Hundar iFokus

Hundar

Etikettoff-topic
Läst 4957 ggr
[jakke94]
0

Ang ca de bou tråden...

tyvär kan jag inte skriva fler kommentarer i ca de bou tråden av någon anledning… men ville bara säga att enligt alla dessa 3 ca de bou folkets uppfödare så säger hon samma saker som iextrona (tror jag nick-namnet va, hon med en papegoja som bild hehe) 

Så nu vet jag iaf vem jag ska lita på :)

[jakke94]
0

**provar ifall jag kan skriva en kommentar**

Noa-Nisse
1

Du kunde!! Duttig pojke! Flört

Medarbetare på Hundar.ifokus

[jakke94]
0

#2 tack så hjärt innerligt!!!

Noa-Nisse
0

:D haha men finns det ett visst antal inlägg per tråd som man kan skriva? för den är ju inte låst :S

[jakke94]
1

men jag har ju bara skrivit ett eller två inlägg i den tråden ? tror det är min dator som är född i djävulens tecken :P

Karmatarerskanise
0

#4 Nej, det finns inge gräns på hur många inlägg man kan skriva i en tråd.

Noa-Nisse
0

#5 troligtvis är det så tyvärr!!

#6, okej, va bra då vet jag det :) tack!

[jakke94]
0

#7 eller så är det någon dum Medarbetare som är avundsjuk på mig för jag har en sådan vacker hund som fifflat med mitt användarkonto Oskyldig …(hört om någon mystisk Medarbetare från ystad….säker hon…)

Noa-Nisse
0

#8 Haha hur kan du påstå något sådant Förvånad visst att du har en vacker hund! men att fiffla? :P

Men iallafall ^^ känns som om den tråden har spårat ur en del. Och konstigt att två ägare av samma ras har så olika uppfattningar. t.om kommer de från samma kull.

Karmatarerskanise
0

Hm.. Nu kan inte jag heller skriva i tråden.
Försöker en gång till, sen lir det felanmälan inne på support.

Loveradio
0

#10 Nyss kom jag inte in på iFokus, det blev felmeddelande. Kanske iFokus är överbelastat eller nåt?

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Banankaka320
0

kan inte heller skriva, så jag skriver här vad jag ville få säga ;)

"Det här är sjukt. Titta på Pokemon istället för att skryta att din hund har mentala problem. Spela Pokemon så kan du skryta hur starka dina pokemon är och när dem klarar elite four! haha!

(Elite four = Slutet av spelet, typ 5 "champions" man ska vinna över) "

Ixectrona
1

Jag vet inte själv vem jag ska lita på.
Jag är helt disillusionerad. Gråter

Labolina_73
1

#13 jaaa fy det måste kännas ski just nu,, men huvudsaken är ju att du har en frisk och sund hund,,, jag tycker det är skitbra att du försökt att förklara för oss novisa om rasen på ett pos sätt..

//Linda

[jakke94]
0

13* du har gjort så jag inte tappat rasen helt, innan du börja skriva tappade jag intresset helt för rasen :-( men sen så skrev du din version, och då fick ja lite hopp igen för du görklara den rasen som jag alltid tänkt hur dem är :-)

Karmatarerskanise
1

#13 Lita på din hund Kyss

LillyB
2

#13: Din hund ljuger inte och det är han du ska lita på och tro på, och jag tror att din bild av rasen stämmer bra! Låt inte Puerto Ricos avel och syn på hundar påverka dig! :)

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

sofiek90
1

#13 eller någon annans syn :)

MVH

Sofie

Eywa
9

Ca de bou är en underbar ras som jag har funderat både en och två gånger på att köpa. Har tillochmed varit i kontakt med Red bastas kennel som har fött upp både Ruben (Akillez) och Wikus.

Thildas "uppfattning" av rasen är helt galen och helt enkelt ett sätt att rättfärdiga hennes egen hunds dåliga mentalitet samt felaktiga träning/uppfostran för att ta i tu med hundens olater.

Det är ju lättare att skylla ifrån sig och säga att rasen "skall vara så" än att faktiskt ta itu med problemen. Rasen kanske en gång i tiden var som hon beskrev, det vet inte jag. Men jag är övertygad om att det inte stämmer i dagsläget.

Ingen hund föds aggressiv. Men med fel förare, en hund med skarp och tvivelaktiv mentalitet, dåligt stöd till hunden och avsaknad av kunskap kring hundens signaler så kan det gå så som det har gjort för Thildas pojke.

Så här tycker jag!

CDB
0

Hej!

Jag har ett fjärde syskon ur samma kull, en tik.

Och nu tänkte jag ge min bild av rasen :-)

Ca de boun är inte en ras för gemene man. Och den är inte någon soffpotatis som är enklare än en rottis, som en del vill påstå.

Jag har haft cane corso innan och den var betydligt enklare att ha och göra med. Därför att en CC är vad man kallar förarvek, vilket inte en cdb är. Dom är mer bully och envisa.

Det man pratade om i andra tråden var att vissa uppfödare utomlands, vill behålla rasens kampvilja. Och jag kan förstå poängen med det. För vad som händer när du försöker avla fram en "snällare" hund är oftast att du får en vekare hund. Och det tillsammans med dom andra egenskaperna blir inte helt bra. En vek hund som vaktar är ingen bra kombination.

När du avlar på dessa "nya" raser så kan du få olika resiltat i en och samma kull. Olika gener slår igenom sas. Det är därför som våra beskrivningar av rasen blir förvirrande.

Min hund är ganska vek men har vakt, ingen bra kombo alls!! Nu är hon hyffsat social men man börjar märka andra tendenser också.

Jag har i efterhand fått reda på att man avråder från att ha den här rasen tillsammans med andra hundar och jag håller fullkomligt med!

