Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 871 ggr
Flaxa
1

Separationsångest eller bara missnöjd?

I onsdags började jag som dagrastare åt två hundar och i torsdags började min hund (9 månader) med något som han inte gjort tidigare när jag lämnat honom. Jag går hemifrån vid 11.30 ungefär och han verkar känna på sig vad som är på G. Han blir hetsig och börjar gnälla så fort jag lyfter mig från soffan för att gå ut i hallen och ta på mig ytterkläderna. Sen fortsätter han gnälla när jag går ut. Igår och idag har jag spelat in ljud för att höra om han håller på hela tiden jag är borta eller inte. Det jag hör då är att han gnäller tills han hört att jag gått iväg, sedan låter det som att han springer ut i vardagsrummet. Troligen sätter han sig i fönstret för att spana efter mig. Där ylar han en gång vartefter han springer ut i hallen igen och efter det är han knäpptyst. När jag kommer hem står han vid dörren och viftar på svansen, är inte hetsig utan hälsar glatt men lugnt.

Vad tror ni? Är det separationsångest eller demonstrerar han bara missnöje? Det har gått bra att lämna honom 1-2 timmar tidigare men då har jag inte haft någon rutin på det utan kanske någon/några gånger i veckan när jag behövt göra ärenden. Problemet är att jag måste lämna honom hemma 1/2 timme om dagen nu för att rasta de andra hundarna. Men kanske jag måste sluta med dagrastandet för att jobba mer på ensamhetsträning, som jag tills nu trodde gått så bra? Tips mottages tacksamt!

Maja2
0

Själv skulle jag ensamträna mer. Kan du inte ta med din hund på promenaderna och träna när du inte Måste lämna honom?

Flaxa
0

#1 Jag tog med min hund i onsdags för att lämna honom i lägenheten medan jag tar ut de två hundarna (ägaren sa att det var okej). De ska bara ut på lunchen 10 min, de har sällskap av ägarens mamma över dagen men då hon är rörelsehindrad kan hon inte ta ut dem. Men det blev ett jäkla liv på de två hundarna, de ville inte släppa in min hund i lägenheten och gjorde utfall mot honom. Så jag tror inte det är en bra idé tyvärr, annars hade det varit perfekt. Så jag vet inte hur jag ska lösa detta riktigt :/.

Maja2
0

#2 Menar du att du skulle lämna DIn hund i Deras lägenhet?  Då skulle jag rekommendera att du ber hundarnas ägare ta sina hundar och du din hund och att ni följs åt på en lång promenad med alla hundar, så att de får bekanta sig.

Flaxa
0

#3 Vi tog en promenad i början på veckan, innan jag började med hundvaktandet, och de verkade acceptera honom då efter ett tag. Vi promenerade kanske 30 minuter och sen gick vi in i deras lägenhet och det verkade relativt lugnt då. Tiken gjorde en markering men sedan var det inget mer med det. Men det behövs tydligen mer bekantning dem emellan så jag ska ta upp det med ägaren!

Maja2
0

#4 Ja, det låter som en bra idé :)

Flaxa
0

Jag ringde och förklarade läget, så vi ska ta en promenad med hundarna på söndag! Hoppas detta hjälper :)

[Annamaja27]
0

Eller att din hund får följa med när du går ut med de andra. Funkar inte det?

Flaxa
0

#7 Vet inte om jag kan hantera tre hundar samtidigt….de är lite reserverade av sig och lyssnar inte så bra på mig, antagligen för att de inte känner mig ännu. Dessutom kan de vara lite kinkiga mot hundar man möter på promenad. Så det blir för mycket att hålla koll på med 3 hundar då  känns det som :S. Men skulle ju kunna ta ut dem en åt gången tillsammans med min hund, det är ju faktiskt en möjlighet! Blir mycket spring fram och tillbaka men kan ju vara värt det till en början i alla fall!

Maja2
0

¤8 Ja, …. känns som att det viktigaste är att det funkar med DIN hund …. åtminstone tills du ensamhetstränat honom såpass att du kan lämna honom.

Flaxa
0

#9 Ja, det känns som den bästa lösningen. Borde kunnat komma på det själv på en gång tycker jag, men ibland blir man låst i ett problem så man ser inte lösningarna :P.

Tack för era inputs!

Maja2
2

#10 Det är helt sant att man ibland blir låst, du skulle säkert själv gett samma råd om någon annan frågat samma sak :)

Lycka till!