweiler.

wesdi
0

Har en storpudel och en jaktcocker. Båda klarar kyla bra.
Vi bor i Gävle, så det blir ju ofta den råkalla kustkylan här. Men vi är titt som tätt även inåt landet och möter den torra kalla inlandskylan.

I morse hade vi - 22,2 grader kallt.  Klarade hundarna galant, inga täcken. Men så fick de springa fritt på skoterspåren längs skogsvägarna.

Mitt på dagen steg temperaturen till ca - 12 grader kallt. Då tog vi en 11,5 km lång skidtur. Endast sockar/tossar på tassarna.

Men ja någonstans runt - 23, - 24 så brukar nog täcke/onepiece (fleceoverall) åka på samt tossar/sockor.

Oftast är det väl tassarna de i så fall får lite besvär med.

Vid träning eller rättare sagt väntan på sin tur/vila så åker täcke på vid mindre minusgrader… för att hålla kropp och muskler varma.

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

_Wilma
0

Har en sheltie, Wilma, som verkligen gillar när det snöat och som inte tycker det är kallt när det är 15 - 20 minusgrader. Vi har aldrig behövt använda täcke.

Det händer att snön fastnar under tassarna och det är besvärande, så jag funderar på att testa sockar eller tossar.

Sajtvärd på Sheltie IFokus