Tyvärr så sitter jag med fyra småhundar också….

Och hon är ganska hänsynslös mot dom.

Det kan också innebära stora problem vid olika situationer OM inte den andra hunden böjer sig. Tex vid maten.

CDBn är en krävande ras! Min går i princip inte att trötta ut. Och det ska man vara medveten om.

På frågan om det är en frisk ras? Nja inte friskare än någon annan större hund. Av två röntgade har två HD fel. Min har varit halt i omgångar och jag ska snart röntga henne så då får vi se…

För att sumera!

Rasen är absolut inte för alla! Man ska ha STOR hundvana!

Och jag skulle föredra att dom avlar på ursprunget hellre än att ta fram veka hundar.

Och att man sen inser att den här rasen passar helt enkelt inte in på alla ställen.

Jag svarar gärna på mer frågor men är långt ifrån expert på rasen :-)

PerrodogoMallorquin
0

jag beskrev olika blodslinjer och olika mål med avel, vad som kan gå snett och vad man ska tänka på.

försökte få er att få en djupare förståelse för rasen.

men många av er var nog rätt uppspelta och läste inte vad jag skrev utan hakade upp er på enstaka ord.

rasen varierar MYCKET både i utseende och temperament och mentalitet.

läs mina inlägg i den andra tråden en gång till, så ser ni att jag skriver inget av ondo, jag sprider ingen propaganda och jag försöker inte provocera någon.

jag belyser bara andra saker i rasen och visar att man inte ska vara alltför naiv och godtrogen.

sofiek90
0

#21 Men du svarade ju i en annans ställe. Så dina svar är förvirrande ^^

MVH

Sofie

Maja2
3

#21 Jag har i alla fall aldrig trott att du skrev i andra tråden av ondo. Det Jag hakade upp mig på, och flera med mig, var att Ts, som ju skapade tråden för att sprida kunskap om rasen, hävdade att CDB ÄR och SKA VARA aggressiva. HON hävdade att förfadern var kamphundschampion och därav avlades på, för att föra vidare aggressiviteten.

Det du och de andra ägarna till kullsyskonen skriver är jättebra, men fortfarande undrar jag kring det Akillez ägare skrev, som jag aldrig fick svar på. Den frågan ställer jag till henne och INTE till någon av er andra.

PerrodogoMallorquin
0

# 22

i början svarade jag av misstag då jag inte fattade att "#10000" var svar till ett särskilt inlägg. van vid trådstruktur inte sånhär rättuooochnerstruktur.

och dessutom skrev jag;

"nja tror egentligen hon menar det jag skriver, hon bara uttrycker sig lite annorlunda ibland och det blir lätt att missf¨rstå. men i grund och botten tror jag att hon menar ungefär det jag tycker."

PerrodogoMallorquin
0

# 23

det där med kamphundschampion .. hunden kom från PR och var testad på samma sätt som alla andra hundar testas därborta och kom till europa vid ca 1års ålder.. och ryktesvägen var han en tuffing. talas fortfarande om honom på PR..

man avlade inte på honom før att han var "kamphundschampion" eller før att han var aggressiv, man avlade på honom før att han var en sjukt bra hund som gett många fina valpar.

densamma hunden var dessutom den førsta utlændska hunden att vinna utstællning på mallorca (tidigare endast mallorcanska hundar som vunnit) och du kan se många videos på mauro på youtube. en fantastisk hund med supert temperament och arbetsglædje.

LillyB
1

Om hon skriver att hundarna farfarsfar är kamphundschampion, vad kan man kastrat där?! Speciellt då det visade sig att han inte alls var det utan en skyddshund. Skulle vilja ha svar på det från thilda-. Antingen har hon fått helt fel information och då kan allt annat hon fått veta om rasen också vara felaktig information, eller så hittade hon bara på helt enkelt. Vi får ju aldrig svar från henne så vi kan ju bara spekulera.

\\\\\\\\\\\\\\\\_

PerrodogoMallorquin
0

# 26

se svar #25.

Maja2
1

#25 …. som sagt… frågan ställs till  thilda.

LillyB
0

#25: Så thilda- hittade bara på en titel åt en hund? Då känns ju hennes info pålitlig…

\\\\\\\\\\\\\\\\_

CDB
0

Jag tror, men det är min åsikt, att många i den här kullen är veka och som jag sa tidigare är ju detta väldigt dåligt i kombination med vakt, dådkraft mm.

Min tolkning av Akillez är att anfall är bästa försvar. Men återigen, det är min tolkning! Hade en gång en doberman som betedde sig precis så..

Ang kamphundchampionatet så är kamp i sig ingen dålig egenskap. Du behöver det i en mentalt sund hund om du ska kunna arbeta med den.

Det är så dom plockar fram tex narkotikahundar. Och som jag sa tidigare så har jag mycket hellre en stabil, dominant hund än en vekling.

Om jag skulle råda någon att skaffa CDB så skulle jag nog föreslå en import från Puerto Rico.

Att köpa hunden här skulle jag nog direkt avråda till! Det här är inte en stabil ras!

PerrodogoMallorquin
0

# 28

ja men jag kunde svaret på frågan.

# 29

alltså det är en flytande "titel"

det är inga tävlingar därborta, det är uppfödarn själv som testar sina hundar och som jag skrev är inte poängen att någon ska skadas.

man kallar lite slappt en hund med massa mod o styrka som fått många hundar att backa för "kamphunds champion" utan att det betyder att den "vunnit" någotsomhelst, det är ett uttryck för att beskriva en modig respektingivande hund. typ

lite svårt å förklara men det är som sagt ingen "titel" utan mer en beskrivning på en hård hund.

Labolina_73
2

tur säger ju jag att det finns andra raser som är lika vackra,,, då kan man ju hålla sej till dessa så slipper man allt tjafs från mallorca och div ställen…

jag vill iaf inte ha en aggresiv hund. jag tycker att det är av hundars natur att leka med varanda.

sund avel på sunda hundar är ju vad jag strävar efter iaf..

//Linda

PerrodogoMallorquin
0

# 32

alltså cdb är inte aggressiv och avlas inte för att vara aggressiv.

den gillar att leka med andra hundar men backar inte om den blir utmanad (vilket ær vanligt hos vaktraser, dom SKA inte backa)

som CDB skrev, en hund med egenskaper som en cdb har i bagaget blir ingen trevlig hund om man avlar på vekhet.

sofiek90
4

Kan inte rätt person svara på det som är riktat till denna, så kan alla andra svara på det som är riktat till dem..

MVH

Sofie

Labolina_73
1

men Thilda eller vad hon nu heter säger ju att rasen SKA vara aggresiv…

kan hon inte svara för sej?

PerrodogoMallorquin
0

# 34.

det var ingen personlig fråga. ni frågade vad hon menade med att gammelfarfar till akillez var kamphundschampion.

jag visste svaret och førklarade.

PerrodogoMallorquin
0

# 35

ja men hon har fel :P

så därför rättade jag upp i det hela.

och det kan hon säkert, inte pratat med henne nåt idag eller sen tråden igår.

troligtvis vet hon inte ens om att denna tråden existerar.

Labolina_73
1

ni förklarar det väldigt olika,, jag tror att det är det som gör allt om rasen väldigt förvirrande för oss andra.

Ixectrona
5

Kan vi inte lägga ned den här diskussionen nu innan vi bara får en kopia av den gamla tråden?

SKK har en i mitt tycke bra, korrekt och objektiv beskrivning av rasen, inte förskönande men de får den inte att framstå som ett monster på fyra ben heller.

Jag har inget mer att säga nu och även om jag hade det så skulle jag ändå hålla tyst.

Hejdå från mig.

PerrodogoMallorquin
0

# 38

ja jag vet, därför jag försöker vara så tydlig som möjligt. :)

# 39

Okej?

Maja2
3

Ja, vi verkar aldrig få svar av thilda, så det är väl lika bra att lägga ner. Synd bara att man känner sån … ska inte kalla det förvirring… men besviken är jag, att någon startar en tråd, har starka åsikter, och sen bara försvinner och inte vill svara längre.

Hundavel är inte lätt… förhoppningen är ju att all avel sker på vettiga och sunda värderingsgrunder. Den förhoppningen har fått sig en törn, och man blir lite rädd faktiskt. Detta för att jag inser att det finns fler som thilda.

PerrodogoMallorquin
1

citat SKK

"

Användningsområde

Rasen är numera en familjehund och vakthund. I Sverige används den i dag främst som sällskapshund men är ingen idealisk förstagångshund på grund av sina egenskaper.

Hälsa

Höftledsdysplasi (HD) förekommer.

Egenskaper / Mentalitet

Rasen har en historia som kamphund och vakthund och har kvar ett temperament som inte alla klarar av. Det finns fortfarande rätt många hundar som visar större vaktinstinkt än vad som är önskvärt. Hanhundar går generellt inte ihop och inte alltid tikar med andra tikar heller. Det är en utmärkt vakthund. Rasens starka vaktinstinkt och självständighet gör att den lämpar sig bäst hos en ansvarsfull person med kunskap och tidigare hunderfarenhet."

Att tänka på - Perro dogo mallorquín/ca de bou

Om du funderar på att skaffa en perro dogo mallorquín/ca de bou, tänk på att…

• Den är definitivt inte en ras för en förstagångsägare.
  • Den går inte alltid ihop med andra hundar, speciellt gäller detta hanhundar.
  • Den behöver mycket miljö- och socialträning som valp/unghund.
  • Rasen behöver aktiveras fysiskt och mentalt.
  • Du bör helst bo på landet då den tycker om att vistas utomhus."
PerrodogoMallorquin
0

jag försöker inte försköna rasen, inte avskräcka rasen utan snarare informera om rasen. det är en STOR skillnad.

CDB
1

#39 jag tror inte att din hund kanske visar korrekt betende eftersom han är kastrerad?

Sedan tror jag inte att de svenska CDB är rastypiska heller. Generellt för veka!

Iaf en av de svenska uppfödarna går ut med helt fel information! Och det ska inte en uppfödare göra! Varför invagga folk i tron om att det är bland det enklast raser du kan ha, när det i självaverket är helt motsatt?

I egenskap av uppfödare så skulle jag aldrig, med hedern i behåll, kunna avla på min tik!

Ska man inte kunna diskutera en ras utan att det blir dålig stämning?

Dessutom när det är ens egen ras…

Labolina_73
0

#43 nej inte du kanske,,, men det finns ju en annan här inne som vill försköna rasen genom avskräckande exempel.. hon säger ju att skk, s beskrining är felaktig.

PerrodogoMallorquin
1

# 45

hon sa att FCIs rasstandard är felaktig.

det är en sanning med modifikation.

FCIs standard beskriver inte hur rasen är, läser man där och tror att det är det man får när man skaffar rasen så är risken stor att man drar en nitlott.

den finns dessvärre större problem i rasen än folk (uppfödare) vill erkänna och stoppar gärna huvudet i sanden istället för att ta itu med problemen.

LillyB
4

Vi får ju aldrig svar från den person vi vill ha svar från. Mycket dåligt att påstå en massa absurda saker och sen bara försvinna, och att du PerrodogoMallorquin försöker svara åt henne betyder absolut ingenting! thilda- startade tråden, ville lära ut om rasen, kom plötsligt med helt falska påståenden, försvarade hundkamp och aggressiva avelsdjur, kopierar texter från google som hon påstod sig ha skrivit, svarar inte på frågor som ställs och så kommer du in i diskussionen och thilda- försvinner. Hon skrev tydliga påståenden och vi vill höra förklaringar från henne, inte från någon annan! Du kan skriva hur många gånger som helst att du vet vad hon tycker, vi missuppfattade henne och förklara vad du tror att hon menade med vissa saker, men det betyder ingenting för oss. Jag tycker inte det är mycket begärt att få svar och förklaringar från trådskaparen som vi ställt frågorna till helatiden.

\\\\\\\\\\\\\\\\_

PerrodogoMallorquin
0

# 47

thilda tog sig lite vatten över huvudet när hon startade tråden och det är hon mycket väl medveten om, så denna hetsjakten känns ganska onödig.

frågor som inte är privata utan handlar om min hunds ras, min hunds släktingar etc, kan lika gärna jag besvara. eftersom våra hundar är relaterade till varandra.

det är synd att du har inställningen att information inte betyder nånting för dig, för det är genom att se saker från flera perspektiv som man lär sig nya saker och får en annan helhetsbild.

Maja2
1

#47  Du verkar inte förstå överhuvudtaget.

När man kastar ur sig saker, må vara om vad som helst, och dessutom försvarar sin åsikt, så MÅSTE man vara beredd på frågor av andra. Det är ju DET forum är till för.

Det handlar inte om att Du inte har kunskap, handlar inte heller om att du i vissa delar håller med thilda, och i andra delar inte. Det handlar inte om dig överhuvudtaget, men det verkar du inte förstå.

Vad det handlar om, är att vi är många som ställer följdfrågor till thilda PÅ GRUND AV DET HON SKRIVIT

Du säger att Du kan svaren på frågorna. Det är ingen frågesport, det är följdfrågor till thilda. Förstår du nu?

CDB
2

Jag trodde i min enfald att ni var intresserade av få info om rasen?

Och nu har ni fått det från olika håll men envisas med att kräva svar från en enda person?

Maja2
1

#50  Men herregud, förstår inte Du heller??

CDB
0

Varför låste ni förra tråden då om ni nu vill ha svar av henne??

Maja2
0

Den här kommer förmodligen att låsas åxå, för vi alla inser nog att hon inte kommer att svara.

[Forest]
2

Det var lite synd att tåden balla ur så mycket men visst kan man förstå alla frågor eftersom nu TS i förra tråden gav ut den infon som hon gjorde o sen skrev som hon anser är det som är det rätta med rasen. Att man reagerar hårt är ganska självklart hon drog ner rasern, tur att en rädda rasen i tråden iaf dit jag orka läsa o fatta sen balla den ur ännu mer när folk svarar på frågor som var till TS.

CDB
0

Problemet som jag ser det, är ni inte vill ta till er perrodogomallorquines info.

Det är ju samma linjer och hon förklarar ju hur det ligger till.

Man måste ju inte alltid fortsätta att grilla en och samma person? Utan det är väl ändå informationen som i grund och botten är viktigast, eller?

Maja2
1

¤55  Men alla har inte ställt frågor om rasen i sig, utan många av funderingarna handlar om avel, och hennes inställning till avelsarbete, eftersom hon funderar på att avla på Akillez. Det är ju ändå märkligt att vi som ställer frågor som inte passar Er, dvs att era svar inte duger, VI blir mer eller mindre idiotförklarade.

LillyB
2

Herregud, ni förstår ju inte hur mycket vi än förklarar. Vi ville ha information om rasen och det fick vi, det vi nu vill ha är förklaringar från thilda- för den felaktiga informationen HON gav ut, mm. Det har inget med er andra att göra, kom gärna med information om rasen, men sluta svara på frågor riktade till henne! Äh skitsamma, det är ju bara pinsamt att vi aldrig får svar på våra frågor och tråden lär löpa ut som den förra. Lämnar det här nu, med en god uppfattning av rasen men ett trasigt förtroende för förra trådskaparen.

\\\\\\\\\\\\\\\\_

CDB
0

Ja där har du ju en poäng förstås. Hennes avelsplaner vill jag nog helst inte svara på…

Fast å andra sidan ser jag inga inlägg där man frågar om hennes avelsplaner? Iaf inte i den här tråden?

Maja2
0

#58, gå igenom alla inlägg i den andra tråden. Se hur många frågor hon får kring avel. Kolla sen hur många hon svarat på.

PerrodogoMallorquin
0

hon tog sig vatten över huvudet, det har vi redan konstaterat.

detta var ett trevligt forum där man inte spydde galla på varann (berättade ni för mig).

dessutom är TS från förra tråden inte ens delatig i denna tråden, så ni vinner mycket på att baksnacka henne här?

helt ärligt, just drop it and get over it

Maja2
0

#60  Kallar du detta att spy galla?

Du kan ju tipsa henne om att skriva i den här tråden :)

PerrodogoMallorquin
0

# 60

nej det är hetsjakt efter någon att spy galla på.

du kan ju tipsa henne själv? jag har nämligen inget behov av det alls, inte ens ett litet..

Maja2
3

fniss

PerrodogoMallorquin
0

så har vi  lämnat pokemon-nivån och tagit ett steg närmare vuxenlivet nu?

sweet.

någon som undrar över något annat om rasen? eller om min hund? eller om nåt annat? eller tja.. nåt? vädret kanske?
(svarar om jag kan, annars så äh… pass!)

sofiek90
0

Jag vill väldigt gärna lära mig mer om rasen. Och jag har några följdfrågor till hon som skapade den förra tråden. Men hon vill ju inte vara med i diskussionen…

MVH

Sofie

PerrodogoMallorquin
0

# 65

hon är inte delaktig i denna tråden så den möjligheten finns inte.

vill du lära dig mer om rasen? nåt speciellt du tänkt fördjupa dig inom eller rent allmänt?

sofiek90
0

#66 Hon har väl valt att inte vara delaktig, trots att det är många förfrågningar efter svar på det hon skrivit innan.

Den första frågan är hur man kan avla på aggrissivitet, som påstods att man gör i den andra tråden.

MVH

Sofie

PerrodogoMallorquin
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Safira 12veckor och staffekompisen Kenny på 2,5år. :)

Labolina_73
1

#66 men vadå den möjligheten finns inte… kan hon inte få avgöra det själv..

nu har vi ju redan fattat att hon inte vill svara vilket är väldigt trist då det ju var hon som startade hela diskuttionen kring rasen,,

det hade ju aldrig blivit ett sånt här prat utan hennes sätt att säga saker och ting på, har vi inte "rätt" att be om svaren på det eller vadå?

konstigt resonemang..

PerrodogoMallorquin
0

# 67

är det någon som berättat för henne om tråden eller är du bara dömande?

ja men nu har du redan fått förklarat för dig att det gör man inte, thilda har missförstått.

ca de bou avlas I-N-T-E på aggression.

PerrodogoMallorquin
0

# 69

men bjud in henne istället för att gnälla ?
möjligheten finns inte så länge hon inte är delaktiv i tråden, man behöver inte vara raketforskare för att förstå sambandet.

dessutom finns det väl PM-funktion på detta forum? eller?

sen handlar det om att diskutera rasen, inte hetsjakt på medlemmar.

sofiek90
0

#70 Den går väl inte att undvika på HIF ^^

Varför skrev hon det då, flera gånger och att hon dessutom VILLE avla vidare på DET för att det var eftertraktat?

Jag vill ha hennes svar på den frågan eftersom det är till henne jag riktar min fråga.

MVH

Sofie

Labolina_73
3

självklart ska det inte vara häxjakt,, vilket jag inte heller tycker att detta är… vi har ju frågor som vi vill ha svar på och eftersom ni alla har olika syn på rasen så vill vi ha svar av henne,, era svar har vi ju redan fått.

/L

PerrodogoMallorquin
0

# 72

skriv då ett pm o fråga HENNE istället för att baksnacka henne här, för snart lessnar jag och svarar i hennes ställe.

# 73

ja men det mesta är missförstånd både från er och hennes sida, så orka älta?

PerrodogoMallorquin
1

Världens bästa Safira.

Labolina_73
0

jag har precis skickat ett meddelande till henne,,,, återstår att se om hon vill svara i tråden..

missförstånd från vår sida? men vi har ju bara läst innantill….

thilda-
0

Alltså hallå. Jag har inte avstått att vara med i denna diskutionen.. Ursäkta mig för att jag har varit hos frisören + shoppat i Charlottenberg.. Vill ni veta vilka butiker jag har varit o tittat och handlat i med och sedan ringa o kolla så jag verkligen ha varit där eller?!?
Och jag har även varit och snackat hos polisen om lite problem som vi har haft här om kring (nu menar jag inte denna sida utan privat bakom dator) och även varit och snackat med 2 instruktörer.. Nöjd över varför jag inte har varit delaktig sen igår???

Nu var det så att jag drog mig undan pga detta. Och sen blev det lite misstolkat igår av en uppfödare jag har snackat med men som jag har kollat upp ordentligt så dom svaren ni har saknat av mig har ni redan fått av "perrodogomallorquin"… En cdb avlas inte med agg. som sagt..
Och min hund är väldigt dominant och vi tränar en hel del..
Och i förra tråden såg jag att någon påpekade att jag hade min som ren sällskap och det är han inte.. Vi tränar en hel del för att kunna komma ut till tävling men än så länge räknas han inte som tävlings hund i mina ögon då vi inte är redo än

thilda-
1

Så nu hoppas jag att det inte blir mer missförsånd och jag ska här o med ifrån nu DUBBEL KOLLA innan jag skriver något :) iallafall om jag känner mig osäker så jag inte får vatten över huvudet igen, Så nu hoppas jag att denna tråd kan gå tillbaka till en trevlig ton Skrattande

Maja2
2

#78  BRA att du kom in och skrev att du tog dig vatten över huvudet. Cred till dig.

PerrodogoMallorquin
0

# 76

och jag har förklarat hur hon menade.

men okej vi kan ta det igen.

nu blir de en sjujäkla massa citat från andra tråden:

"#9 Hundar som kommer ifrån Puerto Rico, dom dådtestas alltid innan dom säljs, hundkamp, bitlust, dåd, mod m.m. En Ca de bou ska ha allt.. och en Ca de bou som är vek, rädd m.m är ingen " Real Ca de bou" Och könsaggrisivtet är (hör o häpna!)är ÖNSKVÄRT. En dominant hane ska inte tolerera en annan dominant hane exempelvis. Dock så går det att träna in en " Av och på knapp" men det är mycket träning."

thilda menar inte könsaggressivitet, hon menar tillräckligt med mod för att stå kvar om hunden blir utmanad.

(hur jag vet det? jag ska citera när jag kommit så långt i tråden)

"Akillez är en Riktigt Ca de bou men han har bara några svaga blods linjer"

FEL. Han har lika mkt utställningslinjer som våra andras hundar.

Däremot kan det hända att han ärvt mer kamplust och skärpa (och är troligtvis det TS syftar på med sitt inlägg)

"En riktig Ca de bou, ska inte tolerera en dominanta hanar och 
han ska aldrig ge upp en fight. En real ca de bou ska vara aggressiv mot andra hanar"

Dåligt uttryckt, hon menar även här att hunden inte ska backa, utan stå kvar. Hunden ska teoretiskt sett aldrig ge upp en fight, men det vet man inte då man inte håller på med sånt. (inte ens uppfödare som använder den metoden låter kraftmätningar gå så långt, som sagt, hundar sa skadas minst möjligt.)

"jag litar på akillez, visar han tydligt att den hunden är dominant.. då släpper jag aldrig fram honom och skulle akillez bli vädligt nyfiken o framåt.. då går det bra.. Tikar älskar akillez uppöver öronen :)"

Dvs sunt förnuft och dessutom visar hon att akillez inte är hundaggressiv. (cdb är ingen aggressiv ras as i said…)

"#29 det blir så om man inte tar reda på fakta innan man köper.. Förr hade jag problem.. men nu när jag har verkligen satt mig ner och googlat, läst och pratat med folk ifrån både spanien, serbien m.m och verkligen kollat upp rasen och även akillez blodstam så förstår jag allt mer o mer hans beteende och då har jag lagt "problemet" åt sidan och tränat något annat med honom…"

Hon menar att hon accepterat att an kanske aldrig kommer funka med alla andra hanar men har valt att fokusera på lydnaden istället så att hon kan styra upp situationer lättare.

"Akillez gammelfarfar på hans fars sida är Kamphunds champion i Puerto rico. Och för att bevara rasen och mentaliteten som dom ville ha så använde dom honom"

det där har vi redan diskuterat tidiare i denna tråd.
då kom vi fram till vad begreppet "kamphundschampion" egentligen betyder och också att han inte avlades på för att han var en "kamphund" utan för att han var en jäkligt bra hund och ett supert avelsmaterial.
(vill du veta mer ingående? scrolla uppåt i denna tråd)

"Eftersom ibörjan trodde jag att det gick att arbeta bort (agg.). men efter all forskning så vet jag att det inte kommer att gå då han har det i blodet. Det är därför jag har valt att inte träna mera och istället lägga mer tid på att få honom under kontroll. Och kontrollen har jag och jag vet hur jag ska få ner han ifrån "level 100 till 0 " om han får syn på en dominant hane. Och nu så ska vi snart börja träna WP så fort vi har röntgat höfterna..

Och sen så är Akillez de material som de andra uppfödarna vill ha.. cool lugn inne men har köns aggrissivitet mot dominanta hanar. Han har även fått mycket mycket bra kritik på utställningar.. så why not om han är efter traktad."

hon menar inte aggression utan hon menar när hunden svarar upp när den blir utmanad.

hon lägget fokus på lydnad så att hon kan styra upp situationen istället på att fokusera på att han ibland reagerar på andra hanhundar.
hon menar här att han har modet och är "dominant" och inte backar ur en strid och att det är åtråvärt vid avel av cdb.

(personligen tycker jag inte att någon i denna kull är bra avelsmaterial och skulle aldrig avla på någon av dom)

"#64, könsaggrissiviteten är inte brist på träning ect, utan det är "framavlat" (?) om man kan säga så på finare ord.. 
och det är därför CDB inte är någon nybörjar hund och därför ställer höga krav på hundföraren i sveriges samhälle.. Visst det varierar ganska mycket från hund till hund bland min hunds kullsyskon.. Men alla har väldigt starka drifter men nu vet jag inte hur Wikus är (ixectrona) då vi inte har så bra kontakt i mellan.."

hon menar fortfarande inte könsaggressivitet utan hon menar fortfarande att hunden inte backar vid en utmaning.

och drifter det har akillez, det kan jag personligen intyga.

"#80 exempelvis.. Köper du en vallhund som du vill valla med.. Då vill du väl behålla hundens vallinstinkt och fortsätta avla på vallande hundar? eller hur…. Och en CDB ska ha könsaggrissivitet vilket folk verka haka upp sig på.."

återigen fel ord, det handlar om att hunden inte ska fega ur.

"Och folket i Puerto Rico gör det inte för att tjäna pengar utan det är ett sätt för att kolla "mentaliteten" på hunden hur man nu ska förklara det som. Och min hund går heller inte runt och letar efter "offer""

aggressiva hundar söker upp trubbel på egen hand ("letar offer")
cdb är ingen aggressiv ras och håller därför inte på med sånt trams.

"Men en CDB föds med köns agg.. Visst dom kan fortfarande umgås med andra hundar.. men dom kräver en hel del av sin hundförare.."

dvs en cdb är inte aggressiv, ser man till att hunden inte hamnar i situationer där den utmanas av en annan hund så slåss den inte heller utan umgås fint och leker med andra hundar.

OCH HÄR KOMMER DET NI VÄNTAT PÅ!

"Och jag vill även tillägga att en cdb är en gladiator. Den SKA inte backa om den blir utmanad, men den ska inte gå runt o leta efter hundar att slåss med liksom… dDock kan du ha två lydiga dominanta hundar tillsammans.. precis som du kan ha två dominanta hanpitbullar tillsammans om du har lydnad på dom 
men det ar naturligt för dom att INTE backa undan om dom blir utmanade"

det bevisar att tilda bara gjorde ett felaktigt ordval.

att hon inte menar könsagg utan att hunden ska vara modig som en gladiator, inte backa om den blir utmanad men inte gå runt och leta efter undar att slåss med.

och har man lydnad på hundarna är det inga problem att ha två dominanta hanar tillsammans.

och sen ramlade jag in i diskussionen och resten vet vi..

så kan vi lämna det är bakom oss? eller ska vi starta en terapi-grupp kanske?

thilda-
0

Tusen tack! :)

thilda-
2

Visar upp en bild på Akillez när han stolt sitter i soffan med sin favorit leksak "pipen" :)

PerrodogoMallorquin
1

fina aillez :)

thilda-
0

jaa Kyss

PerrodogoMallorquin
0

Safira & Akillez

[hehlenaaa]
0

Lite kul att jag nyss läste denna  tråd om en relativt ovanligt ras, och sedan gick in på blocket och såg en annons med valpar…

PerrodogoMallorquin
0

det fanns två uppfödare, red basta och maximillian.

red basta har inga hundar kvar och maximillian har en del hundar.

red basta har haft 2 kullar (1 i år och 1 förra året, samma kombination)

maximillian hade 2 kullar i år och 1 kull förra året.

finns även uppfödare i danmark men uppfödaren i norge (riocha) har lagt ner uppfödning av cdb.

PerrodogoMallorquin
0

sitter o spanar på senaste kullen. (den på blocket)

pappan var bara strax över 14mån när kullen föddes.

alltså bara en baby när han "tillverkade" dom.

kan en hane verkligen vara fullt utvärderad som avelshanne så tidigt?

[hehlenaaa]
0

Ja pappan var då ingen känd kamphundschampion iallafall :)

PerrodogoMallorquin
0

jag hade aldrig köpt en hund av den kombinationen.

jag hade tusen ggr hellre köpt en valp från en kombination med Mauro

http://www.youtube.com/watch?v=xZtNbc5TpWo

Chilli10
0

Kopierat fån annansen på blocket:

Ca de Bou - Perro Dogo Mallorquin - är en medelstor hundras från Mallorca, Spanien. På många sätt och vis påminner den en hel del om Rottweilern men är något mindre och inte lika dominant. Ca de Bou är en utmärkt vakthund men samtidigt social och trevlig både mot människor, andra hundar och djur. Rasen används i på sina håll både som polishund och skyddshund men främst är det en familje,- sällskapshund.

Pris: 7 000:- (en valp med skada på svansen), övriga 9 000:-

Som alla andra hundraser så behöver den givetvis fysisk och mental träning men den är inte mer krävande än de flesta andra hundraser. Jag skulle vilja påstå att det är en mycket lätt hundras att ha att göra med.

Tänker fämst på det sista jag har fetmarkerat. Av det jag läst i denna tråd och den andra verkar ju inte det riktigt stämma? Vad säger ni? :)

Labolina_73
0

#91 njäää verkligen inte….

[jakke94]
0

#91 har också läst den annonsen och jag är förvirrad som satan ;)
Enligt den är det den perfekta hundrasen för mig, och tycker otroligt mycket om deras utseénde också, men efter allt man läst här så vet jag inte riktigt vad jag ska tro o tycka om rasen :/

Maja2
2

#93 Använd ditt sunda tänk och blanda vad alla skrivit om rasen. Även vad som står på SKK:s sida. Lägg därtill hur gammal hanen är, som är pappa till valparna….. lägg sen ihop ett och ett.  

Rasen i sig är både vacker, och säkert en underbar ras om man vet vad man pysslar med, MEN var noga med uppfödare, precis som med alla andra raser egentligen.

PerrodogoMallorquin
0

I en tidigare annons skrev han att den var lättare och mindre krävande än en cocker spaniel..

PerrodogoMallorquin
0

Här finns en video där man ser en cdb tävla lydighet :

http://www.youtube.com/watch?v=NhWrV00JW7c&feature=player_embedded&fb_source=message

PerrodogoMallorquin
0

http://www.youtube.com/watch?v=I06Iw3F-Gpg&feature=related

samma hund igen :) men skydd istället

PerrodogoMallorquin
1

Tycker att ALLA ni som överväger att skaffa en cdb ska se på denna videon och speciellt studera första hunden:

http://www.youtube.com/watch?v=f0X-U8zjWCA&feature=player_detailpage&fb_source=message

[jakke94]
0

#24jaja jag tänkte inte köpa en ca de bou idag, det är framtidsplaner, om några år :)

thilda-
1

fattar inte hur man kan ta med sig en sån hund på en utställning när den ser ut som den gör i bakbenen :S

PerrodogoMallorquin
0

Har faktiskt diskuterat den valpen med uppfödaren.. han sa att den bara växt för fort…

Har diskuterat med andra uppfödare om HD.. vissa säger att det inte gör nåt att dom har HD, andra säger att HD växer bort med åldern..

Nästan ingen röntgar sina hundar, det är behagligare att bara avla på utställningsresultat…

Men faktum kvarstår, MÅNGA får avliva sina hundar för tidigt pga HD.

Min hund har HD, ryggfel och hudproblem.

Jag har valt att ge min hund en chans, så hon simmar på hund rehab varje vecka, hon äter glucosamin,msm,kondriotintillskott och grönläppad mussla. hon äter b-vitamin och fiskolja.

hon sover dessutom med back on track-täcke och har det på dagtid när vi är hemma också och masseras flera ggr/vecka.

tro mig, det är inte roligt med en sjuk hund.

Noa-Nisse
0

#100 där ser man ett typiskt fel i tillväxten. Jag tror fullt ut på att det är fel utfodring. Hunden har antagligen fått ett högprotein och fett foder.

Denna ras är ju ganska kraftig även om den är liten på höjden. Så det är viktigt med rätt utfodring ju!

PerrodogoMallorquin
0

konstigt att många andra av rasen ätit högproteinfoder och ser INTE ut sådär…

Noa-Nisse
0

#105,
Alla är vi olika, likaså hundar!! Jag tror stenhårt på det då det även förekommer i GD-världen. Nu är ju de bra mycket större och säkerligen mer kännsliga p.g.a det i tillväxtåldern som för övrigt vara i ca 3 år.

Vet många nybörjar uppfödare som använder högproteinfoder till sina valpar och många om inte nästintill de flesta får problem med skelettet och lederna. Och blir som det ser ut i #100 klippet. Vet en som gjorde ett experiment. Halva kullen högproteinfoder och halva proteinfattigt vuxenfoder. Man kan ju bara gissa vilka som klarade sig utan problem…

Men om det är så lätt som att byta foder så är det ju bra och inget som "rasen har orsakat"

PerrodogoMallorquin
0

du kan ha rätt, men jag är tveksam till att det BARA skulle ha med fodret att göra…

Noa-Nisse
0

#107 såklart har det inte bara med det att göra. Har hunden redan innan HD så är det ju det som är felet också.

Om du ser på bilden så går ju hasen in och sedan kraftigt ut.(försökte rita en dålig paintbild) Hunden kan inte böja den leden alls verkar det som. Eller den kan kanske men det borde nog göra ont. Om hunden har HD så yttrar det sig definitivt inte på det viset :S

Jag skulle skämts över att ta med en sådan hund till utställning :S hoppas inte den gick vidare! Säkert hur go och glad som helst, men inget som ska prisbelönas och blir "avelsmateria."

Själv tycker jag rasen är jättevacker och skulle inte säga nej till en. Men eftersom aveln verkar väldigt oseriös med tanke på att du säger att uppfödare inte HD röntgar även fast man vet om att det är ett problem. Och att säga att en t.ex. en vuxen hunds HD-fel växer bort av sig själv är än en gång bevis på okunskap.

Nej, rätta till aveln tycker jag!

Måste säga att de hundarna som visats på bild i denna tråden är ju bra mycket vackrare än de på filmerna. Enligt mig!!

PerrodogoMallorquin
2

nu behöver inte hunden i videon ha HD (dock svårt o se eftersom hunden inte kan gå pga deformerade bakben), men den lär inte ha så bra leder.. och det lär inte ha blivit bättre av helt fel utfodring.

och ja det såg ut som att den hade ont. :(

det FINNS uppfödare som röntgar o avlar på bra hundar, men då får man leta lite :)

VILL man ha en bra hund så FÅR man en bra hund!

och ja, rätta till aveln är precis vad vi andra försöker säga också.. annars tror jag rasen kommer dö ut eller bli lika frisk som ddb och sharpei…**rysa**

uppfödare får börja ta ansvar för hälsa och mentalitet, inte bara avla på en hund för att den har snygg exteriör…

Noa-Nisse
2

Då tror vi olika helt enkelt ^^ Aja :P

Ja hoppas aveln blir tillrättad, för de verkar ju somsagt  vara underbara hundar och synd om det ska gå till spillo.

rottisrobban
5

Jag har skummat igenom den föregående tråden och läst början på denna och blir helt matt av all okunskap…

Inte främst när det gäller rasen i sig, för den vet jag inte så mycket om, men hur man kastar sig med termer hit och dit hur man vill att hunden ska vara och inget verkar gå ihop.

För det första, könaggressivitet är bara ett problem, förutom om man ska hålla på med hundkamp. Och förhoppningsvis är det ingen här som kommer hålla på med det!?

För det andra, ska man hålla på med IPO och andra tävlingar så är könsagg. ett stort problem. Visar hunden sådana tendenser finns det risk att du blir diskad.

För det tredje, könsagg. och dominans har inget med varandra att göra. Läs om dominans här: http://www.dogma.nu/artiklar/den-missuppfattade-dominansen

För det fjärde, är det obra att ha en vakthund som har könsagg. ganska lätt att distrahera en sådan hund om den vaktar något objekt.

För det femte en vek hund innebär inte att den är rädd och skygg av sig. En vek hund är väldigt lättdresserad då den har lätt för att skapa minnesbilder tillskillnad från en hård hund.

thilda-
0

#111 om du menar mig ang könsagg så är det fel skrivet av mig.. Jag menar dominans ej könsagg. :) Annars är ditt inlägg mkt bra!

rottisrobban
0

Om en hund är dominant kan du inte se utifrån hur den beter sig när man möter andra hund exempelvis.

Hundar som lever i en flock kan man se tendenser till dominans, genom hur de subdominanta djuren beter sig när det gäller begränsade resurser.

Det är inte de dominanta djuren som sörjer för att upprätthålla rangordningen, utan de subdominanta. Detta gör de genom att aktivt undvika att konfronteras med de dominanta djuren.

Det jag skulle kunna tänka mig att man vill ha fram i rasen är hårdhet och dådkraft.

Ixectrona
2

Uääh, jag vet att jag är så dum för att jag puttar upp den här (FÖRLÅT FÖRLÅT FÖRLÅT), att de jag vill nå troligen aldrig kommer läsa det här, och att jag är lite mer än ett år sen… men jag måste få det ur mig. Skäms

Ang. mitt sista inlägg:

"SKK har en i mitt tycke bra, korrekt och objektiv beskrivning av rasen, inte förskönande men de får den inte att framstå som ett monster på fyra ben heller."

Då trodde Perrodogmallorquin (Safiras ägare) och Labolina att jag menade Perrodogomallorquins och Thildas beskrivningar, som förskönande.

Det gjorde jag inte, utan det var DEM jag menade som fick Ca de Bou att framstå som "ett monster på fyra ben". ("De SKA vara könsaggressiva kamphundar!", och skrämde de andra medlemmarna tills de ville förbjuda rasen.)

Medan vissa människor, framförallt Maximillian Fox här i Sverige (inte med i diskussionen), och en rysk kennel (Ideal Dogs, namnet säger nog), förskönar rasen tills man kräks av alla blommor och rosa moln. Tungan ute

Jag kunde bara inte säga det här medan tråden var aktiv, för jag hade redan sagt att jag skulle hålla mig borta i fortsättningen, och då var jag ju tvungen att hålla det. Skäms Ursäkta. Lås tråden om ni vill det, behövs det inte, så låt den bara stå kvar.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.